Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi sammui kesken matkan --> Korjattu viimein :)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi sammui kesken matkan --> Korjattu viimein :)

    Moro

    Elikkäs eilinen ajelu kohti kotia päättyin niinkin epämiellyttävästi kun pieneen nykäsyyn ja kone sammui heti. Moottorijarrutuksella sitä mentiin vielä jonkun matkaa, kunnes sitten pysäytin tien varteen. Hieman ihmeissään siinä olin että mitäs nyt mahtoi tapahtua ja koitin siinä käynnistää konetta mutta eipä mitään toivoa, hyvin kyllä pyöritti.

    Siitä sitten faijalle soittaen että tulepas hinaamaan kotiin. Hetken siinä mietin että ei varmaankaan saa kipinää ja kun ei ollu valoa ja keskellä yötä vesisateessa ei niin innostanut alkaa tutkimaan että mikäs mahtaa olla vikana.

    Tänään sitten faijan kanssa tutkittiin että mikäs mättää. Virranjakajan putsasis ja katsosin sulakkeet, kaikki näytti olevan kunnossa. Sitten katsottiin, että antaako kipinää. No eihän sinne mitään kipinää tullut. Tämän jälkeen sitten virranjakajan kansi irti ja faija käski käynnistämään, ei pyöri pyörijä.

    Eikös sitten keulaa auki ja nokkahihnan suojakoppaa irti. Hihna oli ehjä, mutta nokkapyörä melkeen irti :O Toivottavasti siellä ei oo nyt mitään pahempaa käynyt nokka-akselin venttiilien suhteen...

    Eli vielä nyt ei oo tietoa meneekö tuo pelkällä hihnan vaihdolla ja kiristämisellä vai onko käynyt pahemmin... Hieman on huonot puitteet remontointiin, ulkona sateessa tänäänkin sitä tutkittiin monta tuntia -.-

    Niin ja asiaa nyt hieman hankaloittaa se, että mihinkään osaan ei tunnu pääsevän kunnolla käsiksi, ilman että pitäisi purkaa koko keula pois.
    Tätä kaikkea edelsi noin 10km ajelu, hieman reippaita kierroksia käyttäen, n. päälle 5000rpm/min oli kokoajan.

    Pientä avautumista tässä kyllä, mutta alkoi ahdistamaan oikein kunnolla...

    Kyseessä profiilin Audi 90 Quattro KV koneella, joka on oattingerin virittämä

    Tässä sitä joulunpyhiksi puuhaa, ihanku ei olisi ollut muutakaan tekemistä...Että Hyvää Joulua vaan
    Viimeksi muokannut Suveri; 15.2.2009, 14:25. Perustelu: Toimii taas

    #2
    nokka-akselin pultti löystynyt/kiila hajonnut??nokka-akseli poikki??venttiilit ottanut mäntiin...........venttiili/venttiilit solmussa??

    onko puristuksia??virranjakajan ratas ehjä??

    on ainakin joulun pyhiksi tekemistä.
    Viimeksi muokannut kessu74; 21.12.2008, 17:26.

    Comment


      #3
      Keula pitääkin purkaa nokkahihnan vaihtoa varten. Ei se lopulta kaksinen homma ole, mutta ekalla kerralla tietysti täytyy vähän funtsia. Kerta kone ei vetänyt jumiin, voisi elää toivossa että siellä ei venttiilit ole osuneet mäntiin. Parasta tietysti olisi ottaa hattu käteen ja tarkastaa tilanne.

      Comment


      • #4
        venttiilikoppa pois ja kattoo onko nokka monessa osassa...

        Comment


          #5
          Hyvällä tuurilla on vain virranjakajasta veto loppu, ratas särki tai akseli katki.

          Comment


            #6
            Normi 10V-kone ei kolise jos hihna pettää. Oettingerin versiossa en ole varma - epäilen ettei kolise siinäkään, kun ei se mikään hipo-viritys ole.

            Comment


              #7
              hyvällä tuurilla saattaa päästä halvalla.

              Comment


              • #8
                Venttiilinkoppa pois ja siellä oli ainakin kaikki ihan ehjänä, virranjakajakin on kunnossa. Nokkapyörä ilmeisesti vaan nyt päässyt löystymään, jonka seurauksena se kiila sieltä pääsi irtoamaan, mistä johtuen ei enää nokkapyörä pyörittänyt nokka-akselia. Motonetistä pitää käydä hakemassa vähän osaa ja naapurista järeemmät työkalut niin eiköhän tuo nyt ole sitten viikonlopulla kunnossa, toivottavasti...

