vaihdelaatikko pitää ärsyttävää rohinan ja kilinän sekoitusta 1500-2000 kierrosten välillä muuten ei mitään ääntä ja vaihteetkin toimii muuten hyvin! öljyt on vahdettu (mobil vs 200 2.5 litraa) ettei siitäkään pitäisi johtua. pelottaa onkohan tusta laatikko menossa ja onko kellään kokemuksia laatikon remontista paljonko tulee kuluja? kiitos jo etukäteen!!!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
vaihdelaatikko menossa? c4 2.5tdi
Collapse
X
-
En missään nähnyt tietoa, oliko tämä 5- vai 6-gang - laatikko? Pitääkö se tuon äänen joka vaihteella, vai esim. vain suurimmalla? Hintatietoa on varmasti kenenkään hankala haarukoida ilman tietoa laatikon tyypistä ja parempaa tietoa vian oireista.
Kyllähän noita mennyt ilmeisesti on...
Comment
-
Aivan normaalia tollanen rohina, iteellä laatikko huutanu perimätiedon mukaan kohta 200tkm. Sieltä menee poskilaakerit ja pinionin laakerit ja ne siellä kihisee siinä 2000rpm:n paikkeilla moottorijarrutuksessa ja vedätettäessä!
Itse tulin siihen tulokseen että ajan laatikon loppuun jos joskus sattuu loppumaan ja sitten tilaan ruottista huolletun laatikon tilalle (hinta noin 1400euroa!)
Loppukesästä kun kytkin petti ja syynä oli se että kytkinlevyn jouset söivät itsensä keskiöstä ulos, eli jousi oli pesäänsä väljä niin ei siittä juurikaan kihinöitä tullut sitten verrattuna uuteen levyyn/asetelmaan!
Minun satkussa ainakin on kova VP, taitaa vasta tulla C4 A6 kaksoismassa!
Alhaalta vedettäessä on ihan normaalia että pieniä värinöitä tuntuukin jos kova VP, kaksoismassalla sitten paljon vähemmän!
Ja 5-ja 6-vaihteiset laatikot ovat lähes identtiset keskenään ja rakenteeltaan aivan yhtä heikkoja, ja etenkin ovat yhtä heikkoja laakeroinneiltaan! Autoani aikanaan kun metsästelin niin koeajamassa kävin noin puolta tusinaa ja niistä sitten valkkasin ainoan laatikkovikasen(5-vaihteisen, koe-aetut 50/50 5- ja 6-vaihteisia!
Comment
-
-
Niin, mikäpä sitä nyt kuluneen laakerin korjaisi, ratas ongelmiin olen työelämässä tuon todennut aavistuksen vaikuttavan, siis mitättömän vähän!
Comment
-
Ei tule heti, paitsi yhdessä tietämässäni tapauksessa. Venttiilien nakutus loppui noin 15 sekunnin kuluttua aineen kaatamisesta.
Käsittääkseni aineen tarkoitus ei varsinaisesti olekaan korjata viallisia osia, vaan
pidentää niiden elinikää ja ennaltaehkäistä ongelmia. Esimerkiksi tuo Engine Treatement:in ensimmäinen käsittely puhdistaa moottorin kaikesta paskasta, jonka jälkeen vaihdetaan uudet öljyt ja laitetaan uusi käsittely, joka siis tekee tuon varsinaisen käsittelyn metallipinnoille. Itse aion kyseisen operaation suorittaa kohta.
Tuossa siis pitää ajaa yhteensä n.800km sisäänajoa, ennenkuin aine on ehtinyt kunnolla kiinnittyä.
Syöttöpumppu aineen käsittelyssä pitää tankata 20l polttoainetta tyhjään/tyhjähköön tankkiin, lisätä aine ja ajaa tankki yhteen menoon tyhjäksi/tyhjähköksi.
Muuten aine sakkautuu tankkiin, eikä saavuta pumppua.
Työkaveri käsitteli 800tkm ajetun väyrysen kaikki paikat noilla aineilla ja kuulemma hiljeni ja tasaantui auto aivan helvetisti.
Itse tein nuo käsittelyt lähes heti, kun ässän ostin. (Perään ja laatikkoon)
200tkm ajetussa autossa en huomannut eroa; tosin ei noilla kilsoissa torssenin ja 6-v manuaalin pidäkään vielä kiukutella. Jännä nähdä miten moottori reagoi tuohon tuplakäsittelyyn. Jos vaikka muutama hevonen tulisi takaisin!
Comment
-
Toinen vaihdelaatikko 6-lovisen (ARX) tilalle?
