Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 3B Päästöt pielessä ja käy miten sattuu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S2 3B Päästöt pielessä ja käy miten sattuu

    Auto pomppas katsastuksesta päästöistä. Lambda oli 1.05 ja CO:ta 50 >2000rpm mittauksessa.

    Nyt olen tehnyt jo aika paljon, enkä ole löytänyt vikaa joten jotain vinkkejä tarttis:

    -Vaihdettu bensanpaineensäädin 3 bariseen(katsastuksessa oli 4bar ja 3bar ecu)
    -Suuttimien o-renkaat vaihdettu
    -Imusarjan lämpöanturi putsattu
    -Kaikki ahtoputket kiristetty
    -Maf putsattu(myös liitin) (Ei raaskis ostaa uutta kokeiltavaksi kun en tule ajamaan maffin kanssa)
    -Dumppi poistettu kokonaan, tilalla putki missä ei dumpin lähtöä ollenkaan(tarkoitus ajaa ilman maffia kunhan sinne asti pääsen, ja kun entinen omistaja oli jo tollasen ostanut, siksi dumppi)

    Ominaisuuksia/vikoja:
    -Widebänd pomppii tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajaessa 14.7-16 välilä, kokoajan kuitenkin tuntuu olevan yli 15.3.
    Kun taas antaa vähän enemmän kaasua(esim ahdoilla ajaessa tai ylämäkeä isolla vaihteella jyrätessä) niin widebandi pomppaa samantien 10.0:aan mihin asteikko loppuu.
    Pintakaasulla siis melkosen laihalla ja kaasulla sairaan rikkaalla. Tulpista näkee että käy aivan liian laihalla. Tästä jotenkin tulis imu/ahtovuoto mieleen.
    -Sammuu välillä kun päästää kaasun, esim liikennevaloihin tultaessa jos ei tule pitkällä moottorijarrulla
    -Ei tiedä mitä tehdä jos kiihdyttää esim täyskaasulla ja päästää yhtäkkiä kaasun vaikka puoleen väliin. Hävii ahdot hetkeksi täysin ja sitten rykäsee saakelisti.
    -Maffin irrotus tyhjäkäynnillä vaikuttaa, yksin kun testailin niin ei tullut mittarille juostua joten lambdasta ei tietoa. Tarkoitus testata uudelleen nyt kun ulkona on valosaa.

    Autoon tehty täysi moottoriremontti, oireilli jo ennen tota remonttia samalla tavalla. Silloin ei ollut widebändiä ja epäilin dumpin syyksi kun sammui valoihin yms. Nyt kuitenkin ilman dumppiakin tekee täysin samaa.

    Seuraavaksi ajattelin kokeilla kaasuläpän potikkaa, tuntuu että tyhjäkäynnin kytkin ottais vasta kun kaasua on jo vähän enemmän kuin pitäis.
    N75:sen toimintaa en ole testannut, taidan laittaa tilalle "hanan".

  • #2
    Siis korotetulla tyhjäkäynnillä lambda 1,05 ja hc:tä 50 liikaa eli 150 vai mitä tarkoitat? Pistä kaikki arvot tänne esille.

    Comment


      #3
      Meneekö kulutus nollille moottorijarrutuksessa? Painetestiä tehty?

      Comment


        #4
        Jos wideband-mittari syöttää motronicille simuloitua kapeakaistaa niin se on ainakin yksi syyllinen, se kun reagoi liian hitaasti.

        Comment


        • #5
          Päästöarvoja mulla ei nyt tässä esillä, mutta muistaakseni lapussa luki "laatikossa" 50
          Kulutus menee nollille moottorijarrulla.

          Autossa on kaksi lambdaa kiinni. Motronicin oma sekä Aem:n widebändi.

          Kaasuläpän tarkistin, ihan ok.

          Comment


            #6
            Kapeakaista-anturi suutahtanut?
            Mitkä suuttimet, mikä softa, mitä muita virityksiä jne jne?

            Comment


            • #7
              Dodii nyt on katsastuslappu edessä:
              Tyhjäkäynti C0 0.48%, HC 86ppm, O2 4.7 ja CO2 12
              >2000rpm CO 0.59%, HC 32ppm, 02 1.41, CO2 14.4 ja Lambda 1.05
              CO ja lambda siis potkas >2000rpm:llä

              Ajoin äsken auton lämpimäksi ja irroitin lambdan johdon kun netissä niin neuvottiin testaamana. Tämän jälkeen auto kävi kokoajan rikkaalla kuten oletinkin. N 11.8 näytti wb.

