Venttiilikoneiston vikahan tuo todennäköisimmin on. Vaivaa kaikkia nykyautomaatteja "lifetime" öljyjensä kanssa kun jatkuvasta osittaisesta turbiinin luistatuksesta irtoaa kitkalevyistä hieman pölyä joka päätyy hiomatahnana venttiilipesiin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tiptronic humppaa...
Collapse
X
-
Recrolle voi lähettää pelkän laatikon jos tahtoo. Mahtaa rahti vaan olla sitä luokkaa, että tulee mielekkäämmäksi tehdä samalla pikku getaway.
Paikanpäällä käyntiä tietenkin puoltaa se, että he myös koeajavat auton sitten asennuksen jälkeen.
Comment
-
Turbiinia epäilivät paikallisessa bosch servicessä, heillä muutamia vastaavia tapauksia viime vuosilta. Autolla ajettu 158tkm, Laakkosella huollettu mutta ei huoltohistoriasta löytynyt laatikkoöljyjen vaihdosta mitään. Onko tuolle venttiilikoneistolle jotain tehtävissä?Viimeksi muokannut dheskimo; 26.9.2014, 16:08.
Comment
-
https://vimeo.com/158799756
Tässäpä oman auton "humppaamista" vakkarilla ajaessa ja 6-vaihde sisässä.
Comment
-
En muuten oo tainnu kokeilla. Toki ei tee tuota aina. Yritän muistaa testata ku taas alkaa touhuta noita omiaan.
Comment
-
On kyllä jänniä vikoja kun kilsojakin kuitenkin alle 160tkm... Taitaa mulla olla vähän sama tuon lämpötilan kanssa; muistaakseni ei ole täysin lämmenneenä tuota tehnyt, eikä tee muutenkaan aina, joskus viikkoja väliä. Imusarja putsattu reilut 10tkm sitten.
Minkähän hintainen setti mahtaa olla tuo venttiilijuttu?
Comment
-
Jostain muistelisin, että puretun venttiilipöydän kunnostus Recrolla n.500euroa, siis jos itse purkaa ja lähettää Latviaan.
Voisikohan omat vaivat johtua myös jumivista tai vuotavista venttiileistä, kun ainoastaan matka-ajossa öljyjen lämmettyä kunnolla tuntuu nykivän ja turbiinilukko nyhtää nelosen molemmin puolin? Pakilla kytkeytyy veto joskus pienellä viiveellä.
Koneen lämpöanturikin näyttäisi vuotaneen jäähdytysnestettä lävitseen ja luultavasti siis hapettuneen. Ajossa en tuon arvoja ole vcdsllä seurannut ja eikös noitten anturista johtuvien oireitten pitäisi esiintyä puolilämpimänä?
Laatikko on vaihdettu 15tkm sitten ja samalla vaihdettu uudet öljyt, joten voi mahdollisesti olla lähtenyt sontaa liikenteeseen tai öljymäärä virheellinen, mutta öljynvaihtoon tuo on menossa niin sittenhän sitä vähän viisastuu.
Comment
-
Comment
-
tommoisen rempan millä tuo max 250rpm heiluminen saadaan loppumaan maksaa kyllä alle tuussenin. Soittaja voittaa kun soittaa vaihteistohuoltopaikkoihin ja kyselee tarjouksia.
Vaihto-osana mekatroniikka (zf-huollettu siis) oli pari vuotta sitten muutaman kympin alle tonnin. Olikohan se JNT trading mistä silloin sen ostin..
Huonona puolena harrastelijan näkökulmasta, että siellä ei ole firmistä kummempaa sisällä -> joutuu käydä marmorilla koodauttamassa.
Sama ongelma tietysti kaikissa kunnostetuissa mekatroniikoissa, tässä vaan itse ostaen ja säästäen säästää pitkän pennin kun ei ole välissä turhia katetta lisääviä välikäsiä.
Ainiin, cancermään on sitä nykimistä/tärinää joissain tilanteissa miettinyt. glykoli vaihteistoöljyn seassa tekee ilkeän tempun vaihteiston kytkinlevyille, tulee kiillottumaa ja sitten meno muuttuu nykiväksi luistotilanteissa kun kitka muuttuukin nopeasti kesken luistatuksen.
Tekee se glykoli myös muuta mukavaa.. Pääasiallisesti syynä glykolin pääsyyn vaihteistoöljyn sekaan on ollut rikkinäinen vesi-öljy-lämmönvaihdin. Oireista ja vuosimalleista milloinka Behrin tehtaalta on tullut kuraa voi vaikka googlella varmentaa, mutta esim. MB forumeilla on noista vuotavista vaihtimista ollut juttua ja muistelisin että siellä olisi ollut vm 02-06 välillä se aikahaarukka mitä tää koski.
utfg itte.