                Comment


                  #9
                  jos siellä olikin jonkun omavalmiste kiila antautunut?

                  Comment


                  • #10
                    Hah, faija oli löytäny kiilanki :D Siellä se konehuoneen puolella jossai oli ollu ja ihan ehjä näyttää olevan. Elikkä nyt sit tarvisi vähän tietoa että mites noi ajoitusmerkinnät, missä mahtaa sijaita. Kiristytmomentit löysin sentään netistä... Siimapyörässä oli yksi merkintä, mut siihen se sit jäikin. Mistään muualta ei nyt oikeen tahdo löytää viivan viivaa mikä kohtaisi. Tietty voi olla jonku paskan alla piilossa...

                    Comment


                      #11
                      Katopa tämä:

                      http://www.sjmautotechnik.com/troubl...g/eng.html#tim

                      Comment


                        #12
                        Vauhtipyörän merkki kohdalleen ja nokkapyörää katsotaan koneestä päin, jolloin merkki pitäisi olla venttiilikopan pinnan tasolla.

                        Comment


                          #13
                          Eikös se ollut vielä epäselvempi, eli venttiilikopan tiivisteen yläpinnan tasolle se nokkapyörän merkki.

                          Comment


                            #14
                            Siinä on itseasiassa niin isot pykälät, että kun siirtä yhden suuntaan tai toiseen, menee kyllä jo koko venttiilikopan yli tai sitten kannen pinnan ali selvästi. Sekava se on silti.

                            Comment


                            • #15
                              Elikkä löytyshän sieltä vaihteistosta nolla merkki ja nokkapyörä laitettiin näitten ohjeiden mukaan kohdilleen. Ainoo vaan että ku tuossa oettingerin härpättimessä o virinokka ni eipä olekaan sit kohdallaan ajoitus...

                              Käyntiin kyllä lähti, mut melko vaivaisesti käy ja faija meinas et tuntuu olevan reippaasti myöhäsellä. Kun tässä pitäis ennakko olla 18 astetta, ni nyt sitten tuliki mieleen, että nokkapyörän pitää varmaankin asettaa suojapellin valkoseen täplään eli suoraan ylöspäin se viiva.

                              Huomenna ihmetellään lisää

                              Comment


                              • #16
                                Ota venakoppa pois (jos ei näe öljykorkin aukosta) ja katso mihin suuntaan merkki näyttää kun 1syl. imu ja pakonokka ovat tasan yhtä paljon ylöspäin.
                                Jos merkki näyttää täplään, niin sitten siihen. Jos näyttää venakopan tiiv.pintaan niin sitten siihen.
                                Jos nokka on vartin pielessä, niin epäilen lähteekö edes käyntiin.

                                Comment


                                  #17
                                  Sytkähän vaatii sitten omat juttunsa. Perus on jakaja nollaan muiden merkkien kanssa, mutta mittaamalla säätö vaatii sitten pari kikkailua, että saadaan ECUn säätö pois pelistä. Sen pitäisi kuitenkin säätyä kohdilleen kun vain laittaa kaikki merkit nolliin.

                                  Viritykset toki vaikeuttavat tätä, kun ei voi varmaksi sanoa pitäisikö niiden takia säätä toisin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eiköhän tuossa KV:ssä ole vielä ihan normaalit sytkäkamat.

                                    Comment


                                      #19
                                      KV:ssä ei ole ECUa :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Doh, väärinkäsitys koneen iästä :) tai oikeastaan epähuomiossa jäänyt lukematta, että KV:han tuossa on.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jooh...

                                          Ajoitus on kohdallaan 18 asteessa, tulpan johdotki menee virranjakajan kanteen ihan oikein, mutta eipä käynnissä oikeen tahdo pysyä... tyhjäkäynti siellä 200rpm. Täristää melko lailla 2000rmp asti, jonka sen jälkeen käynti tasoittuu, mutta normaali se ei ole siltikään.

                                          Vaihdettu tässä samalla virranjakajan kansi ja pyörijä. Virranjakaja on OETTINGERIN valmiste että ei ole vakio.

                                          Mitäs nyt sitten kannattaisi alkaa tutkimaan? Kaikki liittimet ja letkut on kyllä kiinni.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kampura kierroksen pielessä nokkaan nähden?

                                            Comment


                                              #23
                                              Tekstistä ei selvinnyt onko perusasetus haettu jossain välissä, vai onko oikaistu joku operantti välistä.

