Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

audi 80 1.8s -87 sivuääni jakopään tienoilta(vikinä/ulina)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • audi 80 1.8s -87 sivuääni jakopään tienoilta(vikinä/ulina)

    http://www.student.oulu.fi/~samila/hihnis/audi80motti.wav

    tuolla ääninäytettä...

    sirinää,vikinää,ulinaa tms. tyhjäkäynnillä..muuten okei. Vituttaa kun on viimenen sivuääni koneesta. Tuleeko mahdollisesti jostain väliakselin systeemeistä?
    Jakopäänkotelot, laturi yms. tarkistettu+uudet kiristimet yms. on tullu hihnasetin vaihdon yhteydessä. Vesipumppukin on uusittu hiljan.

    Onko mahdollista korjata? vai onko kärsittävä..

    Osatiedot mitä pitää vaihtaa että loppuu ois ok..ajoauto nimittäin joten tarttee liikenteessä olla max ajan..

    Eikä kuuleman mukaan ole edes mikään eka tapaus..ei vaan kaverikaan osannut sanoa mistä tulee ja oli nostanut tyhjistä vähän..
    Viimeksi muokannut slappala; 9.7.2009, 14:44.

    #2
    Kokeile ilman apulaitteiden hihnaa. Sitten ilman jakopään yläkoppaa.

    Comment


      #3
      Kuulostaa kyllä laakerilta, elämänsä ehtoo puolella. Mutta samantapainen ääni kuului letukasta, kun olin vaihtanut jäähdytys nesteitä ja järjestelmään oli jäänyt ilmaa. Vesipumppu sitten (kavitoi) ja piti samantapaista ääntä. Eli olisiko mahdollista että jäähdytys järjestelmässä on ilmaa? Ota lämpösenä paisarin korkki irti ja pyöritä.

      Comment


      • #4
        Vähän samantapaista ääntä pitää oma Audini, ilman tuota "kurinaa"..
        Eli tuollaista vikinää kuuluu itselläni siksi, koska alhaalla kampiakselissa oleva hihnapyörä on hieman kiero.
        Ei ole mitenkään vaarallista, mutta matalilla (lue tyhjäkäynnillä) kieroksilla kaupungissa tuo ääni hieman ärsyttää.

        Comment


          #5
          Saman tyylinen ininän sain aikaiseksi myös lötköön jakopään rempan jälkeen. Tulee esiin hieman tyhjäkäynnin yläpuolella, kun tyhjäkäynnillä ihan vain aavistuksen hipaisee kaasuun.

          Ensiksi luulin tarvikevesipumppua, sillä stetoskoopilla kuunneltuna pumpusta se tulee voimakkaimmin, mutta kun sain 200:seen saman äänen orkkispumpulla, vaikkakin hieman vaimeampana, luultavasti jakohihnan kireys on väärässä vireessä. Yhtään löysemmälle tai kireämmälle en olisi kyllä uskaltanut laittaa. Joku taisi joskus sanoa, että nämä ovat vähän kuin viulua virittäisi.

          Ei ole tultu kokeiltua muuttaa kireyttä, kun mielestäni se on juuri eikä melkein oikein. Ei oikein uskaltaisi suuntaan eikä toiseen muuttaa.

          Comment


          • #6
            Jakohihnassa on mielestäni hyvä olla pieni löysä, kun sitä V-hihnan tyyliin kokeilee. Lisäksi se 90 astetta pitäisi kääntyä samalla voimalla.
            Ensimmäisellä kerralla "kieltä" virittäessä havaitsin, että moottorin on hyvä olla käyntilämmin. Kun sen kuitenkin virittää sen aavistuksen liian tiukalle, niin ei ainakaan lämmettyään siitä tiukkene.

            Aiheen aloittajan ääninäyte kuulostaa kuulalaakerille. Jos kaikki apulaitteen ovat irroitettu ja ääni kuuluu, niin sitten hihnan kireys, rulla ja vesipumppu uudestaan tarkastukseen.

            Yhdessä Ladassa tuli samanlainen ääni vastaan ja syy oli irronneet hampaat jakohihnassa. Ja se tuli ajamalla korjattavaksi. :)

            Minkäs merkkinen vesipumppu muuten on?

            Comment


            • #7
              Itsellä hihnan ja vesipumpun takana oleva pelti värisee ja ääntelee vähän samaan tapaan. Vääntelemällä sitä (koppa pitää aukaista) sain ääntä pienemmäksi, muttei kokonaan hävinnyt.

