Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 2.0E -92:sta muutama kysymys.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 2.0E -92:sta muutama kysymys.

    Ensimmäinen VAG mulle, eli täysin uusi tuttavuus. Muutama "ominaisuus" vaivaa ja olisi mukava saada vastauksia.
    - Kierroslukumittari pompsahtelee silloin tällöin reilummasti kiihdytettäessä.
    Mistä aloitan vian etsinnän?
    - Kylmällä kelillä startatessa moottori nakuttaa kovasti muutaman sekunnin. Kolina jatkuu siihen asti, kunnes öljynpaineen merkkivalo sammuu. Erilaisia öljyvaihtoehtoja on kokeiltu, ei apuja. Öljyn määrällä ei mitään vaikutusta.
    - Mittaristossa vilahtelee punainen merkkivalo (ympyrän sisällä huutomerkki) kovassa tärinässä. Mistä tuo valo varoittaa?
    - Moottorin lämpömittari pimenee satunnaisesti, varmaankin anturivika?
    - Laatikko on kankea ennen lämpenemistään, varsinkin 1. ja 2. pykälä alaspäin vaihdettaessa. Ominaisuus vai vika?
    - Sijaitseeko bensapumppu tankissa? Aikamoista vihellystä kuuluu auton peräpäästä. Ei ole keskuslukituksen moottorista tuleva ääni, se on pois pelistä koska sitä(kään) ei ole saatu toimimaan.

    Kottero on muuten mieluisa, mutta näistä vioista pitäisi päästä eroon. Kiitokset mahdollisista vastauksista jo etukäteen!

    #2
    Mittaristoon liittyvät viat voi mahdollisesti korjata kolvaamalla kaikki mittariston juotoset uudestaan. Vasta sitten kannattaa lähteä vikaa hakemaan antureista.

    Bensapumppu on tankissa. Luukku löytyy takakontin lattiasta.

    Comment


      #3
      -Mittarivikoja on varsin paljon, juotosten läpikäynti yleensä auttaa
      -Öljypaineen puute on vähän huolestuttava, nakutus kuuluu luultaavasti hydraulisista venttiilinnostimista jotka toimivat öljynpaineella, ja naputtavat jos paine on hukassa tai kun ovat käyttöiän ehtoopuolella
      -Punainen merkkivalo lienee jarrujen merkkivalo, tarkistapa onko jarrunestettä riittävästi
      -Lämpömittarin toimimattomuus voi olla kiinni mittaristosta, liittimistä tai anturista (luultavimmin mittaristosta). Seuraavan kerran kun pimenee, kokeile saatko neulan nousemaan mittaristoa joitain kertoja kopauttamalla (tai ota suosiolla irti ja käy juotokset kolvin kanssa läpi)
      -Laatikon kankeus kylmänä tuskin on merkki mistään viasta. Uudet öljyt voivat helpottaa tilannetta
      -En ole varma pumpun sijainnista. Joissain auton alla pelkääjän takarenkaan paikkeilla, joissain tankissa.

      Edit: Aki oli nopeampi :)

      Comment


        #4
        Se punainen huutomerkki taitaa liittyä jarruihin. Jos paloilla on kulumisvaroitin, voi kyseessä olla huono kontakti jommalla kummalla etupyörällä.

        Voisikohan olla, että öljypumppu ei ole enää ihan parhaassa iskussa, jos öljynpaineen nostoon menee sekunttitolkulla aikaa? Meidän rouvan kauppakassi (aj. <230tkm) pitää myös pientä kilkatusta sen sekunnin käynnistyksen jälkeen, mutta se on sen sekunnin, jos ihan sitäkään. Johtunee siitä, että öljyt on valuneet koneen pohjalle ja pumpulta menee hetki nostaa ne uudelleen kanteen ja venttiilin nostajille asti.

        Samassa kulkineessa ykkönen ja pakki vaativat joskus kylmänä kevyttä himpan kovempaa voiman käyttöä, ennenkuin ne saa paikallaan pois päältä. Muuten en ole ajossa huomannut mitään ihmeellistä lootan suunnalta.

