Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronic purkuautosta tai tilalle manuaali?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Multitronic purkuautosta tai tilalle manuaali?

    Muuten hyvä Audi A6 2.0 (2004) sisältää kenkkuilevan Multitronicin, joka aloitti tällä vaihteistovalon vilkutuksella ja vaihteiden oikuttelulla (ei kytkeytyneet välillä).

    Tänään sitten kun vaihtui jarrupalat, ja tehtiin koekiihdytyksiä ja jarrutuksia (ihan maltillisia) niin alkoi kuulua jostain naputusta. Nostettiin auto takaisin pukille ja pyöriteltiin etupyöriä, ja vaihteistosta se rohina ja naputus kuuluu. Eli paskana se on nyt, vaikka eteenpäin vielä kulkeekin.

    Tuli semmonen hullu ajatus mieleen, että voiko tohon vaihtaa manuaaliaskin? Onko kukaan kuullutkaan sellaisesta? Että ottaisi jostain purkuaudista ehjän manuaalin ja löisi tuohon kiinni. Mitä kaikkea se vaatisi?

    Jos se on mahdotonta, niin onkohan muuta vaihtoehtoa kuin ostaa uusi automaattilaatikko? Ei paljon huvittais.
    Viimeksi muokannut A6tonen; 19.11.2008, 19:48. Perustelu: otsikon tarkennus

    #2
    Jos on aikaa, rahaa, hermoja ja viiteliäisyyttä loputtomiin - go ahead.
    Johtosarjat, poljinryhmät, ECU? mittaristo ehkä jotain muuta pientä jatkoksi

    Comment


      #3
      Ja kun muistaa, että tuollainen muutettu auto voi olla hankala myytävä tulevaisuudessa.

      Multin korjauttaminen tietysti maksaa, mutta auto silti olisi "alkuperäinen".

      Ja melko varmasti manuaalikonverion hinta on korkeampi kuin multin korjauttaminen.

      Comment


        #4
        Jos on valmis tekemään vaihteistokonversion manuaaliksi, niin samalla vaivalla sitä pudottaa Multitronicin alas, avaa sen ja katsoo mikä siellä ääntelee. Jos ja kun laatikosta kuuluu epänormaalia ääntelyä, niin todennäköisesti vika on mekaaninen ja sen löytäminen/korjaaminen on varmasti kannattavampaa kuin manuaalilaatikon sovittaminen ja toimintakuntoon saattaminen.

        Komppaan tässä vielä kahta edellistä puhujaa siinä, että pelkkä laatikon vaihto ei riitä, vaan tarvii vaihtaa myös polkimet ja yrittää selvittää mitä muutoksia tarvitsee tehdä ECU:uun (soft coding, yms.). Lisäksi vielä se, että laatikkovaihdon jälkeen se ei enään ole "alkuperäinen".

        Tältä foorumilta löytyy searchilla juttua lisääkin Multitronicista, mm. sellainen juttu, jossa korjattiin Multitronic DIY -periaatteen pohjalta muualla kuin merkkikorjaamolla.

        Se, että vaihteet ei kytkeydy päälle, voi johtua joko ohjainlaitteesta tai kuluneesta kytkimestä -kytkin tosin tuossa vuosimallissa pitäisi olla 6 -levyinen ja sen pitäisi kyllä kaksilitraisen tehot kestää. Kuinka paljon autolla on ajettu ja koska sinne on vaihdettu öljyt viimeksi? Tuo kyseinen aski on kohtuullisen kranttu huoltojen päälle.
        Viimeksi muokannut jannekk; 18.11.2008, 13:03. Perustelu: muutamia lisäyksiä.

        Comment


          #5
          Käytetty Multitronic purkuautosta?

          Eli kyselin tossa toisessa ketjussa, että kannattaako hajonneen Multin tilalle yrittää ajatella manuaaliksi muuttamista.

          Ei näköjään kannata, joten seuraava askel mitä ajattelin on ostaa esim.kolaroidusta A6:sta pelkkä vaihteiston ja maksaa jollekin että lyö sen kiinni autoon.

          Nykyisessä alkoi vikailu sillä tavalla, että hajosi anturipakka (joka aiheutti valojen vilkkumisen), tämän korjaus olisi maksanut 1300? (merkkiliikkeessä 2200?). Mutta nyt siellä on sen lisäksi jotain muutakin rikki, kun viimeksi ajaessa alkoi kuulostaa siltä kun joku heittelisi jakoavainta moottoritilassa, ja ratti tärisi ja muutenkin tuntui siltä että auto jäi pihaan. Jos tämän siis korjaisi, tulisi hintaa todennäköisesti tonneja joka tapauksessa, joten tuollainen purkuautosta otettu vaihteisto voisi olla järkevin vaihtoehto.

          Mitä sanoo tietäjistö? Ja mistähän tommosta kannattaa etsiä..? nettiautossa ei ollut.

          Comment


          • #6
            Entisellä työkaverilla levis myös multitronic audista. Laatikko oli lähetetty saksaan ehjättäväksi ja täällä Oulussa laittoivat Vepsäläisellä lootan paikalleen. Hyvin on toiminut ja muistaakseni lootalla oli jonkinlainen takuukin. Hintaa operaatiolle tuli n. 4000e.

            Comment


              #7
              Eikö joskus jollain ole multioireita aiheuttanut vetaritkin? Nuo Jonin tärinät kuullostaisi ongelmilta siellä suunnalla..

              Comment


              • #8
                Yhdistin Jonin aloittamat threadit kun käsittelevät kuitenkin samaa asiaa.

                Tuossa siitä vetoniveljumpasta ja muusta:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ght=multitr%2A

                Comment

                Working...
                X