Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Synkkaremontti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Synkkaremontti

    Olettekos omatoimisesti vaihtaneet laatikkoon synkkarenkaita? Minkälaisesta operaatiosta on kyse lähinnä erikoistyökalujen ja toleranssien suhteen?
    Kyseessä 01A sarjan 5v quattro -aski <- tuosta.

    Tiedossa on jo edullinen vaihtolaatikko, mutta ajatuskuvio on suunnilleen sellainen että ostaisi sen pois ja laittaisi kiinni ja nykyiseen vaihtaisi 2+3 synkat + tarvittavat laakerit ja hyllyyn odottamaan vaihtotarvetta :)

    #2
    Petriä auttava vastaus: Aihe kiinnostaa minuakin.

    Itsellä kakkonen rusahtaa varsinkin kylmänä aika ikävästi. Mahdollista remonttia olisi tiedossa ensi kesänä, mutta minuakin kiinnostaisi että miten iso prokkis se on ja vaatiiko miten paljon avaruusteknologian tuntemusta. Moottoriremonttiin uskallan kyllä ryhtyä, mutta tuo vaihteisto tosiaan askaruttaa...

    Tietysti jos foorumilta löytyy osaava lootakorjaaja joka vaihtaa synkat ja mahdollisesti laakerit niin saa ilmottautua :) Auton seisotus ei ole este kun on kesäauto käytössä.

    Comment


      #3
      Pinjonilaakeria vaihtaessa joutuu purkamaan koko akselin ja samalla myös synkat ovat olleet käsillä. Ei se mitään tähtitiedettä ole vaikka ajatuskatkoja ei sallitakaan. Tarvittavia työkaluja on varmaankin hyvä ulosvetäjä monipuolisillä kärjillä ja prässi. Synkkien toleransseista en oikein osaa sanoa, kun olen laittanut samat takaisin. Mitään shimmilevyjä niissä ei ole ja rattaat painetaan aina akselin työstöä päin. Uskoisin, että tuosta ei tule ongelmaa.

      Akselien laakerit menee rikki irroitettaessa, joten ne on vaihdettava uusiin. Lisää haulla pinjoni* jne. Jos on halukkaita niin voin laittaa dokumentaatiovideon esille avonaisesta typ89 etuvetovaihteistosta. Siitä saa vähän käsitystä, miltä vaihteisto näyttää sisältä.

      Comment


        #4
        Jos on halukkaita niin voin laittaa dokumentaatiovideon esille avonaisesta typ89 etuvetovaihteistosta.
        Laita ehdottomasti!

        Comment


          #5
          Noh?

          Comment


            #6
            Noh mitä? Kuinka kävi vai videota tarvitset? Ei taas iso vaiva laittaa muutama sana lisää.

            En ole vieläkään omaani fiksannut, vaikka tuosta maaliskuusta 2005 on edetty jo vaihtolaatikkoasteelle.
            Sen sijaan sekaannuin pasi_:n lootaremonttiin, joten nyt luulen osaavani. Kaiken a ja o on omistaa sellainen laakeriulosvedin joka ottaa takaa kiinni koko matkalta eli esim kukko 15-2 tai 17-2 (google). Kaksileukaisella ei saa kuin rattaat lohkeamaan.
            Toinen melko hyvä huomio on pitää huolta akseleilla olevien lukkorenkaiden sijainneista. Eihän ne saman vahvuisia ole... Pientä hakemista oli niiden osalta.

            Ja niin olikohan se vitosen ratas kytkinakselilla pelkällä sovitteella. Ihan tolkuttoman tiukassa siis.

            Comment


              #7
              Lähinnä videota kaipailin... On tullut pasi_:n sivustolta kuvia katseltua laatikkohommeleista.

              Mitenkäs 01A sarjan 6v quattro -aski eroaaa oikein tuosta 5v askista, onko rakenne täsmälleen sama lukuunottamatta ylimääräisiä rattaita?

              Mulle on ollut lisäksi aina vähän epäselvää, että montako laakeria siellä askissa oikein on? Eli akseleiden päissä on kartiorullalaakerit, onko ne nyt sitten ne pinioni laakerit? Etutasauspyörästön yhteydessä on sitten ne poskilaakerit?

              Comment


                #8
                01A:ta ei ole 6 vaihteisena.

