Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ur S4 käyntihäikät ja vikakoodit>>> SYY LÖYTYI!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ur S4 käyntihäikät ja vikakoodit>>> SYY LÖYTYI!

    Pitkän dieselrupeaman jälkeen alle ilmestyi tilapäisajokiksi ajateltu S4 -93 ja pahalta tuntuu. Sikäli että ässä maistuu luvattoman hyvältä...iästään huolimatta. (Yhä useammin tuntuu siltä ettei audien myöhemmät mallisukupolvet olet tämän C4 alkupään ikäisistä ainakaan parantuneet)
    No, murheitakin on ja koska en ole AAN pannun kanssa juuri aikaisemmin puljannut, pitää pyytää apuja viisaammilta.

    Käynti ei nimittäin ole kohdallaan, kone panee hanttiin ja meno ei ole ns. "auki".
    Vikamuistin luenta tuotti muutamia yllätyksiä. Ensinäkin:
    -Autossa näyttää olevan mtm:n 303 hummainen lastu (automaatille tarkoitettu) Ostin auton "vakiona" ja myyjäkin oli ajanut sillä pari vuotta "vakiona". Uskomatonta mutta totta! Ei kuulemma juuri kiihdytellyt...

    Seuraavat vikakoodit tulivat listalle:
    -00544 035 -Ahtopaine ylittänyt maksimiarvon, satunnainen (oma näyttö näyttää enimmillään 2,4 bar)
    -00515 001 -Hall-anturi G40 signaali plussaan satunnainen
    -00513 003 -Moottorin käyntinopeusanturi G28, Ei signaalia

    Lisäksi askiosastolta tarjottiin:
    00526 029 -Jarruvalokatkaisin -F oikosulku maadoitukseen.

    Oireet:
    -Auton tyhjäkäynti notkahtelee välillä nykäyksenomaisesti
    -Vääntöä pyydettäessä kone nytkäyttelee vastaan ja ei anna täysiä tehoja. Välillä nennään sekunti kunnola sitten taas "syöttö katkeaa" ja taas mennään nykien. Ongelma tuntuu olevan koko kierrosalueella suunnilleen sama.
    -Auto lähtee suht hyvin käyntiin ja käy muuten oikein siististi.
    -Nätisti (luen "alipaineella") ajettaessa pelaa ihan ok.
    -Vaan heti kun haluaa voimaa, alkaa empiminen.

    Lastun kanssa auton pitäisi olla käsittääkseni aidosti pirteä...
    Auto on automaatti mutta oireet selkeästi, ainakin maalaisjärjellä ajateltuna, konepuolella.
    Kyllä auto on menossa sepitykseenkin mutta nuo merkkiliikkeen haalarihahmot pakkaavat vain yleensä katselemaan pää kallellaan kuin palaa odottova koira ja tyytyvät vaihtamaan osia etupuskurista alkaen.
    Vaan auttakaapa S4-viisaat tämmöistä enemmän itsesytytteisiin perehtynyttä audistista persoonaa.
    Täällä kun tuntuu yleensä olevan tuota tietoa enemmän kuin koko merkkiorganisaatiossa yhteensä.

    Tuleeko mieleen mitään "todennäköistä ja yksinkertaista" vai pitääkö vaan iskeä uutta anturia pesään?

    #2
    Alotetaan pienellä askeleella:
    -00513 003 -Moottorin käyntinopeusanturi G28, Ei signaalia
    Johtuu vain siitä että kone ei ko. hetkellä ole käynnissä.

    Onko hukkaportin kantta äpäröity eli jousta kiristetty?

    Comment


    • #3
      Tjaa-a, ei liene. En muuten ole tuonne konepellin alle vielä ennättänyt juuri nuohoamaan.
      Missä 93 alkupään vimpaimissa tuo Hall-anturi muuten on?

      Comment


        #4
        Nokkapyörän takana.

