Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 MAF tapissa, mitä ohjelma tekee?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S4 B5 MAF tapissa, mitä ohjelma tekee?

    Tälläinen dilemma eli kun alkuperäinen MAF menee tappiin ~330-340, niin kuinka moottorinohjaus reagoi. Sehän ei enää osaa laskea MAF arvosta pyydettyä engine loadia, joka tällöin putoaa pyydetystä.
    6000rpm kohdilta loppuun näyttää lukemaa 330.11, minkä jälkeen load putoaa-->ruiskutusaika kasvaa ja kiihtyvyys muuttuu paremmaksi eli veto paranee.

    Alkaako ajamaan jollain varaohjelmalla ?
    Kuinka vaarallista maffin tappiin meno on?
    Viimeksi muokannut Marko77; 24.9.2008, 11:02.

    #2
    En osaa sanoa mitä ECU tekee kun mennään yli rajojen, mutta MAFfin raja ei ole ~340 g/s.

    Täällä on aika hyvää asiaa aiheesta.

    Comment


      #3
      S4:ssa raja on toi alhasempi (riippuu koodista ja ecun versiosta), mutta risan maffilla joku 490g/s tai sinnepäin. Vag-com raja on jokatapauksessa se noin 360 ja esim. ecu-x:llä näkee loppuun asti.

      Koodi vetää ne loppukiekat jollain tavalla muista arvoista laskien tai arpoen. Osta multa risan maffi niin ei tarvi arpoa. Se että meno paranee voi johtua myös paremmista ajotuksista 6000:n jälkeen.

      Comment


        #4
        Joo kyllä mullakin loppui Maf muistaakseni juuri noihin maagisiin 330.11 lukuihin mitä aikoinaan ihmettelin kanssa. Loppui vielä siinä vaiheessa, josta luvut vielä kasvaa kierroksien mukaan. Pysyi toi luku tarkalleen koko ajan.

        Edit: vähintään Rs4 maffin rungon tarvit ja tietenkin ennen kaikkea säätöä :)

        Comment


          #5
          Jonkun verran tullut lueskeltua RS4 maffin käytöstä ulkomaan forumeilta. Onko kukaan laittanut RS4 maf anturia S4:n alkuperäisen MAF anturin paikalle, siis S4:n omaan putkeen.

          Joutuu jonkin verran kai veistelemään putkeä.

          Liitin ymmärtääkseni käy suoraan, mutta meneekö silti säätöhommiksi ? ajattelin jos sen voisi suoraan iskeä kiinni ja anturin alue olisi vain suurempi.

          Sen ymmärrän, että jos aletaan vaihtamaan putken halkaisijaa, niin menee säätöhommiksi virtauksen muututtua. Se projekti taitaa jäädä keväälle, jolloinka samalla vaihtuisi mukavasti y-haaraputki ym. Jos pääsisi vain pelkällä anturin vaihdolla sinne asti ?

          Miten on pojjaat ?

          Comment


            #6
            Öö luinko nyt oikein tuolta että arvo kerrotaan vitosella vain diagnostiikkaa varten eli vehkeet toimii vaikka diagnostiikka onkin tapissaan. Tuo viesti jossa idapro:sta ruutukaappaus siis. Tässä tapauksessahan ei toimenpiteitä kaivata.

            Comment


              #7
              En pääse lukemaan työpaikalta audiworldin sivuja..perkuleet ovat blokanneet. Täytyy tutkailla kotona.

              Comment


                #8
                Mä olen asentanut rs4 anturin s4 runkoon. Menee suoraan ja tuloksena oli muistaakseni liian rikas seos. Koko Rs4 paketilla liian laiha ja Rs4 runko+s4 sensorilla tuli sopiva.

                Edit: Mulla on siis omat letkut Maffin molemmin puolin, joten käy molemmat rungot heittämällä.
                Viimeksi muokannut vayne; 24.9.2008, 15:32. Perustelu: typot+asiaa

                Comment


                  #9
                  RS4 maf anturia S4:n alkuperäisen MAF anturin paikalle
                  Tuohan oli silleen, että niiden "virtaus/signaali funktio" ei ole samanlainen, eli jännite suhteessa virtaukseen ei ole saman muotoinen. Rs4 maffin kuvaaja loivenee nopeammin kun s4:n -> menee laihalle kun enemmän virtausta.

                  Comment


                    #10
                    Tuo vaynen temppu toimii silloin kun suuttimet ei ole vakiot, muutenhan noita maffikikkailuja ei tarvis tehdäkään. Bensanpaineella voi kompensoida myös tuota MAF/suutin yhteensopivuutta.

                    Comment


                      #11
                      Joo bensanpainella saa hienosäädettyä homman, riippuu myös kovasti lastun tekijästä eli mitä ennakoita ja bensaa antaa "väärillä" maf-lukemilla.

