Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44, RT -90 KE3 ei käynnisty lämpimänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ44, RT -90 KE3 ei käynnisty lämpimänä

    Niin, ja tämä tapahtuu vain silloi tällöin! Tämä yksilö on ollut seisonnassa n. 5kk ja ennen sitä ei ollut ongelmia. Surffasin foorumilla enkä löytänyt suoraa vastausta.

    Fakta:
    - silloin kun on vika päällä ei tule bensaa suuttimille. Kipinää on. Rele tsekattu ja toimii, hyppylangalla kokeiltu ja bensaa virtaa paluuletkussa vaan ei käynnisty.
    - bensapumpulla ajettu ~60000km
    - suuttimet vaihdettu ei niin kauan sitten, (reilu vuosi sitten, ja suodatin)

    Kokeiltu:
    - multivikaanturi vaihdettu
    - ecun lämpöanturi vaihdettu
    - kaikki muut antureiden töpselit irrotettu ja suihkutettu electrocleanerilla
    - tankinkorkki avattu eikä siinä sen kummempaa alipainetta kuin muutenkaan
    - sytytysmoduuli vaihdettu
    - jakaja vaihdettu (epäilin jossain vaiheessa hallia)
    - kun vika päällä suhkutettu kylmäsprayta sinne sun tänne...

    Mitä sitten? Käy helkkarin hyvin ja pakokaasutestin perusteella kaikki arvot ok, ei siis imuvuotoja.
    Voisiko määräjakajan venttiili jumiutua ainoastaan kun kone on lämmin? Tai järjestelmäpainevena (vissiin se kalvoventtiili määräj. takana lokarin sisällä?)

    Jos muistan oikein niin molemmat kerrat kun ei ole käynnistynyt niin lopetin veivaamisen just ennenkuin se käynnistyi ja sen jälkeen ei mitään toivoakaan ennen kun se on ihan kylmä, sitten lähtee taas kun palmun alta...

    Täytyisi saada mitattua bansanpaine mutta ei ole mittaria siihen tarkoitukseen.
    Onko ideoita?

    #2
    Lokarin sisällä oleva venttiili on moottorijarrutuksessa syötön katkaiseva venttiili eli venttiili joka päästä ilman ilmaläpän ohitse, jolloin läppä laskeutuu ja syöttö katkeaa.

    Tuo, että haaleana ei lähde käyntiin on yhden sun toisenkin K-jetin vika. Sahaa ja sahaa. Itsellä 100:nen (K-jet) tekee myös samaa, välillä ei sopivan haaleana meinaa lähteä ei sitten millään. Parin pyöräytyksen jälkeen yrittää hörähtää, mutta jos ei silloin käynnisty, niin sitten joutu sahaamaan varmaan 20s.

    En ole tutkinut tarkemmin vielä, mutta ainakin akku rupeaa jo olemaan sen verran vanha, että starttauksen aikana sekä pyörintänopeus, että bensapumpun jännite varmaan käyvät jo todella alhaalla. Radiokin piippailee hyvin pian sen jälkeen, kun sen ensi hörähdysyrityksen jälkeen joutuu sahaamaan, mikä kertoo, että jännitteet käy kyllä alhaalla. Voisi olla yksi syy.

    Tosin, olin mittaamassa tuleeko kylmäkäynnistyssuuttimelle huonon käynnistyvyyden aikana ohjausta vai ei ja otin sitä varten liittimen irti suuttimesta. Mutta kas, ei ehtinyt mittailla kun se hörähtikin melkein heti. Hieman epäilyn alla nyt onkin, että kone taitaa saada aivan liikaa tavaraa. Lisäksi kieltämättä pitkän sahaamisen jälkeen käynnistyy aluksi hieman tukehtuen ja bensan hajun saattelemana, mikä antaisi viitteitä juuri liialliseen syöttöön.

    En ole vielä ehtinyt tutkia, miten käyttäytyy jos KK-suutimen johto on vain kylmästi koko ajan irti.
    Viimeksi muokannut jasso; 4.11.2008, 15:03.

