Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

pakokaasut HC CO

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • pakokaasut HC CO

    PAKOKAASUT

    Sylinterissä polttoaineen pitäisi palaa stoikiometrisesti, (1 kg poltoainetta ja 14.7 kg ilmaa,) jolloin palamistapahtuman jälkeen pakoputkesta ei tulisi muuta kuin CO2, N2 ja H2O. Mutta niin ei välttämättä tapahdu, koska palamiseen vaikuttaa moottorissa erittäin monet tekijät. Ilmamäärä, polttoainemäärä, sytytyshetki ja moottorin lämpötila.

    Imukanavan ilmaläpän avulla säädellään palotilaan tulevan ilman määrää. Ilmamassamäärämittari ilmoittaa ECU,lle kuinka paljon ilmaa virtaa sylintereihin, joten ECU tietää paljonko ilmaa on sylinterissä.

    Tarvittavan polttoaineen määrän ECU laskee sen perusteella, paljonko ilmaa on virrannut sylintereihin. Polttoainepumppu siirtää polttoaineen pa-jakoramppiin, jossa paineensäädin pitää tarvittavaa painetta, jota säädellään imukanavan ali-paineen avulla, ylimääräinen polttoaine palaa takaisin pa-säiliöön, ECU laskee tarvittavan polttoaineen määrän ja ruiskuttaa sen imukanavaan ruiskutus-suuttimien kautta.

    Sytytyshetki määräytyy kampiakselin asennon osittimen, ECU,uun määritetyn sytytysennakon ja nakutuksenesto-sensorin avulla. Jotta sytytys tapahtusi oikeaan aikaan, on ECU,n annettava impulssi sytytyspuolalle, josta se siirtyy jakajalle, ja kaapeleita pitkin sytytystulpan kärkiväliin.

    Palaminen tapahtuu sylinterissä, jossa ilma ja polttoaine ovat sekoittuneet keskenään homogeenisesti täyttäen koko sylinterin, johonka sytytysjärjestelmä antaa kipinän oikeaan aikaan.

    Jos kaikki tapahtuisi näin, ei mitään lambda-antureita eikä katalysaattoreita tarvittaisi.

    Mutta kun niin ei tapahdu, tarvitaan lambda ja katalysaattori, jotka hoitavat HC, CO ja NOx siten että pakoputkesta tulisi vain CO2, N2, H2O ja hieman jotain muuta jota ei mitata.

    Kun pakokaasu-analysaattorilla mitataan pakoputken päästä, on pakokaasuissa HC, CO, O2, NOx ja CO2 kaasuja. HC=hiilivety=palamaton bensiini, CO=epätäydellinen palamistulos ,( ei ole ollut tarpeeksi ilmaa) O2=ilmavuotoja imuputkistossa (ECU ei tiedä paljonko ilmaa on sylinterissä) ja pakoputkistossa, N=Ilman mukana tullut kaasu (ilmasssa 21% O ja 78% N), CO2=palamistulos. Mistä sinne ovat tulleet? EPÄTÄYDELLISESTÄ PALAMISESTA.

    Mistä johtuu epätäydellinen palaminen?

    1. Ylimääräisestä/vajaasta ilmamäärästä.
    2. Ylimääräisestä/vajaasta polttoainemäärästä.
    3. Huonosta sytytyksestä
    4. Palotilan vuodoista.
    5. Moottorin lämpötila
    6. Lambda-sensorista.
    Palamistapahtuman jälkeen
    7. Katalysaattorista.
    8. Pakoputkistosta.

    Mitenkä nämä saadaan korjattua?

    1. Tarkastetaan imuilman sudattimen puhtaus (painehäviömittaus suodattimen yli), näyttääkö ilmamassamäärämittari oikein?(Kuinka todeta?) vuotoja imukanavassa (starttipilot!!!)? ilmaläppä (antaa väärää tietoa ECU,lle)? kantaako venttiilit. Mikäli imukanavassa on vuotoja, palotilaan kulkeutuu ylimääräistä ilmaa josta ECU ei tiedä mitään, jolloin seos on laihaa ja CO-pitoisuus lisääntyy.

    2. Pa-pumpun pumppausteho (riittääkö polttoaine, pumppu rikki), alipaineletku (vuotoja), paineensäädin (paineen mittaus pa-rampissa), suuttimien kunto (putoaako paine pa-rampissa kun moottori on pysäytetty, tiputtavatko bensaa), onko ECU saanut oikeaa tietoa, jotta voi määrittää oikean polttoaineen ruiskutusmäärän.

