Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic humppaa...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 6hp on tyytyväinen jos se saa moottorinohjaukselta vääntömomenttitiedon ehjänä.

    Ei sitä kiinnosta onko moottorinohjauksella kaikki tarvittavat anturit kytkettynä, kun ei se vaihteiston toimintaan vaikuta.

    Täten -> vaihteiston toimintaa voi testata ottamalla maf-anturin irti kun moottorinohjaus laskee toteutuneen vääntömomentin muiden antureiden perusteella.

    Comment


      No miksi se sitten menee vikatilaan kun irroittaa maffin johdon?

      Comment


        Repsa puhuu 6HP:stä, reagoiko 5HP samalla tavalla MAF:iin? Onko noissa laatikoissa älyn suhteen mitään eroa? MAF:sta puheen ollen, 150-200 tkm ajettu MAF ei varmasti enää ole parhaimmillaan, joten sen vaihtaminen ei väärin ole ja lambdojen kohdalla sama homma. Minulla on bitissä nyt vajaa 180 tkm ja kun puhdistin MAF:n, se tuntui auttavan hetkellisesti. Nuo automaatit tuntuu olevan aika nirsoja sille, millaista tietoa ne moottorilta saa, joten itse sulkisin ensin pois moottorin anturiongelmat. Toki kun MAF:n ja lambdan (tai lambdat) vaihtaa, niihin muutama satanen menee, mutta oman kokemuksen mukaan näillä toimenpiteillä on ollut edullinen vaikutus polttoaineen kulutukseen sekä automaatin toimintaan yleisesti. Nämä kokemukset on tosin 1.8T + multitronik-yhdistelmästä ja toimenpiteet ovat vielä tekemättä biturboon.

        Comment


          Molemmat menee vikatilaan, tosin 6hp kokeiltu vain diesel. 5hp laskee kuorman suoraan maffilta, vaikka tieto tuleekin ecun johtosarjan kautta, 6hp en tiedä mutta käytännössä lienee ainoa keino saada kuormatietoa on maf anturi.

          Edit: minunkin mielestä vanhan maffin vaihtamisessa ei tapahdu suurta vääryyttä, mutta ymmärrän kyllä että on hinnakas anturi vaihtaa jos ei vika korjaannu.

          Edit 2: nokkasorveissa sorvaantuneilla nokillakin tuntuu olevan vaikutusta vaihtamiseen.
          Viimeksi muokannut sfk78; 15.3.2016, 08:35. Perustelu: edit

          Comment


            Nokat oli joulukuussa ok-kunnossa, kun suuttimet uusin. Pientä kulumaa, mutta ei pitäisi vielä aiheuttaa ongelmia.
            Miltä kaikilta antureilta tipin äly saa tietoa vaihtoja varten diesel/bensa? (Mafilta ilmamäärätieto, lämpöantureilta lämpötilatietoja...)
            Viimeksi muokannut vV8m5; 15.3.2016, 09:16.

            Comment


              Nokkasorvissa ainakin pumpulta ruiskutusennakko.

              Comment


                Anturitietoja joita käytössä: kierrosluku, maf, moottorin lämpö ja lootassa itsessään on sisääntulonopeus, öljynlämpö, uloslähtevänopeus, vaihteen valitsimen asentotunnistus.

                Edit. 5hp useita joissa hummaamista on ilmennyt on vika korjaantunut öljypumpun ja turbiinin vaihdolla. Tosin vikaa on ollut jo reilusti muutakin kun on alettu korjaamaan, mutta remontin yhteydessä hummaaminen on usein miten
                kadonnut. Yksi oma projekti alkoi humppaamisen vähän remontin jälkeen mutta tuli kuntoon maffin vaihdolla.

                Tällä hetkellä käyttiksessä ilmenee pienessä nopeudessa matalilla kierroksilla samaa hummaamista, mutten ole vielä saanut aikaiseksi alkaa ihmettelemään, maffin vaihdolla tarkoitus aloittaa.
                Viimeksi muokannut sfk78; 15.3.2016, 10:10.

