Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

vaihdelaatikko menossa? c4 2.5tdi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • vaihdelaatikko menossa? c4 2.5tdi

    vaihdelaatikko pitää ärsyttävää rohinan ja kilinän sekoitusta 1500-2000 kierrosten välillä muuten ei mitään ääntä ja vaihteetkin toimii muuten hyvin! öljyt on vahdettu (mobil vs 200 2.5 litraa) ettei siitäkään pitäisi johtua. pelottaa onkohan tusta laatikko menossa ja onko kellään kokemuksia laatikon remontista paljonko tulee kuluja? kiitos jo etukäteen!!!

    #2
    Eihän se mitenkään tavatonta olisi. Mikä laatikko?
    Esimiehen edellinen 6-gang-loota imaisi useita satasia, kun sitä rempattiin. Riippuu hinta varmaan vaurion laadusta aika paljon.

    Comment


      #3
      En missään nähnyt tietoa, oliko tämä 5- vai 6-gang - laatikko? Pitääkö se tuon äänen joka vaihteella, vai esim. vain suurimmalla? Hintatietoa on varmasti kenenkään hankala haarukoida ilman tietoa laatikon tyypistä ja parempaa tietoa vian oireista.

      Kyllähän noita mennyt ilmeisesti on...

      Comment


      • #4
        5-vaihteinen loota joo unohtu laittaa tuo tieto ja joka vaihteella ääntää...

        Comment


        • #5
          mullakin pitää tuossa alueella ääntä... tai lähinnä täristää

          laatikko on CEP

          ootko varma et johtuu laatikosta? jos johtuukin vauhtipyörästä? näissähän ei taida olla kaksoismassaa mun mielestä.

          Comment


          • #6
            eipä taida olla kaksoismassaa.. no vauhtipyöräkin kävi tänään mielessä mutta enpä taida alkaa aukomaan ennenku hajoaa kokonaan. äryttävä ääni se kuitenkin on! se raastaa jotenkin vaan hermoa :)

            Comment


            • #7
              siis just sen takia kun EI ole kaksoismassaa, niin tekee sen. kaksoismassahan vähentää dieselin värinöitä.

              Comment


                #8
                Kytkinlevyn jouset huonoina, vai aivan vain ominaisuus?

                Comment


                • #9
                  mulla on vajaa 10 000 ajettu kytkin

                  eli ominaisuus varmaan on. alkaa nimittäin mustaa tulemaan tuossa vaiheessa putken täydeltä ja ahdot nousee, eli eiköhän se johdu vaan voimasta tuo rytkytys ;)

                  nää 5-vaihteiset on aika pomminvarmoja laatikoita, 6-vaihteiset hieman heikompia

                  Comment


                    #10
                    Aivan normaalia tollanen rohina, iteellä laatikko huutanu perimätiedon mukaan kohta 200tkm. Sieltä menee poskilaakerit ja pinionin laakerit ja ne siellä kihisee siinä 2000rpm:n paikkeilla moottorijarrutuksessa ja vedätettäessä!

                    Itse tulin siihen tulokseen että ajan laatikon loppuun jos joskus sattuu loppumaan ja sitten tilaan ruottista huolletun laatikon tilalle (hinta noin 1400euroa!)

                    Loppukesästä kun kytkin petti ja syynä oli se että kytkinlevyn jouset söivät itsensä keskiöstä ulos, eli jousi oli pesäänsä väljä niin ei siittä juurikaan kihinöitä tullut sitten verrattuna uuteen levyyn/asetelmaan!

                    Minun satkussa ainakin on kova VP, taitaa vasta tulla C4 A6 kaksoismassa!

                    Alhaalta vedettäessä on ihan normaalia että pieniä värinöitä tuntuukin jos kova VP, kaksoismassalla sitten paljon vähemmän!

                    Ja 5-ja 6-vaihteiset laatikot ovat lähes identtiset keskenään ja rakenteeltaan aivan yhtä heikkoja, ja etenkin ovat yhtä heikkoja laakeroinneiltaan! Autoani aikanaan kun metsästelin niin koeajamassa kävin noin puolta tusinaa ja niistä sitten valkkasin ainoan laatikkovikasen(5-vaihteisen, koe-aetut 50/50 5- ja 6-vaihteisia!

                    Comment


                      #11
                      6-lovinen vaan tapetaan helpommin vedättämällä isoimmalla vaihteella. Onnistuu kyllä 5-lovisellakin.

