Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyöränlaakeri rikki, vaihtovinkkejä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pyöränlaakeri rikki, vaihtovinkkejä?

    Elikkäs nyt sattui sellainen juttu että autostani meni oikea-etupyörän laakeri rikki. Elikkäs kyselisin sellaista että pitääkö uutta laakeria painaessa prässillä paikalleen, niin se keskiö ''mihin tulee jarrulevy ja rengas kiinni'' pitääkö se painaa nii pohjaan ku se menee vai puristuuko se laakeri siinä miten pahasti ja sit miten tiukkaan napamutteri väännetään? Ongelmana on se että jarrusatula hankaa jarrulevyä ja huomattiin pyöränlaakerin tulleen ulospäin joku puoli senttiä.
    Viimeksi muokannut okkim; 12.11.2008, 08:33. Perustelu: Otsikko korjattu

  • #2
    Kyllä laakeri pitää olla pohjassa.
    Nyt on jokin pettänyt ja ei kannata ajaa autolla.
    Voi lähteä koko rengas napoineen irti ja repii jarrut irti,
    puhumattakaan muusta .
    Laakeri on ulkokehältä kiinni seekeri renkaalla ja ei voi sieltä tulla ulos ,ellei seekeri rengas ole mennyt rikki,poikki.
    Sisä kooli on kiinni jarrulaikan navassa ja sitä pitää kiinni mutteri joka on veto akselin päässä.
    Onko renkaassa kuinka paljon välystä kun heiluttaa ylä /ala reunasta voimakkaasti.
    Tietty rengas ylhäällä.
    Laakerin vaihto ei oiken onnistu koti konstein ,muuten kuin hakkaamalla ja tahtoo laakeri kärsiä.
    Yleinen asennus ohje on ETTEI koskaan pidä hakata LAAKERIN KUULIA/HAULIA vasten.
    Elikkä jos asennat ulko koolia niin painetaan vain ulko reunasta ja samoin sisä koolia asennettaessa vain siihen kohdistuu voima.
    Jos on sopivia prikkoja isoja ja pitkä luja pultti sillä voi kasata uuden paikalleen.
    Ulko kooli ensin ,koska et saa muuen seekeri rengasta paikoilleen.
    Vanhaa ulko koolia voit käyttää asennus apuna ,hio ulko kehää huikan ohuemmaksi ettei tartu kiinni.
    Aika lujaan mutteri pitää vääntää,momenttia en äkkiseltään muista.
    Muista puhtaus.
    Jospa tästä olis apua .

    Comment


      #3
      Ei ole seger-rengasta mielestäni kummassakaan omissa autoissa pitämässä laakeria paikoillaan, ainoastaan leveä laakeri tiukalla sovitteella. Ja laakeri ei sinänsä ole ehjänä purettavissa, en oikein käsittänyt, mitä tuolla "ulko koolilla" oikein tarkoitit. Samoin navassa on pultti, ei mutteri. Pultin paksuudesta riippuu, mikä momentti. Isompi on 16mm, jonka voi vetää TIUKKAAN. Pienempi voi mennä poikkikin, eli se ohjeiden mukaiseen momenttiin.

      Helpoin ja nopein tapa on melkein ottaa koko olka-akseli irti autosta, kiikuttaa uuden laakerin kera jollekkin pikkupajalle, prässäyttää vanha laakeri pois, ja uusi tilalle ja sen jälkeen kasaus itse. Paja ei tuollaisesta max. 10min hommasta veloita paljoa. Toki onnistuu itsekkin vaihtaa, varsinkin jos löytyy tallista prässi.

      Comment


      • #4
        Nii no tulipahan tästä kysyttyä kuitenkin. Melkein heti ku kerkesin laittaa tän viestin nii kiikutin auton pajalle ja irrotin koko olkaakselin ja prässäsin sen entisen laakerin pois ja uusi tilalle, eipä siinä ollut minkäänlaisia lukkorenkaita tai mitään sellaista napa pitää laakeria paikallaan. Toisaalta napamutteria en saannut niin tiukkaan ku olisi pitännyt vaikka ohje oli että laitetaan 115Nm momenttiin ja sit vielä 180 asteen kääntö kiinni päin. Mutta kiitos vastauksista.

        Comment


          #5
          Ostin tuota napamutteria varten 2 m antenniputken. Sillä saa kyllä vedettyä sen 180° :)

          Comment


            #6
            "Kooli" on (ammatti)slangisana joka tarkoittaa laakerin metallista ulko- tai sisäkehää, tästä siis nimitykset "ulkokooli" ja "sisäkooli"

            Comment


              #7
              Tullee ruotsin sanasta skål, joka tarkoittaa mm. kulhoa. Skål!

              Comment


                #8
                No niin tuon ymmärsinkin, mutta piti varmistaa, kun uskon että Ari puhui kartiolaakerista, jollaisia etupäästä ei siis löydy. Laakeri on edessä (quattrossa myös takana) kaksirivinen kuulalaakeri, molemmilta puolilta suojattu.

                Comment


                • #9
                  knoppitieto pelastaa...;)

                  Comment

                  Working...
                  X