                Comment


                • https://youtu.be/D5YLa0iLEy4 isäni auto tekee myös tuollaista humppaamista. Audi A4 B7 2.0TFSI q 2007 kyseessä. Ollaan yritetty selvittää mistä johtuu, mutta tuloksetta. Porin käyttöautossa ollut tutkittavana eikä siellä oikein osattu sanoa.

                  Comment


                  • Olisiko näissä B7 2.0T humppaus tilanteissa mitä täällä pohdiskellaan niin kyse jostain muusta viasta kuin laatikossa olevasta, koska tuskin kaikista laatikko rikki on. Joku anturivika yms.

                    Kiihtyykö/väheneekö muuten auton vauhti samalla kun kierrokset nousee ja laskee? koska tuo 200rpm ero isolla vauhdilla on jo nopeudessakin huomattava

                    Comment


                    • Vauhti hidastuneen hieman ellen nyt aivan väärin muista. Humppaaminen loppuu, kun lisää hieman kaasua.

                      Comment


                      • heitän kysymyksen onko tätä muissa moottoreissa kun 2.0T?
                        Itsekin epäilen voiko kaikkien lootissa olla vika

                        Comment


                        • Minulla ja joillain muillakin on myös 3.0TDI:llä samoja oireita.
                          Viimeksi muokannut okkim; 16.3.2016, 22:39. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                          Comment


                          • Kyllä nopeus hieman heittelee. Cruisellakin ajaessa tuntuu hienoisena "keinumisena".

                            Comment


                            • Tää nyt on tällästä pohdiskelua että kerran nopeuskin muuttuu niin voisiko jostain syystä auto kiihdyttää ja hiljentää itsekseen ja siitä tulisi tuo humppaus

                              Comment


                                Tutkailin tänään tota omaa kulkinetta ja kyllähän tuossa vaikutti selkeästi siltä että tcu ei osannut päättää vaihtaako vaihdetta vai ei, nollasin kuskit ja rajumpaa ajotapaa yli tunti kun kävin asioimassa niin kappas en saanut enään hummaamaan. Tuossa oli tosin se raja jossa tuota tapahtui todella matalilla kierroksilla pääsääntöisesto 5 vaihteella ja noin 1100-1300 kierros alueella. Täytynee seurailla alkaako seuraavalla ajolla tai lähiaikoina uudestaan.

                                Comment


                                  Tuo ajonopeuden "heittely" itsellä ainakin tuntuu vain penkissä eikä nopeusmittari heilu yhtään.

                                  Comment


                                    Jep jep..

                                    Noi kyllä kivoja ongelmia..
                                    Viimeksi muokannut RHead; 18.3.2016, 16:54.

                                    Comment


                                    • Vastaavaa humppaamista esiintyy myös omassa tippilootalla varustetussa b7 quattrossa. Ei sinänsä huoleta, kun tosiaan lämpenemisen jälkeen loppuu kuin seinään, mutta öljynvaihdolla lähdetään liikenteeseen, jos yhtään pahenee.

                                      Jännä "ominaisuus" kun ei kukaan oikein tiedä mistä johtuu tai miten sen voi korjata? Toiset vaihtaneet venttiilikoneistoja tai jopa turbiineja laatikkoon, mutta vielä senkin jälkeen humppaaminen jatkunut..
                                      Viimeksi muokannut Bananasplit; 22.3.2016, 20:46.

                                      Comment


                                      • No, mutta kun syynä voi olla moni asia.
                                        Kysyy vian etsijältä ammattitaitoa löytää se oikea syy, allaoleva listaus kuvastaa edes jotain (ei missään järjestyksessä) :
                                        1)pilaantuneet öljyt (likaa/jäähdytysnestettä)
                                        2)pilaantuneet öljyt (käyttöprofiilin takia ois pitäny vaihtaa ajat sitten)
                                        3)öljynmäärä liian alhainen
                                        4)mekatroniikan ja vaihteiston kuoren välinen painetiiviste pettänyt
                                        5)mekatroniikan ja vaihteiston kuoren välinen/väliset kytkimien ohjaustiivisteet pettänyt
                                        6)kuluneet solenoidit
                                        7)jumiutuvat solenoidit
                                        8)vuotava venttiilin porauksen päätyblommaus
                                        9)moottorin antamana vääntömomenttitieto väärä (maf, map jne viallinen)
                                        10)väärä luistoneston tieto (vääntömomentin rajoitus)
                                        11)öljypumppu viallinen
                                        12)turbiini viallinen
                                        13)öljynvaihdon jälkeen ei tehty adaptaatioiden nollausta
                                        14)"väärin viritetty moottorinohjaus" --> väärä momenttitieto

