Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi B5 S4 laaja huolto - Mitä kaikkea kannattaa tehdä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi B5 S4 laaja huolto - Mitä kaikkea kannattaa tehdä?

    Moi,

    Elikkäs ensi keväänä olisi tarkoitus huoltaa kunnolla tuo oma B5 S4:n. Kone siis otetaan keulilta pois. Koska itsellä ei niin tarkalleen ole tuo tekniikka hallussa, niin mitä kaikkea kannattaa samalla huoltaa? Autolla on ajettu tällä hetkellä 168tkm ja vuosimalli on -00 (11/99). Alla listaa mitä itellä kävi mielessä:
    - Öljypohjan tiivistys
    - Jakopään huolto
    - Jakopään ja kampiakselin tiivisteet
    - Vesipumppu ja termostaatti
    - Turbot
    - Pakosarjan kunnon tarkastus?

    Sitten pistetään vielä tähän samaan threadiin, eli mitkä turbot tilalle? Autoa ei ole tarkoitus virittää tuosta n. 310hv:stä enempää, joten pärjätäänkö alkuperäisillä? Onko mahdollisesti olemassa hyviä turboja hieman edullisemmin? Lueskelinkin muutamia turbo aiheisia threadeja, mutta niissä haettiin tehoja paljon enemmän, kuin mitä itsellä on tarkoitus.

    Jakopää tuossa onkin huollettu 140tkm kohdalla, joten voiko tuossa vain vaihtaa hihnan ilman muiden kilikeiden vaihtoa? Tuleeko jotain muuta mieleen?

    Kiitoksia jo kaikille etukäteen. Se miksi tässä jo nyt kyselen, niin huollon hinta tulee olemaan helvetin kallis, joten osia ostelen tässä talven alla valmiiksi. Eipähän tule kerralla isoa aukkoa persposkeen :)
    Viimeksi muokannut mikalkai; 21.9.2008, 21:21. Perustelu: Jäi mallisarja mainitsematta

  • #2
    Jos rahasta ei ole kiinni niin laittaisin ite rs4 turbot sisään, jos autoon on kerta lastu laitettu.
    Kestää ainakin pitempään kuin noi s4 omat.

    Muita turboja tietenkin on, mutta ko4 menee suoraan sisään.
    downpipet muistaakseeni piti vaihtaa.

    Marmoritiskiltä ei kannata lähteä turboa hakemaan. 1400e/kpl. kysäsin tossa elokuussa.
    Tommosella rahalta saa muualta semmosen ahtimen et yks riittäis jo noihin rs4 tehoihin.

    Comment


    • #3
      Juu ei marmoritiskiltä mitään. Tepolta jos tilais suurimman osan, mutta nuo turbot lähinnä kiinnostaa, koska ovat kallein osa koko remonttia. RS4 turbot kävi mielessä myös mutta ovat niin pirun kalliit, että pitää miettiä vielä noita. Eikös tuossa pidä muutakin rompetta vaihtaa, jos nuo RS4:n turbot pistää paikalleen? Jostain threadista luin että imutputket pitää vaihtaa ja pitääkö softa päivittää myös? Voin tosin muistaa väärinkin...

      Onko ässän omat turbot sitten mitoitettu siten, että ne kestää ainoastaan ne vakio tehot, ei muuta? Tarkoitus on lähinnä pitää autoa ihan normaalissa jokapäiväisessä ajossa, joten taitaa rata-ajotkin jäädä hyvin vähälle.

      Comment


      • #4
        Jakopää kaikkine osineen ja vesipumppu marmoritiskillä 230€. Tuli muistaakseni halvemmaksi kuin Tepon kautta.

        Comment


          #5
          Sisältääkö tuo kaikki osat, eli kiristimet, rullat ym? Aika halpa hinta jos niin on. Jakohihnan kanssa kannattaa ehdottomasti vaihtaa vesipumppukin, ja muutkin pyörivät osat jos ei ole varmuutta että mitä kaikkea on vaihdettu.

          Tuossa huoltolistassa olikin ne kaikki tärkeimmät, kampiakselin stefojen vaihto on aika iso työ kun vauhtipyöräkin pitää ottaa pois. Niitä ei yleensä ole joutunut vaihtamaan, niistä en ottaisi stressiä. Kytkin saattaisi olla hyvä vaihtaa jos on alkuperäinen.

