Tuolla Tepposen puodissa on noista F5DP0R tulpista maininta, että sopii ruuvikiinnitteisille puolille. Onko bit koneissa olemassa sitten eri versioita noiden puolien suhteen? Tai onko tuo tulppa jokatapauksessa varma valinta vai sidoksissa jotenkin tuohon puolien tyyppiin?
Potilas tahtoo olla hieman perso syömään noita tulppia, koska kärsii edelleen kastelusta, vaikkakin jo alkaa murkku ikä lähestyä. Hieman vakiota ripeämpi moottori ja ahtopaineet 1.2-1.6bar riippuen (omistajan)lääkityksen vahvuudesta.
Onko bit koneissa olemassa sitten eri versioita noiden puolien suhteen?
Mitä itse tiedän aiheesta, niin tais olla vuonna 2002 kun menivät vaihtamaan Bit:n myös ne pasha puolat....
Mutta vanhemmissa olen nähnyt ainoastaan niitä "oikeita" puolia.
Toimiihan tulppa kuin tulppa mutta ainakin itsellä rupesi pätkimään kuormalla noihin muihin verrattuna. Myös kärkiväli ei sitten millään pysynyt paikoillaan jostain kumman syystä, aina irrotettaessa oli vaihtelevuus suurta eri tulppien välillä (ja ei, niitä tulppia ei ole heitetty sinne koloon :) vaan laskettu suoraan kohdilleen).
Samaa huonosti toimivuutta oli ranskalaisen kanssa vastaavilla Briskeillä ja ranskalainenkin toimi yllättäen audin sivukipinöillä hyvin, sekä noilla toisilla kohtalaisesti.
Perus ässän ahdoilla max 1.3 bar kaikki nuo pelittää ok, toki sivukipinällä tyhjäkäynti parhain myös.
Oikealla tulppa valinnalla on todella suuri osuus. Esim normaalien vaihdon Iridiumiin huomaa helposti. 2-tahti vehkeissä rupeaa tulpat kestämään paremmin sekä niin tyhjäkäyntikin nousee.
Vasta tuossa nopoon iridiumit laitoin ja vaikutuksen kyllä huomasi tyhjäkäynnin nousussa. Katsellaan mitä se tekee polttoaineen syönnille. Saako siitä edes järkevää lukeemaa mitattua.
Eikös 2002 ole viimeinen vuosi kun b5 ässää valmistettu, joten sittenhän valtaosa on niillä 'paremmilla' puolilla? Meikäläisen pyydys on -99 joten kai tuohon täytyy sit noita rs2 kynttilöitä tarjota. Ursuksessa tuli noita samoja käytettyä ja siinä toimi hyvin.
Aika tarkkaa tuo tulppa homma tosiaan on. Kun mulla tossa on vähän paksut seokset kylmärikastuksella ja suuttimina deka 630, niin ei kärsi kylmällä koneella sammuttaa - sillo kastu tulpat samointein. Kerran kun ne sit pahasti kastuu niin voi olla entiset kynttilät sen jälkeen. Normi ajossa ja kevyellä kuormalla kyllä toimii ihan moitteetta, mutta kovia ahtoja ei kestä rötäämättä. Uusien tulppien vaihdolla taas selviää siihen asti, kun seuraavan kerran kastuu.
Tässä on nyt selvitys asiasta käynnissä ja mahdollisesti softasta saadaan korjattua tuo rikastus hieman miedommaksi, niin jospa sitten alkais nuo tulpatkin kestämään. Toivotaan vaan ettei Mihnea olisi loksauttanut lukkoon sitä softaansa. Sitten on hankalampi homma jos suojaus päällä. Taitas joutua koko ohjelman tekee uusiks.
Tulppavalintaa omaan ässään mietin ja googlettamalla tuli hyvää kokemustanoista F5DP0R tulpista, mutta ajattelin hieman lietsoa pakokauhua. Tuntuu tyyppivikana olevan tulpan keskiosan irtoaminen.
Jos noilla oin epäluotettava maine, niin eiköhän tuosta olisi täälläkin enemmälti kirjoiteltu. Ovat kuitenkin 2.2 20vt:n vakio tulpat, joten täältä foorumilta löytyy miljoonia ja miljoonia kilometrejä noilla ajetun. Ei kannata muutaman tapauksen takia pelätä.
Vähän sivuaa tätä aihetta. Eli ois omalla kohdalla aika vaihtaa tulpat pikku hiljaa tuohon biturboon (A6 2.7 btq siis kyseessä). Onkos nuo F5DP0R:t ne "oikeat" tulpat ny näihin biturboihin (vaikka ei ässä olekkaan). Vakio softa myös sisällä, eli sen puolesta ei ole tarvetta vaihtaa parempiin, mutta ei varmaan haittaakaan ole?
Kovasti olen kyllä koittanut lueskella eri lähteitä, ja noita nyt on kehuttu.
Viimeksi muokannut RistoEe; 23.5.2011, 12:02.
Perustelu: tyyppi korjattu
Kato prkl ihmettelin itekki, et miks sain eri päivinä eri hakutulokset. Sen takia en löytäny tältä foorumilta enää niitä 2.2T kokemuksia, jotka aikaisemmin lukasin läpi.
Joo ei noi tulpan kuoret ole muissakaan sen kummemmin kiinni, juuri tuli tehtyä yleistyökalu tulpanreikää varten purkamalla tulppa osiin. Kevyesti irtosi sisukset eräästä audin tulpasta myöskin.
Noita RS2 tulppia ei löytynyt marmorilta ja tarkoituksena oli sitten vaihtohtoiseksi tulpaksi ottaa FR5DP tulpat. Foorumilta löysin niille osanumeronkin, mutta ilmeisesti ko. numero ei sitten kuitenkaan täsmännyt noihin FR5DP tulppiin.
Fiksusti sitten vasta tulppia vaihtamaan alkaessa (parin sadan kilometrin päässä, middle of nowhere, tietysti...) vilkaisin OE-pakkauksen pienen präntin - satsi NGK PFR6Q -tulppia.
Kannattaako noita laittaa? Auto, johon tulpat pitäisi vaihtaa, on perus k04 härveli.
E: Nuo NGK:t ovat kyllä 1.8T/2.7T -tulpat, mutta ilmeisesti eivät enää toimi parhaalla mahdollisella tavalla päivitetyillä ahtimilla. Vaihdoin varmuuden vuoksi kuitenkin autotarvikeliikkeestä löytyneisiin F5DP0R -tulppiin - hintaeroakaan ei ollut enää montaa euroa/kpl.
Comment