    Comment


      #3
      Oliko suuttimet irti, kun testasit bensan tulon suuttimelle vai miten tarkistit?

      Comment


      • #4
        Yhdessä RT:ssä oli vastaava vika ja oletettu aiheuttaja oli lautasen väärä säätö. Lähti kylmänä laakista ja lämpöisenä ei enää edes luvannut. Jäähdyttyään lähti taas normaalisti ja toimi normaalisti sammuttamiseen asti.

        Oletettu syy siksi, että säädön jälkeen auto on toiminut kuulemma normaalisti, vaikka vaikea on edelleen uskoa, että poskellaan oleva säätö voi aiheuttaa noin ihmeellisiä oireita.

        Comment


        • #5
          Silloin kun ei käynnisty niin ei edes lupaa vaikka sahais akun tyhjäksi. Ja akku on priima.

          Olen myös kokeillut käynnistää ilman kk-suutinta, ei käynnisty. En irrottanut suuttimia vaan totesin että bensa pyörii jakajan kautta takaisin paluuletkuun, ihan korvakuulolla. Ilmeisesti suuttimille asti ei tule bensaa koska tulpat ovat silloin kuivat kun ei lähde käyntiin.

          Jos lautanen olis väärin säädetty niin olisko silloin pakokaasuarvot hyvät niinkuin minulla on? Kävi mielessä että meneeköhän toi jakajan venttiili sitten jumiin lämpimänä. Lautanen kyllä nousee nätisti (ei takertele) ilman väkivaltaa (siis sormella kun nostaa alhaaltapäin).

          Eilen sain vian päälle "tilauksesta" ;) Ajoin sen lämpimäksi, sammutin ja käynnistin siinä välillä odottaen 10-15min, ilman ongelmia. Sitten kokeilin 'yli'käynnistää, eli pidin avainta käynnistysasennossa sekunninverran liikaa, eikä käynnistynyt enää! Jos vain näyttää avainta sille niin lähtee lämpimänä, vaan ei enää jos vika on päällä. Seuraavana aamuna taas ilman ongelmia... ja vaihdoin virtalukon pohja joka ei auttanut mitään...

          Seuraavaksi määräjakaja vai ecu palasiks...?

          Comment


          • #6
            Tuossa minun esimerkkitapauksessani ei ollut käynnissä mitään ongelmaa. Ihmeellisintä siinä oli se, että autoa kokeiltiin toisella määränjakajalla, mutta sama vika, ei käynnisty lämpöisenä.

            Silti lautasen säädön jälkeen toimii nyt kunnolla. Vikaa taisi etsiä useampikin eri korjaamo ja käytännössä kaikki mahdollinen vaihdettiin kokeeksi. Myös johtosarjat mitattiin. Kaikki siis toimi mittauksissa, mutta auto ei vain käynnistynyt.

            EDIT: Niin, se unohtui sanoa, että hinaamalla kyllä lähti laakista, lämpöisenäkin. Voisi sanoa, että oudoin vika, mikä minulla on koskaan tullut eteen.

            Comment


              #7
              Onko kipinäkin tarkistettu korvakuulolla vai ihan katsomalla?

              Comment


              • #8
                Jaa, ehkä sitten pitäis tarkistaa lautasen säädöt oikein perusteellisesti. Ihmetyttää vaan kun tätä vikaa ei ollut ennenkuin jäi seisontaan ~5 kuukaudeksi. Eikä ole räplätty mitään säätöjä.

                Silti tekis mieli tehdä ecu:lle ruumiinavaus ;) Jotenkin vaan tuntuu siltä että vois olla joku komponenttivika. Syy siihen miksi epäilen sitä on se että se ei anna lukea vikakoodeja enää.

                Ja kipinä on tarkistettu ihan katsomalla juu...

                Comment


                  #9
                  Jos lähtee hinaamalla/tönäämällä laakista, mutta ei avaimella, voisin epäillä puolan väsyneen. Tuli joskus muinoin eteen tilanne, että startin notkauttaessa jännitettä puola lakkasi toimittamasta kipinää, mutta kun auton lykkäsi käymään, lähti aina heti. Puolan uusiminen poisti tämän.

