Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 yhden pytyn misfire

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • No onpas tosiaan.

    Ja onko siis varsinainen kattikin tukossa? Vai oisko kaikki jääny tohon esikattiin. Silloinhan ei tarttis kuin ottaa poistaa tuo möhkäle?

    Comment


      Tehtiin nyt pikaratkasu, että saadaan auto ajoon ja tyhjennettiin toi esikatti. Onneks Pääkatti tuntu sen verran virtaavan, että toimii.

      Misfiret ja kaikki vikakoodit on nyt poissa ja auto käy nätisti, mutta ahdot ei vielä nouse. Tänään ei enää kerinny siihen paneutua. Toivottavasti on vaan joku letku unohtunu konetta kasatessa.

      Comment


        Vois kai sen turboa ennen olevan putkenkin vilkasta ettei ole joku rätti/paperi sen tukkinut, jos on aiemmin suojannut ne putket jollain, kun ne ovat olleet auki. Ei ois eka kerta kun joku paperi unohtunut imuputkeen.

        Comment


          Niin mikä nyt sitten mahtaa olla syy ja mikä seuraus? Noin tukkeessa oleva katti generoi sellaiset pakopaineet ja sitä kautta lämpökuorman että varmaan halkeaa hattu suht vaivatta.

          Comment


            Jäähdytysnesteestä kait tuo tuke tullu, kun oli noin harmaata. Loppuvaiheessa meni 1L/500km jäähdytysnestettä. Varmaan kiihdyttänyt halkeamaa.

            Kiristimen jumitus lienee oma vikansa, kai.

            Comment


              Mitäköhän tuosta nyt vielä pitäis tarkastaa, kun ahdot ei nouse.

              Ahtoja pyytää vakiolle tyypillisen 0.8bar ja samanaikasesti vetää N75:n ohjauksen 100%:iin. Eli pyyntö on mutta ei saantia. Totaalista ahtovuotoa ei pitäs olla ja bypassit uudet.

              Jani oli kattellu group 116:sta ja imuilman lämpökerroin vetää miinukselle kun pyytää ahtoja.

              Voisko olla MAF? Sehän vois olla kaiken pahan alku ja juuri, joka on voinut aiheuttaa jopa tuon kannen halkeamisen? Autossa oli saksasta tullessa öljyttävä paneelisuodatin jonka vaihdoin heti vakioon paperiseen.

              Comment


              • Laitetaan nyt tähän, luin mielenkiintoisen artikkelin uudesta sytytysjärjestelmästä, jossa misfireistä pitäisi päästä eroon. Siinä pystytään määrittämään sylinterin paine , kun lämpötila saadaan selville kipinän jälkeisestä ionisointivirrasta laskemalla ( tai näin siis ymmärsin). Tällöin voidaan kipinän oikea-aikaisuus määrittää todella tarkasti, oli kone sitten kylmä tai kuuma. Lopussa on myös uudentyyppinen monikipinäsysteemi:
                automotivedesign-europe, ionization sense ignition systems:
                http://www.automotivedesign-europe.c...UNN2JVN?pgno=1

                Comment


                  Saabilla ionisointimittaus ollut sarjatuotannossa vuodesta '93, joten ei nyt ihan kauhean uudesta jutusta ole kyse.

                  Comment


                    Kylläpä kyllä, mutta vielä vuosituhannen vaihteessa tarvittiin PC:n laskentatehot avuksi, että ennakot pystyttiin laskemaan reaaliajassa :)

                    Ideana ei mitenkään uusi tosiaan, laskentatehon tarve on vaan rajaillut käyttökohteita "aluksi", Nakukontrolliin tuo käy, samoin kuin triggeriksi, näitä Trionicissa käytetty jo tosiaan se 16 vuotta ainakin.

                    Comment


                      Mulla on Akille Maffi hyllyssä jos haluat kokeilla onko vikaa. =)

                      Comment


                        Niitäkin on ässään kahta versiota, liekö oikea ja onko yhteensopivia? Bosch on vissiin vanhempi versio ja Hitachi uusi?