              Voisko olla joku lämpöanturi? Ensimmäistä kertaa konerempan jälkeen auto oli ollut yön ulkona, joten kylmänä käynnistin. Sai veivata aika kauan ennen kuin heräs ja aluksi kävi huonosti. Tietty voihan se olla, että kun mulla oli ollut ecun sulaketta irti yms. että sen takia käynnistyi huonosti(?). Kun en muista vaihdoinko kannen takana olevan anturin vai en... Epäilin sitä jo ennen remppaa kun käynnistyi joskus nihkeästi. Mutta kun toi toinen ruisku vaatii tohon eri anturin niin en muista vaihdoinko tota vai en.

              Suuttimet on tällä hetkellä vakiot, softa on joku ruottalaisen viripajan "310hp"(rs2 ahdin+vakio suuttimet), ahdin gt3071, downpipe vielä vakio, AAN imusarja, kiinavälijäähy, bosch 044 pumppu ja 8.5:1 puristukset. Olikohan muuta? Vakio katitkin on, mutta tuskin tota aiheuttavat?
              Pitäis saada toi nyt leimattua että saa rauhassa ajaa ja testata että kaikki toimii, sitten ruiskua(+suuttimet,downpipe,katti) vaihtoon ja dynoon.

              Comment


              • #8
                Jäännöshappi on turhan korkea. Putki/pakosarja vuoto?

                Comment


                • #9
                  Löytyi yksi vuoto maffin ja ahtimen väliltä, ilmeisesti tullut jälkeenpäin koska ei ennen tuosta pihissyt. No, ei sinänsä taaskaan yllättänyt yhtään että vuodon tukkimalla ei tapahtunut mitään huomattavaa muutosta.

                  Täytyy tänään yrittää kaivaa inspistä ton tutkimiseen. Alkaa ideat vaan olemaan melko vähissä.

                  Comment


                    #10
                    Vaihda se nb lambda-anturi.
                    Mittaa bensanpaine.
                    Koita irroittaa käyvästä koneesta hall tai 62 anturi.

                    Comment


                    • #11
                      Ainut mikä tossa pomppaa on lambda. HC saa olla 100 ja lamdba 0.97-1.03. Minäkin kattosin nuo pakoputki vuodot ja koittasin sitte uudelleen.

                      Comment


                      • #12
                        imu tai pakopuolella vuoto...

                        Comment


                        • #13
                          CO on kanssa yli rajan kierroksilla.

                          Comment


                          • #14
                            Joo-o, voiskohan olla niin että 500km ajettu ahdin olis kaput. Vai kuuluuko noiden kuuliksien luonteeseen että vuotaa kompurapuolelta?
                            Eilen tein (taas kerran) painetestiä imupuolelle, paineet ei pysy kuin hetken "imupuolella". Kun pistin ton testin jälkeen käyntiin pukkas hervottomat savut putkesta. Turha sanoa että huohotin, koska mulla on "keräilijä" ja imuputkeen ei tule huohottimen letkua.

                            Noh, jatkoin sitten äsken hämärässä testailuja. Toista litraa meni taas saippuavettä, paineet ei pysy "imupuolella" eikä kupli mistään. Ahdintakin kastelin ja kastelin, ei kupli. Mutta nyt korvakuulolla ahtimen luota pihisee. Nyt on jo niin pimeä että antaa maatua taas yhden yön. Käyntiin en kokeillut, turhahan se tuolla pimeessä kirota.

                            Kompurasta säätimen laitoin niin, että kun liipasin pohjassa tulee mittariin 1.5baria. Eli tuskin sen takia lykkää läpi?

                            Comment


                            • #15
                              Ja tutkimukset jatkuu. En tiedä syyttääkö Garrettin laatua vai ATP:n, mutta purin kompurakotelon pois, o-renkaassa alumiini"tikkuja" ja muutenkin erittäin likainen(lue metallinen). Kompurakotelo taas oli todella lyhyillä pulteilla kiinni(n. 4 kierrosta kierrettä), yhdestä pesän reiästä tuli kierteet mukana kun avasin. Sinänsä hienoa että kotelossa kierrettä olis vielä reilusti yli tuplasti pidemmille pulteille. Ruuvit taas jollain ihme kierteellä... Täytyy huomenna mennä pulttikauppaan hakemaan noihin tuplasti pidemmät ruuvit.

