Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

urS4 vaihdelaatikon vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • urS4 vaihdelaatikon vaihto?

    näin tietämättömänä ja koskaan automaatti laatikon kanssa pelanneena olisin kysellyt fiksummilta kuinka hankala homma tuon vanhan laatikon pois ottaminen ja uuden tilalle laittaminen on?

    Mitä tulee ottaa huomioon ja millaista kalustoa tulisi olla käden ulottuvilla? Onko joku suorittanut kyseisen homman eli onko jossain työ vaiheiden selostusta ja kuvia?

    Tiivisteet ainakin menee vaihtoon mutta mistä tiivisteet? Millaisia tiivisteitä siellä on? Onko muuta mihin tulisi varautua?

  • #2
    http://koti.mbnet.fi/jounis/

    Ei ole automaagilootan purkuohje, mutta varmasti antaa suuntaa projektiin.

    Comment


    • #3
      Kiitokset hyvistä kuvista ja ohjeista..

      Olikos tuo kyseinen menopeli nelikko vai etuveto? Maallikkona voisin kuvitella tuon kardaanin hieman hankaloittavan asiaa... tosin en noista tosiaankaan tiedä eli viisaammat valaiskoon...

      Ja jos jollakin tosiaan on vielä vastaavat ohjeet tuosta automaatti lodjusta niin olisin erittäin kiitollinen..

      Comment


        #4
        Ei se kardaani sen kummemmin asiaa hankaloita, 6 pulttia laipasta ja 2 tukilaakerista irti.

        Comment


        • #5
          Kysäise piruuttas täältä, jos löytyisi autolaatikkoon manuskaa.

          Comment


            #6
            Ei sieltä kannata etsiä. C4 manuaalia ei ole saatavilla. Netissä pyöri ainakin jossain vaiheessa C4:n cd-rommi, mutta hukkasin oman "kopion".

            1. Se on painava, manuaalin askin nostaa pois ja takaisin ilman nosturiakin, mutta tomaattilaatikko painaa kuin ryssän synti.
            2. Mielellään monttu tai nosturi käytettäväksi, ja esimerkiksi vaihteistonosturi.
            3. Samalla tavalla se lähtee kuin etuvetoinenkin, kardaani pois tieltä häiritsemästä.
            4. Mikaksin eka linkki on ihan kelpo, ässässä tosin rojun määrä joka on tiellä on useampikertainen.
            5. Audin etuvetolaatikoiden ohjeet öljyjen valuttamisesta turbiiniin, yms. niksit pätevät tässäkin.
            6. Vaihevaiheeltakuvausta operaatiosta en löytänyt äkkiseltään.

            Suurin ongelma tulee siitä että aski on hemmetin painava. Paino on samaa luokkaa kuin itse moottorilla.

            X. Myytkö vanhasta laatikosta monitoimikatkaisijan, oma on ilmeisesti sökö?

            Comment


            • #7
              monitoimikatkaisia

              Operaatio alkaa tänään ja toivotaan että saa projektin valmiiksi ennen kun ensi vuosi loppuu... =) Voin kyllä myydä tuon monitoimikatkaisijan kunhan saan tuon vaihto loodan kiinni ja näen että pelittää kunnolla ettei itse sitten tarvitse ruveta osia metsästelemään...

              Voin koittaa väkästää jonkun näköisen prokkis osion tuosta ja räpsiä kuvia mutta ei tuota kuvaajan taitoa (eikä vehkeitä) eikä tarinan kerronta taitoa ole suotu...

              Comment


              • #8
                nyt ilmaantui ensimmäinen kysymys laatikon vaihdon aikana... Mistä tiedän että missä "asennossa" vaihdekeppi on ollut puretussa laatikossa? Eli kysymys ilmaantui itselleni siinä kohtaa kun rupesin keski konsolia purkamaan ja sain vaijerin näkyviin sieltä alta... Vaijeri on kaksi ja puoli senttiä näkyvissä kiristys ruuvin jälkeen ja niin ajattelin toisenkin laittaa... Eli millä saan testattua vaihto laatikon asennon ilman että tarvitsisi testailla sitä ruuvaamalla mutteri kiinni ahtaassa paikassa... Voiko siitä vaijerista vetää jollain kaikki ulos jolloin on vissiin P asennossa?
                Viimeksi muokannut matrikkel; 18.12.2008, 13:22. Perustelu: Poistettu N kappaletta rivinvaihtoja

                Comment


                  #9
                  Todennäköisesti P-asennolla, muttei siihen voi luottaa.

