Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3b:n tulpat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    3b:n tulpat

    Moi tuli tossa viikon vaihteessa roplattua autoa ja heräsi kummastus että tulpat vuotaisivat
    öljyä.. Litratolkulla sitä ei tule vaan kumminkin että alkoi häiritsemään(2ja3sylinteri). Kynttilät menevät ihan normaalisti kierteilleen ja ne on momentti avaimella kiristetty. Siis missä vika? onko väärät tulpat? Ja ihan mielenkiinnosta minkälaisia tulppia ihmiset käyttävät 3b koneissaan?

    #2
    Oikea tulppa: Bosch F5DP0R

    Venttiilikopan kannen tiiviste vuotaa öljyt tulppakaivoihin -> uusi tiiviste....

    Comment


      #3
      Ihan vaan osui silmään, että 94 pitäisi kyllä olla ABY eikä 3B ellei ole joku oma rakennelma kyseessä.

      Tuo oikea tulppa on siitä hyvä että kestää kilometrejä melkoisesti. Viriukot käyttää muitakin tulppia, mutta perusteita niiden käytölle motronic-ympäristössä ei oikein ole.

      Jos sitä öljyä siellä poteroissa enemmänkin on niin kyllä pitäisi alkaa lyömään kipinät ties mihin ja vaikuttaa menoon. Siitä varmaan koko homma lähti liikkeelle? Tiiviste ei ole ikävä kyllä halpa, mutta välttämätön hankinta.

      Comment


      • #4
        Juu laitetaas vähän perusteluja eri tulpista (virittäjän kannalta):

        1.Vakiot (F5DPOR) on kestävä ja hyvä,mutta ei toimi kovassa pyttypaineessa (ahtopaine),suht hyvä käyttöikä.
        2.F3DPOR on paremmat kuin vakiot (kylmemmät),ei ollut ongelmia käynnistyttäessä,sietää painetta saman verran kuin vakiot.
        3.NGK R10 (kisatulppa) hyvät rata-ajoon harrastavalle,hieman kalliimmat kuin vakiot,eritt kylmät,ei saa kastua eli menee helposti pilalle.sietää painetta hyvin,hyvä tulppa.vaikea saada.
        4.DENSO IRIDIUM= ehdottomasti parhaat,hieman hankala saada,kalliit,eritt.pitkäikäiset,sietää painetta hyvin,eritt. laaja lämpöarvo (laajempi kuin vakiossa).

        Comment


          #5
          kynttilät

          kivistön listan numero 4:lle, pisteet

          Comment


            #6
            Kiitos infosta!
            täytyy ryhtyä taas raplaamaan:)
            ai niin kun tossa porkkis ihmetteli 3b/94? niin auto on rekistöröity 94, mutta on 93 mallia.

            Comment


              #7
              3B:tä ei tehtaalta ole 9/92 jälkeen asennettu mihinkään

              Comment


                #8
                Tere, eiköhän viimeinen 3Brta tehty -92??? Jos haluat kunnon racingn tulpat tässä tulee, AGPR12PP8, motorgraft.

                Comment


                • #9
                  Tossa motorgraftin tulpassa tulee sivuelektrodi keskitapin päälle kun taas boschin vakio tulpassa se tulee sivulle. Uskaltaako tota agpr12pp8 tulppaa laittaa 3b:n koneeseen tai onko kokemuksia kun liikutaan max 2 kilon ahdoilla? Cosworthin koneessa mulla on toi motograftin agpr12pp8 tulppa ainakin toiminut moitteetta 1,6 bar asti kun kärkiväli n. 0,7.

                  Comment


                    #10
                    Itse kyllä jättäisin nuo motorgraftit kolmeberttaan laittamatta jo senkin takia että vakio F5DP0R on lämpöarvoltaan 5, kun tuo agpr12pp8 (Bosch FR 6 DPP 332 S) on kutonen.

                    Tuo F5DP0R toimii täysin ongelmitta vielä 500hv tehoilla ja yli 2bar paineillakin. Jos ongelma on tuon hinta niin sitten vaikka FR5DP tai FR5DC.

                    Comment


                    • #11
                      Ok, boschin tulpat ostetaan kun ne on samaa hintaluokkaakin. Minkälaista kärkiväliä olisi syytä käyttää kun koneessa jakajasytkä vai riittääkö kun laittaa paketista vaan kiinni koneeseen?

                      Comment


                        #12
                        Kukas se alkaa kokeileen noita Briskin Iridiumeja, siis tehokkaammissa peleissä. Kohtuullisesti on noita vaihdettu Denson Iridiumien tilalle.

                        Comment


                          #13
                          F5DP0R kärkiväli on kiinteä sivuelektrodin takia. Kiinni ja kovaa ajoa.
                          F5DC halpisvaihtoehdoksi jakajan tai suorasytkän orkkispuolien kanssa. Tepon mainitsemat 1.8t puolakonversion kanssa.

                          Comment


                            #14
                            Miksi pitäisi? platinat kestaa pirun pitkälle, jos loppuu, jatketaan hopealla perään hinta~sama

                            Pudjetti miehille nuo seatin tulpat, kummiskin 1 vai 0,8 kärkiväli mikä niissä on vakiona, riitti 3b vakio kipuna laitteilla muistaakseni 450 nurkille, joten platina 0,6 välillään olisi kummasti mennyt pidemmälle, mutta silloin oli mukana vaan hopeat ja niillä mentiin viidensadan paremmalle puolelle, sanoisin että perin hyvin.

                            En kyllä lähtisi hyväksitodetuista jokasesta kiskasta löytyvien vakio kynttilöiden ulkopuolelta hakemaan mitään eksoottisia kun näissäkään ole mitään vikaa.

                            Tai no tuolla 3vuotta vanhassa ketjussa puhuu 3bar buusti miehet, voi olla että kahenkilon jälkeinen maailma tuo jotain ongelmia vakio boschein, joten tehtäköön disclaimer että nämä ohjeet kahteen kiloon saakka.

                            Comment

                            Working...
                            X