Elikkäs kyselisin että mistä kannattaa katella peltipakosarjoja Audi A4 2.8 AAH koneeseen ja onko niistä miten paljon loppupeleissä hyötyä tehojen kannalta? Tai onko minkälaisia haittapuolia :s Onko kellään kokemuksia yms :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Peltipakosarjat
Collapse
X
-
Zamin kysymykseen, "onko peltisarjoista hyötyä...", muodostaa yhtälön muutoksilla joka ei ole pitkästikään tässä selvitettävissä. Hakeeko huimasti parantuvaa suorituskykyä vai ääntä sekä suurentunutta polttoaineen kulutusta. Mutta lyhyesti ehkä näin:
Pelkillä sarjoilla pystyt muuttamaan koneen "luonnetta" enemmän kuin voiman määrää ( halkaisijat, pituudet, kollektorit vaikuttavat tähän ). Saadaksesi paremman hyödyn sarjoista, täytyy koneen muulle ilmamäärän ja polttoaineen muodostumiselle sekä pakokaasujen poistumiselle tehdä jotain esim. kanavistojen muotoilut, nokka-akseli(t), unohtamatta koko putkistoa; halkaisija, vaimentimet, vastapaine ja muita mukavia kalliita yksityiskohtia.
Imaksen toteamus, "paineella tehoa", ei pelkästään riitä vaan muutakin pitää oikeasti tehdä myös puhallinkoneissa.
Jos ei käytettävälle rahoitukselle anna rajoituksia, saadaan koneista irti melkein mitä tahansa. Itsekokeilun ja muiden kokeilijoiden sekä ammattilaisten avulla homma etenee. Täältäkin saat erilaisia ajatuksen muodostuksia, esim. hakusanoilla vapari, virittäminen, vapariviitonen, jne. Niitä lukien ja vertaillen, saatat saada auttavia vastauksia, oikeita on yhtä monta kuin vastaajaakin.
Kokeileminen on hauskaa ja avartaa katsantoa mutta halpaa se ei ole kuitenkaan.Viimeksi muokannut Reptile; 16.11.2008, 04:22.
Comment
-
Jeps, ei se isojen tehojen ottaminen ahdetusta koneesta sekään halpaa ole. Mutta vakiolähtökohdista jos lähdetään, niin pienillä muutoksilla saa turbokoneesta yleensä edes jonkinmoisen jopa penkissä tuntuvan muutoksen aikaiseksi.
Imusarja, pakosarja, putkisto, nokat, kannet jne on kaikki vaikuttavia asioita myös ahdetuissa, sitä en kiistä enkä kiellä. Ison tehon kaivaminen ahdetusta on kallista, saatanan kallista, kun vaihdettavia komponentteja on koneesta riippuen 1-2 lisää ;). En edes uskalla laskea kuinka paljon on itse tullut erääseen projektiin upotettua ;)
Comment
-
Tää mua ihmetyttää kun täällä aina teilataan jokainen joka haluaa virittää vapareita, ihan niinkuin mailmassa ei olisi kuin ahdettuja koneita viritettynä.
Ennen kuin ahdetut koneet edes oli joka pojan saatavissa oli virittäminen lähes ainoastaan vapari koneisiin ja vielä jeesuksen vanhaa tekniikkaa.
Luulisi että nyky tekniikalla varustetut koneet olisi helpompi saada "vireeseen" kun on ruiskut ym.
Paljon puhuttu myös vapari kasin 4.2 virittämisen mahdottomuudesta täällä ja kannattomuudesta, kumminkin ihmettelen että kun kasi tehdään jenkeissä ja siinä on mm.kaasutin,työntötangot ja muutenkin vanhaa tekniikkaa niin viritys mahdollisuuksia on vaikka muille jakaa itse asiassa homman ympärillä on erittäin suuri teollisuus.
Mutta kun on kyse saksan kasista missä on monipiste ruiskut, ecu:t yläpuoliset nokat ym. niin yht äkkiä viritys muuttuukin täysin mahdottomaksi ja kannattamattomaksi??
