Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattro perän lukko ja kestävyys (a4 torsen)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Quattro perän lukko ja kestävyys (a4 torsen)

    Eli jotenkin on herännyt pieni mielenkiinto tuohon "more quattro fun" juttuun. Lähinnä mietityttää, että kuinka rääkkäystä tuo on perälle? Onko niin, että kuivalla ei saa edes yrittää saada perää irti ja lumella, jäällä tai hiekalla ei ole mitään rajoituksia? Vai onko olemassa sellainen mahdollisuus, että tuo perän lukko on tehtaalla laitettu toimimaan noin, kun esim. liukkailla tarjoaa perää varmaan tosi helposti niin siinä olisi moni perhe ollut ojassa, jos perhe auto toimisi tällä tavalla eli toisin sanoen, perä kestäisi mutta käytännön syistä laitettu lukko...vai voiko tuon asian ainakin unohtaa. Voiko tuosta modauksesta, jossa perän lukko on kokoaikaisesti päällä saada turvallisesti iloa irti mitenkään vai onko koko ajan pelko, että paikat menee paskaksi ja pahasti?

    Kiitos jo vastauksista etukäteen.

    #2
    Eihän siellä perässä ole mitään lukkoa.

    Comment


    • #3
      Kyllä laatikko hajos ennen perää.
      Varovasti vaan asfaltilla pyörittelin rinkiä :)

      Comment


        #4
        Ei se siitä hajoa, kunhan et ota ihan tavaksi ajella tiukkoja ympyröitä kuivalla asfaltilla. Melko järeää tekoa ne ovat, mutta kaikenhan saa toki rikki, jos oikein yrittää.

        Edit: kuten Okkim totesi, eihän aanelkussa edes ole kytkettävää lukkoa...
        Viimeksi muokannut Wisa; 11.11.2008, 18:35. Perustelu: lukko ja sen puuttuminen

        Comment


          #5
          Ja torsen sijaitsee askin persiissä, ei takaperässä.

          Comment


          • #6
            Eikö tämä pikku modaus toimi a4 1.8tq:ssa? Siis tämä http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ht=quattro+fun

            Comment


              #7
              Ei toimi. Jälkiasennuspalana saa kyllä torsenin taka-akselillekin. V8:sista, tai sitten quaife tjms.

              Comment


              • #8
                Toimiiko a4 quattron perä aina samalla tavalla nopeudesta riippumatta?

                Comment


                  #9
                  Kyllä, ei siellä ole mitään "älyä" mukana.

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                    Kyllä, ei siellä ole mitään "älyä" mukana.
                    Voimansiirrossa on "älyä" EDS:n verran mutta se ei liity perään millään tavalla. Se vain käyttää jarruja eniten sutivan pyörän hillitsemiseen ja sitä kautta pyrkii siirtämään voimaa paremmin pitävälle pyörälle.

                    Comment


                    • #11
                      Tämä ei nyt ole A4 mutta audi kummiskin :)

                      Omasta kokemuksesta voin sanoa että 572tkm ajetun audi 200:n voimansiirto ei ole hajonnut ainakaan vielä vaikka moni sanoo että "miten sun audi voi kestää tuota rääkkiä" :) on nimittäin tullut pyöriteltyä kuivalla asfaltilla paskarinkiä sekä ajettua muutenkin vähän astetta rajummin mutkiin :)

                      Comment


                        #12
                        Eli siis liian vähän voimaa.

                        Comment


                          #13
                          Tuossako uudessa s4:ssa optiona joku hienompi takatasauspyörästö?

                          Comment


                          • #14
                            Eli siis liian vähän voimaa.

                            Kyllä voi sanoa niinkin :)

                            Comment


                              #15
                              Tuossako uudessa s4:ssa optiona joku hienompi takatasauspyörästö?
                              Tarkoittanet "active sport differential"/"vectoring quattro system". Eikös se ole B8 S4:ssä vakio ja A4:ssä optiona.

                              Comment


                                #16
                                Varmaan monelta B5 quattron omistajilta löytyy varustekoodi joka tarkottaa EDL:ää, eli electronic differential lock, minulta myös. Mikä se sitte on?