                Pinjonilaakerilla tarkoitetaan sitä kakkosakselin tasauspyörästön päädyn laakeria. Sehän se aika koville joutuu. Neljähän niitä järeämpiä taitaa olla. Jokatoisella rattaalla on sitten neulalaakerinsa, jolla se pyörii akselilla ja q-askissa vielä lisää neulalaakereita onton 2. akselin sisällä.
                Poskilaakerit juurikin ne diffimurikan sivuissa olevat.

                Comment


                  #9
                  Näihin kun saisi hieman kuvatekstejä niin ei tarvitsisi aina niin paljon tyhmiä kysellä:

                  http://s90.5cyl.net/gallery/2_37

                  Comment


                  • #10
                    Sen sijaan sekaannuin pasi_:n lootaremonttiin, joten nyt luulen osaavani. Kaiken a ja o on omistaa sellainen laakeriulosvedin joka ottaa takaa kiinni koko matkalta eli esim kukko 15-2 tai 17-2 (google). Kaksileukaisella ei saa kuin rattaat lohkeamaan.
                    Toinen melko hyvä huomio on pitää huolta akseleilla olevien lukkorenkaiden sijainneista. Eihän ne saman vahvuisia ole... Pientä hakemista oli niiden osalta.
                    Kyllä. Ilman tuollaista isoa kukon ulosvedintä ei ole mitään onnistumisen edellytyksiä. Oikeasti.

                    Niin, ja itse teippasin ja merkkasin kaikki lukkorenkaat purkuvaiheessa. Ovathan ne vielä värikoodattuja, jos ei viitsi niitä merkitä.

                    Noita lukkorenkaita, ruuveja yms. pikkuhiluja varten täytyy melkeinpä olla varaosavaihteisto. Tai sitten käy marmoritiskiltä tilaamassa, kun huomaa puutteita. Fakta taitaa olla että kaikkia osia ei ehjänä saa irti, joten siihen kannattaa varautua.

                    Comment


                      #11
                      01EA laatikoista pitäisi manuskan mukaan saada tasaupyörästö irti vaihteiston kyljen kautta. Jos haluaa tsekata poskilaakereiden kunnon, tarviiko tätä tehdä, vai selviääkö se ihan laipat irroittamalla ja käsin heiluttelemalla?

                      Comment


                        #12
                        No en mie oikein osaa noihin mitään tekstiä kirjottaa. Sitten kun laatikko on palasina pöydällä, niin noista kuvista tajuaa sitten paremmin. ;)

                        Comment


                          #13
                          Eipä mittään, noita kuviakin on ihan mukava katsella.

                          Comment


                            #14
                            Enemmän kuvia olis voinu kyllä ottaa, mutta eihän sitä kaikkea muista.

                            Comment


                              #15
                              Jokatoisella rattaalla on sitten neulalaakerinsa, jolla se pyörii akselilla ja q-askissa vielä lisää neulalaakereita onton 2. akselin sisällä.
                              Naurunalaiseksi joutumisen uhallakin rohkenen kysyä...

                              Mitä tuolla "hammasrattaalla voi olla neulalaakeri jolla se pyörii akselissa" tarkoitetaan? Eikö se ratas ole akselissa booreilla kiinni, miten ihmeessä voima siirtyy rattaiden välillä jos se on laakeroitu akselin pyörimissuuntaan nähden? Vai onko tuo neulalaakerointi sitä varten, että kun ratas ei ole aktiivisena se pyöriskelee laakeroituna akselin boorittomalla kohdalla muuten vain?

                              Comment


                              • #16
                                Ei täällä nyt kait sentään naureta jos ei jokajannulla ole laatikkoa jatkuvasti levällään... eli kun välityksen, ratasparin toinen ratas ei ole synkronointihammastuksensa+sykroholkin+synkronavan (tämä on akselissa booreilla) välityksellä kytkettynä kiinteäksi vaan on ns. vapaaratas, pyörii se neulalaakeroituna akselilla välittämättä voimaa eteenpäin. Neulalaakerin alla akseli on siis sileä kuinmyös rattaan sisäporaus. Ratasparin toinen ratas onkin sitten se joka on booreilla kiinni akselissa.

                                Comment


                                  #17
                                  Täällä jotain juttua vaihdelootan toiminnasta.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X