Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.8 V6 Jakopää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.8 V6 Jakopää

    Suunnittelin et jos ois ite ruvennu vaihtamaan jakopään kilkkeitä,
    onks kellään kokemuksia?

    Mitenkin hankala operaatio?

    Mistäs suunnilta niitä ajotusmerkkejä voi ruveta metsästämään?

    #2
    Täältä löytyy paljon asiaa.

    Nokissa ei ole merkkejä, kampuran hihnapyörässä on. Tarvitset lukitustyökalut remonttia varten.

    Comment


    • #3
      No oli todellakin paljon hyödyllistä tietoa...kiitti!

      Oli vaan aika työlään olonen homma, pitäsköhä sittekii viiä korjaamolle.

      Missähän hintahaarukassa liikutaan merkkiliikkeessä, ku ei oikeen houkuttele mikään nyrkkipaja...eihän niillä oo kuitekaa noit tarvittavia kaluja?

      Comment


      • #4
        Käy kysymässä onnistuuko "nyrkkipajalla" tai jossain pienemmällä korjaamolla koko homma. Osaava korjaaja tekee vaikka itse tarvittavat työkalut.
        Omani käytin joku kuukausi sitten tutulla korjaajalla ja otti ihan mielenkiinnosta työn alle koska ei ollu koskaan aiemmin joutunut tuollaisen koneen jakopäätä remppaamaan.
        Hyvä tuli ja varmasti halvemmalla kuin merkkiliikkeessä.
        Kannattaa sitten vaihtaa/vaihdattaa samalla purkuvaivalla kaikki kerralla eli myös kiristimet, vesipumppu ja termostaatti.

        Comment


          #5
          Mulla maksoi työt bosch-huollossa 199e ja tuossa oli vielä mukana moniurahihna muistaakseni, siihen päälle vielä about samalla rahalla osia. Ei mitään halpaa, mutta onpa takuu työlle, ja oli ihan hyväkin asia, mulla laukes uusi vesipumppu 50km ajon jälkeen...

          edit: tarkastin hinnan

          Comment


          • #6
            No miul ois kaikki tarvittavat osat jo valmiina....motonetistä tilasin varmaan vuos sitten, toivottavasti kaikki osat käy, ei varmaan palautus enää onnistu jos joku ei käykkään.
            Vähän epäilyttää se vesipumppu, en nimittäin löytäny samannäköstä könttiä mistään konehuoneesta!

            Tuon takuun takia ajattelinkin merkkihuoltoa, onhan se toki kalliimpaa, mut hyvästä voi maksaakin enemmän.

            Jos homma menee putkeen ni eihän se oo varmaan ku 2-3h homma? Ja tuntitaksahan on 70-80?...

            Comment


              #7
              Veikkaanpa, että merkkiliike saattaa yskiä itse tuoduille osille. Vahva käsitys on, että mieluiten asentaisivat vain itse myymiään.

              Se vesipumppu ei oikein näy purkamatta, joten älä huolestu, kyllä se siellä koteloiden ja hihnan takana on...

              Comment


                #8
                Ei se ole paha homma. Purkaa vaan syylarin pois tieltä niin on tilaa. Ei se vesipumppu näykkään, ennenkuin ottaa moniurahihnan ja muovit pois edestä. Teet sen lukitusraudan nokille ja käytät matskuna vaikka alsaa, niin on helppo taivutella. Sitten vaan kun kone on merkeissä niin hihna pois, rullat vaihtoon ja uus remmi tilalle. Ei siis paha.

                Comment


                  #9
                  Kyllä tuo remontti onnisttuu ihan hyvin ilman lukitustyökalujakin.

                  Comment


                    #10
                    Kyllä varmaan onnistuukin, mutta aina jako ei mene ihan kohdilleen. Tuli taas vähän aikaa sitten yksi sellainen asennus nähtyä...

                    Comment


                      #11
                      Mikäs sen jaon muuttaa, jos pyöriä ei käytetä irti?

                      Comment


                        #12
                        Siinä tapauksessa ei kait periaatteessa mikään.

                        Comment


                        • #13
                          Nii en kyl oletakkaan et merkkiliike käyttäs miun osia, ajattelin et laittasin ne myyntiin tai jotain.

                          Ai tarviiks muka syylarikin irrottaa?? Mites ku sen eessä on viel ilmastoinnin kenno?

                          Tota just mietin, et jos konetta ei pyöritellä vaihdon aikana niin mikä sen ajotuksen sit muuttas...ja kait sinne nyt saa jonkunlaiset merkit taiteiltua itekkin?

                          Missä kohtaa se pumppu muuten sijaitsee?

                          Comment


                            #14
                            Ei syylaria tarvitse irroittaa, flektit pitää nostaa pois ainakin pikkukorisessa (B4). Vesipumppu sijaitsee suoraan tehostimen pumpun alapuolella.

                            Comment


                            • #15
                              No sitähän miekii. Äkkiseltään katottuna tos c4 ei tartte ottaa ees flektejä, ku on ihan kiitettävät tilat työskennellä...ehkä.

                              Comment


                              • #16
                                Noniin....rupesin nyt kuitenkin ite tekemään tota jakopään remppaa, hyvin on menny tähän asti, enää vesipumppu irrottamatta( toiv. kaikki pultit lähtee katkeematta), ja sit vaan uusia osia tilalle.

                                Mut nyt sit kaipaisin neuvoa hihnan kiristykseen, miten tiukalle se vedetään?

                                Ku tähän asti joka vehkeessä on ollu jousikuormitteinen kiristys ni ei oo tarvinnu ajatella sen enempää.

                                Comment


                                  #17
                                  90 astetta kun pystyy kääntämään hihnaa sormilla kohtuullisen pienellä voimalla pisimmästä vapaasta välistä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt oli kyl niin hienost vastattu et joutuu tyhmempi miettimään hetken, ei ihan menny jakeluun...

                                    Tarkotatko tota niin et otetaan hihna etusormien ja peukkujen väliin ja siitä sit taitetaan 90 asteen kulmaan, vai?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Korjausmanuaalissa ohje juuri noin: vesipumpun ja nokka-akselin pyörän väliseltä osuudelta ( pisin vapaa väli) pitää voida taivuttaa hihnaa 90 astetta, siis reunaa ylös . Onhan tuo vähän outo ohje.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eli siis periaatteessa ruvetaan kiertämään hihnaa kierteelle... 90 astetta!

                                        Vai vieläkö ymmärsin väärin?

                                        Comment


                                          #21
                                          Just noin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Valmis!

                                            Jakopään remppa onnistu täydellisesti, ennakko odotuksista huolimatta...ja vieläpä ilman erikoistyökaluja.

                                            Kiitokset kaikille arvokkaista neuvoista!

                                            Comment

                                            Working...
                                            X