              Comment


              • #8
                joo..liekkö sitten tuo hihnankireys..outo homma. Olisiko tuo sitten siitä syystä että apuakselin laakerit kuluneet ja jos hihnakiristää sitä niin..

                Liekköhän nuo holkkilaakereilla tai vaihdettavissa?

                Vesipumppu on uusi mallia joku tarvike? laturi ok samoin jakopäässä rullat yms. uutta.

                Eli ei paljoa vaihtoehtoja taida jäädä sitten kuin tuo hihnahomma. Taajuus viittaa kyllä tosiaan johonkin nokka-akselin tai apuakselin pyörään..ja jälkimmäisistä veikkaisin tuota apuakselia syylliseksi, koska tosiaan se kuuluu sieltä vesipumpun luota. Vesipumppu rolisi vähän eri tahdilla :D..

                kotelotkin on tarkisteltu ettei niistä johdu eikä apulaitteista.

                Comment


                • #9
                  Bugatti tarvikepumpuissa on ainakin ollut ongelmia. Minulla myös omakohtaista kokemusta aiheesta. Ja siis ihan uusi pumppu oli kyseessä. Kun sitä käsin pyöritti, niin lähtökitkassa oli eroa toimivaan. Se nytkähti pyörimään, kun ehjä lähti kevyesti ja pehmeästi.
                  Viimeksi muokannut audiq; 23.10.2008, 19:36.

                  Comment


                    #10
                    Pakko todeta samaa.

                    Comment


                    • #11
                      niin äänsivätkö nuo myös samantapaisesti?

                      Comment


                        #12
                        No siis ääntelehtii kuten tuo korkein ujellustaajuus mikä tuosta sinun nauhoitteestasi on havaittavissa. Mutta vain ujeltaa, ei kilisi tai korise ja ainoastaan hieman tyhjäkäynnin yläpuolella hyvin kapealla kierrosalueella.

                        Voin ottaa ääninäytteen huomenna, miltä se kuulostaa. Tekee nimittäin sitä yhä.

                        Comment


                        • #13
                          mulla kasikymppi piti samaa ääntä ja joskus vieläkin. ääni kuului tosta jakohihnan kopasta, mikä oli/on vinossa ja hankaa kiristin rullaan.

                          Comment


                          • #14
                            juu..lähinnä ujellustahan tuo on tai vikinää..pitää vielä koittaa kertaalleen ilman apulaitehihnaa.

                            Comment


                            • #15
                              Juuri samanlainen ääni oli joskus omas kasikympis. Syyksi paljastu rikkinäinen alempi jakohihnan kotelo ja liian kireelle vedetty jakohihna. Jakohihnan kireys kannattaa tarkistaa ku kone on kuuma koska remmi kiristyy kun kone lämpee.

                              Comment


                              • #16
                                Viime viikolla tuli hankittua Audi 80 2.0E -90
                                Ja "kitisee" myös tyhjäkäynnillä.

                                Eli,eikun konehuoneeseen pää edellä ja kuuntelemaan mikä siellä "valittaa".?????

                                Uudet laturin ja vesipumpun remelit vaihdettu viime vkolla.

                                Ei vaikutusta.

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä se jakohihna on liian kireällä.

                                  Itsekin tullut joskus saman asian kanssa pelattua. Kaikki muut hihnat ja kiristimet mitä konehuoneesta löytyy tuli vaihdettua mutta ääni ei hiljentynyt. Vasta aikojen päästä uskalsin laittaa jakohihnan "riittävän" löysälle, jolloin ääni hukkui. Ajoin tuolla autolla toimenpiteen jälkeen vielä kymmeniä tuhansia kilometrejä, eikä mitään ongelmia asian suhteen enää ollut.

                                  Sitä että miksi jakohihna varsinaisesti tuollaisen äänen noissa moottoreissa saa aikaan en varsinaisesti saanut selville.

                                  Comment


                                    #18
                                    Golfissa (2), jos kiristi liian tiukalle jakohihnan, alkoi ääntely moottorin ollessa käyntilämmin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kylmänä tosiaan ei kuulu kitinää. Kun kone lämmin alkaa natina...

                                      Eli,remmi "löysälle"...??