                        Comment


                          Juu näin on.

                          Comment


                          • Tuosta misfiren muodostumisesta vielä. Lueskelin alan tiimoilta tehtyjä patentteja . Ionisoitiin perustuva mittaus alkoi jostain 1991, kuitenkin tuolloin voitiin hyödyntää vain tapahtunutta tietoa, varsinaiseen moottorinohjaukseen sitä tietoa ei voitu käyttää. Tiedosta pystyi lukemaan esim. nakutuksen, muttei sen syytä, mistä se oli johtunut, nakutustunnistin ajoi melkein saman asian . Suuri muutos tapahtui noin 1998, jolloin elektroniikka saatiin luotettavaksi eli osattiin erittäin pieniä virtoja vahvistaa, niin ettei esim. maapotentiaalin heitot vaikuttaneet mittaustulokseen. Vasta nyt voitiin esim. misfiret sylinterikohtaisesti tunnistaa, tosin kaiketi pitää olla oma sytytyspuola / sylinteri ja elektroniikka niiden lähellä . Näissä 2001 biturboissa ei vielä ole puolat lähellä sytytystulppaa eli misfireä/tietoa ei voida suoraan käyttää moottorinohjaukseen. Uudemmissa kanteen sijoitetuissa kuusipuolaisissa sen pitäisi onnistua. Joskus vuonna 2006 tuli taas uutta elektroniikkaa , nyt pystyttiin luotettavasti todentamaan moottorin täytös (charging), vasta nyt voitiin tätä ionisointivirtaa käyttää suoraan moottorin ohjaukseen. Kaikki esim. sytytyshetket ja ruiskutuksen ajoitus voidaan hoitaa ionisointivirtaa hyödyntäen. Todettakoon vielä , että sama voidaan tehdä dieseleissä, niissä esim. hehkutulppaan yhdistetään jännitteelliset elektrodit , joilla voidaan mitatata sylinterin täytös lämpötilan muutoksesta siis ionisointivirtaa hyväksi käyttäen. Tästä ainakin yksi patentti 2008.
                            Viimeksi muokannut vepek; 9.6.2009, 23:10.

                            Comment


                              Käyttääkö audi uusimmissa fsi vehkeissä tuota ionisaatiota hyväkseen?
                              Viimeksi muokannut mcpete; 9.6.2009, 23:04.

                              Comment


                                Loggailin tosa kotimatkalla MAF arvoja yms, niin MAF-arvo kävi maksimissaan 90g/s.

                                Comment


                                  Näissä 2001 biturboissa ei vielä ole puolat lähellä sytytystulppaa eli misfireä/tietoa ei voida suoraan käyttää moottorinohjaukseen. Uudemmissa kanteen sijoitetuissa kuusipuolaisissa sen pitäisi onnistua.
                                  Ei kait noita puolia paljoa lähemmäksi näissä koneissa enään saa? Puolathan on jo melkein kiinni tulpissa. Ja kuusi puolaahan näissä on, jokaisessa omansa. Tuosta ionisoinnista en tiedä mitään, mutta voisin tuon perusteella arvata että kyllä se biturboissakin voisi jo toimia jos ECU käyttäisi sitä hyväksi ja anturit ym tarvittava olisi asennettu. Vai olenko ihan pihalla?

                                  Aika vähänlaisesti on Akilla massaa ;) Eihän sieltä ole nyt joku ohjausletku tms irti? Pakko olla joku vuoto jossain, kerran pyyntikin on kohdillaan. Tuskin se ilmamassamittari on. Kokeiles ajaa ilman sitä, eli ota sen liitin irti.

                                  Comment


                                    ME7 tutkii misfireä moottorin käyntinopeuden (pienistä!) muutoksista.

                                    Comment


                                      Aki: Toi maffin mittaus vaatii kolmosella täyskiihdytyksen. Sillon pitäs jonnekkin 200 nurkille mennä ilmamäärä g/s.

