Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Millainen on vanhan 200:sen neliveto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Millainen on vanhan 200:sen neliveto?

    Moro
    Olen yrittänyt etsiskellä tietoa vanhemman 10v moottorilla varustetun 200:en nelivedosta ja keskitasauspyörästön lukosta tietoa mutta ei oikein ole sitä oikeaa tietoa löytynyt. onko tuollaisessa vanhassa neliveto samanlainen kun uudemmassa 20v moottorilla varustetussa nelikossa? minkä lailla tuo keskipyörästön lukko vaikuttaa autoon?

    #2
    Kakssatkussa on mallivuodesta -88 eteenpäin keskitasauspyörästönä Torsen eli sama mikä 200 20v mallissa. Sitä aikaisemmissa oli manuaalisesti lukittava keskitasauspyörästö.

    Torsen jakaa automaattisesti voimaa noin 25-75% suhteissa etu- ja taka-akselin välillä, sen mukaan kummassa päässä on parempi pito.

    Vanhempi malli taasen jakaa voimaa 0-100% välillä etu- ja takapään välillä, mutta jos tasauspyörästön lukko kytketään, niin sitten voimaa menee 50-50% etu- ja taka-akselille.

    Comment


      #3
      vanhemmissa 10v on vetosuhde 50:50 ja mekaaniset lukot,uudemmissa torsen.

      Comment


      • #4
        http://www.ibiblio.org/tkan/audi/usmodels.html#qgen
        Tuolta löytyy vähän tietoa. Jossain oli myös sellainen pdf, jossa oli quattron koko historia käyty läpi yksityiskohtaisesti mutten nyt millään tuota löydä. Tein siitä koulun englanninkurssille oikein esitelmänkin ja sain täydet pisteet (kun kukaan muu ei tajunnut asiasta yhtään mitään)... ;)

        Comment


        • #5
          Eli ymmärsinkö aivan väärin kun ymmärsin että ei olisi nelivetoinen ilman keskitasauspyörästön lukko kytkettynä?

          Comment


            #6
            Et ymmärtänyt väärin. Vanha malli on pahimmillaan 1-vetoinen auto lukot kytkemättä.

            Comment


            • #7
              ja keskitasauspyörästön lukko päällä ei vissiin voi ajaa jatkuvasti? puskeeko silloin pahasti tai tuleeko toisen puolen pyörät suhona tai vastaavaa?

              Comment


                #8
                Joo, ei tee hyvää voimansiirrolle ajella lukot päällä pitävällä alustalla. Lukot kytkettynä vanhanmallinen quattro on enempikin yliohaava, kuin puskeva. Ilman lukkoja se on aika neutraalikäytöksinen mutka-ajossa.

                Mielestäni tuo vanhamallinen quattro on itseasiassa aika mainio neliveto ja onhan uudemmassa Torsenissakin heikkoutensa.
                Viimeksi muokannut Ilkka L; 22.10.2008, 20:25.

                Comment


                • #9
                  ok.. oli pakko kysella kun hankkimassa 200 tq:ta ja ei ollut varmuutta että onko "nappinelivedolla" vai torsella.. mut vuosimalli on -89 eli torsenilla pitäisi olla?

                  Comment


                    #10
                    Nosiis. Kyllähän se vanhempikin on aidosti jatkuvasti nelivetoinen ja kaikki pyörät vetävät samalla voimalla, kun lukot ovat avoinna. Jos lukot pannaan kiinni, kaikki pyörät pakotetaan pyörimään samalla nopeudella, eli voimaa tulee silloin pitävimmälle eniten.

                    Se, että pahimmillaan vain yksi pyörä sutii, ei tee autosta yksipyörävetoista. Kaikilla pyörillä on tässäkin tilanteessa yhtä suuri vääntömomentti. Se vain ei riitä auton saamiseksi liikkeelle, jos on tarpeeksi liukasta tai paksu hanki.

                    Comment


                      #11
                      Junttilukkoquattron etenemiskykyä testasin ~8 vuotta sitten verrokkina oli HJ60, quattro meni ilman lukkoja savisen peltomäen ylös, HJ jäi lukot päällä mäkeen.

                      Ei se missään nimessä huono ole. Ettei nyt tule väärinkäsityksiä, kuten Willekin yo. kertoi se on aidosti jatkuva neliveto - eikä voimansiirtoa kytketä missään välissä pois.

