Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katti romuna? = V6 Päästöongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Katti romuna? = V6 Päästöongelma

    auto 100 2.8E -92
    AAH sarjan kone automaatti (AEM?) laatikolla.

    Katsastuksen päästömittaustulokset:
    Joutokäynti 2000rmp
    CO 1,48 (0,50)% 1,25 (0,30)%
    HC 131 (100) 67 (100) ppm
    Lampda 0,97 (0,97-1,03)
    CO2 14,70 14,89%
    O2 0,22 (5,0) 0,09 (5,0)

    Eli CO molemmissa yli (ja vaelsi kovasti) ja HC joutokäynnillä yli. Suluissa sallitut arvot.

    Mitä tämä voisi asiantuntialle kertoa? Katti romuna vai säädöt tai lampdan vaihto?

    Tulpat on lienee vaihdettu kirjan mukaan 40-50tkm sitten. Mutta voiko se auttaa niin paljoa? Auto sinänsä tuntuu käyvän tasaisesti jne.

    Miten lampdat? auttaako niiden vaihto? voiko testata jotenkin? Onkos ne siinä (1/puoli) pakosarjan alussa? Typ 44:ssä 2.0e koneessa se oli katin vieressä auton alla

    Luin aikaisemmista keskusteluista että Kateissa on ollut ongelmia V6 koneissa ja erityisesti vasemmassa pöntössä. Itselläni täysin kylmän koneen käynistyksessä kuulu sirinää auton alta eli ei liene hyvä merkki. Sirinä lakkaa kun kone lämpenee. Onko se varma merkki että jonpi kumpi katti on finaalissa?

    Kokkolassa oli joku paja joka on touhunnut V6 koneiden kattien kanssa. Onko etelä-suomessa mitään /ketään joka voi rakentaa uudet katit tarvikkeena? Onko niin että voisi riittää vain toisen katin vaihto, molempia ei kannattaisia kustannussyistä vaihtaa? Miten tunnistan rikkinäisen yksilön?

    #2
    Lambdan vaihdosta on aina hyvä alottaa. Ei ole järjettömän kallis ja olisi ennen pitkää kuitenkin vaihdettava. Ymmärtääkseni katit hajoavat lähinnä häiritsevää ääntä pitäviksi.

    Comment


      #3
      Lambdat nyt aivan ensimmäiseksi vaihtoon, koska oli 0,97.

      Jos ei auta niin varmaan palaat asiaan, mutta uskoisin että vika on niissä.

      Lambdaa voi mitata megaohmiluokan (sisäinen res.) yleismittarilla tai vastaavalla. Anturi ei kestä oikosulkemista, joten siksi ihan joka yleismittari ei ole hyväksi. Pitäisi pomppia tasakaasuajossa muutaman kerran sekunnissa ylös alas jännitteen. Vanhemmiten hidastuvat.

      Comment


      • #4
        Minulla 7.10.04 joutokäynti CO 0,14 ja yli 2000 1/min 0,28, HC pitoisuus joutokäynti 43 ja yli... 54, lamda-arvo yli... 1,00, CO2 pitoisuus 14,90 ja yli...14,50, O2 pitoisuus 0,10 ja yli...0,40
        Vähän OT, mutta kävin tänään autosähkössä testerin parissa ( auto ei parina talviaamuna käynnistynyt) Ohjainlaitediaknoosi AUDI Hella MPFI vikamuisti: 0203 Hall-anturi ei signaalia, 0202 Moottorin asema-amturi ei signaalia, 020A Jäähdytysnesteen lämpötunnistin epälooginen signaali. Tutkijan mukaan moottorin asema-anturissa ei ole vikaa= näkyy testerissä? Samalla mitattiin lamdat= "väsyneet" suositeltu vaihtoväli 160000 km ( minulla mittarissa 163000 km = rukattuja:)
        Eli vaihtoon menee Hall, jäähdytysnesteen lämpötunnistin ja lamdat. Mikä pirullista auto käynnistyy todella hyvin, mutta 2 aamuna ( parin viikon välein) ei.

        Comment


        • #5
          Itselläni oli vr6 passatti, ja kyllä katti voi hajota, ei ollu sisällä yhtään mitään...
          Mutta katin hajoaminen yleensä johtuu joko kovasta iskusta, tai on ollut jotai käyntihäiriöitä, esim.
          ei oo käyny kaikilla pytyillä...

          Comment


          • #6
            kattien takana on putkissa korkilla tulpatut reiät ,joista voi mitata kummankin katin erikseen. Jos vain toisenpuolen arvot on pielessä,vika on siinä katissa .Jos molemmin puolin syy VOI olla lamproissa.Lambrat rupeaa vanhenmiten toimimaan hitaanmin ,joten niiden vaihtoa voi suositella muutenkin.Myös pakosarjoissa on mittaus paikat pakokaasu arvoille ennen kattia>kertoo katin toimivuuden.
            Vaihdoin itse aikoinaan AAH koneiseen satkuun tarvike katit ,vissiin parhaita tienauksini;2-3h ylimääräistä työtä ja 1600mk säästö alkuperäisiin verrattuna.

            Comment


            • #7
              Joo, sama homma miulla, alkuperänen katti oli yli 700 eskoo, ja tarvike 160 eskoo...
              Jäi vielä tuntipalkoille...

              Comment


              • #8
                Kelpaako mikä tahansa tarvikekatti vain pitääkö olla tiettyä katin mallia/merkkiä että päästöt asettuu?

                Asettaako tila tms vaatimuksia?

                Onko ideoita mistä katin saisi halvalla? sekä jonkun hepun joka räkisi sen kiinni. Itsellä ei ole öljymonttua eikä hitsipilliä.

                Comment


                • #9
                  Mun auto oli quattro ja kartaani vaati tilaa ,etuvetosessa on eri katit joten en osaa neuvoa loppuun asti mitoista.Mää laitoin kaksi 1,4-2litraselle tarkoitettua pyöreää la lyhyttä tarvike kattia.

                  Comment


                  • #10
                    Elikkä tarvike kattejahan saa autotarvike liikkeistä esimerkiksi... Elikkä mulla oli semmonen muistaakseni; 1.8-3.0 litrasille, kyl ne siellä osaa neuvoa,ehkä....
                    Se tarvike oli ainakii paljon pienempi ku orkkis.
                    Sit ei ku vanhasta laippa irti ja hitsaa sen uuteen kiinni.

                    Comment


                    • #11
                      Kateista (V6) on ollut keskustelua= haku, esin "katti". Muistutan vain, että automaatin ja manuaalin katit ovat erilaisia, ettei tule virhehankintoja.

                      Comment


                      • #12
                        Tänään vaihdettiin lambdat. Ei muuta, koska muut vikakoodit ajateltiin johtuvan konerempasta. Vaihtamatta jäi jäähdytysnesteen lämpötunnistin ( ei ollut ko liikkeessä), jossa se vika taitaa olla? Vaihdan sen myöhemmin.

                        Comment

                        Working...
                        X