Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Neuvokaapa aloittelijaa:)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Neuvokaapa aloittelijaa:)

    Terve! Ostin parisen viikkoa sitten Audi 80 1,8s -89:n, eli sen kaasarilla olevan. Autoja en ole rapannut juuri ollenkaan, enkä muutenkaan mikään tekniikan ihmelapsi ole:( Pikku probleemia autossani on ja kysyisinkin opastusta.

    Audini nykii jonkin verran(välillä reilumminkin), pintakaasulla ajeltaessa. Perstuntumalla näyttäisi myös, että bensaa vie reippaasti enemmän kuin pitäisi. Aukaisin ilmanputsari kotelon tarkistaakseni suodattimen ja yllätyksekseni sisällä ei ollut suodatinta ollenkaan!? No hain tietenkin sellaisen. Sitä ihmettelen kovasti että ilmanpuhdistimen kannen poiston jälkeen näkee suoraan sinne kaasarin pohjalle?! Ei minkäänlaista kantta kaasarissa, eikait se näin pitäisi olla? Toinen ongelma siinä ilmanpuhdistimen kotelossa on, että se kiinnitetään kolmella pultilla kiinni kaasariin ja kahdesta niistä on kaasarista väännetty kierteet pilalle. Mitähän sen kanssa kannattaisi tehdä? Saiskohan sen kotelon riittävän tiukalle usealla rautalankaviritelmällä. Kaasari on myös ulkopuolelta kostea.

    Toinen ongelma on lämmityslaitteen säädöissä. Se vipu millä säädetään ilman virtausta eri paikkoihin toimii tuulilasiasennossa ja jalkatilaan suunnattaessa. Kun sen kääntää jalkatila-asennosta oikealle ei tapahdu mitään. Siis konkreettisesti tuntee, ettei vastusta ole ollenkaan käännettäessä ja säätö pysyy siinä jalkatilassa. Mitenkähän tuo mekanismi toimii ja miten sen voisi korjata? Vedin sen pyöreän säädinvivun irti, mutten uskaltanut aukaista ruuvia joka alta pilkisti:) En edes keksinyt miten sen konsolin alaosan saisi purettua, kun ei siellä oikein ruuveja näkynyt missään. Tämäkin sikäli tärkeä, että sivuikkunatkin pitäisi saada pysymään talvella kirkkaana. Nyt ei siis niistä sivu- ja keskisuuttimista tule juuri ollenkaan ilmaa.

    Öljyä on vienyt törkeän paljon, mutta yksi letku ilmanputsarin kotelosta venttiilikoppaan oli reilusti murtunut ja ehkä sen uusiminen auttaa vähän. 280 000 sillä on ajettu. Vasta katsastettu ja oikeinkin siisti. Parin samaa ikäluokkaa olevan Japanilaisen jälkeen aivan älyttömän hyvä ajettava tuo on ja nyt tuntuu, että mulla on oikeasti Auto eikä liikkumaväline.

    Tässä nyt olisi alkuun kysymyksiä ja oikein kiitollinen olisin neuvoista.

  • #2
    kaasaripeli, no siinä riittääkin pikkuvikaa sitten naapureillekin jaettavaksi. Suosittelen ostamaan Haynesin korjausopasta, säästät monen näppäimen lyönnin sillä että sieltä löytyy aika hyvin juttua ongelmaan kuin ongelmaan.

    Öljyn syönti viittais itse koneen ongelmiin, venttiilinohjurit paskana, väljä kone tai ulkoinen vuoto. tarkasta vuotaako se sitä öljyä jostain letkuista vai polttaako se kone ne.

    Kojetaulusta kaikki kolme säädintä irti, takaa näkyvät ruuvit irti ja tausta irti. nyt näet vaijerit ja näet siitä jos vaijeri ei toimi ja lähde siitä seuraamaan vikaa. taitaa olla haynesin kirjassa tuostakin juttua.
    Viimeksi muokannut jvt1; 17.10.2008, 22:31.

    Comment


      #3
      Itse arvaisin,että säätimen nuppi on halki eikä välitä voimaa akselille. Nykimenen johtuu todennäköisesti imuvuodosta, joka yleensä johtuu kaasarin alla oleva tiivisteen murtumisesta. Kuuluu näkyä kaasari kun otta suodattimen imuputken irti.

      Imuvuodon löytää ostamalla start pilotti ja ruiskimalla sitä imuletkuihin ja kaasarin alle. Jos moottori hyrähtää pilotin ansiosta, on imuvuoto löytynyt.

