Eli audi 80:ssa tällänen vika ku tyhjäkäynti pomppii ja sitten ku tyhjäkäynnillä näpäyttää kaasua niin kierrokset laskee hiukan ja meinaa sammua ja sit alkaa vasta vastaan kaasuun??
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
audi 80 2.0E tyhjäkäynti pomppii
Collapse
X
-
Kyseessä moottori ABK 2.0 -92. Oireet: edelleen jumppaa tyhjäkäyntiä lämpöisenä. Kun irroittaa liittimiä kuten ilmamäärämittarin , lämpöanturin yms. niin menee vikatilaan ja käy erittäin nätisti. Eli alipaine/mekaaninen vika pois suljettu? Tosin niitäkin on etsitty.
Siis missä vika? Tyhjäkäynti moottori putsattu kolmesti ja kokeiltu että se naksuu virtaa annettaessa.
Vaihdetut osat: -ilmamäärämittari (antoi vag comilla vikakoodia)
-lamda
-lämpöanturi koneen vesilähdöstä (sininen)
-Tulpat
Kaikki "perus" jutut tarkisettu kuten pyöriä yms.
Seuraavaksi kysymys kuuluukin mihin vaikuttaa vesilähdössä sinisen anturin vieressä oleva kolmenapainen lämpöanturi? Sen ajattelin vielä vaihtaa ja sitten jos sekään ei auta on alettava tosissaan etsiä johtovikaa. Maa/johtovika kun on vaan kohtalaisen vaikea löytää.
-
Listassasi ei ollut lueteltuna ainakaan tulpanjohtoja, nyt omienkin kokemusten perusteella ne voivat aiheuttaa melkein mitä vain. Omassani tuo nypytys alkoi juuri kierrosten hummaamisella joka myöhemmin paheni, jota teki vain lämpöisenä. Jossakin autossani myöskin liian likainen ilmansuodatin ahdisti koneen käyntiä jolloin meinasi ajon jälkeen esim valoihin saavuttaessa tyhjäkäynnillä jarruttaessa sammahdella.
Comment
-
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...yhj%E4k%E4ynti
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...yhj%E4k%E4ynti
Tuossa muutamia vinkkejä.
Comment
-
ISV?
Meidän katiska meinaa kanssa ajoittain puutua tyhjäkäynnillä, mutta pomppaa kuitenkin takaisin. Meikäläisen paras arvaus olisi tuo tyhjäkäynnin tasaus venttiili, joka näistä käsittääkseni löytyy. Vielä kun ehtisi avata..
Comment
-
Joo, tämä ABK on mystinen tapaus. Varmaan eniten tyhjäkäyntiongelmia vag-koneista, mistä sitten johtuneekin. Sekä Jussin että Arton murheisiin veikkaisin minäkin takertelevaa ISV:tä, kyllä omassakin on hiukan noita oireita ollut: korkea tyhjäkäynti (1100 - 1300), joka tasaantunut näpäyttämällä kaasupedaalia. Enkä ole löytänyt kaasuläpästä, sen mekanismeista tai vaijerista minkäänlaista takertelun oiretta. edit: Ainakin välillä korjaantui ISV:n puhdistuksella.
Ärsyttävänä piirteenä omassa on ollut kaiken aikaa se, että kun ulkolämpötila tippuu nollan paikkeille tai alle, jää tyhjäkäynti ylemmäs, 1100-1200 rpm. Vaikka kone olisi lämmin ja ajettu kaupunkiliikenteessä (vähäinen ajoviima). Mutta toki mieluummin noin, kuin että pyrkisi sammumaan.
Comment
-
Seuraavaksi kysymys kuuluukin mihin vaikuttaa vesilähdössä sinisen anturin vieressä oleva kolmenapainen lämpöanturi? Sen ajattelin vielä vaihtaa ja sitten jos sekään ei auta on alettava tosissaan etsiä johtovikaa.
Comment
-
Tyhjäkäynnin lievät oireet.