        Keskuslukon entraus saattaa tarvita uuden pumpun ja erinäisiä lukon toimilaitteita. Toimilaitteet kun tuppaa jossain vaiheessa aloittaa sen vuotamisen, jonka seurauksena pumppu huutaa itsensä hengiltä. Esimerkki isäukon taannoin omistamasta peltikeula-Passatista ja vuotavia toimilaitteita olen korjaillut noista meidänkin kulkineista. Rouvan autossa kyllä riitti yhden tiivistekumin uudelleen kiinnitys.

        Siinä joitain mahdollisia vikapaikkoja/ratkaisuja.

        Edit: Kauheen nopeita kirjottajia täällä.. :)

        Comment


        • #5
          Eniten huolestuttaa tuo nakutus/kolina kylmänä. Mistäpäin mottia löytyy öljypumppu? Sen kimppuun käyn varmaan ensimmäisenä.

          Comment


            #6
            Öljypohjan sisäpuolelta taitaa löytyä.

            Voisikohan noiden öljyn paineiden hitaahkoon nousuun jokin muu syy, kuin tuo öljypumppu?

            Comment


            • #7
              Ok, oisko jotain nettisivustoa josta sais ladattua räjäytyskuvia? Pyöräpuolella noita on useita.

              Comment


                #8
                www.vagcat.com

                Tuolla foorumin uumenissa on paljon hyödyllisiä linkkejä ja projektikertomuksia yms TSI-ohjeita.

                Netistä bongattua ja sieltä kerättyjä linkkejä. Lisäksi kerhon varaosakanava, jota itse on tullut käytettyä pariinkin kertaan.

                Comment


                • #9
                  Kävin paikallisessa merkkiliikkeessä kyselemässä öljypumpun hintaa. 160€ pumpusta ei kuulostanut pahalta, mutta setä meinasi että tod. näk. joutuu uusimaan myös hammasratas/akselihässäkän. Hinta pompsahtaa heti lähelle viittä sataa euroa. Mittarissa on vajaat 270tkm. Mitäs veikkaatte, selviänkö pelkällä pumpun vaihdolla? Mielenkiintoista tässä on se, että kolina kuuluu vain kylmänä, esim. tänä aamuna -12 pakkasta ja piuhan nokasta startattuna ei mitään ääntä.

                  Comment


                    #10
                    Luultavimmin siellä on vain imuputkessa jotain tukosta, jos ylipäätään siellä suunnalla vika. Ja jos pumppu on huonona niin tuskin apuakseli tai sen ratas on huonona. Jakoremmi pyörittää apuakselia joka pyörittää jakajaa johon taas öljypumpun akseli tapaa.

                    Comment


                      #11
                      Mitäs jos kokeilisi ensin vaihtaa ne nostajat? Oireilu kuulostaa minusta juurikin vanhoilta nostajilta. Vaihtohomma on helppo, varsinkin kun sen tekee jakopääremontin yhteydessä.

                      Comment


                      • #12
                        Jakopääremontti on tehty 10tkm sitten. Eipä tuo paha homma olis tehdä, kylmä ja pimeä talli ei just tähän aikaan vuodesta kiinnosta.

                        Comment


                        • #13
                          Vaihdoin omaan kasikymppiin alkuperäisen öljynsuodattimen öljynvaihdon yhteydessä. Nostaa mielestäni paineet nyt normaalisti.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                            Mittaristoon liittyvät viat voi mahdollisesti korjata kolvaamalla kaikki mittariston juotoset uudestaan. Vasta sitten kannattaa lähteä vikaa hakemaan antureista.

                            Bensapumppu on tankissa. Luukku löytyy takakontin lattiasta.
                            Muistan itse täältä tai jostain muualta netistä löytäneeni kuvalliset ohjeet mittariston purkuun.
                            Itse avoin mittariston siihen saakka, ettäs sain näkyviin bensa- ja lämpömittariien pienet kiinnitysmutterit.
                            Niiden nastojen kautta kulkee jännite.
                            Putsasin liitokset, tirautin elektrosprayta, ja kiristin mutterit.

