ostin viime viikolla obd II-kaapelin ja 2x2-adapterin audiin yhteishintaan 68 egee (vikakoodien lukeminen maksaa huoltoasemilla n.50-80egee :D) ja luin sitten ite nuo vika koodit. Yllättävän paljon osas oma audi kertoo tietokonelle, ja vikakoodit tuli kolmesta eri paikasta. eli ilmamäärämittarin potentiometri kosketushäiriö, moottorin lämpötilaanturi avoin virtapiiri tai oikosulku ja tuloilman lämpötila-anturi avoin tai oikosulku. onko toi sininen anturi tuossa moottorin oikealla puolella olevassa vesiletkussa se moottorin lämpötila-anturi? ja mikä se valkoinen anturi siinä vieressä on?. ja onko se tuloilman anturi tuon ilmamäärämittarin yhteydessä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
80 nykii pahasti
Collapse
X
-
Imuilman lämpötila on samassa ilmamäärän kanssa, ainakin dieseleissä, joten miksei näissäkin. Kielisi joko johtoviasta, kun anturin molemmat mittaustiedot on vialla, tai sitten anturi on valmis. Missä siinä on muuten potikka?
Moottorin lämpötila-anturi on monesti ylävesiletkussa, eli syylärille tuleva ylempi letku. Väriä en nyt tähän hätään muista.
Comment
-
-
onko toi sininen anturi tuossa moottorin oikealla puolella olevassa vesiletkussa se moottorin lämpötila-anturi?
Comment
-
Ilmamäärämittarin johdoissa tai itse mittarissa lienee hämminkiä. Mittaa johdot, etenkin maataso.
Vedenlämpöanturin vika voi liittyä samaan tai olla liittymättä. Selvittäisin itse kytkiksistä onko sillä yhteinen referenssimaa määrämittarin kanssa.
Tuo anturi kuuluu iroittaa esim sytytysennakkosäädöstä, joten voi olla myös joku vanha joka kummittelee?
ABK:n digifantti on kyllä hieno keksintö. Niin yksinkertainen peli kuin olla ja osaa ja silti aina rikki.
Comment
-
Profiilin 80 ABK alkoi nykiä usein moottoritieajossa noin tunnin 'tasakaasuajon' jälkeen. Netissä törmäsin tälläiseen sivuun: http://www.members.shaw.ca/bilbo/WBafm.html , jonka ohjeiden perusteella (tarkemmat ohjeet: http://www.geocities.com/harald_nanc...._syndrome.htm) lisäsin tantaalikondensaattorin ilmamäärämittarin liittimen kahden johtimen väliin korjaamaan alla kuvatun vian.
-----
Some air-flow meters may experience a vibration resonance of the
metering potentiometer wiper during extended constant driving. This
resonance causes the air-flow meter to supply an intermittent signal
to the Digifant ECU. The ECU will then default to a "no-load" condition
and reduce the injection time.
-----
Kuva asennuksesta: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2053929.jpg
Siirsin myös piirilevyä millin pari (ruuveja hieman löysälle ja piirilevy liikkuu), jotta kontakti liukupintaan on ns. puhtaalla alueelle. Ilmamäärämittarissa 92 vuoden leimat ja 300 ktkm rullattu. Ainakin 5 tkm ajettu nyt korjauksen jälkeen ja nykimisiä ei ole esiintynyt. Elektroniikkaliikkeestä osa < 1?. Hankalin homma oli saada se musta suojakansi irti ilmamäärämittarista, ehjänä. On liimalla tmv. aika tiukasti kiinni.
Comment
Comment