                  Comment


                  • #10
                    Auto oli testerissä kiinni ja testerin oskilloskooppilla pystyi toteamaan, että kipinä tuli ja että jännitteet olivat järkeviä.

                    Comment


                    • #11
                      Kokeileppa tehdä ohitus kk-suuttimelle ja jokin kytkin tai painonappi sille kojelautaan. Lämpösenä kun starttaat, niin anna napista ryyppyä. Varmasti helppo ja edullinen korjaus, jos auto kerran muuten on kunnossa.

                      Comment


                      • #12
                        En ole vielä kokeillut mäkistarttia, mutta puolakin on vaihdettu eikä auttanut.

                        Eilen avasin ecun ja tarkistin sen (silmämääräisesti ja osittain mittarilla) vaan en löytänyt mitään epäilyttävää. Lähti nätisti käyntiin sen jälkeen (kylmänä) joten en saanut ainakaan mitään tuhoa aikaseks.

                        Täytisi muutenkin tehdä toi kk-suuttimen ohitus koska se vois olla kiva ohituksissa ;) Voi olla että se heräisi henkiin jos edes hörähtäis mutta nyt se ei edes lupaa lämpösenä.

                        Lautasen säädöt pitää vielä tarkistaa kunhan ehdin.

                        Comment


                          #13
                          Ei se mitään lisäruutia sitten anna se kk-suutin.

                          Comment


                            #14
                            Ääni lautaselle, sitten toinen ääni virtalukon pohjalle.

                            Comment


                            • #15
                              Jaa ei lisää ruutia, voi harmi. No se kulkee ihan hyvin silloin kun käy ettei siinä mitään.
                              Eikö se ollut niin että kk-suuttimelle pitäis tulla jatkuva 12V ja maadoitus aikalämpökytkimen kautta jostain? Eilen mittasin ja siinä oli ~0,3 - 0,7 V...

                              Lautanen seuraavana listalla mutta nyt täytyy ensin saada toi käyttöauto kasattua että pääsee sitten tän kanssa sisätiloihin jatkamaan tutkimuksia!

                              Virtalukon pohja on jo vaihdettu.

                              Comment


                              • #16
                                Bensapumpulle ääni täältä........

                                Comment


                                • #17
                                  Nonnii, nyt käynnistyy lämpimänä!!! (kop kop...)

                                  Jasso: taisit olla oikeassa!

                                  Tosin, olin mittaamassa tuleeko kylmäkäynnistyssuuttimelle huonon käynnistyvyyden aikana ohjausta vai ei ja otin sitä varten liittimen irti suuttimesta. Mutta kas, ei ehtinyt mittailla kun se hörähtikin melkein heti. Hieman epäilyn alla nyt onkin, että kone taitaa saada aivan liikaa tavaraa. Lisäksi kieltämättä pitkän sahaamisen jälkeen käynnistyy aluksi hieman tukehtuen ja bensan hajun saattelemana, mikä antaisi viitteitä juuri liialliseen syöttöön.

                                  En ole vielä ehtinyt tutkia, miten käyttäytyy jos KK-suutimen johto on vain kylmästi koko ajan irti.
                                  En saanut sitä käyntiin viimeksi kun kokeilin startata ilman kk-suutinta, ehkä olin liian hätäinen? Eilen päätin mitata mitä tohon kk-suuttimen töpseliin tulee ja vaimo käynnisti kun minä pelleilin konehuoneen puolella, ja se lähti melkein välittömästi käyntiin lämpimänä!

                                  Sitä en ymmärrä että aina kun ei ole lähteny ja olen irrottanut tulpan niin se on ollut hieman nokinen ja kuivan tuntuinen... (PS. tiedän miltä kastunut tulppa näyttää että ei tarvitse vinoilla ;)

                                  Sen verran olin tehnyt että avasin ja puhdistin ilmanmäärämittarin ja mittasin välykset (~0.10 mm kauttaaltaan), ehkä oli hieman osunut reunaan jossain vaiheessa mutta liikkui takertelematta.