                                        Et siitä sit arpomaan. Useimmiten lähdetään liikkeelle helpoiten ja halviten diagnostisoivalla.

                                        Comment


                                        • Jep, syitä voi olla monia. Öljynvaihdolla se on varmaan fiksuin(halvin) aloittaa ja siitä sitten mielenkiinnon ja finanssipolitiikan varjolla eteenpäin.

                                          Comment


                                          • Koskien tuota aavistuksen tuntuvaa, hienoisesti kierrosmittarissa näkyvää ja kylmällä ilmenevää humppaamista 2.0T koneissa. Olen tulkinnut, että kyseessä on turbiinin/laatikon tapa lämmittää öljyä kylmällä askilla. Luistattaa/kierrättää jossakin? Olisko nyt niin että yritätte korjata ominaisuutta?
                                            a) Ihan uutta en ole ajanut, mutta 50tkm ajetussa ilmenee hyvin lievästi kovalla pakkasella
                                            b) Likaisella öljyllä lämmityksen sivuefekti tuntuu voimakkaammin -> öljynvaihto vähentää tuon tuntumista, mutta ei täysin poista (150tkm ajettu)
                                            c) Dieselissä eri välitykset syö tuon tuntumista?
                                            d) ei ilmene muutakuin pakkasilla kylmästä starttaamisen jälkeen

                                            Comment


                                            • Kyllä se tasainen nopeus saavutettuna kuuluu lukkoon mennä. Jos humppaa lukkoopäälle pois, niin eikö lukon kitkapinta sano moro vähän ajan päästä. (Tai kestää aika pitkäänkin, mutta hermo menee siihen nyhtämiseen)
                                              Minun kotterossa humppavaiva joka oli erittäin paha, katosi venttiilipöydän korjaussarjalla ja turbiinin korjauksella.

                                              Comment


                                                Ainakaan itellä ei luista yhtään silloin, jos antaa kuormaa, vaan ainoastaan pintakaasulla ja siinäkin vaan kunnes lämmöt on ylhäällä. En siis usko, että hajottaa kitkapintoja tuollainen.

                                                Oon itekin miettinyt, että onko tuo ominaisuus. Ainakin kaksi ajamaani 2.0t+tippiä teki täysin samaa. Toistaiseksi ajattelin olla tekemättä mitään, toki jos jollain on tietoa siitä, että kyseinen on vika joka rikkoo askin, niin pitäähän sille jotain alkaa tehdä.

                                                Comment


                                                  Se humppaaminen ei välttämättä johdu siitä, että turbiinin lukitus ei pidä. Se on helppo todeta VCDS:llä kun logittaa vaihdelaatikon group 007, niin näkee missä tilassa turbiini on. Samasta groupista näke myös paljonko turbiini luistaa. 2.7 biturbon perässä oleva 5HP19:n turbiini ei lukitu ennen kuin kierroksia on 2000 rpm ja silloi turbiinin tila on closed ja slip speed 0. Omassa laatikossa humpaamista esiintyy vain silloin, kun turbiinin tila on regulated.

                                                  Comment


                                                  • Kattelinhan minäkin turbiinin että nakkelee päälle pois tilaan kokoajan, tuskin se ohjelma sitä kokoajan haluaa. Ja johtuskohan tuo turbiinin tilan muuttuminen nopeustiedosta joka tulee laatikkoon ja lähtee laatikosta. Aikansa kun humppaa ja pyörimiserot ei pysy kohdallaan antaa viivakoodin turbiinista.
                                                    Eli sinällään tuo turbiinin tilan eessuntaas vatkaamisella ei ole mitään tekemistä lämmityksen kanssa, vaan pidemmillä lukon aukioloajoilla kiihdytyksissä ja vaihdoissa.

