Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakopääkö hajoamassa audi s4 B5 ? (Moniurahihnan kiristinrulla irtosi)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jakopääkö hajoamassa audi s4 B5 ? (Moniurahihnan kiristinrulla irtosi)

    Vissiin jakopää menossa.
    "Terveen" kuulonen auto ÄLÄ LAITA ÄÄNIÄ KOVALLE ALUKSI
    http://media.putfile.com/Jotain-vialla jakopää menossa ?
    http://media.putfile.com/nakutusta-koneesta Et tässä on vanha koneen ääni ja toi nakutus poistu ku vaihoin sillon joskus öljyt.

    Äänen laadut ei oo mitään parhaita, mutta kyllä noista kuule et ei terve ole.

    Kierroksia nostettaessa n.3000rpm ääni katoaa ja ilmestyy takaisin, kun kierrokset laskevat alle tuon. Jännä käryttävä haju ilmestyy ku antanu vähän kaasua ja laskee kierrokset takaisin.

    Jakopää remontti tehty 110tkm kohalla (tuontiauto luxemburista) ja muistaakseeni 4-vuotta vanha.
    Viimeksi muokannut Mani; 18.1.2009, 23:22.

  • #2
    Ei kyllä ota mitään tolkkua tuosta ääninäytteestä. Oudolta kuulostaa mutta en tuota edes auton ääneksi tunnistaisi jos ei tietäisi mistä ääni tulee. Vaikea on arvioda mitään.

    Aasinsiltana jakopään remonttiin..aloin miettimään, että mites ne huoltovälit oikein oli?
    1999 Maintenance Schedule V6-koneille antaa seuraavaa tietoa:

    Ribbed Belt - replace = 120tkm välein. (moniurahihna?)
    Timing Belt - replace = 168tkm välein. (jakopään hihna?)
    Timing Belt Tensioner Roller - replace = 120tkm välein. (kiristimet?)

    Mutta mitkäs oli aikarajat? Muistelen, että viiden vuoden välein jos ei kilsat tule täyteen. Mulla tehty jakopääremontti Saksassa 120tkm kohdalla joskus vuonna 2005 ja keväällä varmaan vaihdatan hihnan ja muut osat.

    Comment


      #3
      Tuo Bentleyn manuaali kyllä puhuu potaskaa. Jakohihnan vaihtoväli on Saksassa 120 tkm, Suomessa 90 tkm /5 vuotta. Ei mitään 168 tkm...

      Siinä samalla kannattaa vaihtaa kaikki osat (myös kiristimet), ei noita moniurahihnoja tai jakohihnan rullia ole mitään järkeä vaihdella eri aikaan.

      Jos jakopään kiristin olisi rikki, siitä voisi kuulua sellainen läpättävä ääni. Tuo nakutusääni ei aukea, ja toisesta on tosi vaikea sanoa mitään. Se voisi olla kuiva ohjaustehostin.

      Comment


        #4
        Tuo kuullostaa mielestäni joko kiinni leikanneelta laakerilta tai kovasti vinkuvalta hihnalta. Veikkaan moniurahihnan kiristäjää.

        Comment


        • #5
          Bentleyn manuaaliin on nuo maintenance schedulet kopioitu Audilta tai Audi-Usalta. Manuaalissa selvästi sanotaan jakopään hihnan vaihtoväliksi 60000 miles. Uudemmissa myös Audin omissa muutettu esim. 2,7-Allroadin kohdalle 115tkm.

          Comment


          • #6
            http://www.youtube.com/watch?v=PtV-T...eature=related
            Melkein samanlainen ääni. Hitusen korkeempi ääni mut muuten samanlainen.
            Jakopää vissiin sit meni. Menee tossa 15.päivä huoltoon.
            Et halpaa hommaa ja audi toivottaa hyvää joulua XD.
            Prkl ku piti laittaa alusta kondikseen joulun jälkeen, mut menikin kone :D

            Comment


            • #7
              Itellä kuului samantapainen ääni 1.8t koneesta. Auto huoltoon jossa vaihdettiin jakopää(hihna) ja tämä ääni paikannettii kuuluvaksi nokkaketjusta(koneen takana) joten sekin vaihdettiin sitten samalla.

              Hope so on sulla toi jäkopää itselläni tuli hiukan kalliiksi tuo molempien vaihto mutta tyyriimpi oli toi ketju..

              Comment


                #8
                Perkl pitäs tuo putfile heittää jorpakkoon, ihan susi sivusto muutenkin..

                Nuo ääninäytteet kuullostaa kyllä enemmän puusorvilta kuin miltään moottorin ääniltä. Mut jos mielikuvistusta käyttää niin jälkimmäisestä voisi erottaa nokkaketjun rallatuksen..?

                Comment


                • #9
                  No niin tämäkin selvisi. Käytin joulukuussa auton huollossa ja mitä eivät löytäneet. No tänään tossa klo 20.00 800m kotiovelta moniurahihna otti ja irtos keskenajon :D.
                  Kattelin tarkemmin et hihna on ehjä, mutta laturin yläpuolella oleva rulla on auton pohjalla.
                  Täytyy toivoo et siel ei menny mitään muuta rikki.