        Comment


          #5
          Vieläkään en mitään mistään tiedä, mutta veikataan nyt jotain.

          tyhjäkäynti vaeltaa: ISV putsaukseen
          kiihdyttäessä nykii: bypässi vaihtoon (edit: ai niin tietty, ahtovuoto... )

          Comment


          • #6
            On se kumma kun nää kyseiset vehkeet ei meinaa ikinä toimia ilman jotain häikkää!
            Mutta itselläni tuo nykiminen johtui ahtoputkien vuodosta,kunnon ahtopaineilla lähdettäessä antoi aika julman tuntuisia katkoksia.Tosin samalla kuului aika selvä suhina joka kavalsi vuodon,mutta ei sitä välttämättä aina kuule.

            Taidampa tästä lähteä taas painimaan käyntiongelmien kanssa!

            Comment


            • #7
              Olen tässä viimepäivinä yrittänyt ajaa kovat horöllö ja luulen kuulevani suhinoita ja sihistyksiä, erityisesti semmoista hiukan säksättävää suhinaa. Ovat nämä niin eri maailmasta kuin nuo diisselit, joiden kanssa on kyllä tullut painittua.
              Pitänee pistää tulppa päälle ja painetta putkeen ja katsoa mistä suhajaa.
              Kun vaan ennättäis painia asian kanssa.

              Comment


              • #8
                erityisesti semmoista hiukan säksättävää suhinaa
                pakosarja halki?

                Comment


                  #9
                  Ihan ensimmäisenä kannattaa nostaa puolakansi ylös ja tarkistaa:
                  - ettei tulppien koloissa ole öljyä
                  - tulpat on tiukalla
                  - puolien kaikki johdot ehjiä
                  - tulpanhatut ehjiä
                  - tulppia vaihdettu edes joskus ja jouluna

                  Sitten
                  - ahtoputkisto ei vuoda
                  - ahtopaineen säätöventtiilistä menee ilmaa läpi jokasuuntaan
                  - ahtopaineen säätöventtiiin solenoidi toimii
                  - by pass kalvo ei ole rikki

                  Noilla tempuilla korjaa noin 95 prosenttia 20 venttiilisistä 5 syl moottoreista

                  Comment


                  • #10
                    Tulpanhatut ovat ainakin olleet koloissaan jo edellisenkin joulun, aloitetaanpa uusimalla tulpat ja hatut.
                    Eipä ole edellinen kaveri ainakaan liioitellut huolloissa. Pistetään perusteelliseen huoltoon.
                    Paljonkos nuo sytkäpuolen palat kestävät kilometreja?

                    Comment


                      #11
                      Varoitan näin etukäteen sitten että sekät tulpat, että ne "johdot" maksaa käden ja jalan.
                      Tepon kautta saat parhaiten tulpat. Tosin jos postikulujen jälkeen ei säästöä kummasti voi jäädä originaaliin nähden (16?/kpl). Johtoja myi sopuhintaan eli noin satasella sarja joku tarvikeliike pk-seudulla. Roni tai Jyppe tai joku muistanee nimenkin. Itse jo olen ehtinyt unohtaa.

                      Comment


                        #12
                        AAN tulpanhattuja on esim LMS:llä hyllyssä, hintaa reilut 20 eur / kpl

                        Comment


                        • #13
                          Uudet tulpat meni sisään tänään. Vastaan rykimisen ongelma lieveni hiukan mutta sellainen vapaa vedon riemu on edelleen vain pyräyksenomaista ja oikeastaan vain osakaasulla saavutettavissa.
                          Painepuolen koeponnistin ja ensimmäinen "vuotopuhaus" tuli öljykorkin alta kun painetta oli varmaan liki viisi baria eli ei pitäisi vuotaa happikanavastaan. Ne tulpanhatut/tumppijohdot ovat vielä vanhat kun en raaskinut maksaa niistä volkkarille yli 90 kappaleelta. Kunhan saan noita tolkkuhintaisempia niin kokeillaan vielä sekin. Tuleeko teille ässän osaajille mieleen muita mahd tarkistuksen kohteita? Miten tuon Hall-anturin satunnainen "signaali plussaan" -herja, ilmentääkö se itseään välillä vastaan rykivänä käyntinä vaiko jonain muuna ilmentymänä?
                          Tuo tyhjäkäynnin notkahtelu poistui ISV:n putsauksella.