                      Omassa 326 tkm ajettu 5-gang, eikä mitään ylimääräistä ääntä. Taitaa tosin olla jo 2-massa VP.

                      Comment


                      • #12
                        RVS

                        www.rvs.fi

                        Comment


                        • #13
                          mullakin tuossa kait vajaa 400 000 ajettu 5gang CEP, alunperin 6gang ARX. tuo laatikko on täysin äänetön. ihan kova pyörä on. uudet ölpät on, vähän takertelee varsinkin kylmänä vaihteet. tuota rvs vois vaikka kokeilla! supraclubin puolellakin kehuttu

                          Comment


                          • #14
                            rvs:n vaihteistoöljy tilattu! mielenkiinnolla odotetaan!!!

                            Comment


                            • #15
                              eipä tuosta "ihme" aineesta ollut hyötyä rohinaan...

                              Comment


                                #16
                                Niin, mikäpä sitä nyt kuluneen laakerin korjaisi, ratas ongelmiin olen työelämässä tuon todennut aavistuksen vaikuttavan, siis mitättömän vähän!

                                Comment


                                • #17
                                  mites tuo rvs, sitten ajan kanssa rupeaa tepsimään? Vaikutushan ei tule käsittääkseni aivan heti. Tilasin nimittäin satsin kaverilta joka myy rvs:n aineita. Ois tarkoitus kokeilla myös tuo syöttöpumppu aine.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei tule heti, paitsi yhdessä tietämässäni tapauksessa. Venttiilien nakutus loppui noin 15 sekunnin kuluttua aineen kaatamisesta.

                                    Käsittääkseni aineen tarkoitus ei varsinaisesti olekaan korjata viallisia osia, vaan
                                    pidentää niiden elinikää ja ennaltaehkäistä ongelmia. Esimerkiksi tuo Engine Treatement:in ensimmäinen käsittely puhdistaa moottorin kaikesta paskasta, jonka jälkeen vaihdetaan uudet öljyt ja laitetaan uusi käsittely, joka siis tekee tuon varsinaisen käsittelyn metallipinnoille. Itse aion kyseisen operaation suorittaa kohta.
                                    Tuossa siis pitää ajaa yhteensä n.800km sisäänajoa, ennenkuin aine on ehtinyt kunnolla kiinnittyä.

                                    Syöttöpumppu aineen käsittelyssä pitää tankata 20l polttoainetta tyhjään/tyhjähköön tankkiin, lisätä aine ja ajaa tankki yhteen menoon tyhjäksi/tyhjähköksi.
                                    Muuten aine sakkautuu tankkiin, eikä saavuta pumppua.

                                    Työkaveri käsitteli 800tkm ajetun väyrysen kaikki paikat noilla aineilla ja kuulemma hiljeni ja tasaantui auto aivan helvetisti.

                                    Itse tein nuo käsittelyt lähes heti, kun ässän ostin. (Perään ja laatikkoon)
                                    200tkm ajetussa autossa en huomannut eroa; tosin ei noilla kilsoissa torssenin ja 6-v manuaalin pidäkään vielä kiukutella. Jännä nähdä miten moottori reagoi tuohon tuplakäsittelyyn. Jos vaikka muutama hevonen tulisi takaisin!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Toinen vaihdelaatikko 6-lovisen (ARX) tilalle?

                                      Omassani 280 tkm ajetussa C4 A6 2,5 TDI:ssa on 6-lovinen vaihteisto ARX ja siinä nelosen synkka toimi heikosti, mutta en ole pannut merkille, että vaihteistoissa olisi joitain lisä-ääniä. Vaihdoin ensiapuna öljyt ja tulos oli mielenkiintoinen. Öljyillä oli ajettu 50-60 tkm ja se koostumus muistutti metallihohtomaalipintaa, aivan kuin öljyyn olisi sekoittunut alumiinin hiontapölyä. Tämän lisäksi öljyn seassa oli messinkihippuja ja yksi vajaa sentin mittainen messinginpala. Laatikko toimii muuten nelosen synkkaa lukuun ottamatta vielä kohtuullisesti.

