Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin lämpötilan vaihtelu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin lämpötilan vaihtelu

    Moro!

    Moottorin lämmöt nousee hitaasti ja jo ennen 90 astetta (mittaritaulun mukaan) lämmöt lähtee tippumaan 60-70 väliin, josta se taas lähtee hiljalleen nousemaan. Tätä välilä se seilaa useimmiten koko käynnissä olon, mutta joskus lämmöt on asettunut muutaman valssaamisen jälkeen 90 asteeseen. Vaihdatin uuden termostaatin ja nesteet, mut ei auttanut. Sitten testattiin läpötila-anturi ja korjaamon mukaan se on kunnossa.
    Mitä kannatta seuraavaksi tehdä?

    #2
    Vaikuttaako ulkoilman lämpötila tuohon? Jos käytössä on VAG-COM, vertaa siellä olevaa moottorin lämpötilatietoa mittariston näyttämään, kun lämpötila heiluu.

    Comment


    • #3
      No, se on tehnyt tota nyt kuukauden ajan ja tässä on ollut pakkasta ja plus asteita. Tänä aamuna, kun oli selvästi plus asteita, mootori lämpeni ehkä hieman nopeammin.

      Comment


      • #4
        Nyt kun olen seuraillut lämpöjen vaihtelua useamman tunnin sessioiden ajan, niin lämmöt tippuu kerran, jonka jälkeen lämmöt on jonkun aikaa 60-70 välillä, josta ne nousee tosi hitaasti 90 ja tämän jälkeen ne on pysyny siellä ja mielestäni sisälle puhaltava ilma pysyy tasaisen lämpimänä. Kannen pahvin vuoto? -> paisunta säiliöön ei nouse kuplia. On käynyt mielessä vesipumpun siipirattaan ja akselin luisto? -> mut eikös lämmöt pitäisi nousta, mut toisaalta termostaatti yritää säätää lämpöjä..? Vai olisko kuitenkin sähkövika? anturi olis kuitenkin korjaamon mukaan kunnossa, tiedä sitä? Mitä teen?

        Comment


          #5
          Jos käytössä on VAG-COM, vertaa siellä olevaa moottorin lämpötilatietoa mittariston näyttämään, kun lämpötila heiluu.

          Comment


          • #6
            Sama ongelma sama kone

            Itsellä on sama ongelma omassa autossa.. Moottori on 1.8t AUM.
            Lämmöt seilaa 75 ja 90 asteen välissä ajoipa sitten matkaa tai kaupunkiajoa.
            Ite aattelin että vaihdatan/vaihdan termostaatin. Sinulla ei ilmeisesti sillä korjaantunut tuo vika. En omista VAG.comia mutta näköjään sellainen on hankittava.. Motonetissä nuo termostaatit näytti olevan halpoja vaan tehneekö noilla mitään? Paljon muuten maksaa alkuperäinen ja onko iso homma vaihtaa?

            Itse kun olen tuota lämpöhommaa tutkaillut niin minulla ainakin tuntuu avaavan ison kierron jo siinä vaiheessa kun kone ei ole vielä kovin lämmin - siitä päättelin että vika olisi termostaatissa.

            Jos ideoita tähän vaivaan niin ilolla otetaan vastaan..

            Comment


            • #7
              Lämpötila-anturi teki minulla tuota seilaamista. Kannattaa kokeilla ekana kun on 30e osa ja helppo vaihtaa.

              Comment


                #8
                Itsellä on ollut tuossa omassa laitteessa myös lämmöt alhaalla... nyt kun on -10c niin tyhjäkäynnillä nousee lämpö tuonne n:80. Lämpimässä tallissa tyhjäkäynnillä nousee sinne 90, mutta ajossa pysyy n: 60c.... Mikähän tässä nyt on?

                Comment


                  #9
                  Termostaatti vaihtoon, se on kulutuskamaa B5:sissa. Minun b5:sessa seilasi lämmöt juuri niin että maantiellä ei jaksanut pitää 90°C:ssä.

                  Comment


                  • #10
                    Ei kannata noita tarviketermareita ostella. Omien ja kavereiden kokemusten mukaan alkuperäiset on tasalaatuisempia. Maksavat noin 30€/kpl plus tiiviste noin euron. Oli sitten jotenkin vittumainen vaihdettava tuo APU:n termari, kun ei millään meinannu saada kikkailtua sitä koppa-tiiviste-termari nippua paikalleen. Tiivisteliimatipat ois tietty auttanu.

                    Comment


                      #11
                      Joo, sekuntiliimalla on kätevä lukita tiiviste paikoilleen.

                      Comment


                        #12
                        Mites tossa b5 mallissa aeb koneella onko millanen vaihtaa tuo termari. Paljonkin purettavaa...?

                        Comment


                          #13
                          Alasuojamuovi pois niin altakäsin pääsee aika hyvin roplaamaan tuota.

                          Comment


                            #14
                            Nyt on termari vaihdettu ja lämmöt nousee nätisti tuonne 90. Tosiaan kettumainen laittaa tuo uusi termari paikalleen kun ei paikallaan meinaa pysyä... ja 30? kustansi uusi alkuperäinen.

                            Comment


                            • #15
                              Onko siitä muuten mitään merkittävää haittaa ettei lämmöt nouse 90 vaan jää johonki 7-80 välille pyörimään?

                              Comment


                              • #16
                                Ei kai pitemmällä aikavälillä.

                                Moottorivalmistaja on koneen suunnitellut käyvän määrätyssä lömpötilassa.

                                Jos lämmöt ovat alhaisemman suositelluistan niin,:

                                Polttoainekulutus kasvaa?

                                Koneen käyttöikä lyhenee?

                                Kaikkia tehoja ei saa irti?

                                Voi aihettaa ns liman muodostumista öljyyn (korkkiin), joten öljynvaihto pitää suorittaa useammin?

                                Lämmityslaite ( sisätila) ei anna tarpeeksi lämmintä?

                                Nämä äkkisiltään mieleen ihan hatusta:)

                                Comment

                                Working...
                                X