Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä erikoista on Tiptronicissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mitä erikoista on Tiptronicissa?

    Tuossa ihmettelin "uuden" A8:n vaihteistoa, jonka pitäis olla tiptronic. Mistäs sen tietää onko se sellanen? Onko se jotenkin oppiva tms? Tuntuu mun oma olevan kyllä hieman terävämmän oloinen, mahtaako olla tuon laatikon ominaisuus.

    Siinä siis on normaali PRND321 ja vieressä +- hahlo. Sikäli kunkokeilin sitä +-hahloa, ei siitä kyllä mitään iloa ole.

  • #2
    Ns. käsivalintamahdollisuus eli tökkimällä keppiä plussan suuntaan vaihtaa isommalle ja miinuksen suuntaan vaihtaa pienemmälle.

    Comment


      #3
      Eli melkein sama kuin tavallisessa SEM-laatikossa Manual kohta?

      Comment


        #4
        Kyllähän Tiptronicissa on jotain "sumeaa logiikkaa", joka päättelee ajotyylistä miten olisi hyvä vaihtaa.

        Comment


          #5
          Vaihteita 5 kpl. Kun siirrät kepin +- hahloon, vaihtuu mittariston vaihdenäyttö normaalikaaviosta 54321-muotoiseksi, näin ainakin meillä.

          Comment


            #6
            Kyllähän tuossa ihan kiva kyyti oli kun kävin tesmaamassa, mutta jotenkin se oli laiskemman oloinen kuin tämä mun V8. Tai sitten vaan laatikko toimii eri tavalla.

            Mitään Ooh Aah ilmiötä ei kyllä tullut ja vanhakaan ei tuntunut sen huonommalta. Itseasiassa aika samanlaisilta tuntuivat. A8:ssa nyt on uudempi sisutus ja ehkä aavistuksen tiukemmassa kunnossa, muuten erot kyllä jäi pieniksi. V8:ssa on muhkeemmat äänet.

            Comment


              #7
              Vaikuttaisi oppivalta. Sisäänajon jälkeen olen uskaltanut alkaa käyttämään pedaalia vähän räväkämmin ja kyllä laatikon reagointi on muuttunut. Vai liekö lumevaikutusta. S ja D asentojen välikin on ohjelmalla toteutettu, joten kyllä sinne pesukoneista tuttua sumeaa logiikka on mahdollista ahtaa. Näissä uusissa tippareissa on 6 pykälää. Harvemmin niitä kylläkään 1-2-3 vaihteita silmässä näkee ainakaan liikkeellelähdön jälkeen.

              Comment


                #8
                Menee vähän ot..mutta onko tiptronic Audin "oma juttu" vai onko samaa järjestelmää muissakin merkeissä?

                Kysymykseni juontaa siitä kun jokunen vuosi sitten sain ilokseni ja onnekseni ulkomailla ajella parin päivän ajan MB CLK AMG:llä, niin vuokraamon kaveri kertoi esitellessään auto että siinä on tiptronic-vaihteisto..

                Comment


                • #9
                  Olen kuullut että myös passateissa ym konsernin autoissa tiptronic laatikko toimisi samoin, eli laatikko mukautuu ajotyylin mukaan.

                  Comment


                    #10
                    Tiptronic on porschen, boschin ja ZF:n kehittämä systeemi ja siis tuota on ZF:n laatikoissa, käytetään aika monissa autoissa.

                    Comment


                      #11
                      Multitronic lienee Audin käytössä se harvinaisempi, portaaton kiilahihna systeemi. Toimivuudesta en tiedä, en ole kokeillut.

                      Comment


                        #12
                        Itselläni on juurikin tuo Multitronic. Perinteisestä automaatista se eroaa aikatavalla, se kun ei vaihda vaihdetta, vaan välityssuhde muuttuu portaattomasti. Tuntuma on samankaltainen kuin variattorivetoisissa. Kun kaasupedaalia painaa tiettyyn asentoon, niin kierrokset eivät juurikaan muutu, nopeus vain kasvaa.

                        Tekniikasta puheenollen, Multitronicissa on metallilamelleista valmistettu remmi, tässä suhteessa Audin Multitronic poikkeaa muiden valmistajien CVT -vaihteistoista.

                        Comment


                          #13
                          Vaihteita 5 kpl. Kun siirrät kepin +- hahloon, vaihtuu mittariston vaihdenäyttö normaalikaaviosta 54321-muotoiseksi
                          5-vaihteinen tiptronic muuten A8:siin vasta loppuvuodesta 1996. En löytänyt Petrin viesteistä A8:sinsa vuosimallia.

                          Comment


                            #14
                            Juu 4 tuossa vaan on vaihteita.

                            Comment


                              #15
                              Janne, Nissanin CVT:ssä on kanssa metallilamellia.

                              Comment


                              • #16
                                OT: Onko tuo Multitronicin metallilamellihihna auton eliniän kestävä, vaiko onko sillä jokin vaihtoväli?

                                Comment


                                  #17
                                  Multitronic eroaa tavallisesta CVT:stä. Siinä on työntävän lamellihinan (metallipaloja yhdistettynä "kuminauhalla") sijasta vetävä ketju. Ja tuo Multitronichan oli Audin ja LuKin yhdessä suunnittelema.

                                  Comment


                                    #18
                                    Seison siis korjattuna.

                                    Comment


                                      #19
                                      5-vaihteinen tiptronic muuten A8:siin vasta loppuvuodesta 1996.
                                      Tämä oli mulle uutta tietoa, en tiennyt nelivaihteisia olevan olemassakaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        On niitä näköjään ja nyt saa oikeen opetella sitä käyttämäänkin :)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X