    3. Kampiakselin asennon ositin (anturi rikki), sytytyspuolan kunto(likainen, läpilyönnit), virranjakajan kunto (likainen, läpilyönnit), tulppien johdot (likaiset, läpilyönnit, suuri vastus), tulpien kunto (likaiset, kärkiväli, paineen kesto). Mikäli sytytystä ei tapahdu jossakin/joissakin sylintereissä, polttoaine-kaasut menevät palamattomina sylinterin läpi, jolloin HC-pitoisuus nousee. Mikäli polttoaine seos on lihava, happea ei riitä polttamaan kaikkea polttoainetta, jolloin CO ja HC nousee, mikäli seos on laihaa tapahtuu epätäydellinen palaminen ja CO-pitoisuus nousee.

    4. Kantavatko venttiilit, vuotavatko venttiilien varret (tiivistekumit) ja männänrenkaat öljyä tai kaasuja. Venttiilikumien vuotaessa palotilaan pääsee öljyä joka aiheuttaa ongelmia, mahd. rikastaa seosta. Mikäli männänrenkaat vuotavat, pääsee palamatonta kaasua kampikammioon joka tuuletuksen kautta kulkeutuu imukanavaan ja sieltä takaisin sylinteriin jolloin seos saattaa rikastua.

    5. Käykö moottori kylmänä, polttoaine ja ilma ei kaasuunnu (pisaroita?) palaminen epätäydellistä. Sytytystulpat kuumemmiksi 2-3 asetta (katsastuksen ajaksi, vaihda takaisin muuten käy liian kuumana, venttiilit palaa?), sytytys myöhemmälle, termostaatin säätöarvo suuremmaksi, antaako moottorin lämpötila-anturi oikeaa tietoa ECU,lle.

    6. Toimiiko lambda-sensori, mittaa vain hapen määrää (Happi-analysaattori) ECU korjaa säätöjä.
    Tavanomaisen lambda-anturin voi koestaa puhalluslampun liekillä tai kosaani-liekillä ja jännitemittarilla.
    l ) Anturi irti
    ll ) jännitemittari anturijohtimiin (siis tunnistinjohtimiin, ei lämmitysjohtimiin)
    lll ) liekki tunnistinosan ympärille
    Liekki syö tunnistimen ympäriltä hapen. Kunnollinen anturi käyttäytyy, kuten seos olisi rikas ja näyttää alle minuutissa noin 0,9 voltin jännitettä.
    llll ) liekki pois
    Kunnossa olevan anturin jännite laskee 0,1 volttiin tai alle, kolmessa sekunnissa.

    7. Katalysaattori muuttaa kaasujen olotilaa, jos se vain voi ja mikäli se on kunnossa ja tarpeeksi kuuma (moottoritieajoa hetken suurehkoilla kierroksilla), seuraavasti ( HC+O2 -> H2O+CO2, CO+O2 -> CO2, NOx->N2+O2 ).

    8. Pakoputkiston vuotokohta on merkityksellinen, jos vuotokohta ennen lambdaa (saa happea pakoputkeen) niin ECU lisää polttoaineen määrää (luulee että sylinteristä tulee liikaa happea) jolloin CO-pitoisuus lisääntyy. jos vuotokohta lambdan jälkeen lisääntyy pakokaasujen O2-pitoisuus, joka näkyy kaasuanalysaattorissa putken päässä.

    Näin olen tätä asiaa ajatellut. Vastuu tekemisistä on aina tekijällä ei opastajalla. Mikäli tässä on asiavirheitä toivottavasti joku korjaa ne.
    Viimeksi muokannut okkim; 24.10.2008, 23:17. Perustelu: Ilma-bensasuhteen määrä korjattu

  • #2
    1kg bensiiniä vaatii n.14.7kg ilmaa.

    Comment


      #3
      Ensin Kauko hirvitti runon pituus, mutta kun sitä rupesi lukemaan ei voi kuin kiittää että
      jaksoit naputtaa. Tämä kuulunee tuonne FAQ-osastolle ja laitan viestin linkin heti omaan
      tylyn-pikavastaus copy-paste pankkiin. Kiitos.