                      Comment


                        #12
                        Ok jukka, vähän arvelinkin asian noin olevan. Ohjelman tekijä (nimiä mainitsematta) sanoi, että voisi muutaman mm suurempi halkaisijaista putkea laittaa. Siihen vielä ohjelma sopeutuisi.

                        Tuollainen lainaus RS246 forumilta
                        My understanding is that after 335g/s the default map takes over so you don't get the spot on fueling that you would get with the MAF reading but it still keeps producing more power...bit like when you disconnect the MAF to test if it's bad or not. The best solution would be to fit a RS4 MAF but you need the Airbox, pipe, intake etc etc so I never bothered.
                        Viimeksi muokannut okkim; 24.9.2008, 16:02. Perustelu: Viestit yhdistetty

                        Comment


                        • #13
                          Onko kukaan vaihtanut boschin MAF:ia hitachiin?
                          Millainen homma tuo käytännössä on ja mitä siinä pitää ottaa huomioon?
                          Jollain forumeilla puhuivat M-Boxeista ja H-boxeista yms. bosch -> hitachi conversion yhteydessä. Mitä ne on? ECU:n versioitako?

                          Omassa kulkineessa on MAF rikki, joten mietin, että vaihtaisin sen luotettavampaan(?) hitachiin. Talvella olisi tarkoitus hieman piristää konetta, joten en viitsisi näiden syksyn ajojen takia orkkis MAF:iin enää sijoittaa rahojani. Onko tuo hitachin MAF parempi myös viritystä silmällä pitäen?

                          Tietysti, jos jollain on orkkis anturia tai koko mötikkää jossain nurkassa pyörimässä, niin voisin sen näihin syksyn ajoihin vielä ostaakin.

                          Comment


                          • #14
                            Tuo hitachin maf kiinnostaisi kovasti itseänikin tuolla virityspuolella..

                            Awelta löytyy noihin vanhempiin tuota päivityskittiä (bosch->hitachi), mutta onko tosiaankin toi hitachi "riittävä"?

                            http://www.awe-tuning.com/media/pdf/...7T_fueling.pdf

                            edit. nyt tuoreemman ässän omistajilta faktatietoa kehiin?

                            Comment


                              #15
                              Tuo AWEn tekemä juttu on Hitachin MAFfilla sen takia kun se on kestävämpi. Ja AWE on tehnyt siihen isomman kotelon jotta ilmaa voitaisiin mitata enemmän. Vakio Hitachi MAF ei sitten ilmeisesti riitä tarpeeksi pitkälle.

                              Comment


                              • #16
                                Mitäs tuon hitachin maffin tilalle sitten kannattaa vaihtaa? Risan maf (bosch) vai jokin muu? Piuhajärjestyksen joutuu ainakin vaihtamaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Eipä siihen oikein muuta kannata vaihtaa kuin se Risan MAF, tai sitten Hitachin anturille pitäisi olla isompi putki niinkuin AWElla.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mikä on hitachin maffin sensorin osanumero? ETKAsta ei löydy kuin Boschin maf ja sekin vain runkoineen..

                                    Comment


                                      #19
                                      Google auttaa (ainakin vähän) ;)

                                      http://s4wiki.com/wiki/Mass_air_flow#Bosch_vs._Hitachi

                                      Comment


                                        #20
                                        Auttoi...vähän... ja kuten vähän ounastelin niin eipä taida pelkää sensoria edes saada. Hitachin MAF osanro. 06C133471A ja saman numeron antaa B6 koppaiseen 3,0l koneeseen. Löytyypä tuolta s4wikistä tarvittavat osat tuohon Bosch->Hitachi vaihtoon.

                                        Comment


                                        • #21
                                          "Bosch vs. Hitachi
                                          B5 S4s came with two different types of MAF sensors - Bosch (078 906 461B) and Hitachi (06C 133 471A); both are film-type MAFs. Each has totally different signal characteristics and are not compatible, even if properly rewired. A-Box/B-Box cars (MY2000) came with Bosch MAFs. H-Box/J-Box (MY2001), M-Box/L-Box (MY2001.5), and T-Box/AA-Box (MY2002) cars came with Hitachi MAFs. "

                                          Tämä ei pidä paikkaansa, olen tehnyt Hitachi-RS4 konversion ja pelaa kuten kuuluukin. Ei vain ole ihan niin simppeliä kuin kuvittelisi.

                                          Todettakoon vielä, että suurin osa säätöihin liittyvistä jutuista tuolla s4 wikissä on ihan puppua.
                                          Viimeksi muokannut okkim; 23.4.2010, 20:23. Perustelu: Viestit yhdistetty

                                          Comment

                                          Working...
                                          X