                          Muuten ässä maistuu päivä päivältä paremmalta ja paluu diesel-maailmaan tuntuu yhä kaukaisemmalta.
                          Tai ainakin sitten pitää saada erittäin voimakas V8-dieseli alle. No, en tiedä josko sittenkään.

                          Comment


                            #14
                            kun painetta oli varmaan liki viisi baria eli ei pitäisi vuotaa happikanavastaa
                            Ja kaikki reilut kymmenen vuotta vanhat hapertuneet huohotinputket kesti tuon...
                            Kannattais lotota...onni suosii rohkeaa

                            Comment


                              #15
                              Onkos Sampo tuohon moottoriin vaihdettu jakohihna lähiaikoina?

                              Niin ja tuo 5bar tais olla vähän yläkanttiin :)

                              Comment


                              • #16
                                Kaiketi noin 30 tkm sitten, kuulemma ekaa kertaa. Meinaatko että onko oikeessa kolossaan?
                                Ei se 5 baria nyt niin paha ole, mulla on kavereita jotka ajavat diiselillä isommilla ahdoilla....

                                Comment


                                • #17
                                  Käsitänkö oikein, eli homma menis suunnilleen näin:
                                  Ajelet rauhllisesti, kaikki OK. Sitten kiihdytät osakaasulla jolloin kaikki pelaa myös. Sitten tekee mieli kokeilla ja runnot kaasun ihan pohjaan, jolloin alkaa tuo nykivä kiihdytys?
                                  Jotenkin haiskahtais tuo yliahtokoodi, eli täydellä kaasulla ahtaa liikaa => Varaohjelma => Ahdot tippuu => Normaaliohjelma päälle => Ahdot yli => ja samaa rataa...
                                  Ei muuten, mutta kokeiles laittaa ihan "ulkoinen" ahtomittari ja kato meneekö siinä neula just ylös alas ylös alas.
                                  Mulla tekee välillä noin, ja en ole paikallistanut mitään selitystä tuolle. Ahtoputket pitää, hukkaportti toimii, periaatteessa solenoidi tai sen ohjaus vois olla jotenkin osasyyllinen.

                                  lisäys: Niin ja tyhjäkäyntikin temppuilee ajoittain hiukan käynnistyksen jälkeen, käyntilämpöisenä ei mitään ongelmaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Joo hain juuri sitä että onko jako varmasti oikein. Ilmeisesti halli-vikaa voi tulla jos ei ole aivan tasan, mutta riittävän lähellä, että lähtee vielä tulille.

                                    Ja tuo 5bar huohottimissa on vähän helvetisti.

                                    Comment


                                    • #19
                                      5baria MAP-anturissa kuulostaa hyvältä :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Suurinpiirtein niin, cancerman. Kyllä sitä empimistä ja tehokatkoksia on joskus osakaasullakin mutta selvästi ne pomppaavat esiin vasta polkastaessa kunnolla. Mitenkäs näissä peleissä tuo varaohjelmalta paluu on hoidettu kun olen ymmärtänyt että yleensä se vaatii "buuttaamisen" eli uudelleen käynnistyksen resetoituakseen?
                                        Porkkis, kone käynnistyy kyllä suht ok, vaatii tosin hetken pyörityksen mutta sen jälkeen käy oikein nätisti. Voishan se toki kaiketi olla hiukan sivussa ja silti käynnistyä juuri pienen pyörityksen jälkeen, eikös vain?

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos se on tarpeeksi sivussa niin takuulla ei lähde käyntiin. Jos on juuri "reunalla" niin ongelmat on varmoja.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mjoo... En tasan tarkkaan tiedä, meneekö tuollaisessa tilanteessa päälle joku vaihtoehtoinen ohjelma, vai onko ohjelmassa vaan joku systeemi että esim. osa kipinöistä katoaa tms jos ahdot nousee liikaa. Joku joka tietää, voisi ystävällisesti selvittää ;-)