                                      Comment


                                      • #20
                                        Näin vois sanoa. Käytä kuumaks ja tarkista kireys sitten.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tiedän että tämä on jo vanha, mutta haluan silti vastata että jos vaikka tulisi autettua jotakuta joka käyttää hakua tälläisen ongelman kanssa.
                                          Itellä on Audi 80 b3 vm87. Eräänä kauniina päivänä kävi niin että alkoi ulista jokin konehuoneessa ja viaksi paljastui laturi, jonka laakerit olivat parhaat päivänsä nähneet. vaihdoin laturin, ja ulina lakkasi. hetkenpäästä alkoi koluuttaa jokin ja tähän syyksi paljastui jakopään kotelon alempi osa jossa oli ruuvit päässy löystymään ja oli alkanut vastaamaan apulaitehihnaan.
                                          Viimeksi muokannut Mehtala; 6.7.2010, 00:50.

                                          Comment


                                          • #22
                                            paljoko on 2,0E audissa jakohihnan vaihto väli?
                                            omalla autolla ajettu 50 000 tuolla hihnalla.
                                            entisessä escortissa piti vaihtaa 40 000 välein koska niissä se oli kuulema erittäin heikko lenkki.

                                            Comment


                                            • #23
                                              se on 90000km

                                              Comment


                                              • #24
                                                kiitos. :) sitte en taija vaihtaa samalla kansirempan aikana

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Noniin, nostellaas vähän vanhaa aihetta, mutta kun äänipätkä ja kaikki vastaa oman kasikympin (3A koneella) ongelmaa. Ruvennu pikkuhiljaa häirihtemään kierroston mukainen ujellus ja tyhjäkäynnillä tuollainen narahdus. Omassa autossa tyhjäkäynti heijjaa vähän, n. 50rpm, aina kun kierroset käy alimillaan kuuluu narahdus jakopäästä, muuten ei kuulu mitään. Äänet tulee esille kun kone tulee kunnolla lämpimäksi. Tänäänkin ajossa lämmöt n. 88 niinkun tuolla uudella termarilla on ollu, ei kuulunu ääniä. Mutta, kone kun pääs ekan kerran valoissa käymään yli 90 asteen alkoi kierrosten mukainen vihellys, tuntuu kun joku olis laittanu remmiahtimen pellin alle vaikken sitä oo löytäny. Samoin narahtelu alkaa tuolloin. Vesipumppu uusittu, laturin laakerit uusittu viime kesänä/syksynä. Käytetty myöskin ilman apulaitehihnoja. Vihellys on kuultavissa myös tasakaasulla ajettaessa.. Hihnalle ja kiristimelle alkaa tulla 5v ikää, arvelin josko vaihtas ne, ei oo niin iso menoerä ja varmistas ettei hihna katkee vanhuuttaa/kiristin leikkaa kiinni. Moponetistä näyttäs saavan sarjaa 33.50€ meno erällä (gatesin hihna ja skf/bosch kiristin). Meinaan joskus pikku naperona ollessa 1.8E sämpylästä katkes hihna kun kiristin leikkas kiinni, ei hauskaa kun on keskellä ei mitään ja lada kuskit vaan paineli kaasua ohimennessään..

                                                  EDIT: Niin, siis jäi koko viestin tarkotus kirjottamatta: Että kannatasko lähtee tuosta hihnan kireydestä liikkeelle, kylmänä kääntyy nätisti sen 90 astetta, mutta lämpösenä on aika tiukka, melkein pystyis soittelemaan sillä.
                                                  Viimeksi muokannut Nikke_; 5.7.2010, 23:26. Perustelu: Typoja

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vastasit jo itelle. Kylmänä saa/pitää olla melkosen löysä. Oma kasikymppi ujelsi vittumaisesti kans kuumana. Siihen autto ku sääti remmin niin et kuumalla koneella remmi kääntyy sen 90 astetta pisimmältä suoralta sormin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jeps, löysytin hihnaa äsken. Pienen testilenkin ajan ainakin pysy vielä paikassaan.. =) Pikkusen vaimenti narahtulua ainenkin, vinkuminen kuuluu vieläkin, mutta sekään ei ehkä niin kovasti.. Jotenkin tuntuu että enempää en uskalla löysätä. Kävin hakemassa varaosaputkasta uuden hihna satsin, mutta nytpä huomasinkin että hihna on vaihdettu 20tkm/2v sitten, oli vaan huoltokirjassa sellasessa kohtaa etten tajunnu aikasemmin. Sitä ennen hihna on vaihettu 60tkm/4v sitten, samalla kun kansi on oikastu.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X