                  Vaijerihan tulee siihen multifunktionswitchin akseliin. Ehkä periaatteesa ko. kytkimen voisi mitata ja katsoa mikä kärjistä on suljettuna, se kertoo millä vaihteella se on purettaessa ollut. Nastoja liittimessä muistaakseni 7 kpl, yksi maa ja kuusi signaalia, osa nastoista on sellaisia että tietyllä pykälällä virtapiiri on suljettu useammasta kuin yhdestä nastasta.

                  Multifunktionswitchin sisäinen kytkentäkuva miulla on jossain, mutta ei heti tule mieleen missä.

                  Comment


                  • #10
                    Laatikon irti ottamisessa tuli uusi mutka matkaan.. laatikon päällä on sellainen iso korva jonka takaa kiertää kaksi vaijeria jotka estävät tuon vaihdelaatikon pääsyn taakse päin... Lienevät vaijerin päät kiinni jossakin korissa? päät ovat ilmeisesti jossain punaisissa muovi tulpissa ja kysymys kuuluukin että miten ne oikein mahtavat irrota?

                    Comment


                      #11
                      Kyseessä on järjestelmä, joka vetää nokkakolarissa rattiakselin eteen moottorin ja vaihteiston liukuessa auton alle. Tarkkaa purkuohjetta en äkkiseltään osaa antaa, mutta eikös se vaihteiston päällinen haarukka mahtaisi irrota vaihteistosta pultein?

                      Comment


                      • #12
                        Systeemi on nimeltään procon-ten. Sillä hakusanalla voi yrittää haeskella, vaikka tuskin on tosiaan hirveästi apuja.

                        Comment


                          #13
                          Ainakin 01a laatikossa vaihteiston sivulla on L-muotoinen rauta, joka on 2 pultilla kiinni. L-raudan kun irroittaa, niin vaijerit mahtuvat nousemaan sen korvakon yli.
                          Kuvassa näkyy tuo korvakko, joka on siis askin kuoren valussa ja näinollen ei irtoa. Se L-rauta on ollut noissa kahdessa hieman puhtaamman näköisessä reiässä kiinni. Kuvassa 01a-laatikko, luultavasti 01e samantyylinen.

                          Comment


                            #14
                            Konehuoneen takanurkista ne ohjuriraudat irti niin saat vaijereihin löysää ja otettua ne laatikon päälle irti. Taisi tosiaan manuaalilaatikossa ainakin olla sellainen vaijeriteline vielä askin kyljessä joka irroitetaan.

                            Comment


                            • #15
                              Löytyi teline myöskin automaatti laatikosta. Helvetin pahasta paikasta. =( No joka tapauksessa ne tulivat irti. Tunnin ponnistelun jälkeen laatikko vihdoin tuli irti mutta soittelin tuossa yhdelle laatikko gurulle USmotorssiin kiskoon ja hän sanoi että turbiini olisi pitänyt saada tulemaan mukana laatikon kanssa mutta miten tuo on edes mahdollista? Takaisin päin laitettaessa ymmärrän kyllä että turbiini työnnetään laatikkoon kiinni ja sitten pistetään takaisin.
                              Viimeksi muokannut Jarkko Kalsi; 27.12.2008, 18:26. Perustelu: Yksi piste riittää

                              Comment


                              • #16
                                Turbiini ei vain tule irti vaikka kuinka koittaa. Poistettu sieltä on 6 kpl kuusiokolo (6mm) ruuveja kuskin puolelta alakautta. Koneessa sellaiset kolot mistä niihin pääsi käsiksi. Oman järkeni mukaan sen ei pitäisi olla enään kuin öljypumpun booreissa kiinni? onko siellä vielä jokin erillinen lukitus ja mistä siihen pääsee käsiksi?
                                Viimeksi muokannut Jarkko Kalsi; 27.12.2008, 18:27. Perustelu: Sama koskee kysymysmerkkejä