      Comment


      • #4
        Vähän toisin sanoen 1litra kuluttaa palaessaan noin 9500 litraa ilmaa.
        Kritiikkiä, Kauko sanoi,että laiha seos nostaa CO-pitoisuutta, väittäisin NO-pitoisuuden nousevan. Juuri korkea typpipitoisuus estää bensiinimoottorin laihalla käyttämisen-> katalysaattori ei toimi, siksi lambdavaatimus säännöksissä maks. 1,03.
        Viimeksi muokannut vepek; 31.12.2008, 16:59.

        Comment


          #5
          Pakokaasupäästöt - mikä vaikuttaa mihinkin?

          Joka vuosi tullut pohdittua noita päästöarvoja aina katsastuksen aikaan. Olisiko jollain asiaan enemmän vihkiytyneellä kertoa vaikka tiivistetysti että mitä nämä CO, CO2, HC, O2 yms. tarkoittaa ja mistä pääsääntöisemmin johtuu jos joku on koholla.

          Lähinnä yleishyödylliseksi faqiksi ajattelin.

          Comment


            #6
            CO = hiilimonoksidi (häkä), muodostuu epätäydellisestä palamisesta jossa happea liian vähän
            CO2 = hiilidioksidi, muodostuu täydellisestä palamisesta
            HC = hiilivety, palamaton polttoaine eli seos liian rikas
            O = happi, happea jää käyttämättä jos seos laiha, voi tulla myös vuotavasta pakoputkesta (pakosarja, turbo, dp)

            Comment


              #7
              Katalysaattorissa tapahtuu seuraavaa:
              CO + O2 -> CO2
              HC + O2 -> H2O + CO2

              CO ja HC päästö pitäisi siis ehjällä katilla varustetussa autossa olla häviävän pienet (verrattuna katittomaan), jos kaikki on kunnossa. Lambda säätää tuota hapen määrää katalysaattorin toiminnan kannalta optimaaliseksi.

              Comment


              • #8
                HC on siis erilaisia palamattomia hiilivetyjä lähinnä bensasata ja öljystä.
                Vähän lisää katalysaattorista lähinnä :
                2NO + 2CO -> N2 + 2 CO2 --------- NO on typpioksidi ja N on typpi.
                2NO + 2 H2 -> N2 + 2 H2O
                Katalysaattorin toimiessa hiilivedyt , häkä ja typpioksidi muutetaan vaarattomiksi hiilidioksidiksi vedeksi ja typeksi. Noin 15% tai enemmän pitäisi olla toimivassa bensiiniautossa , siis iso lukema on parempi.
                Tuossa Toyota-palstalta hyvä selvitys mikä aiheuttaa mitäkin, Toyotallahan näihin on jouduttu perehtymään kunnolla. http://www.autoshop101.com/ sieltä techinical articles 55... emission. Käännetään tarvittaessa suomeksi.

                Comment


                • #9
                  Lisätään tähän vielä erikseen smogsiten calculaattorit eli lähinnä lambda-laskin, selaa vähän alaspäin, vain pisteet käy pilkkuina.
                  http://www.smogsite.com/calculators.html

                  Comment


                  • #10
                    Perheen toinen auto, Mondeo mk3, ei mene pakokaasupäästöistä läpi.

                    Auto toimii hyvin, ei nyvi, ei kuluta polttoainetta yhtään liikaa, ei haise bensa, kiihtyy & kulkee normaalisti. Käynnistyy normaalisti.

                    Moottorissa uudet öljyt, tulpat, ilmansuodatin, sytysjohdot katsottu silmämääräisesti että ovat kunnossa ja vatusmittaus antoi arvot: ~6kohmia (1-syl.pisin johto), ~4.4kohmia, ~4kohm, ~2.6kohm (4-syl. lyhyin johto).
                    Sytytyspuola kuulemma aiheuttaa ongelmia halkeilemalla ja halkema näkyy päällepäin, mutta tässä autossa ei tuollaista näy. Ei sitäpaitsi nyvi tms.