                                      Comment


                                        Suorasytkäinen Saabi (kaikki Trionic ECUlla) on neljällä puolalla. Puolakasetissa on elektroniikat lukemaan sylinterien nakutukset ja tunnistamaan palotapahtuma. Käynnistyksen yhteydessä annetaan kipinää "hukkakipinänä" mutta kun aivo saa pääteltyä mikä pytty syttyy ja mikä ei siirrytään ihan suorasytkään ja sekventiaali suihkutukseen. Samoin nakutus luetaan sylinterikohtaisesti, tietäähän elektroniikka jo tässä kohtaa mikä pytty on sytytysvuorossa ja mitä siellä pitäisi tapahtua. Nakukontrolli on myös pyttykohtainen, eli yksittäisen pytyn parametreja säädetään nakutuksen poistamiseksi.

                                        Tämä siis Saabilla jo vuodesta miekka&kivi ;)

                                        Comment


                                        • MAF lukuja vakiosta -98

                                          Jos mitään iloa, niin tässä melko tuoreita omia logituksia MAF arvosta, siis ihan putkea lukuunottamatta vakio -98 ässä. (3. vaihteella), 218 g / s näyttäis maksimi, ja ihan normaalisti tuntuis toimivan (245 tkm taivallettu)

                                          TIME Engine speed Mass air flow g/s Throttle angle0-5deg=closed Ign timing deg
                                          74.76 2360 112.36 92.9 7.5
                                          75.25 2600 120.86 100 8.3
                                          75.65 2760 125.03 100 10.5
                                          76.15 3000 136.5 100 11.3
                                          76.55 3160 141.11 100 8.3
                                          77.06 3400 150.89 100 9.8
                                          77.44 3560 158.42 100 8.3
                                          77.84 3720 165.47 100 12.8
                                          78.24 3880 166.83 100 7.5
                                          78.64 4040 169.81 100 14.3
                                          79.06 4200 175.22 100 8.3
                                          79.48 4320 178.25 100 8.3
                                          79.99 4520 186.42 100 9
                                          80.42 4680 190.19 100 8.3
                                          80.87 4800 192.36 100 9
                                          81.3 4960 196.75 100 11.3
                                          81.76 5080 199.47 100 12
                                          82.21 5200 202.67 100 12.8
                                          82.68 5320 210.11 100 9
                                          83.16 5480 210.58 100 9
                                          83.64 5600 213.72 100 10.5
                                          84.12 5720 215.67 100 10.5
                                          84.6 5840 217.64 100 10.5
                                          85.09 5960 215.67 100 13.5
                                          85.6 6120 217.19 100 15.8
                                          86.1 6240 216.56 100 17.3
                                          86.6 6360 218.83 99.6 18
                                          87.09 6520 214.61 100 21.8
                                          87.6 6600 215.92 100 18
                                          88.1 6720 218.53 100 19.5

                                          Comment


                                          • Ei kait noita puolia paljoa lähemmäksi näissä koneissa enään saa? Puolathan on jo melkein kiinni tulpissa
                                            Siis näissä uusissa on power stagesit siirretty puoliin . Mittauksessa on kyse mikroA- virroista eli pienikin muutos ympäristössä tekee mittauksesta liian epätarkan, jotta sitä voitaisiin käyttää moottorinohjauksessa siksi se pitää ensin erillisellä vahvistimella vahvistaa( power stage ei ole tamä vahvistin). En kuitenkaan tiedä onko näissä noin 2003 tulleissa malleissa ko. diagnostiikka, mutta muistan jostain lukeneeni , että uudemmissa misfire-ilmoitus on tarkempi.

                                            ME7 tutkii misfireä moottorin käyntinopeuden (pienistä!) muutoksista
                                            Tälläinen patentti todellakin löytyy Audin tekemänä 90-luvulta, mutta en päässyt tuota kokonaan lukemaan, koska patentin numero puuttui.

                                            Ionisointivirran totemiseksi laitetaan ko.elektrodeihin esim. 80V DC jännite , jonka biasjännitteenä ionivirta voidaan todeta. Virtaa tulee sekä kemiallisen palamisen tuloksena sekä lämmöstä.