                                  Vika lienee aikalämpökytkimessä vai mitä olette mieltä, kun se antaa impulssia kun moottori on lämmin?

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei välttämättä. Oma tutkimus on vielä kesken, mutta KP:ssä käsittääkseni KK-suutinta ohjaa myös alipainekello puolan vieressä. Alipaine vetää kontaktit kiinni, jolloin KK-suutin antaa tavaraa. Alipaine tulee kelolle puolestaan yksinkertaisen lämpöventtiilin kautta, joka mielestäni sulkeutuu koneen lämmettyä. En muista toimiko kummin päin.

                                    Käsittääkseni tuo siis antaa lisäkakkua, kun haalealla koneella nostetaan kierroksia nopeasti eli syntyy reilusti alipainetta. Vetääkö alipaine mahdollisesti kontaktit yhteen haalena starttauksen yhteydessä tarpeettomasti, en tiedä ennen kuin tutkin.

                                    KE:ssä tuota ei varmaan kyllä edes ole, enkä nyt mene takuuseen, että se edes toimii luulemallani tavalle.

                                    Pitäisi mittailla mikä sen KK-suuttimen oikein avaa käynnistyksen yhteydessä eli onko se tuo lämpöaikakytkin vai ei. Lämpöaikakytkimen toiminnalle löytyy kaaviot, joten sen voi testata. KE:ssä kuitenkin mielestäni KK-suutinta ohjaa ECU.

                                    Niin tai näin, epäilen että ongelma palautuu ihan vain johonkin lämpöanturiin, joka luulee moottoria kylmemmäksi kuin se on. Mutta syy siihen, miksi näin on ei ole ihan noin yksinkertainen. En lähtisi poissulkemaan pientä suunnitteluvirhettä tuotannossakaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      nostetaan kierroksia nopeasti eli syntyy reilusti alipainetta
                                      Tässä tilanteessa mennään lähelle ilmakehän painetta. Eli alipainetta ei ole juuri ollenkaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kas, kas. Korjatkaas nyt milloin sitä alipainetta oikein sinne syntyy, niin että rikastusta voitaisiin sen avulla ohjata?

                                        Comment


                                          #21
                                          No kaikissa muissa tilanteissa enemmän tai vähemmän paitsi konetta kuormitettaessa. Moottorijarrussa suurimillaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mutta moottorijarrutuksen yhteydessä ei ole niinkään järkeä yrittää rikastaa seosta. Täytyy viikonloppuna mittailla konehuoneessa.

                                            Kuten sanoin, tuo mainitsemani härpäke voi siis oikeasti tehdä jotain muutakin. Perus k-jetin tapauksessa sähköllä tosin voi ohjata käytännössä vain KK-suutinta, sytytystä ehkä, mutta se on mielestäni epätodennäköistä.

                                            Kytkentäkaavioistahan tuo selviäisi, mutta ei ole vielä osunut silmään moista, missä tuo alipainekytkin olisi mukana.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kiigdytysrikastuksiahan se on siellä hoitamassa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jep, ke:ssä ei ole sitä alipainekelloa vaan ymmärtääkseni kk-suuttimen piirissä on lämpöaikakytkin ja ecu. Olis kiva löytää ecun sähkökaavio niin vois katsoa tarkemmin mikä ohjaa mitäkin. Olisi kiva löytää se oikea vika ja korjata se.

                                                Eikö se lämpöaikakytkin ole aika yksinkertainen bi-metallianturi joka on joko auki tai kiinni? Näin olen ainakin olettanut (minulla on Boschin K-jetronic kirjanen ;).
                                                Tod.näk. lämpöaikakytkin ja ecu ovat yhteydessä toisiinsa ja jompikumpi (tai molemmat) antaa tietoa toiselle. Ilman sähkökaaviota menee vähän hakuammunnan puolelle.

                                                Mun varaosa-audissa (100 vm-88, RT) on just toi alipainekello ym. ja kaikki toimii siinä että jos sulla on jasso aikaa joskus niin lähde Inkooseen ihmettelemään k-jetin ongelmia. Siitä voi ottaa osia sun audiin jos tarvii.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X