Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nestekytkinhämäryys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nestekytkinhämäryys

    Ideoita otetaan vastaan. En itse ihan heti keksi mitä seuraavaksi yrittäisi.

    Taustoja
    Kytkimen työsylinteri vaihdettu viime kesänä, tarvikeosa
    Pääsylinteri vaihdettu muutama viikko sitten, käytetty orkkis kaverilta
    Pääsylinterin vaihtoon viittasi vika, jossa poljin oli seisotuksen aikana mennyt melkein lattiaan eikä sitä millään sieltä ylös enää saanut. Kytkin toimi kuitenkin juuri ja juuri hyvin pienellä liikevaralla mikä polkmessa vielä oli. Vaikka polkimen nosti ylös niin se holahti heti samoille sijoille alas asti kun vähän polkaisi. Pääsylkyn vaihdon jälkeen toimi muutaman viikon ok. Mitä nyt ei aina ponnahtanut poljin ihan ylös asti vaan jäi kevennysjousen "alkua" vastaan. Tätä auto on tehnyt kylläkin aina, joten oletin olevan pääsylkyn tangon säätöjuttu.

    No nyt kuitenkin kytkin reistaa taas. Nestettä katoaa vähän eli noin desin (min-max väli) 1500 kilometrillä. Oire on että pikku hiljaa normaaliajossa poljin siirtyy alemmas ja alemmas tai siis se kytkimen irroituskohta missä vaiheessa polkimessa on oikeasti vastusta.
    Vimmatulla polkimen vemputtamisella saa palautumaan normaaliksi hetkeksi.

    Ilmasin uudelleen huolella, mutta ei vaikutusta asiaan. Heti ilmauksen jälkeen toimi hyvin muutaman kilometrin, kuten vimmatun vemputtamisenkin jälkeen toimisi.

    Pääsylinteri on kuiva, eli neste ei katoa ainakaan sinne, muuten vika vaikuttaisi pääsylkkyvialta. Työsylinterin vuodosta on vähän vaikea silmin sanoa, kun seutu on krhm hieman vihreäkulta-voideltu.

    Onko teillä levinnyt noita paineputken letkuja? Voisiko oireilla näin? Sen voinee rakennella itse jarruputkesta ja sopivasta jarruletkusta. 174 euron hinta ei houkuttele kokeilemaan josko olisi siinä vika. Sen verran arvokkaita muutenkin nuo osat että ei viittisi summissa kaikkia uusia ja kokeilla.

    Apuva :)

  • #2
    Putki/letku -yhdistelmän vaihdoin entiseen 90:een jokunen vuosi sitten. Jarruletku + jarruputki. Ja se "kela" kierrettiin putkeen myös kuten alkuperäisessä.

    Ongelmia: uusi putki on halk. 5 mm, kun orggis 6 mm. Ilmaus oli aika työläs operaatio, aika paljon enemmän sai poljinta hetkutella kuin vanhalla 6 mm:llä. Ilmauksen jälkeen OK.

    Onko putki 8A1 721 465D ?? Sen saisi Saksasta n. 80 eurolla.

    Comment


      #3
      Nestevuoto siellä täytyy jossain olla, kun nestettä katoaa. Voisikohan se työsylinteri vuotaa kytkinkopan sisään, jos näkyviä vuotokohtia ei ole löytynyt.

      Comment


        #4
        Vuoto tosiaan on oltava. Paha vaan sanoa vuotaako työsylkky vai se letku.

        Mika, minkälaiset oireet ko. 90:ssä oli?

        Jotenkin vaikea uskoa, että työsylkky vuotaisi vaikka se onkin italialainen "laatuvaraosa". Siksi tuo letku mielessä pyöriikin.

        Ajattelin nyt kuitenkin edetä niin että käyn hakemassa toisen italialaisen laatuvaraosan ja sovin liikkeessä että maksan sen ja tuon vanhan takaisin ja ko. homma on sitten takuu, jos vika on siinä. Kärsin nahoissani, jos työsylkky ei olekaan syypää.
        Jos taas ei ole siinä niin senhän on oltava siinä letkussa. Pääsylkky on kuiva.