                                            Asiasta toiseen meneekö nämä meidän jutut nykyään suoraan nettiin eli löytyvät esim. Googlen haulla? Eikös jossain ollut maininta , että näin ei pitäisi olla, mutta nyt löytyy omat jutut haulla heti.
                                            Viimeksi muokannut vepek; 10.6.2009, 22:32.

                                            Comment


                                              Kyllä ne nykyään menevät hakukoneelle.

                                              Comment


                                                Tein taas hieman logitusta

                                                time, RPM, Load, Injection Timing, MAF, Intake Air temp, Wastegate (N75), Boost Pressure
                                                3.62 1240 21.1 3.06 11.22 37.0 0.0 1020.0
                                                4.22 1480 61.7 6.80 28.47 37.0 0.0 1020.0
                                                4.83 1720 65.4 6.80 33.36 36.0 0.0 1020.0
                                                5.43 2000 63.9 6.46 37.44 35.0 0.0 1020.0
                                                6.03 2280 66.2 6.80 44.31 34.0 0.0 1020.0
                                                6.64 2560 66.2 6.80 48.75 33.0 0.0 1020.0
                                                7.24 2840 66.2 6.80 55.08 32.0 0.0 1010.0
                                                7.85 3120 63.9 6.12 57.39 32.0 0.0 1070.0
                                                8.45 2720 11.3 1.70 9.03 33.0 0.0 1030.0
                                                9.05 2080 22.6 3.06 16.53 34.0 0.0 1010.0
                                                9.65 2160 54.1 5.78 34.92 35.0 0.0 1020.0
                                                10.25 2280 52.6 5.44 35.47 35.0 0.0 1020.0
                                                10.86 2360 48.1 5.10 33.36 34.0 0.0 1020.0
                                                11.46 2480 45.9 4.76 32.94 34.0 0.0 1020.0
                                                12.07 2560 45.1 4.76 33.31 34.0 0.0 1020.0
                                                12.67 2640 47.4 5.78 39.53 34.0 95.3 1010.0
                                                13.27 2760 81.2 8.16 66.67 33.0 95.3 1030.0
                                                13.89 2920 83.5 8.16 71.11 33.0 95.3 1030.0
                                                14.48 3040 83.5 8.16 74.08 33.0 95.3 1030.0
                                                15.08 3200 83.5 8.50 77.78 32.0 95.3 1020.0
                                                15.69 3280 84.2 8.50 80.81 32.0 95.3 1020.0
                                                16.30 3400 82.0 8.16 82.61 32.0 95.3 1030.0
                                                16.91 3560 82.0 8.16 85.31 32.0 95.3 1030.0
                                                17.51 3680 82.7 8.50 88.61 32.0 95.3 1020.0
                                                18.11 3800 81.2 7.82 90.53 32.0 95.3 1030.0
                                                18.71 3920 83.5 8.50 93.39 32.0 95.3 1040.0
                                                19.32 4040 84.2 8.16 98.78 32.0 95.3 1030.0
                                                19.93 4160 83.5 8.16 101.92 33.0 95.3 1030.0
                                                20.55 4280 83.5 8.16 104.78 33.0 0.0 1140.0
                                                21.17 3960 10.5 1.36 11.67 34.0 0.0 1040.0
                                                21.76 3280 11.3 0.00 11.31 35.0 0.0 1030.0
                                                22.36 2400 11.3 0.00 8.44 36.0 0.0 1030.0
                                                22.97 1600 12.8 0.00 6.17 37.0 0.0 1020.0
                                                23.56 1160 17.3 2.04 5.67 37.0 0.0 1020.0

                                                Mielenkiintosta, ettei anna yhtää positiivista ahtoa ja kun päästää kaasun niin sit käy 0,1bar ahtojen puolella.

                                                Kokeilin ajaa myös MAFin johto irti, ei perstuntumalla huomattavaa vaikutusta ahtoihin.