                                      Mietin tässä parasta vaihtoehtoa edetä asiassa ja jos teillä on ehdottaa jotain, niin olisin kiitollinen niistä. Yritän varmaan metsästää käytettyä laatikkoa jonka vaihtamisella voisin minimoida autottomuuden ajan. Jos päädyn käytettyyn laatikkoon, niin kannattaako sitä lähteä availemaan vaan laittaisiko sen stefojen vaihdon jälkeen suoraan alle ja toivoisi parasta? Entä mitä mieltä olette korjatuista laatikoista? Ebay.de:ssä joku saksalainen firma myi hintaan 879€ mutta en sitten tiedä lähettävätkö Suomeen ja millä hinnalla. Kyseessä ei tosissaan ole enää mikään arvoauto, joten en viitsisi kovin kallista investointia tehdä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Olen korjannut yhden tuollaisen, jossa tuli "hopeaa maalia" ulos lootasta. Siinä oli yksi synkrorengas murentunut kokonaan ja muju pyörinyt sitten tietysti joka välissä alumiinikoppaakin jauhaen jne.

                                        Voin korjata vaihteistosi, jos haluat. YV:llä voi ottaa yhteyksiä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tuossa lista osista. Siirtopakka tarvitaan vain jos 1-2 väli on "jumissa"

                                          Koodi:
                                          2	012311247H	synkrorengas 1 ja 2	93,00	186,00
                                          2	012311311D	jousi	0,75	1,50
                                          4	012311295F	synkrorengas 3 - 6	46,00	183,80
                                          4	012311312D	jousi	0,75	3,00
                                          1	01E311239L	siirtopakka	429,00	429,00
                                          1	N  90545201	o-rengas	4,80	4,80
                                          1	01E301235	tiiviste	5,40	5,40
                                          2	016409399B	vetarin laipan stefa	5,70	11,40
                                          1	01E409400	tiiviste	15,60	15,60
                                          1	012311113B	tiiviste	4,30	4,30
                                          1	010409580	tiiviste	4,70	4,70
                                          1	012301457C	stefa	4,70	4,70
                                          1	01E311120		5,40	5,40
                                          Hinnat siis Speed-Autoteilelta hankittuna

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mulla seisois tuossa ylimääräisenä ael koneinen a6 6 man.
                                            Osta varaosa-autoksi.

                                            Comment


                                              #23
                                              5-vaihteiseksi?

                                              Faijan 100 2.5 TDi:stä meni 6-v. laatikko, mm. pakin synkro muusina ja muutamasta hammasrattaasta puuttui paloja jne. Se korjattiin ns. pitkän kaavan mukaan laatikko purkaen ja osia hankkien (korjauksen sijaisautoksikin hankittu Typ44-satku on vieläkin käytössämme, oli ns. hintansa väärti :-). Jälkeenpäin ajateltuna olisi varmasti kannattanut harkita 5-vaihteiseksi muuttamista. 5-v hinnat halvempia ja tarjontaa huomattavasti enemmän. Vivuston vaihto ja onko vetoakselin laipat samaa kokoa, en osaa sanoa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Taitaa olla tuo nelosen synkro näiden heikko kohta (laakerirohinan lisäksi). Itellä se meni myös pari vuotta sitten, mulla tosin 5v loota. Se oli ihan rehellisesti katkennu ja vääntyny sinne rattaiden väliin. Ei menny loppuaikana enää nelonen ollenkaan päälle missään tilanteessa.

                                                Ite tein silloin tuon remontin, hintaluokka yhdelle synkrolle, neularullalle ja tarvittaville stefoille ym. pikkuosille -sekä tietty öljyt päälle- oli "muutaman satasen". Toki useamman päivän oli auto pajalla, mm. osien tilaus tehtiin vasta sit ku laatikko oli jo auki ja varmaksi tiedettiin mitä tarvitaan, joten pelkkään odotteluun meni jo joku aika.

                                                Omasta mielestä ei kannata "ehjää korjata" varmuuden vuoksi, eli jos päädyt vaihtolaatikkoon joka on toimivaksi todistettu, niin laita sellaisenaan paikalle. Esim. kalliilla laakeriremontilla ei välttämättä saa edes "ominaisääniä" pois, joten halvimmaksi tulee korjata vasta kun hajoaa.

                                                Eri vaihteistotyypit sopinee kai aika helpolla ristiin mekaanisesti, mutta välityksiltään "oikeat" tdi:hin on vain nämä CEP ja ARX, joita kumpaakaan ei yleensä pilvin-pimein ole tarjolla. Toki tuo ARX on kalliimpi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kiitos kaikille kommentoijille. Päädyin ostamaan Mkurtilta kokonaisen auton varaosa-autoksi ja nyt ei kun vaihteistoja jumppaamaan...

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X