                            Sen jälkeen on molemmat mittarit toimineet moitteettomasti.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Jonne
                              Muistan itse täältä tai jostain muualta netistä löytäneeni kuvalliset ohjeet mittariston purkuun.
                              http://www.humanspeakers.com/audi/cluster-T89.htm
                              http://www.humanspeakers.com/audi/odometer.htm

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos pikkuteemulle linkeistä. Hyvät ja selkeät ohjeet!

                                Comment


                                  #17
                                  Jep, hyvät ohjeet. Kuriositeettina mainittakoon, että rattia ei ole pakko irrottaa, kyllä se mittaristo sieltä mahtuu ohi. Tuolla muutama kuva kans.

                                  Jonne tuossa ylempänä viittasi näihin:

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jatkan samaan aiheeseen. Mulla on tuollainen 90 luvun audi 80 2.0E. Se alkoi tässä eräs päivä töistä tullessa nakuttaa. Ennen se on voinut kylmänä hetken naputtaa, muutaman sekunnin ja normaalisti lopettanut sen jälkeen, nyt ei lopettanut sitten millään vaikka lämpöjä oli jo liki 90 astetta.

                                    Itselleni tuli heti nuo hydrauliset venttiilin nostimet mieleen kun olen kuullut et ne tuppaa noissa nakuttamaan herkästi. Nakutus ei ole paha, mutta mua se kyllä häiritsee. Erikoisesti se hakee sitä oikeaa välystä, nakuttaa hetken, on muutaman sekunnin hiljaaa ja taas nakuttaa. Päätin lähteä helpoimmasta ja halvimmasta ratkaisusta näin alkuun, vaihdoin öljyt ja suodattimen, kyselin paikalliselta autoasentajalta niin sanoi että ei ei ei, liian aikasin menit öljyt vaihtamaan, meinas et jos on pieni nakutus niin olisin voinut laittaa moottorin öljy kanavien yms mekaanisten moottoriosien puhdistajaa vanhojen öljyjen sekaan ja antaa olla joutokäynnillä n 30min, tämän jälkeen olisi tullut sitten tehdä öljyn ja suodattimen vaihto. Perhana kun ei tullut heti mieleen, kai siinä meni reilu 3l öljyä ja suodatin sit tuhlaan, kyllä tuo puhdistusaineen lisäys kannattaisi tehdä koska nakutus voi tosin johtua pienestä tukkoumasta venttiilinnostimen öljykanavassa.

                                    Jos sit ei auta niin täytynee alkaa miettiä sitä nostimen vaihtoa. Vaihtaneeko kaikki kupit sitten samalla kertaa ja venttiilikopan tiivisteen myös kun kert siinä auki olis, jos sinne tarvii siis kajota.

                                    Onko ominaisuus että sama auto käy kylmänä vähän hakevaa joutokäyntiä 900-1000 kierrosta per/min karkeasti? Tässähän on tämä sähköinen sytytysennakon säädin, voiko se olla millään tavalla sidoksissa joutokäyntiin. Onko näissä ollut vikoja?

                                    Pieni offtopic.