Comment
-
Kyllä humppaa meikäläiselläkin täsmälleen samalla tavalla kuin cancermanin videossa. Vaihdettu turbiini ja venttiilikoneisto. Ei korjaantunut. Tekee vaikka "käsinvaihtomoodissa". Logatessa kierrosten heittely oli suurempaa kuin mitä rundimittarista näkee. Kierrokset itseasiassa humppasi vaikka oli jo lämmennyt niin ettei mittarin mukaan enää humpannut. Vaihteiston solenoidissa jännite muuttuu. Teki selvimmin tuota humppausta kun laatikko on "säätötilassa" Kun turbiini on auki ei tee ollenkaan. Jos videon tilanteessa ajetaan vitosella, tuskin humppaa
Comment
-
Se turbiinilukon säätötilahan on sitä "kontrolloitua luistoa" joka on tarkoituksellinen toiminto ja siihen kuuluu pieni humppaus, sellainen että viisarin voi ehkä huomata juuri ja juuri liikkuvan, tai sitten VCDS:llä näkee että kierrosluku seilaa hieman. Pitäisi kyllä olla pikemmin +/- 50 rpm.
Tuollaista videossa näkyvää +/- 100-200 rpm heilumista teki aikoinaan omassa 5HP tipissä ennenkuin uusin turbiinin ja venttiilikoneiston, sillä asettui. Tosin muistaakseni loppui ennen korjausta myös manuaaliasennossa kun turbiini siirtyi kontrolloidusta luistosta täysin lukituksi. Ja itse uusin silloin venttiilikoneiston ensin jolla vaihdot tuli selvästi paremmiksi mutta turbiinin humppaus katosi vasta kun turbiininkin uusi.
Tuo kontrolloitu luisto saattaa ehkä hämääntyä moottorin kuormasignaalin heittelystä eli vika voi olla silläkin puolella.
Comment
-
Omassa 5HP tipissä olen logittanut turbinilukkoa, ja vain 3. vaihteella se menee Closed-tilaan, muilla vaihteilla, ajotilanteesta riippuen se on joko Open- tai Regulated-tilassa. Eikö tuon pitäisi mennä isommillakin vaihteilla Closed-tilaan. Humpaamista esiintyy satunnaisesti juurikin 100-200 rpm, kun kierrokset on alle 2000 rpm.
Comment
-
Tippimoodi valittuna pitäisi ainakin mennä Closed-tilaan 3. vaihteesta alkaen. 1. ja 2. vaihteillahan turbiini ei tuossa laatikossa lukitu koskaan. Moottorivaihtoehdosta varmaan riippuu, mutta voi hyvin olla että bensakoneella ei alle 2000rpm D-moodissa mene koskaan Closediin, paitsi Tippimoodissa.
Comment
-
Tiptronic humppaa...
Mulla sama laatikko. En tänään oo saanut tuota humppaamista tapahtumaan että olisi voinut kokeilla tippipuolelle.
Edit. HYH on laatikon koodi jos sillä merkitystä.Viimeksi muokannut cancermann; 14.3.2016, 17:46.
Comment
-
Kokeilin muutamia eri juttuja VCDS:n kanssa. Turbiini menee closed-tilaan vasta kun kierrokset on hivenen yli 2000 rpm, sillä ei ole väliä onko ajomoodi D, S vai tippi. Kun esim. 5. vaihteella turbiini lukittuu, niin sen jälkeen kerrokset saa laskea 1800:n ja lukitus pysyy päällä. Kun turbiini on lukossa, slip on 0 rpm.
Humpaamista tapahtuu vai regulated-tilassa. Regulated-tilassa slip on tavallisesti välillä 30-60 rpm ja kun humpaaminen alkaa, slip vaihtelee 30-120 rpm välillä. Saattaa tuo kyllä olla moottoripuolen ongelmakin. Multitronikin kohdalla huomasin MAF:n vaihtamisella olevan uskomattoman suuren vaikutuksen laatikon käyttäytymiseen, joten miksei elämänsä ehtoopuolella oleva MAF voisi vaikuttaa perinteisenkin automaattilaatikon toimintaan.
Comment
-
Tippipuolella kyllä lukitsee turbiinin ihan jo tyhjäkäyntikierroksilla kolmosesta ylöspäin.
Ja näissä nokkasorveissa taitaa myös vp44 aiheuttaa ihmeellisyyksiä. Syksyllä vaihdoin uuden orkkis Mafin alkuperäisen tilalle ja vaihdoista hävisi turhat paukuttelut. Vp44:n ajoituksen säädin kohalleen nyt tammi-helmikuussa ja tuntuu että vaihteenvaihdon tienoilla nykäisyt lisääntyi.
E.laatikon adaptaatiot olen jo muutaman kerran nollannut.Viimeksi muokannut vV8m5; 14.3.2016, 18:36.
Comment
-
Nyt sain tuon taas kylmänä esiintymään ja testasin. Tippipuolella sama humppaaminen jatkuu mutta pian 2000rpm jälkeen loppuu.
Pitää varmaan tuo MAF vielä sulkea pois. Saikos liittimen irroittaa ihan moottorin käydessä ilman että jotain räjähtää?
Tulee ajatustasolla mieleen että voisko tuo alle 2000rpm viitata vikaan turbiinin suunnalla?
Comment
-
Perce. Miten tuon MAFfin pystyis muuten testaamaan kuin ostamalla uuden ja toteamalla että vika ei ollut siinä? Nimim. Sähkölaitteilla ei palautusoikeutta...
Comment
Comment