Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kevyt Sachs race kytkin 3B koneisissa Audeissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kevyt Sachs race kytkin 3B koneisissa Audeissa

    Rupesi pännimään raskaaskäyttöisenä tunnettu sachs 3B race-kytkin ruuhkaliikenteessä. Myös vanha kevytkäyttöinen 3B vakiokytkin oli tiensä päässä. Joten ajattelin vaihtaa kevytkäyttöiseen raceen. Tässä muutama dokumentoitu löydös 3B racekytkimen käytön keventämisestä. (Alkuperäistä mammuttivauhtipyörää varten tehty ABY/ADU sachs race asetelma on kevyt käyttää, mutta liikkuvaa massaa liikaa).

    Sachsin Race asetelma, jonka varaosanumero on 883082-999707 on perinteisesti hyvin jämäkkä käyttää vaadittavan suuren poljinvoiman takia vakio pääsylinterillä. Kytkin saadaan kevyemmäksi, kun muutetaan hydraulista välityssuhdetta.

    "Sen mitä pedaalivoima kevenee, matkassa hävitään" Kevennys toteutetaan vaihtamalla sopivasti pienempi kytkimen pääsylinteri. Vaihdossa on huomioitava, että lootan päässä irroituskyky vielä riittää, vaikka pääsylinteri pienenee. Eli liian pienituottoista pääsylinteriä ei voi laittaa. Tuottoon vaikutaa myös siis päässylinterin männän iskun pituus. Optimi on pienikokoisempi pääsylinteri, mutta jonka isku on pidempi kuin vakiossa.

    Audi 200 ja S2
    ************
    Vakio pääsylinteri pedaalin takana on noin 19mm ja lootan päässä sylinteri on noin 22mm. Näin ABY ja 3B 200. Oletettavasti 3B S2 samoilla mäntäkoko suuruuksilla.

    Pääsylintereiden kokojen katalogeja, jotta tiedetään mitä muissa autoissa on asennetuna:

    http://www.atap.com.au/documents/HYD05.pdf 686 sivua.

    Tässä muutama linkki lisää pääsylintereistä:

    Seuraavat race -pääsylinterit maksavat reilusti enemmän kuin ns. vakiomallit.


    Wilwood
    http://catalogs.wilwood.com/2008_Tech_Catalog.pdf p 110

    Tilton
    http://www.tiltonracing.com/content....ist2&id=24&m=b

    Alcon:
    sivu 16
    http://www.alconusa.com/client_images/files/92_205.pdf

    AP:
    http://www.apracing.com/info/index.a...Cylinders_2350
    Flange Mounted Types
    http://www.apracing.com/info/index.a...nge+Types_2385

    Löytyy myös 16.8mm vaihtoehto (!)
    http://www.apracing.com/info/product...Type_2386_2385
    *** Full Stroke 25.4mm (1.00")
    http://www.apracing.com/info/product...Type_2388_2385
    *** Full Stroke 31.75mm (1.25")
    http://www.apracing.com/info/product...Type_2387_2385
    *** Full Stroke 25.4mm
    Löytyy suoralla tai offset kiinnityksellä.

    Kytkimen vakio master sylintereitä eri merkkisissä autoissa:
    http://frugalmechanic.com/auto-parts...aster-cylinder

    (Eräässä vanhemmassa Alfassa olisi huhun mukaan mainittu ATE:n sylinteri, jossa olisi 17mm master, mutta tuota ei ole vielä bongattu.)

    Näitä merkkejä löytyy:
    * Adler (17)
    * ASCO/Aisin (24)
    * ATE (5)
    * Automotive Products (4)
    * Beck Arnley (158)
    * Crown (6)
    * FAG (11)
    * FTE (28)
    * Girling (1)
    * Nabco (38)
    * OE Service (9)
    * PBR (112)
    * Raybestos (270)
    * Sachs (10)
    * Scan-Tech Products (1)
    * Seiken (3)
    * Tokico (22)
    * TRW (4)

    Elsasta ja uudesta Etkasta löytyy räjäytyskuvista pääsylinterit.
    Täältä löytyy myös kuvia sylkyistä:
    Linkki 0.625" :n sachs sylinteriin Audi A3:ssa.

    Optimi olisi vakioautossa käytettävä sopivan kokoinen ja edullinen pääsylinteri kooltaan noin 17mm, riittävä isku ja sopiva offsetti. Noitahan kasvaa varmaan joka puussa....

    Perimätiedon mukaan Tepon kasikymppiseen oli laitettu hyvin toimiva 0.625" tuuman pääsylinteri. ABY S2:een oli myös laitettuna 0.625, mutta se oli liian kevyt ja hankala asentaa. 200:een kokeiltiin Alconin 0.700 mallia, jolla saatiin mukava ja kevyt kytkin käyttää. 200:n mekanismi erilainen kuin ur vanhassa 80:ssä ja Alconin 0.625" ei irroita. On mahdollista, että vanhaan 80:een laitettu master sylinterin isku olisi pidempi ?

    AP Racingiltä löytyy paremmat mallit joiden stroke olisi pidempi. On oletettavissa, että AP:n pitkäiskuisella 16.8mm mallilla sataisiin vielä kevyempi toteutus kuin 0.700:lla. Alconia löytyi hyllytavarana Riihimäeltä Sarin Race :sta ja AP:ta saa tilaamalla: http://www.sarlinraceteam.fi/
    Luettelo s.14 http://www.sarlinraceteam.fi/service...gue%202006.pdf

    Alconin sylinterin liitokset ovat tietenkin tuumakoolla ja siksi pitää käyttää tuumakoon hintaa nostavia erikoisliittimiä. Vanha nesteputkisto korvattiin teflon punosletkulla. On huomioitavaa, että vakio letku-putkiviritys pysäyttää resonanssivärinät kumiletkuosuudelle eikä tuo niitä eteenpäin. Alconin pääsylinterin asennuspulttiväliä pitää hivenen snurrailla ja hienosäätää eli ei ole ns. bolt-on asennus....

    S2 ympäristössä olisi optimaalisinta, että pääsylinterin offset olisi siirtoputkille noin kello 10:00 kohdalla, jotta hiposylinterin mahtuu asentamaan ilman massiivista (!) pedaalipaketiston pikkukilkkeiden muuttamista. Mekanismin kevennysjouset on tiellä ! Halutulla offsetilla ei ole vielä löytynyt versiota, vaan AP ja Alcon tarjoavat offsetin klo 14:00 kohdalle, joka ei ole hyvä.

    Pitäisi todennäköisesti löytää sopiva millikoon vakiosylinteri kooltaan noin 17mm ja offsetti sopivasti ja silloin asennus olisi helpoin mahdollinen.

    Tarina jatkunee, koska sama kevennys kannattaa tehdä 3B S2 ja ABY/ADU ympäristöihin, joissa on laitettuna 3B S2 vauhtipyörä.
    Viimeksi muokannut Tommy200rs; 19.10.2008, 08:35.

    #2
    Mites jos laittais nuo mekanismin kevennysjouset vähän jäykemmät? Jouset ei kuitenkaan maksa ns. mitään.

    Comment


      #3
      Tommylla on taas kivasti ideaa hommassa. Keväällä pitää siirtyä pitävämpään kytkimeen.
      Ja koska käyttiksenä tuo RS pysyy edelleen ja parempi puoliskokin ajelee, niin tuossahan on kokeilun paikka sitten.

      Comment

      Working...
      X