        Tavoitteena on tänään/huomenna tilkitä kaikki hytikkavuodot eli paluuletku ja pommin banjo, ja josko tuon alueen saisi kuivaksi niin sitten vuotokin voisi olla kohdistettavissa.

        Comment


          #5
          Oiskohan mehdollista, että pääsylinterin tiivisteet on osittain antautuneet ja poljinta painettaessa se vatkaa nesteitä eestaas, niinkuin jarrupääsylintereillä joskus on tapana tehdä?

          Tuo ei kyllä selitä nestehävikkiä.

          En minäkään kyllä usko suht. tuoreen työsylinterin vuotavan, mutta ei niistä koskaan tiedä. Ei ole mahdoton tapaus, että italiaanojen laaduntarkkailu olisi herpaantunut hetkeksi.

          Kannattaisiko kuitenkin vaihtaa ensin sylinterien välinen hytikkaputki? Siis jos sen saa halvalla rakennettua esim. jarruosista.

          Comment


            #6
            Olisin taipuvainen ajattelemaan juuri kuin sinä, mutta tuo nestehävikki on nyt se sopan hämmentävä juttu. Jos ei sitä olisi, ei olis tätä viestiketjuakaan :)

            Jos tuon putken kanssa tuolee tuo koko-ongelma niin mielummin testaan ensin sitä työsylkkyä. Olkoon sitten hyllyssä yksi varakappale, jos ei ollut siinä vika.

            Ahtaus on oikeastaan se syyllinen tähän menettelyyn. Työsylkyn vaihto on niin lievästi sanottuna perseestä, mutta tuo putki on kyllä vielä ahtaammissa paikoissa vedetty :)

            80 euroakin on 50cm putkesta, jossa 10cm letku kiinteästi jokseenkin hävytön hinta.

            Comment


            • #7
              Olethan tarkistanut että nestettä ei häviä jarrujärjestelmän puolelta?

              Nettitiedon (ei omaa kokemusta) mukaan tuon letkun sisällä olisi kovaa putkea:

              the rubbery looking hose is a sleeve for a metallic hose which breaks when its bent to much and you can't see the leak apparently.
              Potentiaalinen vikakohde?

              EDIT: Korjataanpas, luin tekstin hätäisesti. Tuossahan sanotaan "metallic hose", eikä "metallic pipe", eli kyllä se letkua on, mutta ehkäpä kuitenkin herkkä särkymään.

              Comment


                #8
                Kyllä on käynyt myös mielessä että olisi useampi vika ts jarrut vuotaisi. Olen siis tehostuksen kanssa polkenut jarrua sen verran että takapuoli oli penkistä ilmassa. Ei painunut pohjassa yhtään.

                Muistaakseni letku on kyllä ihan letkua.

                Comment


                  #9
                  80e on kova hinta lyhyestä putkesta. Olisin taipuvainen uskomaan, ettö jokin hytikkaletkuihin erikoistunut firma saattaisi tehdä moisen letkun halvemmalla.

                  Kannattaisikohan kysäistä esim. täältä:

                  www.hiflex.fi

                  Ei ole hullunhalpa firma tuokaan, mutta osaavat tehdä jos jonkinnäköisiä hytikkaletkuja. Käsittääkseni myös US-parts osaa tehdä letkuja:

                  www.usparts.fi

                  En oikein jaksa uskoa jarrupuolen olevan syyllinen. Sellainen kyllä indikoisi itsestään melko nopeasti. Ei jää huomaamatta, kun jarrut alkavat katomaan.

                  Comment


                    #10
                    kytkin

                    liian monta kertaa italy osat on ollut "taas rikki"

                    Comment


                    • #11
                      Täysin OT:
                      Onko C4 Satkussa nestekytkin? Ollaan isäukon kans väitelty siitä. Minä vaitän, että on ja se että ei. Vetoaa siihen, ettei siellä oo kytkin nesteelle säiliötä, enkä minäkään ole sitä sieltä kyllä huomaanut. Saksankielisestä korjausoppaasta äsken vilkaistessa ymmärsin, et ois sama säiliö jarru ja kytkinnesteelle, olenko oikeassa?