Ei kai mikään viritys ole varsinaisesti halpaa jos laskee euroja hevosvoimalle ja tietysti sekin nyt on yksilöllistä kelle mikäkin on kallista.
Nojoo tulipahan avauduttua.
Comment
-
Virittäminen maksaa aina.
Ahdetuissa se on aluksi helppoa ja edullisempaa kun saadaan muutama kymmenen hevosta pelkällä koodilla. Mutta kun mennään siitä eteenpäin niin alkaa se maksaa sekin, joskin valmiita komponentteja on helpommin saatavilla.
Audin vaparikasin virittämisessä ensimmäinen kynnys lienee se että valmista komponenttia on varsin vähän tarjolla. Jos taas omaa itse tietotaitoa tai tuntee ihmisiä joilla sitä on, on toki mahdollista tehdä/teettää tarvittavat komponentit omakustanne hintaan jolloin säästää pennin jos toisenkin. Otaksuen tietenkin ettei kovin montaa kehitysversiota tarvitse rakentaa...
Uskoisin saksan kasin pystyvän siihen mihin ameriikan serkunkin, kunhan oikeat palaset loksahtavat kohdalleen. ja saattaahan siinä käydä sitten niinkin että se tuo ovelle jonoa kysymään, "saisko tuollaisen setin sulta tilattua..?"
Amerikan kasiin todellakin löytyy suoraan jos jonkinlaista murikkaa ja osaa ihan sen mukaan mihin resurssit riittää. Valmiita moottoreita myös joka lähtöön, vaikka täältä .
Comment
-
Minusta vanhan tekniikan virittäminen oli jokseenkin helpompaa siksi, että suurin osa autoista oli rakennettu osittain tekniikalla, joka teki moottorista suhteellisen aliviritetyn. Nykyaikaisemmat vaparien viritysaste on jo alkuperäisenä huomattavasti korkeampi, joten virittäminen vaatii suurempia muutoksia. Eli oikeastaan mitä nykyaikaisempi peli, sen vaikeampaa virittää eteenpäin.
Jenkitkin ovat aiemmin olleet yleensä muutamien osien suhteen törkeän aliviritettyjä. Kanget, lohko jne. ovat suorastaan torkeän ylimitoitettuja tehojen sietonsa suhteen muuhun nähden eli kaikkea ei tarvitse vaihtaa. Eurooppalaisissa puolestaan on enemmän tehty koko kone miettien mitä tehoja siitä otetaan ulos ja sen mukaan mitoitettu kaikki osat eli usein paljon pitää vaihtaa.
En ole ainakaan nähnyt kenenkään teilaavan vaparin virittäjiä täällä. Kuten Akikin sanoi, realistinen toteamus virityskysymykseen ei ole todellakaan yhtä kuin teilaaminen.
Comment
-
Tää mua ihmetyttää kun täällä aina teilataan jokainen joka haluaa virittää vapareita, ihan niinkuin mailmassa ei olisi kuin ahdettuja koneita viritettynä.
Alkuperäiseen kysymykseen tuo ei valitettavasti liity muuten kuin niin, että tehoa ei tule vaparista helpolla. Jos et halua oikeasti panostaa asiaan, homma on turhaa. Se on vain uskottava, että vaparista ei voimaa tule tietokoneella ja pisteosilla, vaan raa'alla työllä.
Comment
-
jasso kiteytti aika hyvin sen mitä aioin sanoa. Jenkkikoneet ovat litratilavuuteensa nähden matalaviritteisiä ja vanhanaikaisia, ei vaadi kummoista raketti-insinööriä että saa sieltä joitakin kymmeniä hevosia puristettua. Eurovehkeissä on jo aika kovat komponentit kuten mainittu, monipisteruiskut, moniventtiilikannet, peltipakosarjat jne.
Vaihtoehdot ovat vähissä virittämisen suhteen. Voi vaihtaa nokat ja siinä se sitten aikalailla olikin. Tai sitten niinkun Pasi sanoi, koko kone pöydälle ja kaikki osat hieroen moneen kertaan.
