Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t röpöttää alakierroksilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8t röpöttää alakierroksilla

    Ongelmana on että auto röpöttää/nykii alakierroksilla kylmänä ja erityisesti lämpimästä hallista lähdettäessä. Voiko vika olla N249 magneettiventtiilissä?
    Auto on minulle melko uusi (ollut muutaman viikon) joten on vielä homma hakusessa. VAG-COM antoi liikkeessä vikailmoitukseksi tuon vian. Osaa ei voitu vaihtaa koska sitä ei ollut liikkeessä hyllyssä...

    Muuten auto toimii normaalisti.

    Niin - Itsellä on jo VAG-piuha kotona. En ole aikaisemmin käyttänyt testeriä, mutta voiko sillä jotenkin testata venttiilin toiminnan?
    Auto on A3 1.8t ja AUM vm. 2001

    #2
    Eipä kyllä oikein voi N249 liittyä huonoon käyntiin.

    Sytytysosia uusimaan ensimmäiseksi. Moisen vekottimen kanssa kannattaa yhtä puolaa pitää kyydissä aina :)

    Comment


      #3
      Muistaakseni VAG-COMilla voi tehdä tuollekin venttiilille output-testin. Eli mene moottori-valikkoon, ja sieltä valitse "output-test".

      Comment


      • #4
        Oma A3 AUM koneella on myös ruvennut röhimään näin kelien viiletessä. Itse epäilen vuotoa jossain päin imupuolta, sillä tyhjäkäynnillä paineet ovat n. -0.7bar luokkaa, mutta röhimisen alkaessa nousee nollan tasalle. Samalla myös kone käy vajaalla pyttymäärällä, ja kierrokset heiluvat n. 200-500RPM. Välillä moottori myös sammuu, mutta lähtee kyllä iloisesti käyntiin heti perään.

        Itse olen vaihtanut sytytystulpat tämän talven aikana, ja oikeastaan vaihto ei tehnyt eroa tähän köhimiseen.

        Comment


        • #5
          Pitää kokeilla testata tuota venttiiliä kunhan saan tuon piuhan pelittämään koneen kanssa... Mikähän venttiili siinä N249 venttiilin vieressä mahtaa olla. Näyttää melkein samanlaiselta mötikältä?

          Puolat on vaihdettu vähän ennen kuin ostin ja niistä ei vikailmoituksia tullut eikä vika muutenkaan vaikuta olevan niissä. Vuotoja on etsitty Jyväskylän Audi huollossa ja niitä ei ainakaan silloin löytynyt. Voiko sitä etsiä sillä "vuototestillä" josta olen lukenut tällä foorumilla? Eli kompuralla varovasti ilmaa systeemiin..

          Autohan meni "vikasietotilaan" eli se keltainen hanan näköinen merkkivalo syttyi palamaan mittaristossa - viat nollattiin Laakkosella ja vikailmoitus oli tuo N249 venttiili. Noh, kunhan saan pelittämään tuon piuhan niin näen onko tuo vikailmoitus pompannut taas esiin...

          Comment


          • #6
            Samaa vikaa mullakin. Yön seisottuaan pakkasessa, käynnistyksen jälkeen kierrokset jää 600 rpm ja pitää käyttää 10-15min ennen kuin pystyy ajamaan, muuten nykii niin kipeesti et ei tule mitään ajamisesta. Sen jälkeen kun auto on lämmenyt kierrokset jää 1300rpm ja välillä heijjaa 600-1300.. Jos tänään sais vihdoin ne tilatut puolat niin katsotaan onko vika siinä.

            Comment


              #7
              Mielestäni tuo heijaaminen ja nykiminen voisi johtua kaasuläpän ongelmista, tai vaihtoehtoisesti
              ilmavuodosta.

              Comment


              • #8
                onkos vikakoodin yhteydessä maininta moottorin laihalla käymisestä kun valokin syttyy? jos on niin joku huohotin letku siitä heti n249 alapuolelta halki.. omassa autossa kävi juuri näin. halpoja nuo orkkis letkut..