                    Arvot tällaisia:

                    RPM: 840 r/min
                    LÄMPÖ: 80 astetta
                    CO: 0.51 %vol HYLÄTTY: raja 0.5 %vol
                    CO2: 14.8 %vol
                    HC: 149 ppm HYLÄTTY: raja 100ppm
                    O2: 0.41 %vol
                    Lambda: 0.998

                    RPM: 2330 r/min
                    LÄMPÖ: 80 astetta
                    CO: 0.62 %vol HYLÄTTY: raja 0.3 %vol
                    CO2: 14.6 %vol
                    HC: 122 ppm HYLÄTTY: raja 100ppm
                    02: 0.54 %vol
                    Lambda: 1.002

                    Pari huomioita...tyhjäkäynti kierrokset on tuon verran kun oli ilmastointi päällä, muutoin laskee 700 rpm:ään jolloin taas HC arvo nousee jonnekin 200-240 nurkille, mutta CO taas laskee. Samaan aikaan oli Scanmaster päällä ja moottorin lämmöiksi näytti n.96 astetta, ei vikakoodeja eikä mittaristossa pala vikavaloa.

                    Onko CO ihan perseellään vai vain vähän perseellään (en tiedä mittasuhteita) eli voisiko katti olla lopussa jolloin sekä CO:n ja myös HC:n pelkistäminen loppuu?

                    Entäs mitä pitäisi näkyä diagnostiikassa lambda-antureiden (ennen ja jälkeen katin) arvoina. Pitääkö ensimmäisen arvon tehdä sitä sahausta ja jälkimmäisen pyrkiä pysymään koko ajan lähellä ~1V vai pitääkö sen seurata ensimmäisen arvoja?

                    Entäs onko kokemuksia "non-Continuous Monitoring test"? Minulla itsetehdyn vikakoodin nollaaminen aiheutti ilmeisesti sellaisen tilanteen että katalysaattorin testi on nyt suorittamatta... Eikä mitään hajua vaatiiko tuo vain ajamista vai tietyn testisyklin (=tiettyjä toimenpiteitä+tietynlaista ajamista...)

                    Hyviä neuvoja otetaan vastaan...lähden ihmettelemään saanko mitattua skoopilla noita lambda-antureita.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä mä sitä kattia lähtisin vaihtamaa. Polkiko katsastusmies kuin siinä mitattaessa? Johonki korjaamolle jos viet mittaukseen niin saattas vaikka kovalla polkemisella mennä arvoihin.

                      Comment


                        #12
                        Katti vaikuttais olevan tattis. Omasta autosta viikko sitten mitattu:

                        Tyhjäkäynti:

                        HC 8 ppm
                        CO 0,01%
                        CO2 14,2%
                        O2 0,09%

                        >2000rpm

                        HC 7 ppm
                        CO 3,01%
                        CO2 14,4%
                        O2 3,01%

                        Jos koneessa jotain muuta olis pielessä niin sen kyllä tuntisi ajossa ja kulutuksessa. Nuo omat käppyrät on 12 vuotta vanhasta, yli 260tkm ajetusta 4.2l koneesta joten jos tuollainen mörkö päästää ehjillä kateilla noin vähän niin puolta pienemmän Mondeon ei pitäisi päästää 15-kertaisia päästöjä vaikka polttais miten heikosti. Katti vaihtoon siis.

                        Comment


                        • #13
                          En ole vielä katsastukseen saakka kerennyt, tämä oli toinen kerta huoltamolla. Ensimmäisellä mittauskerralla vajaa viikko sitten arvot olivat ehkä hieman isommat (jonka jälkeen olen tehnyt noita huoltoja) ja silloin "poljettiiin" konetta ihan urakalla ensin ajamalla ja sitten vielä paikallaan eikä päästy hyväksyttyihin arvoihin. Tällä kertaa mennessä annoin jo ihan kunnolla happea ja nyt muutenkin ollaan ajeltu vähän urheilullisemmin :).

                          Enpä saanut lambdoja mitattua kun toisen liitin on niin huonosti käsillä ja toinen olisi ihan tyrkyllä, mutta ei päässyt mittapäällä kiinni liittimen kontakteihin, ovat sen verran hyvin suojattu. Miten olette itse mittailleet...raakasti suojakuoresta läpi vai..?