                                Comment


                                  #17
                                  Se on jarruilla toteutettu ryntäävän pyörän hillitsin. Ei mikään "lukko" sanan
                                  varsinaisessa, mekaanisessa merkityksessä. Tavallisesti vain etuakselilla B5-
                                  tapauksessa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Johan tämä oli kerrottu ylempänä:

                                    Voimansiirrossa on "älyä" EDS:n verran mutta se ei liity perään millään tavalla. Se vain käyttää jarruja eniten sutivan pyörän hillitsemiseen ja sitä kautta pyrkii siirtämään voimaa paremmin pitävälle pyörälle.
                                    EDS (Elektronische Differential Sperre) = EDL (Electronic Differential Lock)

                                    Audin kotisivulta:

                                    Elektronische Differential Sperre Tasauspyörästön elektroninen "lukitus" Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. Toimii nykyisin (alk. 9/98) aina n. 80 km/h ajonopeuteen asti.

                                    Comment


                                    • #19
                                      käsitinkön oikein jos ymmärsin että tuon modin voi tehdä myös tuosta vaihdekepin kohtaakin eikä tarvitse purkaa takapenkkejä?

                                      rupsi itseäkin tää meinaan kiinnostaan mutta en takapenkkejä jaksais purkaan jos sen saa tuosta keskikonsolistakin?

                                      ja olis kiva kuulla myös foorumilaisten kokemuksia tästä b5 A nelkussa...

                                      Comment


                                        #20
                                        A4:seen et saa perälukkomodia tehtyä, koska siellä ei ole lukkoa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          aivan, mutta mitens tuo torsenin modaus esim juuri v8 audista a4:seen onko kukaan tehnyt semmosta?

                                          Ja kuinka haasteellinen rojekti se olisi?
                                          Tai onko siinä juurikaan mitään järkeä :D?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nyt tuli vähän isompi ongelma eteen, katoin että näyttää vähän vasemmanpuolen takastefa tiputella öljyä ja otin sitten sieltä laipan irti ja nappasin stefan siitä pois ja tuli sitten se vasemmanpuolen ihan ulommainen ratas 4 osassa sieltä ulos. Kyllä vituttaa mutta ei taida se tähän hätään auttaa elikkä mikähän ratas se mahtaa olla,tulee sinne sellaseen haarukkaan? Ilmeisesti joku lukkoon liittyvä ratas? Siinä on varmaan suuri osasyy siihen diff valon palamiseenkin vai mitenkä? Mutta siis mikähän mahtaa olla kyseisen osan joku varaosanumero tjs ja kuinka helposti saa uuden sinne paikalleen? Onko kellään tietoa mistä kannattaa alkaa osaa metsästämään ja millä hinnalla? vai onko kannattavampaa ettiä jostain purkuautosta uusi perä?

                                            Comment


                                              #23
                                              Luulisin että purkuosa tulee halvimmaksi. Valitettavasti ei ole nyt myydä yhtään.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Muistaakseni, oisko ollu kolme - neljä vuotta sitten? Tuo kytkentäratas ja kytkentävipu maksoivat vähemmän yhteensä, mitä tuo iso stefa maksoi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eli alle 70€? Ei paha. Ittelläki oli se uloin ratas ottanu kipeetä kun vilkasin. Tästä vois päätellä saavansa hyvällä tuurilla vielä ehjäks tuon vanhankii perän.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiitos tiedosta! Mistähän kannattais alkaa ratasta ettimään?? vw/audi liikkeet varmaan ensimmäisenä? ja kuinkahan työläs tuo on vaihtaa? saako sen siihen "haarukkaan" kuinka helpolla?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kirjoitellaan ne ongelmat ja kysymykset yhteen topikkiin, ei miljoonaan eriin...

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jos haarukka ja se pinni joka haarukkaa liikuttaa ovat ehjiä, et tarvitse muuta kuin sen renkaan ja ison stefan. Kasaaminen on helppoa ja onnistuu vetarin reijästä perän ollessa paikoillaan (pari kertaa on tullut kokeiltua). Jatkossa sitten lukon kytkentä päälle vain kun takapyörät pyörivät samaa tahtia, eli mielummin kytkin pohjassa ja vielä varmemmin kun painaa jarrua paikallaan ollessa. Ja lukko päällä ei kannata ajella asfaltilla eikä kovin paljoa sorallakaan.

                                                        Osien hakeminen kannattaa aloittaa sivun ylälaidassa olevasta linkistä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Joo no osat sai tilattua vw liikkestä ja tarvitsee se haarukkakin tilata kun on vähän kulunut, mutta mitähän tuolla pinnillä meinaat? ei oikeen nyt meinaa sytyttää.
                                                          Viimeksi muokannut jünther; 16.10.2011, 13:31.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X