                              Comment


                                #16
                                Ei se kompurakotelo saa vuotaa. Onko siivet hanganneet johonkin, vai mistä se metallipöly sinne on tullut?

                                Comment


                                • #17
                                  Ei ole hangannut mihinkään. Tai ainakaan kotelossa ei ole mitään ylimääräisiä jälkiä, eikä myöskään siivissä. Tiivisteen metallit näytti jonkun koneistuksen jäljiltä jääneiltä. Ei olis uskonut että uusi ahdin täytyy ensin purkaa ja putsata sisältä...

                                  Purin, putsasin tiivisteen + tiivistyspinnat ja vaihdoin pidemmät pultit. Yritin paineistaa, mutta muovinen viemäriputketulppa sanoi sopimuksen irti. Kävin kuitenkin koeajolla ja tuntui että nyt wb näytti tasaisemmin, 15.0 ja 15.5 väliltä. Eli parannusta ehkä tapahtui. Tai sitten alan olemaan jo höperö.

                                  Ilmeisesti siellä joku vuoto vielä on, koska nyt kun annan kaasua menee lambda aika äkkiä <10:iin. Ja kun päästän kaasun jää lambda tyhjäkäynnillä ensin johonkin 13 hujakoille, kun auto käy tyhjää kipuaa se pikku hiljaa (siis puhutaan useista sekunneista) tonne 15.5 tienoille ja jää sinne pomppimaan. Vuoto vaan taitaa olla niin pieni, että tollasella "rengaspainemittarilla" missä asteikko on johonkin 8 bariin ei huomaa vuotoa kuin tovin odottelun jälkeen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä se vaan taitaa olla toi ahdin mikä vuotaa. Jos pistän painetta letkuihin ennen kuuleria niin pitää ihan hyvin. Jos pistän painetta ahtimen läpi ei pidä.
                                    Nyt kokeilin niin että en paineista muuta kuin kompurakotelon + n75 + hukkaportin. Kun mittari alkaa näyttämään 0.2b alkaa kuulumaan pulputus. Pulputus ei ilmeisesti tule jäähdytinnesteestä, mikä teoriassa ainakin olis mahdotonta.
                                    Mutta kun avaa öljykorkin niin pulputus kuuluu paljon selvemmin. Eli pääsiskö paineet laakereiden läpi öljytilaan ja sieltä letkuja pitkin öljypohjaan?

                                    EDIT: Niin ja tuntuu että päivä päivältä menee vain huonommaksi. Pulputusta en ennen ole kuullut, saati sitten että paineet noin nopeasti olis hävinnyt.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä se pulputus on normaalia (ainakin biturboissa), ja tuo sinun painetesti vahvistaa sen että paine pääsee kompuran tiivisteiden läpi turbon akselin kautta öljypohjaan. Mutta ei sen ahtimen akselin kautta saa mitään huomattavaa vuotoa olla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No vuoto on sellaista, että jos laitan sinne vaikka 0.5b niin viisari vajoaa samantien, siis alta sekunnissa nollaan. Eli pahemmaksi on mennyt kuin mitä alussa, kun ei ilma oikeastaan hävinnyt mihinkään. Ja siis jos paineistan ahtimen jälkeen putkia ei ongelmaa. Jos paineistan pelkkää ahdinta niin sama tilanne.

                                        Eilen puhaltelin(ihan suulla) mapille menevään letkuun ja huomasin, että ei sielläkään pysy paine. Vaihdoin letkun ahtomittarista ekulle ja sitten piti. Mutta käyntiin se ei vaikuttanut yhtään. Voiko olla että auto käy samalla tavalla "ilman"(=vuotavalla letkulla) mappia että mapin kanssa? Voisko map-anturi olla rikki?

                                        Comment


                                          #21
                                          Motronicissa map-anturi ei vaikuta käyntiin mitenkään. Se on vain ahtokontrollia varten.

                                          Lähtisin testaamaan varmasti ehjällä mafilla.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X