Comment
-
Itse olen tuota profiilin pirkka a3:sta pitänyt koekaniinina ja kokeillut vaparin virittämistä.
Autoon tehtiin seuraavia muutoksia osittain sen takia että, oli jotain rikki tai huolto vaati paikkojen avaamista.
Kevennettiin ja tasapainotettiin alakerta
Hiottiin imu ja pakokanavat kannesta sileeksi(valujäljet pois).
4-2-1 pakosarja ja astetta isompi putki koko matkalle (rst/hst)
Nokka ja säädettävänokkapyörä
parannettiin ilman saantia laittamalla koteloitu kartio ja sille parit 70mm putket kun tuo kylmää ilmaan puskurin alareunasta.
Hiottiin kaasulapan rungosta ja akselista valu/työstöjäljet pois ja tehtiin imuputki sileästä putkesta.
Tuolla työmäärällä ja vaivalla ja 600e osilla tuloksena oli dynossa
74kW/155Nm(mitattu vakiona) sijaan. 84kW/145Nm.
Jokainen voi sitten tehdä omat päätökset että kannattiko.
Itse tiedän ja sanon että ei. Sillä homma kaatui softaan, suomesta ei löytynyt yhtään softan tekijää, kun olisi saanut tyhjäkäynnin kuntoon tuolla nokalla. moni yritti ja epäonnistui, vaikka lupasivat kyllä että homma hoituu.
Nyt nokka ja parit muut osat on matkalla tuohon profiilin kaasari golffiin, missä saan ainakin itse ruuvista väännettyä tyhjäkäynnin kuntoon, eikä osat mene aivan hukkaan.
Comment
-
Juupa juu saatinhan tästä keskustelua, se oli alkuperäinen tarkoitus.
Mutta zippola varo puuttumasta liian voimakkaasti kyseiseen aiheeseen, viestisi poistetaan hyvin tehokkaasti. puhun kokemuksen kautta.
Ja seuraavaksi sanotaan, että huonoa kielen käyttöä 15.11 la. Juu yksi voimasana tuli, joka piti korjata. Mutta innokas sensuuri iski ensin.
Toivotaa ettei tässä ole liikaa voimaa, eikä mitä lie...
Kun kerrotaan omista kokemuksista on asiallista keskustelua. Ei se että sanotaan ei kannata, ei hyötyä.
Monikin voisi innostua kokeilemaan, jos kannustettais samalla lailla kun turbo virittäjiä.
Itse meinaan s8 konetta (yrittää) parantaa, tai pilata.
Comment
-
Ei siinä, vaparia voi ja kannattaa yrittää virittää, jos oikeasti kiinnostusta löytyy. Tarkoituseni ei todellakaan ollut lytätä, ja tiedän, että kerhotovereiltakin löytyy onnistuneesti vireistettyjä vapareita.
Minun kirjoitusteni välissä on muut ihmiset kirjoitelleet väliin ihan asiaa, ja jatkan itse aiheesta. Jenkki kasi huimine 250hevosvoimineen ja luokka 5.0L++ iskutilavuuksineen on oikeasti maamoottori. luokkaa 50 heposta litraa kohden. S8 kone on 4.2L ja lähentelee 400 hevosen rajoja. Kuinka monta tein itse ja viritin vaparia projektia oikeasti saadaan edes S8:n vakio vaparin litratehoille, edes isoilla jenkkikoneilla joihin on osia maailma väärällään? Vieläpä niin, että kone on yhtä notkeakäyttöinen, kuin S8:n vakio kone?
Comment
-
Jos kaljapäissään vähän heikompaa ulosantia työntää foorumille niin voipi joutua siivouksen kohteeksi. Ihan tiedoksi kaikille.
Aihehan on mielenkiintoinen ja yllä on kiteytetty aika hyvin juttuja. Etsipä vaikkapa Audin v8 moottoriin viritynokat nyt alkajaisiksi niin huomaat kuinka helppoa se todellisuudessa sitten onkaan. Tiedän itse yhden brändin joka hioo vakioista melko miedot muutamalla satasella ja toisen brändin joka pyytää nokista kaksi tonnia. Taisi löytyä jopa ns mekaanisia profiileita. Lisätonni menee siis venttiilikoneiston muutoksiin ja jousethan nyt menee lähes poikkeuksetta vaihtoon ellei ihan mietoja olla laittamassa.