                Comment


                • #9
                  Omasta AUM:stä löytyi seuraavia koodeja:

                  17705 - Pressure Drop between Turbo and Throttle Valve (check D.V.!)
                  P1297 - 35-00 - -
                  17545 - Fuel Trim: Bank 1 (Add): System too Rich
                  P1137 - 35-10 - - - Intermittent
                  17535 - Fuel Trim: Bank 1 (Mult): System too Rich
                  P1127 - 35-10 - - - Intermittent
                  17608 - Boost Pressure Control Valve (N249): Mechanical Malfunction
                  P1200 - 35-10 - - - Intermittent
                  16705 - Engine Speed Sensor (G28): Implausible Signal
                  P0321 - 35-10 - - - Intermittent

                  Tulee kohta kuukausi nollauksesta ja ainostaan

                  17705 - Pressure Drop between Turbo and Throttle Valve (check D.V.!)
                  P1297 - 35-00 - -
                  17535 - Fuel Trim: Bank 1 (Mult): System too Rich
                  P1127 - 35-10 - - - Intermittent

                  ovat palanneet.
                  Viimeksi muokannut otzk1; 16.1.2009, 21:36. Perustelu: Koodeja korjattu..

                  Comment


                    #10
                    Pressure drop koodi voi johtua ns bugista softassa.

                    Comment


                    • #11
                      Noniin, tänään aamulla päätin videoida tapahtuman jos joku ekspertti osaa vinkkejä antaa. Tosin idea tuli vähän ongelman jälkeen joten kiire tuli kameran kanssa, kuva heiluu ja ääni on surkea kun ikkunat on kiinni, plussapuolina sentään kierros- ja ahtopainemittarit kuvassa. Video löytyy osoitteesta
                      http://users.metropolia.fi/~ottopa/22012009048.mp4

                      Comment


                      • #12
                        Joo, nyt pääsin testaamaan tuota pirssiä VAG-com piuhalla ja sain toimimaankin sen jopa erittäin kivuttomasti. Vikakoodiksi oli jälleen ilmestynyt maaginen N249 venttiili... Olin vielä niin hurmoksessa siitä kun sain systeemit pelittämään että nollaisn vian melkein heti - ei sitten käynyt mielessä että olisin saanut siitä koodirivistä selville kuinka monesti vika on ilmennyt jne. Mutta nyt alkaa kyllä pikkuhiljaa tuntumaan siltä että täytyy vaihtaa tuo venttiili kun se kerran siitä valittaa. Imuvuotoja en ole havainnut korvakuulolla/silmillä etsittynä.

                        Tämä nykiminen ilmenee parhaiten kylmänä käynnistyksen jälkeen kun lähtee liikkeelle - yleensä korjaantuu jonkin ajan päästä kun on ajanut jonkin matkaa. Omituista...

                        Jos keksitte ratkaisuja seilailu ongelmiin niin kertokaa!

                        Comment


                        • #13
                          Niin unohtui kysyä että kuinkahan sillä VAG-COM:lla pääsee testaamaan sitä N249 venttiiliä. Käsittääkseni sieltä jostain valikosta voi naksutella venttiiliä?

                          Toinen kysymys tuosta kaasuläpästä: Tuleeko sitä huoltaa/puhdistaa aika ajoin ja onko isokin projekti? Meinaan jos ei tuolla venttiilillä korjaannu niin sitten yksi mahdollinen vikakohde voisi varmaankin olla tuossa kaasuläpässä. Imuvuotoja en siis ole havainnut (ainakaan vielä)...

                          Comment


                            #14
                            Kaasuläpän puhdistus silloin, kun vika ilmenee tai epäilyttää. Muuten ei tarvitse. Ei ole iso homma, mutta tiiviste imusarjan ja kaasuläppäkotelon välissä kannattaa uusia, varsinkin jos ei lähde suosiolla irti.

                            Comment

                            Working...
                            X