                                    H&M

                                    Comment


                                      #19
                                      Tyhjäkäyntiongelmissa puhdistaisin ensitöikseni ISV:n. Haulla lisätietoa, näiden tyhjäkäyntiongelmista on kirjoitettu täällä pienen romaanin verran... :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuo naputus. Itellä alko kevään/alkukesän aikana naputtamaan venttiilit samoin kuin Heikillä, eli välillä oli hiljaa, välillä nakutti, välillä kovemmin, välillä hiljemmin. Öljyt vaihtelin uusiin, (valvoline maxlife). Himppusen hiljeni, mutta sitten aattelin kokeilla noita lisäaineita. Kävin ostamassa stp oiltreatment tjsp (sininen purkki) ja pistin koneeseen. Alkuun ei tuntunu olevan vaikutusta, mutta nyt on tainnu hävitä venttiilien äänet kokonaan, samoin tainnu öljyn kulutus vähentyä. Tosin eipä tuo kauheita vieny ennenkään, max. 1,5dl/1000km, riippuen ajosta.
                                        Tyhjäkäynti homma on samanlainen mullakin. Kylmänä kun käynnistää, tyhjä on siellä 900-1000rpm välissä, vähän saattaa hakee. Kone kun lämpenee vähän tippuu tyhjäkäynti 800-900rpm, ja sillon, riippuen kuun asennosta ja päivästä, seilaa tyhjäkäynti 0-100rpm. Olikohan joku tyhjäkäynnin pontiometri(?) joka sijaitsee määräjakajassa vaikuttaa tuohon. Muistaakseni kontakti pinnat kuluu ajansaatossa ja sehän tietää sitä että tieto ei kule ihan niinkun pitäs. Korjauskonstina tuolla oli kait piirilevyn siirto, että kärjet on ehjällä kontakti alueella. Ite en oo uskaltanu purkaa sitä, sekun on jollain liimamassalla kiinni määräjakajan kylessä... Haulla löytyy tosiaan paaaaljon lisää tyhjäkäynnistä, samoin tuosta pontiometristä, jos se nyt sellanen oli.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tuo piirilevyn siirto-ohje on tullut mulle vastaan ilmamäärämittarin kohdalla. Teinpä itsekin ABK-koneelliseen kasikymppiini. Noista vanhemmista koneista en muuten oikein tiedä; kaasuläpällä ei taida niissä olla potikkaa vaan pelkkä asentotunnistin? Abikassa kaasuläpän potikka oli niitä kuluvia osia.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Noh, tein nyt tuon moottorin öljyjärjestelmän ja kanavien puhdistuksen ja vaihdoin öljyt ja suodattimen uudemman kerran. Käytin puhdistusaineena nimenomaan tuota saman stp:een valmistamaa tuotetta engine flush:ia punainen purkki. Ei tuo nakutus loppunut kyllä vieläkään. Vähän epäröin tuota et mahtaako auttaa, meni vaan yhdet uudet öljyt ja suodatin ihan tuhlaan, ei siinä muuta. Kai se on mieli kerättävä ja avata tuo venttiilikopan kansi.

                                            Miten parhaiten voi selvittää jos nostin on jumissa tai välyksellinen, ei kauheasti kokemuksia? Yhdestä fiat bravasta muistan että vanhempi asentaja painoi voimakkaasti kupin päästä ruuvarilla ja kuppi meni selvästi joustaen alaspäin kun muut olivat jäykkiä? Se kyllä naksuttikin ihan helvetisti, et toi mun audi ei oo mitään siihen verrattuna. Toinen on vissiin se että ottaa perusvälykset lämpiminä ja kylminä selville omistajan käsikirjasta, ainakin jossain automerkkien kirjoissa ne on mainittu. Välyshän katsotaan nostimen ja nokkaakselin nokan vastakkaisesta puolesta eikös? Ja konetta pyörittelee sit nokkien mukaan.

                                            Se pelottaa jos kert se nokka-akseli tarvii pois ottaa et saa kupin vaihdettua. Pelkään et laitan jaon sekaisin vaikka eihän se pitäisi mennä jos vaan on omat merkinnät mitä ymmärtää. Mut kai se ahaa elämys siinäkin voi sattua.

                                            Niin ja tosiaan tolla mun audilla on vasta ajettu 146 666 km. Se on ollut jollain vanhalla pappalla ennen meikäläistä eikä vissiin ole kokenut paljon aktiivista ajoa, ja nyt kun sillä on ajettu niin tulee kaikki risut esiin, ties kuin pal tuossa vielä on alkuperäisosia ja auto on se 20v vanha. Olen mä siihen tehnyt jo kaikennäköistä perusremppaa mut tä mitä nyt on tulossa on jo vähän vaativampaa et tarvii rohkaisua ja muiden kokemuksia et tietää vähän mitä tehdä.

