Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi ysikympin moottorivaihtoehdot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi ysikympin moottorivaihtoehdot?

    Erään toverin kanssa tuli kiistaa siitä onko Audi 90 quattrossa ollut joskus joku turbomalli. Käsittääkseni ysikympissä on ollut vain vapaastihenkiviä bensavitosia, mutta kerrankos sitä olisi väärässä.

    Kertokaapa mitä konevaihtoehtoja Audi 90 quattrossa on ollut?

  • #2
    en ole ainakaan kuullut, että olis ollut tehtaalta lähtiessä turbomoottoreita.

    Comment


    • #3
      Äkkiseltään Elsasta kurkittuna, 90:n tehokkain kautta aikain on 7A kone 170hv. Kanttikorisessa 136 kaakkinen 10vena. Eli puhaltimet on vain syylarissa ja lämppärissä.

      Comment


        #4
        2.0 (PS) 115hp (K-jet ilman kattia ja KE-jet katilla, ei tainnut saada Q?)
        2.0 20V (NM) 160hp (myös Q)
        2.2 (KV) 136hp (myös Q)
        2.3 (NG) 136 tai 133hp (myös Q)
        2.3 20V (7A) 170hp (myös Q)
        1.6TD (?) 80hp (ei tainnut saada Q)

        Onhan noita ysikymppejä turbokoneella, mutta tuskin on ensimmäistkään tehtaan tuotantolinjoilta tullut.

        Comment


        • #5
          Onhan noita ysikymppejä turbokoneella, mutta tuskin on ensimmäistkään tehtaan tuotantolinjoilta tullut.
          Juuri tästä olikin kyse. Näinpä minäkin muistelin, ettei tehtaan linjalta ole tullut ysikymppiä bensaturbolla. Tee-se-itse turbot onkin sitten oma lukunsa.

          Comment


          • #6
            Ei quotrona eikä bensana, mutta 1,6 dieselturbo on ollut myynnissä 80/90-luvun vaihteessa.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja vepek Näytä viesti
              Ei quotrona eikä bensana, mutta 1,6 dieselturbo on ollut myynnissä 80/90-luvun vaihteessa.
              Tuossahan se oli listassa, vaikka kieltämättä sanamuoto listan jälkeen oli väärä ;)

              Comment


              • #8
                Juu pieni lukihäiriö, toivottavasti vain häiriö.

                Comment


                • #9
                  Onko 90:iä todella ollut turbodieselinä? Eikö se ollut kasikymppinen?

                  Comment


                  • #10
                    Mutu, mutu. Mun mielestä ysikympin erotti kasikympistä lähinnä umpiot, puskurit sekä vitoskoneet. Jollainen 1.6TD tuskin on... Voi olla että noita on saanut 1.6TD:näkin mut ei ole ainakaan vielä tullut vastaan...

                    Comment


                    • #11
                      Tällaisen tiedon minä löysin:

                      The Audi 90 was a five-cylinder only car, and came with four different engines:
                      • 2.0E - 115 PS (85 kW), five-cylinder petrol engine
                      • 2.2E/2.3E - 136 PS (100 kW), five-cylinder petrol engine
                      • 2.3E 20V - 170 PS (130 kW), 20-valve, five-cylinder petrol engine (with catalytic converter)

                      Comment


                      • #12
                        On ollut paremmin varusteltu 80hv 1.6td mutta ei suomen markkinoilla. Samaa tekniikkaa ollut myös 80 myyntinimellä.

                        Comment


                          #13
                          Aki: Usko vaan, kyllä tuo mun lista pitää paikkansa :). NM-koneita (2.0 20v, ei kattia) myytiin Suomessakin. 2.3 (NG) tehot laskivat jossain vaiheessa kun päästöjä pienennettiin. PS muuttui joskus kesken mallisukupolven, mutta moottorikoodia ei jostain syystä vaihdettu.

                          Kenneth: Turha mutuilla :). Näkyvimmät erot olivat toki nuo, mutta oli niitä eroja paljon muitakin. Esimerkkinä mainittakoon varustelu (mm. valopesurit, sumarit, ohjaustehostin, keskuslukitus, sähköpeilit ja plyysipenkit vakiona).

                          Ysikymppiä sai 1.6TD-koneella, oli ainakin allekirjoittaneen ysikympin manuaalissa mainittuna 100% varmasti. Muistan vielä että ohjeissa mainittiin, että dieselin sekaan voi laittaa bensaa jos tarve on. Siitä en ole varma, myytiinkö Suomessa. 80 oli ainakin vuoteen -89 asti 1.6D:llä, ja TD ilmeisesti vain ysikympissä.

                          Comment


                          • #14
                            Oukei, olin taas vaihteeksi väärässä :)

                            Mikähän logiikka tuossakin on että ysikympeissä oli sähköisesti säätyvät peilit, mutta sähkölasit ainakin omasta kulkineesta uupuu. Luulis että ne olisi ollut helppo toteuttaa samalla vaivalla kuin sähköpeilitkin, ettei tarttis veivailla...

                            Tuo tehostettu ohjaus on kyllä todella tarpeen, mitä on tullut kuultua juttua kasikympin ohjauksen toimivuudesta...

                            Comment


                            • #15
                              Uskon kyllä Tuomo tuohon sinun listaan.

                              Netin syövereissä ei kovin hyvää listaa ole, ja sitten useimmiten puhutaan samassa lausessa 80/90 malleista (mm. wiki), niin ota siitä sitten selvä.
                              Noh, wikipediaan nyt varmaan kannattaakin luottaa sokeasti, kuten netissä olevaan infoon yleensäkin...

                              Comment


                                #16
                                Aki: Näin siis ainakin normaaleissa euromalleissa ;)

                                Heh, sitten kun vielä muistetaan että jenkeissä myytiin B4 ysikymppiä ja Euroopassa B4 kasikymppiä jne., ei noista kyllä oikeasti oikein ota selvää. Varusteissa tietenkin maidenvälisiä eroja. Joidenkin lähteiden mukaan itäisemmissä maissa on myyty typ89 kasikymppiä 1.3 koneella, tiedä sitten pitääkö paikkansa...

                                Comment


                                • #17
                                  Vientimalli Yhdysvaltoihin: löytyi vielä 90 CS V6 2,8 AAH

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja vepek Näytä viesti
                                    Vientimalli Yhdysvaltoihin: löytyi vielä 90 CS V6 2,8 AAH
                                    Eikä ole B4?

                                    Comment

                                    Working...