                                            Comment


                                              #23
                                              Jos hallivikaa tulee kesken ajon, myöhästetään ainakin 3B:ssä 6 astetta sytkää, luultavasti vastaava systeemi suorasytkässä myös.
                                              Tuntee takuulla takapuolessa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                No niin. Lambdan vaihto ei auttanut mutta tulpanjohtotumppien vaihto auttoi eli taas vetää tasaisesti ja upealla voimalla.
                                                Tai siis veti: Toinen kunnon kiihdytys, oma ahtonäyttö näytti 2.6 baria eli aika korkeita puhalluksia, samantien pösähtää veto heikoille ja taakse ilmestyy mittava höyrypilvi. Kansipahvi perhana!!!!
                                                Konehuoneessakin vedet ulkopuolella. Kyllä nyt jyrsii miestä. Voi kiesus sentään.
                                                Mahtoikohan ahtohallinnassakin olla sanomista?
                                                Pkele, mä ostan kohta jonkun 1.6 vapari diisselin, jos se vaikka pitäs itsensä liikkeellä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No niin no :(

                                                  Ahtosolenoidi on kuitenkin pelissä mukana? Hukkaportin kannessa ei ole letkua?

                                                  Kuulemma suurin osa AAN-koneista on kasattu massapahvilla tehtaalta. Tilalle monikerrospeltinen niin johan kestää.

                                                  Tosin, kun kansi on kerran pois, kanattanee tarkastaa missä jamassa pako-ohjurit on.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kannatanee tehdä kannelle ns iso huolto kerran irti on. Eli tosiaan ohjurit ja venttiilitkin voi laittaa kondikseen. Samaan syssyyn jakoremmiremppa jos on alle puolet huoltovälistä jälellä. Ei pakko tietenkään ole.

                                                    Huonoa säkää tollanen ja kyllähän se panee *ituttaan. Noh kun se on taas kerran kunnossa, hymy tulee takas vaikka lompakko onkin ohuempi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei oo letkua hukkaportin kannessa. Ahtosolenoidi täytyy tsekata, voihan se olla vaikka vanhuuttaan jumissa. Jos vaikka se edellinen omistaja on ollut "alipainekuski".
                                                      Toi ahto kuitenkin lienee lähellä sitä mitä mtm 303 lastussa pitäisikin olla?
                                                      Täytyy kurkata missä kunnossa ohjurit ovat. Kone käy, tai siis kävi, tosi nätisti kylmänäkin eli mun mielestä se oli mekaanisesti aika jees kunnossa.
                                                      Toivottavasti ei oo kansi halki. Kelihän oli raikas eli sai varmasti vilpoista ilmaa vähintään riittävästi eli tehoa lienee oli oikeasti tarjolla.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jjaa sitä on viritetty. 303 paketissa taitaa olla eri ahdinkin jo?

                                                        Taisi olla vain huono säkä.

                                                        Ne pako-ohjurit on vähänkään enemmän ajetuista aika varmasti väljät. Niinkuin ominaisuus 16v/20v vw/audissa.

                                                        Kansikin voi olla halki vähän sieltä sun täältä, mutta painetestaus vaan vuotojen varalta ja kovaa ajoa. BTDT.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eikös tommosta 303 lastua ollut tyrkyllä 90 luvun puolenvälin paikkeilla? Toi lastu on vielä automaattiversio, ainakin diagnostiikka väittää semmoista. Ei kai siinä toista ahdinta ole...
                                                          Jos joku tietää tuosta lastusta enemmän niin voisi vaikka kertoa dataa mm. väännöistä. Perinteisestihän automaatille ei ole tyrkytetty yhtä paljoa momenttia kuin manuaaleille.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            2.6 abs = 1,6 bar ylipainetta on kyllä liikaa automaatin softalle.

                                                            Muistaakseni ei edes MTM ole luvannut moisia teholukemia viripaketeissaan, jotka käyttävät vakioahdinta. Ei se nimittäin ole oikein realistinen lukema.

                                                            Avaapa hukkaportin kansi (ne pienet mutterit, paina samalla kantta alas, koska jousi nostaa sitä) ja katso että kalvo on ehjä. 20vt:ssä syötetään painetta kalvon alle avaamaan porttia ja yläpuolella on jousi, jos kalvo on puhki, ei portti aukea ollenkaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X