                      Comment


                      • #12
                        letku

                        "Onko teillä levinnyt noita paineputken letkuja? Voisiko oireilla näin? "

                        Minulla se "putki/letku" yhdistelmä oli hangannut aikansa moottorin kupeeseen-> letkuun oli tullut olemattoman pieni reikä ja poljin pamahti samantien painalluksesta pohjaan, eikä noussut kuin käsipelillä ylös(ei toiminut lainkaan).
                        Tottakai suihki vielä joka polkasulla moottoritilan kytkinnesteeseen...
                        entisessä "putki/letku" hässäkässä oli vain kaksi suoja kumirengasta letkunympärillä!?!( estämässä tällaista hankaamista)
                        Nykyisessä on neljä.

                        Comment


                        • #13
                          Täysin OT:
                          Onko C4 Satkussa nestekytkin? Ollaan isäukon kans väitelty siitä. Minä vaitän, että on ja se että ei. Vetoaa siihen, ettei siellä oo kytkin nesteelle säiliötä, enkä minäkään ole sitä sieltä kyllä huomaanut. Saksankielisestä korjausoppaasta äsken vilkaistessa ymmärsin, et ois sama säiliö jarru ja kytkinnesteelle, olenko oikeassa?
                          Nesteellä, sama neste kuin jarruille. Letku lähtee säiliöstä, hieman keskitason yläpuolelta

                          Comment


                            #14
                            OT

                            Tuli vähän mutkia matkaan. Eilen olin purkamassa niitä hydrauliikan paluulinjoja pois. Katselin siinä sitten että ihan kuin jäähynestetippoja tulisi lämmityslaitteen kennon liitoksesta. "Hmm onkohan letku löysällä..." Nappasin kiinni ja prkl katkes oitis kouraan se muovi.

                            Meni sitten ilta purkaessa kojelautaa ja kytkinhuolet saa odottaa. Kaveri muuten todisti, että ei tarvitse laskea kylmäaineita pois vaan ilmanvaihtokotelon saa pystysuunnassa katkaistua paikallaan. Vähintäänkin hieno juttu.

                            Comment


                            • #15
                              90:n letkusta: Ei vaivoja, mutta kyljessä oli patti ja olin lähdössä Euroopan kiertueelle, joten päätin parhaaksi vaihtaa.

                              Comment


                                #16
                                Tätä ette kyllä usko. En ole ehtinyt korjaamaan. Ei siinä vielä mitään, mutta se on korjautunut itsekseen.. Ööööö.

                                Pitää seurailla jarrunestesäiliön pintaa silti.

                                Kai se joku kaunis päivä sitten varottamatta lojahtaa. Nyt on ainakin vaikea korjata, kun ei ole vikaakaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Hehe, pitääköhän itsekin alkaa soveltamaan tuollaista taktiikkaa? ;) Jos vaikka väljät puslat tai pakosarjat siitä korjaantuisi ajan kanssa? ;))

                                  Melkein veikkaan se kytkin laukeaa sitten kerralla kun niin päättää...

                                  Comment


                                    #18
                                    Raportoidaanpa homma päättyneeksi.

                                    Ei se pahemmaksi mennyt enää, mutta nestettä kului mielestäni kiihtyvällä vauhdilla. Homman suunnilleen sinetöi se, että tippoja oli laatikon/lohkon saumassa eli työsylinteri.

                                    Vaihdoin sen eilen ja huononahan se oli. Heinäkuun alussa vaihdettu...

                                    No nyt on kaverilta hankittu käytetty originaali ja kaikki ookoo. Rikkinäisestäkin sain rahat takaisin :)

                                    Kokemus tuo varmuutta, niinkuin sanotaan. Tällä kertaa melko kivuttomasti meni tuo vaihto, kun tiesi mitä teki. Silloin heinäkuussa ei mennyt ihan kuin elokuvissa.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X