                                            H&M

                                            Comment


                                              #23
                                              Aika jänskä että nostimet olis jo noilla metreillä entiset? Omalla on nyt ajettu 402 500km ja huoltokirjojen ja kuittien perusteella sisässä olis vielä alkuperäiset osat. Mutta mistäpä näistä tietää. Miten paljon oot ajanu tuon aineen lisäämisen jälkeen? Itellä alko vaikutus näkyä vajaan 1000km ajon jälkeen..
                                              Vanhemmissa pelkkä asentotunnistin kaasuläpällä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Putsauksen jälkeen en vielä yhtään. En tosiaan tiedä tuosta kun itsekkin ajoin sillä siihen tyyliin kun opiskelin et auto saattoi välillä viikonkin seisoa pihassa. Nyt olen alkanut ajelee pikkupätkiä töihin ja välillä jotain muita random reissuja. Ja alkoi nyt eräs päivä nakututtaa. Mä näkisin asian niin että kun autolla on ajettu vähän, kupit 20 vuotta vanhat, lyhyitä ajo matkoja. Vanhat karstat eikä koskaan kunnon ajoa tarpeeksi että ne karstat sieltä pois lähtisi. Omalla tavallaan enemmän ajettu voisi olla parempi ainakin tältä osaalueelta.

                                                Kyllä mä ton ISV:een voisin myös ihan vaan huvin ja urheilun vuoksi putsata, mut tuo joutokäynti on ehkä aina ollut tuollainen, mutta se on toistaiseksi rauhoittunut aina hetken moottorin käynnin jälkeen. Et mulla ei niinku mitään käyntioneglmia, nykimisisiä sammumisia ole tullut eteen. Ne varmaan on todennäköisempia kun kilometrejä on enemmän

                                                Mä vaan mietin tässä et jos yhden kupin vaihtaa niin vaihtaisko samantien kaikki ja sit venttiilikopan tiivisteen. Eipähän sit varmaan sinne tarvi sen jälkeen kajota mitä mulle tuo auto varmaan tulee olemaan. Mut jos nyt ensin vähän ajelen sillä et jos se sattuis loppumaan.

                                                H&M

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Naputus

                                                  Öljynpaineen hidas nousu käynnistäessä voi johtua suodattimesta, itse kerran omaan 80:n ostin M-Filterin suotimen, merkkivalo jäi palamaan pitkäksi aikaa käynnistymisen jälkeen, teki mieli aina sammuttaa pirssi ja startata uudelleen, pari päivää kattelin tippakannun valoa ja sitten hain liikkeestä tutun ja turvallisen Hengstin filtterin ja ropleemat loppu siihen paikkaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Öljynpaineen hidas nousu käynnistäessä voi johtua suodattimesta,
                                                    Mulla muuten sattu aikoinaan kasikympin kanssa pari kertaa hassu juttu, identtisiä tapauksia:

                                                    Matka-ajoa muutama sata kilsaa, hotellin parkkitaloon yöksi, aamulla sieltä startatessa ei meinaa sammua ö-paineen merkkivalo lainkaan. Nostajien rapinasta kuuli, että valo ei valehdellut. 10-15 sek käyntiä, sammutus, öljymäärän tarkistus ja uusi startti: useamman sekunnin viiveellä valo sammuu ja nostajatkin hiljenee. Kummallakin kerralla oli siis kyseessä kesäaika ja nimen omaan hotellin parkkihalli; taivasalta ei koskaan tehnyt tuota. Öljyä oli tarpeeksi ja sen vaihtoonkin vielä matkaa... Arvoitukseksi jäi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mulla ei öljyvalo kyllä palannut kuin hetken öljyn vaihdon jälkeen ja itselläni on tällä hetkellä m-filterin öljynsuodatin, ennen oli fiam. Öljyvalo sammus heti öljyn vaihdon jälkeen kun kaasua vähän polkaisi ;).

                                                      Niin onko kenelläkään tarkkaa tietoa tuosta etteä miten parhaiten selvittää viallisen nostimen, haluaisin varmistuksia ketä tietää, en ole kuin kerran ollut apumiehenä venttiilinnostimen vaihdossa. Ja kaksi kansiremonttia kaverin kanssa autopuolella. Tosin siinä nostimet olivat kunnossa.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X