1) Käynnistyksen (kylmä) jälkeen kierrokset nousevat 1100 kohdalle. Heti lähdettäessä ajamaan kierrosten kivutessa 2000 kohdalle, jää tyhjäkäynti yli 30 sek. ajaksi hurisemaan ko. nopeuteen ja laskee sitten rauhallisesti ajon jatkuessa normaaliin. Lämpimänä ei ole ko. oiretta.
2) Ajaessani pyöritysajoa kierrosten ollessa 2000 tuntumassa. Painan kytkimen pohjaan ja nostan kaasulta jalan samanaikaisesti... kierrokset käyvät hiukan ylhäällä (nytkäys ylös) ja sitten tippuvat alas. Ennen normaalia tyhjäkäyntiä saattaa kierrosten laskeminen "pysähtyä" 1050 kohdalle 1 sek ajaksi ja sitten jatkaa laskemista (ei toistu aina).
3) Samaisen kaasupolkimen noston yhdeydessä "rätisee" jokin rele kuljettajan jalkatilassa. Tämä ei jokaisella kerralla toistu. Onko tyhjäkäyntimoottorilla oma rele?
ISV:tä olen putsaillut useaan otteeseen, mutta nämä oireet eivät poistu. Imuvuotoja ei ole havaittavissa (letkut ja putket ehyet). Vikatiloja ei ole.
Comment
-
Miten olet tuon ISV:n putsannut? Jos et jo ole, niin senhän kannattaa antaa liota muutama vuorokausi. Pelkkä paineilmalla puhdistaminen ei yleensä riitä.
Omasta autosta liotin tuota ISV:tä muutaman vuorokauden toissakeväänä ja toimikin sen jälkeen useamman kuukauden hyvin, mutta taas näyttää ainakin tyhjäkäynnin heijaamisen perusteella likaantuneen.
Comment
-
Tuli ostettua käyttöautoksi tuollainen B4 korinen Audi 80 Avant 2.0E. Moottorikoodi ABK. Katsastus olisi kohta edessä mutta tyhjäkäynti temppuilee. Koitin etsiä foorumilta, mutta en löytänyt kuin sellaista ongelmaa että tyhjäkäynti tippuu niin ettei auto meinaa pysyä käynnissä.
Eli joskus (harvoin) tyhjäkäynti normaali, useimmiten taas kierrokset nousee 3000 paikkeille eikä laske alas. Toisinaan taas vaeltelee 1200-2000 väliä.
Olisiko jollakin heittää ideoita että mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään? Pakkasen puolella kelit ollut koko ajan kun auto on minulla ollut, nollasta sinne kolmeenkymmeneen. Myöskään ei vaikuta millään tavalla onko moottori kuuma/kylmä.
Apuja kaivataan! Kiitokset etukäteen vastauksista. :)Viimeksi muokannut jjesse; 27.1.2016, 17:51.
Comment
-
ISV:n putsasin tänään ja liikkui ongelmitta. Oli se kyllä melko likainenkin... Mutta ei vaikutusta. Imuvuotoja ei mielestä ole missään.
Tänään huomattiin että kun kierrokset nousee, tuosta kuvan ympyröidystä potikasta kun nostaa kierroksia niin laskee sen jälkeen alas. Näin ei tapahdu kuitenkaan kaasupolkimesta.
http://i1030.photobucket.com/albums/...pstvy2ompt.jpg
Sekä kun tyhjäkäynti (harvoin) on kohdillaan (jotain 800rpm), ei se siitä mihinkään muutu ennenkuin koskee kaasupolkimeen jonka jälkeen temppuilee taas.
EDIT: Ja edellinen omistaja vaihtanut Bosch merkkisen lambda-anturin.Viimeksi muokannut jjesse; 27.1.2016, 18:28.
Comment
-
Tänään huomattiin että kun kierrokset nousee, tuosta kuvan ympyröidystä potikasta kun nostaa kierroksia niin laskee sen jälkeen alas. Näin ei tapahdu kuitenkaan kaasupolkimesta.
Tarkasta kaasuläpän mikro-kytkimet, luultavasti ainakin 'kaasuläppä-kiinni'-mikrokytkin löytyy läpän alapuolelta, mittaa yleismittarilla että kytkin vaihtaa tilaansa kun kaasuläpän laskee kiinni, pitäisi kytkeä vähän ennen sulkeutumista.