                          Comment


                          • #14
                            Ääni katille. Mä kävin aiemmin keväällä samantyyppisen jumpan läpi: imuvuodot, lambdan vaihto, tulpanjohdot, kauhee polkeminen ennen mittausta ja sen aikana. Ei apuja. Uus katti ja arvot oli kohdallaan

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                              >2000rpm

                              HC 7 ppm
                              CO 3,01%
                              CO2 14,4%
                              O2 3,01%
                              Nuo omat käppyrät on 12 vuotta vanhasta, yli 260tkm ajetusta 4.2l koneesta joten jos tuollainen mörkö päästää ehjillä kateilla noin vähän niin puolta pienemmän Mondeon ei pitäisi päästää 15-kertaisia päästöjä vaikka polttais miten heikosti. Katti vaihtoon siis.
                              CO 3 ja vähäpäästöinen. Ihan uskottavia arvoja 12 vuotiaalle Audin V-koneelle, mutta mielestäni lähempävä ajokielto-lappua tuulilasiin kuin hyväksyttyjä arvoja. :)

                              Minä kun kävin Fordilla kyselemässä, että onko jotain tyyppivikaa Mondeossa tiedossa, kun 203tkm ajettu kone käy vähän vajailla kylmänä. Sanoi, että on niin paljon ajettu kone, että varmaan alkaa olemaan loppu.
                              Mutta tuskin se oikeasti loppu on, kun vastahan se on 20tkm sitten viimeksi remontoitu. Hyviä vehkeitä...

                              Comment


                                #16
                                Mietin ihan samaa kun analysaattorin ruutua kattelin mutta inssi vaan totes että eihän sieltä putkesta tuu juur mitään :)

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla samanlainen 4.2 ja vain toisessa katissa oli sisukset jäljellä ja toisessa oli jotain kun se vielä vähän kolisi. Viime kesänä vein Joensuulaiselle asemalle katsastettavaksi:
                                  Kattelin että on muuten arvot yläkanttiin, ja sanoin jo katsurille, että on muuten hyvät arvot. Katsuri siihen, että joo ja laittoi leiman.

                                  Comment


                                  • #18
                                    vesamaan: Muistatko vielä arvoja? Olivatko ne isosti vai vain vähän pielessä?

                                    Osaatteko sanoa mitä lambda-antureiden anturiarvojen pitäisi olla (eri tilanteissa) ja millainen keskinäinen riiippuvuus niillä on?

                                    Comment


                                    • #19
                                      tarkkoja lukuja en muista, CO:sta jäi kiinni. Aluksi oli vähän hylkyrajan väärällä puolella, tarvikelambdan kanssa, heti vaihdon jälkeen oli samat arvot, muutaman päivän päästä CO oli muistaakseni 13 % ja muutkin aika metsässä, sitten vaihdoin Boschin lambdan, arvot palas alkutilaan. Sitten katti vaihtoon ja arvot oli kohdallaan. Jotain kirjoittelin tännekin, haulla löytynee

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tässäpä Scanmasterin antamaa dataa lambdojen toiminnasta. Pitääkö näiden olla tämännäköistä?

                                        Tyhjäkäynnillä...ihmeelisen matala tyhjäkäyntikierrokset.
                                        http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3538817.jpg

                                        Yhdellä kohtaa taaempi lambda teki näin.
                                        http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3538818.jpg

                                        Maantiellä tasaista n. 80km/h.
                                        http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3538819.jpg

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuubista katselin itse videoita lambda-antureiden signaalin soutamisesta yleismallin OBD2-testereillä tarkasteltuna. Tuntui olevan eroja vaihtelutahdissa ja arvoissa.
                                          Näissä autoissa mitä itse testailin, niin niissä taaimmaisen lambda-anturin signaali pysyi suht vakaana ja etummainen soutu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tässä myös jotain lambdojen (happiantureiden) toiminnasta
                                            http://www.autodiagnosticsandpublish...or-testing.htm

                                            Skannailin tuollaista samanlaista, tosin 2-litraista, Mondeota ja siinä tyhjäkäynnillä etummainen vaihtelee ja taaempi pysyy vakiona. Ajossa sitten taaempikin alkaa elämään ja etummaisen elämäkin muuttuu erilaiseksi.

                                            On kyllä v-mäinen vika nyt päällä Möndjöössä. Joutuuko nöyrtymään ja viemään Voorti merkkikorjaamolle.

                                            Pitäisi jaksaa ainakin purkaa EGR-irti ja ihmetellä voisiko se olla jumissa ja sotkea toimintaa. Yksi skenaario voisi olla sellainen että vuotavan EGR:n takia tulee O2 puutos eli pakokaasut rikkaiksi ja ECU säätää laihemmalle -->tyhjäkäynti menee tosi matalaksi (n. 700 rpm).

                                            Vai mitä sanoo foorumin ammattimekaanikot?
                                            Viimeksi muokannut Rusty; 17.5.2012, 20:58.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X