                      Comment


                      • #12
                        Juu.. ei se huono ole että onko lukolla vai ei.. kunhan nelivetoinen

                        Comment


                        • #13
                          Olen ajanut tuollaisilla sataprossasesti lukittavilla quattroilla (keski- ja takalukko) jo 17 vuotta enkä sanoisi missään tilanteessa yksipyörävetoiseksi. Pettymys on facelift jonka takalukolla ei ole paljon merkitystä kun kytkeytyy heti pois, turvallisuutta muttei hauskaa. Yksipyörävetoiseksi voi kyllä sanoa lukotonta etuvetoista jonka ajettavuus on täysin eri asia käytännössä.

                          Kyllä vanhoilla voi ajaa paskarinkiä ilman lukkojen päälle napsauttamistakin kun osaa homman, pitääpäs kaivella vanhoja videoita näytille. Parasta tuollaisessa on että kulkee nätisti peilijäällä ihan oikeassa nelipyöräluisussa vaikka satasen vauhdissa, ei tarvitse arpoa mikä pyörä sutii. Lukot voi laittaa päälle vaikka liikkeellä ollessa, tässä yksi syy miksi olen typ44q mallejakin vielä säästellyt. Todella hauska peli ajaa eikä takuulla puske kun kääntää aavistuksen luisuun ennen kaarretta. Nämä kaikki tietenkin suljetulla takapihalla.

                          Comment


                            #14
                            Olen ajanut tuollaisilla sataprossasesti lukittavilla quattroilla (keski- ja takalukko) jo 17 vuotta enkä sanoisi missään tilanteessa yksipyörävetoiseksi.
                            Mikään (vakio)quattro ei ole sataprossaisesti lukittu, koska etutasauspyörästö on avoin. Jos et ole yksivetoista quattroa nähnyt, niin et vain ole ajanut quattroa riittävän haasteelliseen paikkaan. Itse olen useamman kerran todistanut, kuinka quattrossa vain yksi pyörää sutii ja auto seisoo paikoillaan kuin tatti :/

                            Mutta siis edelleen olen sitä mieltä, että junttilukkoquattro on varsin mainio neliveto vaikka tietyissä (haasteellisissa) tilanteissa se jää jumiin. Normikäytössä tästä ei kuitenkaan tarvitse huolehtia.

                            Pettymys on facelift jonka takalukolla ei ole paljon merkitystä kun kytkeytyy heti pois, turvallisuutta muttei hauskaa. Yksipyörävetoiseksi voi kyllä sanoa lukotonta etuvetoista jonka ajettavuus on täysin eri asia käytännössä.
                            Tämän saa helposti korjattua katkaisemmalla yksi johto lukon ohjaimeen tulevasta piuhanipusta. Sen jälkeen lukko pysyy päällä niin kauan, kuin kuski haluaa. Ohjeet tuolle modille löytyy foorumilta.

                            Comment


                            • #15
                              Sinivalkoinen piuha

                              Comment


                                #16
                                Tämä on ihan hyvä nopea johdatus quattrojen malliversiohin.
                                http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro..._drive_system)

                                Comment


                                • #17
                                  Ja piuhankatkojien kannattaa sitten olla varovaisia jos on tottunut siihen että perän lukko ei jää päälle. Mutkassa menee takuulla aluksi suoraan kun takapää on yhtäpuuta, jos saa pienee luisuun niin liukuu nätisti sladissa mutkan läpi.

                                  Melko pitkän typ44q kopan talvikikkailu vaatii reippaasti tilaa, kaarrekin menee läpi enemmän poikittain kuin takavetoisella.

                                  Comment


                                    #18
                                    no jos piuhat katkoo, niin kyllä sielä kojetaulussa iloisesti abs-valo muistuttaa lukkojen ollessa päällä, että kaikki välttämättä sillä hetkellä ole niinku pitää.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuo Antonin mainitsema wiki-sivun lukeminen pitäisi olla eräänlaisena pääsy-kokeena
                                      tähän foorumiin. Itse ainakin opin sen, että quattro on pienellä q:lla jopa lauseen
                                      alussa (jos wikipedia on jumala).

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tietääkö joku, erottaako normaali keskitasauspyörästön jotenkin Torsenista ulkoisesti? Mulla ei takalukko toimi ja rupesin mietiskelemään, että kumpihan järjestelmä ylipäänsä autosta löytyy. Auto on näet sekasikiö 1990 200 20V / 1986 100 quattro.