                                                    Comment


                                                      Tuntuu, että nämä humppaamis- ja vaihtamisongelmat keskittyvät talveen tai kevättalveen. Voisiko laatikkoon kondensoitua näillä keleillä ja sopivan pätkittäisellä ajolla kondessivettä sen verta reilusti, että aiheuttaa oireita?
                                                      Oma auto seisoi syksyllä 3kk marraskuun pakkasiin asti ja nyt talven aikanakin ajoittain viikon-pari. Mun ajot on suht lyhyehköä ja hidasta huonojen teiden takia ja nykimistä ja pientä humppausta tuntuu tapahtuvan vasta, kun pääsee ajamaan kunnolla matka-ajoa ja kaikki paikat lämpeää kunnolla.
                                                      Öljynmäärän tarkistan heti kun nosturille pääsee.
                                                      Viimeksi muokannut vV8m5; 23.3.2016, 17:58.

                                                      Comment


                                                      • Täällä kans sama juttu 5hp19 laatikossa, ei lukitu täysin kun vedätettäessä, hummailee tasakaasulla kylmällä tai puolilämpimällä moottorilla

                                                        Miksi tätä osittaista luistatusta (torq.reg) käytetään kun vaihde on jo kytkeytynyt ja ajetaan tasakaasulla?

                                                        Comment


                                                        • Väitän vahvasti että tila muodostuu tasan siitä, kun kampiakseli ja sisäänmenoakseli pyörii.. Ja näiden nopeusero aiheuttaa tilan nimeltä hallittu luisto, lukossa tai auki. Lämmitys tapahtuu lukon aukipitona lähdettäessä ja kun aski vaihtaa niin lukottaa myöhemmin. Se on silkkaa vuotoa jossain jos humppaa. Eikai ne zf:llä niin tyhmiä ole ollut, että tarkoituksellisesti olisi ohjelma tehty kiillottamaan lukon kitkapintoja. Toisekseen: paljonko se todellisuudessa lämmittäisi koko laatikon öljyjä, jos moottori pääsee lukon lipsuminen takia nostelemaan kierroksiaan hetkellisesti?

                                                          Comment


                                                          • TCU kuitenkin haluaa pitää turbiinilukon pois päältä, vaikka pyörimiseroa ei ole nimeksikään (0-50 rpm) ja ajetaan tasakaasulla.

                                                            Tällöin esin lamdoista tai ilmamassamittarista johtuva hummaaminen näkyy kierroslukumittarissa kun momentinmuunnin ei ole mekaanisesti lukossa.

                                                            Se on silkkaa vuotoa jossain jos humppaa. Eikai ne zf:llä niin tyhmiä ole ollut, että tarkoituksellisesti olisi ohjelma tehty kiillottamaan lukon kitkapintoja
                                                            Tämä on varmaankin totta ,pientä sisäistä vuotoa venttiilipöydässä tai lohkonvälistä.

                                                            Pitääkö muilla semmosta kevyttä ujellusta kylmillä oljyillä?
                                                            Lämpimillä öljyillä ei mitään sivuääniä.
                                                            Viimeksi muokannut okkim; 25.3.2016, 09:01. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                            Comment


                                                              Empiiristen tutkimuksien perusteella biturbon perässä turbiinin lukko pysyy auki ellei kierrokset ole yli 2000 rpm, myöskään 1. ja 2. vaihteella ei turbiini lukitu. Eikä turbiini lukitu kyllä vedätettäessäkään. Ja se humppaaminen tulee kun turbiini on req. tilassa, jolloin lukko ei ole kiinni, mutta ei täysin aukikaan. Tämä voi johtua MAF:n antamasta virheellisestä kuormitustiedosta, kuten tässä ketjussa on jo aimmin mainittu.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X