                  Kyseisen vian vuoksi vein auton huoltoon aikasemmin eivätkä mitään löytäneet. Joten onko virallinen audi huollolla velvotteita korvaukseen ?

                  http://img88.imageshack.us/my.php?image=27tsv7.jpg
                  Ruskealla ympyröity kyseinen osa joka irtosi.
                  Viimeksi muokannut Mani; 18.1.2009, 22:03.

                  Comment


                  • #10
                    Oliskohan ohjaustehostimen rulla. On kolmella ruuvilla kiinni. Voi jäädä löysälle ellei kiristettäessä käytetä vastatyökaluna haka-avainta , siihen on olemassa Audin oma työkalu (v-haka , missä kaksi tappia)

                    Comment


                      #11
                      Tuo on moniurahihnan kiristinrulla.

                      Eihän tuohon ohjaustehostimen hihnapyörän kiristämiseen tarvita mitään erikoistyökalua, siinä keskellä on 9 mm kuusiokolo jolla sen saa pysymään paikoillaan.

                      Comment


                      • #12
                        Jeps. No onneks ei ollu pahempaa!

                        Mulla on vika lappu viellä tallessa missä lukee:
                        moniurahihnan kiristin hajonnu? Vianhaku
                        -->Vikaa ei saatu ilmenemään.

                        Näin lukee lapussa :D Et saako tosta nostaa haloon ?
                        Tää huolto reissu tapahtu 1kk sitten ?
                        Jätkät velottanu 22e kyseisestä hommasta

                        Comment


                          #13
                          Onko siitä hajonnut se laakeri, vai pultti katkennut?

                          Comment


                          • #14
                            koko rulla putos autonpohjalle ja näyttä siltä et se on hirttäny kiinni.
                            Et en pimeessä tutkinu enempiä.

                            Comment


                              #15
                              Mielestäni aika selkeästi työtakuuseen jollei tuolla vikakuvauksella viitsitä irroittaa hihnaa ja kädellä kokeilla rullan kuntoa.

                              Comment


                              • #16
                                Dodii huollosta uutisia!
                                Moniurahihna meni ihan päreiks + kiristinrulla = 115€
                                Hihnalla ois ajanu pitempäänkin vielä ennen tota case-tilannetta, mutta se oli nyt saanu hiukan kyytiä!
                                Työt tuohon viellä lisätään saa nähä miten kovaks nousee hinta.
                                Mitä noissa on muuten yleensä noi asennusajat ?

                                Comment


                                • #17
                                  Ei tuo ilmeisesti aivan älytön homma ole, vaikka yllättäen vittumaisempi kuin monessa muussa autossa. Itellä vaihdettiin tuo remmi + öljyjä sieltä täältä + vetarin suojakumi. Hintaa oli yhteensä pikkasen päälle 400e. Menisköhän tuo parissa tunnissa suurinpiirtein.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Omalle autolleni tehtiin sama korjaus pari talvea sitten. Piti lähteä työreissulle, joten heitin Audin siksi aikaa huoltoon.
                                    Osat (kiristin ja hihna) sekä työt (vian toteaminen, osien hankinta, asennukset) 220 euroa. Ei merkkiliike.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä sen sinne alle tunnissa vaihtaa. Puskuri irti, keula huoltoasentoon ja yksi pultti pois. Sitten vaan uudet osat kiinni ja hihna takaisin. Keula kiinni ja menoksi.

                                      Comment


                                        #20
                                        Riippuu, tekeekö asentaja töitä urakalla vai tuntipalkalla, ja laskuttaako korjaamo jonkin ohjelman ilmoittaman korjausajan mukaan vai toteutuneen... :)

                                        Eipä tuon B5:n keulapalan huoltoasentoon siirtäminen kauaa ota, kun sen on muutaman kerran tehnyt, ja ainakin neloskoneissa moniurahihnan vaihtaminen on helppo homma, mutta ilmastoinnille on oma pikkuhihnansa, joka pitää ottaa tieltä pois.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Minulla autostani moniurahihna "jakautui" kahtia, eli puolet pyöri vielä paikallaan, toinen puoli oli irti ja katki.
                                          Vein auton huoltoon jotta vaihtavat hihnan, sanoin että tsekkaa ne rullatkin samalla, mut heidän mielestään vain hihnan vaihto riitti.
                                          Noh, 2,5 tuntia vaihtoivat hihnoja, jonka JÄLKEEN sitten huomasivat että kiristin on viallinen ja kieputtaa siihen malliin että syö uuttakin hihnaa.. Auto jäi sitten sinne seuraavaksi päiväksi odottelemaan vaihto-kiristintä.
                                          Kyllä ketuttaa etten tajunnut vaatia heti niitä rullia vaihtoon vaan kuuntelin huoltomiestä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            No niin homma hoidettu! Uusiksi meni moniurahihna ja kiristin.
                                            Ja ei tarvinnut ruveta vääntämään kättä asiasta että kenen moka.
                                            Hyvin tuli autohuolto vastaan asiassa.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X