                                        Comment


                                          #21
                                          Eikö tuo vanha versio keskitasauspyörästö lukossa pakota yhden etu- ja yhden takapyörän pyörimään? Ja mikäli tuossa sitten vielä lukko taka-akselilla vanhojen C4:sten tapaan pystyy pakottamaan 3 pyörää pyörimään
                                          Torsen sitten sutii pahimmillaan vaan yhdellä fillarilla, mutta on sitten muuten maantiellä ihan mainio laite.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
                                            Itse ainakin opin sen, että quattro on pienellä q:lla jopa lauseen
                                            alussa (jos wikipedia on jumala).
                                            Ymmärtääkseni silloin, kun puhutaan nelivedosta/varustetasosta. Mutta legendaariset B-ryhmäläiset ovat Audi Quattroja. -Quattro tarkoittaa silloin auton mallia ja kirjoitetaan isolla. Toki niistäkin sitten quattro-neliveto löytyy. :)

                                            Korjatkaa viisaammat!

                                            Comment


                                              #23
                                              Lause alkaa täällä isolla alkukirjaimella, sillä wikipedian panteisminen monoteismi häviää foorumin polyteismille, jonka ilmenemismuodon havaitsee muista pokkeavia riimukirjoituksia sisältävissä käyttäjäprofiileissa.

                                              Eli takaisin tekniikkaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eikö tuo vanha versio keskitasauspyörästö lukossa pakota yhden etu- ja yhden takapyörän pyörimään? Ja mikäli tuossa sitten vielä lukko taka-akselilla vanhojen C4:sten tapaan pystyy pakottamaan 3 pyörää pyörimään
                                                No näinhän se juuri on kuten tuolla aikaisemmin mainitsin, en viitsinyt lähteä kinastelemaan. Helposti lähtevät tällaisesta virheelliset jutut leviämään että "se quattro ei olekaan nelivetoinen oikeasti".

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tietääkö joku, erottaako normaali keskitasauspyörästön jotenkin Torsenista ulkoisesti?
                                                  Torsen-laatikossa pneumatiikkahässäkät uupuvat. Vanhemmassa taas vakuumiservo löytyy laatikon kupeesta.

                                                  Ohjaamosta sen erottaa että vanhemassa on nappeja enempi ja torsenissa vain takalukon pulssikytkin käsijarrun edessä.

                                                  Henk.kohtaisesti olen vähän pettynyt sitten näihin uudempiin jossa EDS-vaimikäseoli?systeemi. Ei etene jyrkässä mäessä sohjossa - jää paikalleen, jollei anna hanaa ja kunnolla, sitten taas jarrulevyt hehkuvat punaisina. Pitää ajaa _todella_ hitaasti, sitten nousee mutta jos on kiire niin käämit palavat muualtakin kuin jarruista.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jäin 100 c4:lla jumiin tos sellaseen 40 cm syvään hankeen. Huomasin siitä pois suditellessa et vaan 1 pyörä suti(se ainoa joka oli ilmassa) ??? Siis vaik laitoin perän lukon päälle ni silti pyöri vaan yks rengas... En oo jäänyt aiemmin mihinkään jumiin mut nyt tietysti oli niin syvä hanki et loppu maavara et ei se ois irronnut siitä vaik kaikki pyörät os vetänyt. Ihmetyttää vaan et mikä ton Quattron toimintaperiaate on jos vetää vaan yhellä ja kevyimmän kuorman saavalla renkaalla vaik oli perän lukko päällä? Jatkuva neliveto, joo...
                                                    Viimeksi muokannut lowe low; 5.3.2012, 17:41.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oliko se etupyörä mikä oli ilmassa ja sutis? Ei paljon taka-akselin lukko silloin auta, pienellä jarrunpainamisella saa sensijaan aika tavalla voimaa siirtymään tossa tapauksessa taka-akselille, koska siellä on heikompi jarruvoima kuin sutivalla etuakselilla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oli etupyörä ilmassa joo, mut jos laitan takaakselin lukon päälle eks sillon takapyörien pitäs kuitenkin vetää anyway..? Joku kirjotti tos ylempänä et c4:ssa kun laittaa takalukon päälle se pakottaa 3 pyörää sutimaan?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Sinulla ei ole lukittavaa keskitasauspyörästöä. Siinä ylempänä puhuttiin sellaisesta vanhan liiton vehkeestä, jossa yli kytkettävä lukko myös keskellä.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X