      Comment


      • #4
        tuosta lämppärin säätimestä.
        se vaijerin jomman kumman pään silmukka on voinut venähtää vähän auki, jolloin vaijeri myös pitenee eikä näköjään useimmiten puhalla ilmaa juuri jalkoihin. en muista mihin se vaijeri päättyi, luultavasti siihen keskikonsolin päähän kojelaudan alle, tai siihen lähelle viereen. yksi vaijeri menee vielä hanskalokeron taakse.
        -kahteen pääsee käsiksi hanskalokeron irrottamalla (kansi auki ja kummastakin laidasta kaksi mustaa pulttia irti ja sitten vänkää lokeron pois siitä ahtaasta välistä.)
        -yhteen pääsee käsiksi ottamalla ratinalushyllyn irti. (kolme pulttia etureunassa ja yksi konepellin aukaisukahvan luona.)
        nuppeja pyörittämällä näkee sitten mikä mikäkin on. päätä voi sitten pyöräyttää takaisin silmukalle vaikka kärkipihdeillä. jos vaijerin kuorenpidike on irronnut voi sen napsauttaa takaisin paikoilleen. jos se on katki, voi sen joko liimata tai vaihtaa koko vaijerin.

        jos vika ei ole läppäkoneiston päässä joutuu nappuloiden pään purkamaan ja sen takia joutuu irroittamaan koko keskikehyksen joka yltää keskipuhallussuuttimista puhaltimen säätimiin asti.

        homma on aika tympeä ahtauden takia,oli vika kummassa päässä tahansa joten kannatta olla kätevät pikku kädet tai kaveri jolla sellaiset on.

        nimimerkillä vasta lämmönsäädön ja puhalluksen suunnan korjanneena

        Comment


        • #5
          Mulla oli aikoinaan 1,8 passat -89. Siinä oli jonkin aikaa haettuja vikoja: -yksipisteruiskun alla oleva kumilaippa karrelle palanut , jota ei näe päällepäin. Vika aiheutti tyhjäkäynnin vaeltelua, kaasarimallissa ko. syysteemi aika samanlainen.
          Törkeä öljynkulutus, vikana low oil pressure switch. Kyseinen kytkin kytkeytyy vasta vähän ajan kuluttua käynnistyksestä ja alkaa sitten vuotaa.
          Ajossa enemmän ja vähemmän nykimistä, kierrolukumittari heilui. Viaksi löytyi virranjakajan liitin, jossa oli kosteutta. Liitin muutenkin todella surkea.

          Comment


          • #6
            On syytä käydä läpi alustan kuluvat osat. Luultavasti löytyy paljon väljää. Audi "käyttää" alustaa. Vaikka Audi/VW olisikin japanin kitkuttimiin verrattuna ensituntumalta tolkuttoman paljon parempi ajaa, ei se välttämättä vielä edes ole parhaimmillaan. Katsastuskonttorikaan ei kaikkia löysiä Audista löydä. Pitää olla alusta melko romuna, että väljyyttä on katsastusmiehen mielestä liikaa. Ehkä alapallonivelet ja raidetangon päät vaihdattavat ajoissa, mutta moni muu ajo-ominaisuuksiin ja rengaskulmiin vaikuttava pusla/nivel/laakeri jää helposti huomaamatta.

            Kaasarin ja imusarjan välinen laippa kannattaa tarkistaa ja vaihtaa kaikki happamat alipaineletkut mitä siinä kaasarissa on. Jos se kovasti pissii bensaa, niin kaasarin korjaussarjassa on uudet tiivisteet ja kyyhdytyspumpun kalvot jne. Ei ole kallis investointi, mutta säästää bensaa.

            Onnea kehittyvälle Audismillesi.

            Comment


            • #7
              Kiitoksia vastauksista:) Puhaltimen suuntauksen sain korjattua. Vaijerit oli kaikki paikoillaan, mutta yksi vaijeri lähti säätimien päästä sellaisesta muovisesta vivusta, jonka toisessa päässä oleva tappi oli luiskahtanut vastinkappaleensa urasta pois. Olit Lauri oikeassa, onneksi on pienet kourat.

              Konehuoneesta löytyi murtunut huohotinputki(?), jonka paikkasin ensiapuna ilmastointiteipillä. Samoin kääntelin huvikseni kaasarin seosruuvia ja nyt ei nyi tasakaasulla ajeltuna. Kyllähän siellä alustassakin väljää varmasti on kun löysää kaasua ja sitten veto päälle, niin sen tuntee. Pitänee mitata tuo bensankulutus niin tietää, mitä se oikeasti on. Onkohan siihen kaasarin seosruuvin kääntelyyn mitään nyrkkisääntöä?

              Öljyn kulutus siinä nyt on suuri huolenaihe. Ei ole parkkipaikalle tiputellut, joten taitaa pirulainen kuluttaa sen itse. Ei kyllä savuta. Kun aikaa löytyy niin täytynee antaa kierroksia ja katsella sitten jos tiputtaa jostain. Auttaakohan ne öljyyn lisättävät "ihmeaineet" mitään kun jotkut kehuvat?

              Comment


                #8
                Eikö näy öljy vuotoja konekuoneessa? Venakopan tiiviste tuppaa vuotamaan vanhemmiten reilusti öljyä, ja tämä käryää sitten imusarjan päällä.

                Comment

                Working...
                X