                                                Pitäis vielä kokeilla vetää N75 letku irti, että ahtaako sitten.

                                                Comment


                                                  Näyttääkös tuo logi sytkäajoituksen ihan asteina, vai miten?

                                                  Comment


                                                    Et kai nyt sekota injection ja ignition timingiä. Tossa logissa on injection timing millisekunteina.

                                                    Comment


                                                      äh, sekotin juu, liian aikasin aamulla ihmettelin :D

                                                      Comment


                                                        Tossa Olan kassa hieman ihmeteltiin ahtojen puuttumista. N75:lta hukkaportille menevä letku irti, ei vaikutusta.

                                                        Vuototesti, ei vuotoa löytynyt (ainakaan niin isoa, että olisi noin isoa vaikutusta)

                                                        Toinen ahtopaineanturi, ei vaikutusta.

                                                        Mietittiin myös että miksi ei anna vikakoodia puuttuvasta ahdosta. Itse järkeilin sen niin, että pieni MAF arvo on linjassa ahtojen kanssa, joten systeemissä ei vuotoa -> ei vikakoodia. Vaikkakaan ahtotavoitetta ei saavuteta.

                                                        Vikakoodi varmaa tulisi jos MAF arvot olisivat normaalit, mutta ahtoja ei saada.

                                                        Joten virtauksen puute siis voisi olla syyllinen. Joko rätti imupukistossa tai jähdytysnesteen muodostama tukos äänenvaimentimessa.

                                                        Comment


                                                        • Loggaas kanava 115 tänne ihmeteltäväksi, nähdään paljonko ecu pyytää sitä ahtopainetta myös.

                                                          Comment


                                                            Tossa on tältä päivältä:

                                                            rpm, load, ahto pyynti, ahto saanti
                                                            840 17.3 1000.0 1000.0
                                                            800 17.3 1000.0 1000.0
                                                            800 17.3 1000.0 1000.0
                                                            800 18.0 1000.0 1000.0
                                                            800 18.0 1000.0 1000.0
                                                            800 18.8 1000.0 1000.0
                                                            840 21.8 1000.0 1000.0
                                                            2280 18.0 1000.0 1000.0
                                                            2680 18.8 1000.0 1000.0
                                                            2680 21.1 1000.0 1000.0
                                                            2720 35.3 1000.0 1000.0
                                                            2760 43.6 1000.0 1000.0
                                                            2800 44.4 1000.0 1000.0
                                                            2840 43.6 1000.0 1000.0
                                                            2920 42.9 1010.0 1000.0
                                                            3000 80.5 1990.0 1000.0
                                                            3120 82.7 1940.0 1010.0
                                                            3280 83.5 1930.0 1010.0
                                                            3400 82.7 1920.0 1010.0
                                                            3520 82.7 1880.0 1010.0
                                                            3640 82.7 1790.0 1010.0
                                                            3760 82.0 1780.0 1010.0
                                                            3880 82.7 1590.0 1000.0
                                                            4000 15.0 1010.0 1110.0
                                                            3280 11.3 1010.0 1020.0
                                                            2480 10.5 1010.0 1010.0
                                                            1680 12.0 1010.0 1000.0

                                                            Eli pyytää täydet vakioecun ahdot. Ilmamassaa ei vaan tunnu menevän läpi.

                                                            Comment


                                                              Kyllä toi vaikuttaa niin tukkoselta että joku estää virtausta. Imuputki pois niin näkee pyöriikö kopurasiipi ja onko mitään edessä tukkeena. Se loppuputken tukkeutuminen tuntuis epätodennäköisemmältä. Testaa pidemmän lenkin (jolla koitat saada ahtoja) jälkeen onko toinen ic paljon kuumempi. Motarilla onnistuu helpoiten (kaasua jarrua kaasua...). Kuumempi turbo vois toimia, mutta jos molemmat viileet niin molemmat voi olla tukossa tai joku muu estää ahdot.
                                                              Viimeksi muokannut ola; 18.6.2009, 07:32.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X