Verraten lyhyt isku ja hurjasti rundeja on se avain onneen omasta mielestäni. Kierrosskaalan venytys taas sitten tuo omat haasteensa tietysti.
Tähän kun liitetään erittäin hyvin tehty hattu/hatut ja "kertaluokka-imusarja" läppärungoilla ja erittäin tarkasti mitoitetuilla putkilla ollaan jo aika pitkällä.
Ainiin Audit on pitkäiskuisia traktoreita. :)
Ihailen kreikkalaista Papadopoulosta, joka väkersi cosworthin koneesta 1.9 litraisen iskua lyhentämällä ja otti paperille 412hv@12krpm. Youtubesta ääninäytteitä Sherlockeille.
Ja hyvä vapari on mainio lähtökohta ahdettavaksi! :)
Comment
-
Toki vaparistakin saa tehoa ulos. F1:sissä ottavat suht pienestä litratilavuudesta aivan jotain käsittämättömiä tehoja ulos.
Ja ei se ahdettukaan moottori ole avain onneen. Vähällä päästään moottorista riippuen jonkin verran ylöspäin, mutta siihen se tössähtää ihan yhtä lailla kuin vaparissakin. Projektipuolelta voi katsella varsin osaavien projektien muutoslistoja, mitä kaikkea oikein pitää tehdä, jotta päästään edes johonkin.
Ja suurimmassa osassa projekteja ei edes pyritä erityisiin huipputehoihin vaan saamaan pirteä, toimiva ja suht kestävä ratapeli.
Itse kyllä jopa pidän kunnolla rakennetusta tehokkaasta vaparista enemmän kuin ahdetusta. Ihan näin puhtaasti fiilispohjalta, ominaisuuksisa tai muuta tekniikkaa miettimättä.
Comment
-
Tästä kasista saa kyllä voimaa vaikka 120-140hp/L, tai enemmänkin jos vaan pinkka on kunnossa. Se on sitten toinen juttu, kannattaako siihen ryhtyä.
Mutta se vaatii lähes kaiken liikkuvien kamojen vaihdon, ei sillä että halvemmallakin voi tulla tehoa. Se suurempi kustannus vaan tulee yleensäkkin siitä, että koneen kesto maksaa( hyvät osat eivät ole halpoja).
Vakio ruutan voi heittää huiskuikkaan ja laittaa tilalle Motec 800, jossa on ominaisuuksia uudempienkin moottorien tarpeisiin.
Ja tietysti, kun mosaa kiristää riittävästi niin välityskin menee uusiksi. Ja taas palaa euroja..
Kai vois ennustaa, että 5 numeroisen summan saa palamaan ja välttämättä ensimmäinen numero ei oo 1.
Comment
-
Itsellä pitkä kokemus vapareiden virittämisestä, monia koneita on tullut rakennettua. Sanoisin että mikäli auto on vähäpäästöinen, unohtaa koko homman. Ainoa tie onneen ja tehoihin on vääntömomentin lisääminen korkeammilla kierroksilla, mikä aiheuttaa nokka-akselipuolelle ongelman. Imu ja pakonokan overlap kasvaa todella äkkiä niin isoksi että päästöistä ei enää tulla katsastuksessa menemään läpi millään kikkailuilla.
Kantapään kautta on itse tullut opittua, että yhdeksikään vapariprojektiksi en ota -78 uudempaa autoa mistä joutuu mittauttamaan päästöt katsastuksessa.
Siinä päästölappu omasta mielestäni hyvin miedosti viritetystä -86 Golffista, ei mitään toivoa että olisi mennyt leimalta läpi, 296asteinen nokka ja pakoputki vaihdettu, sekä kanavien pieni siloitus.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/Paastot%20ABT-nokalla.gif
Comment
Comment