                                Comment


                                • #17
                                  Turbiini on kolmella pultilla vetolevyssä kiinni, jotka aukaistaan/kiristetään koneen puolelta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Yleensä vielä niin että startti irti, sitten syntyneestä aukosta pyörittelee kampiakselista että sa ko. pultit auki.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiitoksia vinkeistä pultit löytyivät heti. Eipä ymmärtänyt tuolta startin kolosta tiirailla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo elikkäs nyt on päästy siihen vaiheeseen että alkaa pikkuhiljaa kasailu sen kaiken purkamisen jälkeen. sellaista olisin vielä kysellyt että onko tässä vaiheessaa hyvä muistaa jotain missä helposti menee jotain pieleen taikka unohtuu jotain pientä mutta tärkeää. Turbiini on irti ja laitettu uuteen laatikkoon hollille elikkä nosto valmiudessa. Vai onko jotain mikä kannattaisi vielä tehdä ennen laatikon nostoa? Vaihteen valitsimen vaijeri on autossa paikallaan eli kiinnitys tapahtuu laatikon ollessa melkein paikoillaan. Kannattaako vaijeri säätää n vaiko p asennossa? Itse kuvittelisin että n asennossa. Kiitos jo hyvistä vinkeistä etukäteen. Varmasti joudun vielä jotain purkamaan kun unohdan jotain mutta kaikki vinkit otetaan vastaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mutua: Öljypumpun akseli, en ole varma onko näissä samanlainen kuin vanhemmissa kolmelovisissa, lopsahti helposti hieman sivuun ja kiristysvaiheessa rikkoi öljypumpun.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Luenko tuota Mikan viimeistä viestiä kieroon. Saan siitä käsityksen, että vanhaa turbiinia oltais laittamassa takaisin.
                                            Eikö tuossa turbiini nimenomaan pitänyt rikki olla?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Laatikko nostetaan turbiinin kanssa paikoilleen, muuten on tosiaan öljypumpun rikkoutuminen enemmän kuin todennäköistä laatikon kiristysvaiheessa. Lisäksi turbiini olisi hyvä esitäyttää öljyllä.

                                              btw:Elä sitä rikkoutunutta turbiinia sinne enää laita.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Juu elikkä vanha turbiini tulee takaisin koska usmotorssin ukkeli sanoi että siellä on laatikon pakat hitsanneet kiinni koska oireet olivat sellaiset kun olivat. laatikko on nostettu paikoilleen ja on jo itsensä varassa. vielä on kuitenkin duunia ennen kuin saa liikenteeseen. nesteiden vaihdot ja letkut jotka vaurion aiheuttivat on vielä jollain korjattava. metallipunos letkuja ajattelin tilalle mutta miten onnistuu liitos vanhaan putkeen?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Päivittää voisi toki tätäkin elikkä biili on jälleen liikenteessä aika rojekti oli mutta ens kerralla sujuu sekin sitten nopeammin =)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Hyvä homma. Miten teit letkut?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Otin mitan välistä uupuvasta putkesta ja kävin teettämässä oikean mittaiset letkut etolassa... tuli metalli putkiin kiinni helmellä ja hyvin tuntuu pitävän.. hintaa kahdelle letkulle tuli 5 euroa =) ja varmasti kestää letkut ei varmaan oo järjestelmässä yli 350 baaria =)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mites se öljyntäyttöhomma lopulta meni?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          kyllä se siitä sitten hyvien vinkkien jälkeen meni =) vaihtelee tosi fiksusti ja pehmeästi... Ehkä ihan hieman (mutua) luistaa mutta voisikos se mahdolllisesti johtua siitä et siellä olis ina liikaa ölppää?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Eli laitoit kolme litraa, käytit n. 15sek että imee öljyt. Lisäsit taas öljyä kolmisen litraa ja vasta tässä vaiheessa aloit käymään kaaviota läpi.

                                                            Voihan tuo pikku luisto johtua siitäkin, että paskaa liikkuu öljyn mukana paljon ja vaatisi sitä usempaa öljynvaihtoa.

                                                            Tai jos se turbiini on ottanutkin vähä itteensä ;)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X