Comment
-
Tänään kun ajelin enemmänkin, huomasin ettei nostele kierroksia pelkästään tyhjäkäynnillä. Vaihde silmässä auto kulkee tasasesti eteenpäin eikä moottorijarruta. Eli kaasu on painettuna vähän koko ajan, sekä tyhjäkäynnillä että ajaessa? Silloin siis kun ei käy normaalisti...
Comment
-
Jos tätä vielä joku lukee niin ongelmat hävisi kun otti isv:n liittimen irti auton käydessä. Nykyminen myös loppui mitä alkoi esiintyä jokin aikaa sitten. Tyhjäkäynti laskee 500-850 välille liittimen ollessa irti. Muutenhan tuo jo välttäisi, mutta piuha pitää olla kiinni kun käynnistää, tai ei lähde. Sen jälkeen liitin irti.
Virrat kun laittaa päälle niin isv:n luisti ei aukea kokonaan vaan jää noin puoleen väliin ja koko mötikkä tärisee siihen malliin että se sitä yrittää avata/sulkea. Isv on putsattu moneen kertaa ja luisti kyllä liikkuu ihan vapaasti. Eli olisiko vika isv:ssä vai sen ohjauksessa?
Comment
-
Entä jos painaa kaasua startatessa?
Tärinä johtuu varmaan siitä tavasta, millä boksi venttiiliä ohjaa.
Jos ei moottorijarruta niin tyhjäkäyntikytkin ei toimi, se on väärin säädetty tai kaasuläppä jää vähän auki. Tällöin moottorinohjaus ei tunnista läpän olevan kiinni. Siksi sekoaa tyhjäkäyntikin.
Comment
-
Ei lähtenyt käyntiin vaikka painoi kaasua.
Yritin mittailla tuota kaasuläpän asentotunnistimen toimivuutta. Mitään järkevää sieltä ei tullut vaan mittari heitteli maan ja taivaan välillä. No, kasatessa sitten jätin tunnistimen liittimen irti ja autohan käy ihan nätisti ja lähtee käyntiin avainta kääntämällä! Kierrokset laskee kyllä hiukan hitaan puoleisesti alas mutta laskee kuitenkin.
Olisiko tuo asentotunnistin siis tullut tiensä päähän? Kyllähän tuolla jo hymyssä suin ajelee mutta voisihan sen sinne uusia jos ei kallis ole.
Comment
-
Mulla korjaantui nykiminen ja epätasainen tyhjäkäynti juuri toisella asentotunnistimella. Vikakoodit olet varmaankin lukenut? Multa löytyisi yksi ylimääräinen asentotunnistin, mutta en kehtaa sitä sulle myydä, jos olet sellaista hankkimassa, sillä se on rikkinäinen. Netistä tosin löysin ohjeet tuollaisen korjaamiseen, mutta helpommalla taitaa päästä tilaamalla uusi tunnistin vaikka ulkomailta, jos kotimaan purkaamoilta ei löydy.
Comment
-
Tulipa hehkutettua liian aikaisin... Pienellä koeajolla toimi kyllä moitteetta, seuraavasta aamusta lähtien nykiminen paljon kovempaa mitä aikasemmin.. Tyhjäkäyntikin pomppii taas.
Vikakoodeja en ole saanut luettua kun ei ole sellaista adapteria siihen obd2 piuhaan. Siitä tulikin mieleen että pitää se nyt laittaa tilaukseen!
Asentotunnistimen tilasin ebaysta, sillä varmaan useampi viikko menee.
Comment
-
Noniin näyttää siltä että viat saatu korjattua.
Kaasuläpän asentotunnistin tuli perille, sen vaihdolla hävisikin sitten tyhjäkäynnin seilailu.
Vielä kuitenkin vähän kävi epätasaisesti,"röpötti". Ja nykiminen ajossa kuului yhä audin ajonautintoihin.
Nämä molemmat sitten hävisivät rele nro. 30 vaihdolla.
Kiitoksia kaikille avustaneille :)! Vielä pitää toinen setti jousia löytää jostain että päästään kesäkorkeuteen ;)
Comment
Comment