Omassani 280 tkm ajetussa C4 A6 2,5 TDI:ssa on 6-lovinen vaihteisto ARX ja siinä nelosen synkka toimi heikosti, mutta en ole pannut merkille, että vaihteistoissa olisi joitain lisä-ääniä. Vaihdoin ensiapuna öljyt ja tulos oli mielenkiintoinen. Öljyillä oli ajettu 50-60 tkm ja se koostumus muistutti metallihohtomaalipintaa, aivan kuin öljyyn olisi sekoittunut alumiinin hiontapölyä. Tämän lisäksi öljyn seassa oli messinkihippuja ja yksi vajaa sentin mittainen messinginpala. Laatikko toimii muuten nelosen synkkaa lukuun ottamatta vielä kohtuullisesti.
Mietin tässä parasta vaihtoehtoa edetä asiassa ja jos teillä on ehdottaa jotain, niin olisin kiitollinen niistä. Yritän varmaan metsästää käytettyä laatikkoa jonka vaihtamisella voisin minimoida autottomuuden ajan. Jos päädyn käytettyyn laatikkoon, niin kannattaako sitä lähteä availemaan vaan laittaisiko sen stefojen vaihdon jälkeen suoraan alle ja toivoisi parasta? Entä mitä mieltä olette korjatuista laatikoista? Ebay.de:ssä joku saksalainen firma myi hintaan 879€ mutta en sitten tiedä lähettävätkö Suomeen ja millä hinnalla. Kyseessä ei tosissaan ole enää mikään arvoauto, joten en viitsisi kovin kallista investointia tehdä.
Comment
-
Olen korjannut yhden tuollaisen, jossa tuli "hopeaa maalia" ulos lootasta. Siinä oli yksi synkrorengas murentunut kokonaan ja muju pyörinyt sitten tietysti joka välissä alumiinikoppaakin jauhaen jne.
Voin korjata vaihteistosi, jos haluat. YV:llä voi ottaa yhteyksiä.
Comment
-
Tuossa lista osista. Siirtopakka tarvitaan vain jos 1-2 väli on "jumissa"
Koodi:2 012311247H synkrorengas 1 ja 2 93,00 186,00 2 012311311D jousi 0,75 1,50 4 012311295F synkrorengas 3 - 6 46,00 183,80 4 012311312D jousi 0,75 3,00 1 01E311239L siirtopakka 429,00 429,00 1 N 90545201 o-rengas 4,80 4,80 1 01E301235 tiiviste 5,40 5,40 2 016409399B vetarin laipan stefa 5,70 11,40 1 01E409400 tiiviste 15,60 15,60 1 012311113B tiiviste 4,30 4,30 1 010409580 tiiviste 4,70 4,70 1 012301457C stefa 4,70 4,70 1 01E311120 5,40 5,40
Comment
-
5-vaihteiseksi?
Faijan 100 2.5 TDi:stä meni 6-v. laatikko, mm. pakin synkro muusina ja muutamasta hammasrattaasta puuttui paloja jne. Se korjattiin ns. pitkän kaavan mukaan laatikko purkaen ja osia hankkien (korjauksen sijaisautoksikin hankittu Typ44-satku on vieläkin käytössämme, oli ns. hintansa väärti :-). Jälkeenpäin ajateltuna olisi varmasti kannattanut harkita 5-vaihteiseksi muuttamista. 5-v hinnat halvempia ja tarjontaa huomattavasti enemmän. Vivuston vaihto ja onko vetoakselin laipat samaa kokoa, en osaa sanoa.
Comment
-
Taitaa olla tuo nelosen synkro näiden heikko kohta (laakerirohinan lisäksi). Itellä se meni myös pari vuotta sitten, mulla tosin 5v loota. Se oli ihan rehellisesti katkennu ja vääntyny sinne rattaiden väliin. Ei menny loppuaikana enää nelonen ollenkaan päälle missään tilanteessa.
Ite tein silloin tuon remontin, hintaluokka yhdelle synkrolle, neularullalle ja tarvittaville stefoille ym. pikkuosille -sekä tietty öljyt päälle- oli "muutaman satasen". Toki useamman päivän oli auto pajalla, mm. osien tilaus tehtiin vasta sit ku laatikko oli jo auki ja varmaksi tiedettiin mitä tarvitaan, joten pelkkään odotteluun meni jo joku aika.
Omasta mielestä ei kannata "ehjää korjata" varmuuden vuoksi, eli jos päädyt vaihtolaatikkoon joka on toimivaksi todistettu, niin laita sellaisenaan paikalle. Esim. kalliilla laakeriremontilla ei välttämättä saa edes "ominaisääniä" pois, joten halvimmaksi tulee korjata vasta kun hajoaa.
Eri vaihteistotyypit sopinee kai aika helpolla ristiin mekaanisesti, mutta välityksiltään "oikeat" tdi:hin on vain nämä CEP ja ARX, joita kumpaakaan ei yleensä pilvin-pimein ole tarjolla. Toki tuo ARX on kalliimpi.
Comment
Comment