                                              Jos nokka ei ollut missään vaiheessa irti koneesta, tai virranjakajaa ei ole irroitettu, ei niiden välinen käyntiole sitten muuttunut. Mutta joku on voinut joskus edellisessä elämässä laittaa nokan vähän vika-asentoon ja vika on korjattu kääntämällä jakajaa.

                                              Se että jakaja on Oettingerin omaa valmistetta, ero löytyy todennäköisesti alipainesäätimestä, jossa on osakuorman ennakoita viilattu hieman aggressiivisemmiksi. Muuten en usko että eroaa normijakajasta. Auttaa vaparin lauluääneen huomattavissa määrin.

                                              Joten laita se virranjakaja 0-asentoon, pyörijä '-' merkin kohdalle jakajan rungon kehällä (kipinää 1. sylinteriin), nokka-akseli TDC-asentoon ( 1. syl nokat tasaisesti taivasta kohti, ja tarkista sitten ajoitusmerkki kuten yllä sanottu ). Kampiaksli 'O' merkin mukaan yläkuoloon.

                                              Kone on nyt perusasetuksella. Koneen pitäisi lähteä käyntiin.

                                              Jakaaja kääntämällä aikaisemmalle, kierrosten pitäisi nousta jonkin verran ja korvakuulolta kun säätää käyntiä niin että kipinöitä ei jää välistä, lukitse ko. asentoon. Lopullinen säätö sitten ajoituslampulla.

                                              Jos rötäämistä ei saa poistettu, mittaa sylintereiden puristuspaineet.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Elikkä ihan perusasetuksella on ajoitukset, miten täällä nyt on käsketty laittamaan, että ei oo mitään välistä haettu. Ja lampulla juurikin lopuksi katsottiin, että ihan oikea ennakkokin on ilman että siirrettiin virranjakajaa.

                                                Ihan mukavat äänethän tästä lähtee, jakaja+peltisatsi hieman avittaa asiaa

                                                Ei kyllä löydy mittaria puristusten mittaamiseen..

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Sitten voisi ollettaa että sytkä on kohdillaan. On se kyllä niin monta kertaa neuvottu... :)

                                                  Puristuspaineet/imusarjan vuodot/virranjakajan alipaineletkut.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tulihan ne puristuksetkin mitattua kun mittarin sain lainaksi. Sylintereissä 1,2 ja 4 näytti noin 13-14 bar välillä eli siellä nyt ainakin puristukset tallessa. 5 sylinteri näytti noin 5 bar ja hieman nousi kun pyöritti konetta. 3 sylinteri olikin sitten ihan kuollut, että ei antanut mitään lukemaa...

                                                    Auto kuitenkin käy eikä kolise mitenkään, olisiko vaan venttiili/venttiilit jääneet jumiin vai osuneeet sitten mäntään? 1 sylinterin tulpan reiästä katsomalla ja kun kampiakselia pyöritti niin näki imu tai pako venttiilin liikkeen eikä se nyt näyttäisi ottavan kiinni mäntään...

                                                    Toisaalta ajoitus kunnossa niin paha siitä on nyt sitten mennä sanomaan, kaipa se yläkerta pitää sitten vaan kaivaa sieltä pois :/

                                                    Kiitoksia tähän asti avustaneita :)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      kyllä siellä kontaktia melkovarmaan on ollut.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mihin ilma suhisi, kun kolmoseen päästi? Tuliko imusarjasta, pakosarjasta vaiko öljykorkista? Siitä voi päätellä vauriopaikkaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No mitä tuossa faijan kanssa katseltiin ni, eipä suhissu mistään. Sitä faijakin sanos ettei öljykorkista tule mitään, ei savuta ja pakoputkestakin kädellä kokeiltuna ei ole edestakaista virtausta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Melko varmasti venttiili ja mäntä on kohdanneet toisensa -> käyntiongelmia koska venttiilit taipuneet.

                                                            Hihna, kiristin sekä vesipumppu kannattanee myös samalla vaivalla uusia kun ottaa kannen irti. Jakopään saa purettua ilman koko keulan purkamista, riittää ku irrottaa maskin, muovin jäähdyttäjän edestä/päältä sekä puskurissa olevan ritilän. Haynesistä löytyy niksit siihen että miten, hintansa arvoinen opus... Kampuran pultin irroitus vaatii tosin jatkovarren joka pääsee hiukan taipumaan, ilman sellaista ei puskurin aukko riitä pulttiin käsiksi pääsemiseen.
                                                            Viimeksi muokannut Kenda; 5.1.2009, 12:10.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X