          Turbot tietty on se kuluvin osa, ja RS4 turbot kestää paremmin lastutetussa ässässä. Kyllä ne alkuperäisetkin aikansa kestää. Hinnat voi olla aika lähellä toisiaan jos ulkomailta tilaa. Kannattaa kysellä tämän linkin kautta löytyviltä myyjiltä hintoja. Imuputket pitää vaihtaa, vanhat downpipet käy.

          Comment


          • #6
            Kiitoksia vastanneille. Jos tuo kampiakselin stefa ei vuoda, niin jätetään silloin vaihtamatta. Entäpä jakopään tiivisteet? Ne varmaan saa vaihdettua samalla kun vaihtaa nuo jakopään kilikkeet?

            Kytkin on varmasti jossain välissä vaihdettu. On sen verran jämy, ei luista ja on uuden tuntoinen, että sitä ei välttämättä tarvitse tuosta vaihtaa. Veikkaisin että ei ole edes alkuperäinen kytkin paikallaan. On tuo sen verran "raskas" ja tarraa todella nopeasti kiinni.

            Pitänee ostaa samalla nuo RS4 turbot, jos niitä kovasti suositellaan. Jääpä sitten teho "varausta" tulevaisuudelle :)

            Comment


            • #7
              Kyllä siihen kuulu kaikki osat. Hihna,rullat,tiivisteet ja vesipumppu.
              078198119 = jakopää
              078121006 = vesipumppu

              Itse hommasin "vuosihuoltoa" varten kuvassa näkyvän setin melko huokeaan hintaan. 2088?
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Kiva paketti, kelpais mullekin :) Tuossa paketissa ilmeisesti on ässän turbot, kun on noinkin huokean hintainen? Jos totta puhutaan ajattelin hinnan olevan huomattavasti suurempi. Mitä kaikkea tuossa on mukana muuta kuin turbot ja pakosarjat?
                Viimeksi muokannut 8866; 22.9.2008, 22:45. Perustelu: Ei allekirjoituksia

                Comment


                  #9
                  Nokka-akselien stefat tosiaan on hyvä vaihtaa samalla hihnaremontin kanssa.

                  ETKAsta ei löydy ässään tuolla osanumerolla hihnasarjaa, siellä lukee että "discontinued" ja lisäys että erillisinä osina. Risan kohdalta löytyy, ja sekään ei ole täydellinen. Se sisältäen hihnan, kiristinrullan ja vivun, kiristimen vaimentimen ja jonkun pultin. Tuosta puuttuu vielä yksi ohjainrulla. Hintaa tuolla setillä on ETKAn mukaan 300€, johon pitää lisätä vesipumppu vaihto-osana 70€ ja tuo yksi ohjainrulla (46€).

                  Onko sinulla tuossa mainitsemassa setissä nuo kaikki osat mitä luettelin? Kummastuttaa kyllä aika paljon tuo hinta jos tosiaan on nuo kaikki.

                  Comment


                  • #10
                    Nuo on K04:set eli rs4. Muu sälä on pakosarjantiivistettä ja jakoremppaa.

                    Paketti sisälsi.
                    Toothed belt, tensioner roller, relay roller ja hexagonal head bolt. tuosta setistä puuttuu se belt tensioning damber. Omassa tuo vaimennin oli sen verran uuden näköinen että ei tarvitse vaihtaa.

                    Comment


                      #11
                      Jotkut ajattelee täydelliseen sarjaan kuuluvan myös seuraavat osat:

                      - OEM Tensioning damper
                      - OEM Tensioner Lever Arm
                      - OEM Thermostat with O-Ring
                      - OEM Serpentine Belt

                      Comment


                      • #12
                        Vielä sellainen kysymys, että mitenkä hyvin nuo ässän facelift pakosarjat kestää? Ne kuitenkin ovat samat kuin risassa, joten millä kilometreillä nuo yleensä tulisi / kannattaa vaihtaa?

                        Comment


                          #13
                          Hyvin ne kestää, eipä niitä ole tarvinut vaihtaa.

                          Comment


                          • #14
                            Kiitokset infosta. Jätänpä nuo päivittämättä ja ostan jotain muuta rojua sen edestä :)

                            Comment


                            • #15
                              Iso huolto olis mullakin jossain vaiheessa edessä kun tulee jakopääremontti eteen, mittarissa nyt 160tkm. Vakioturbot on jo nyt sietokyvyn ylärajalla tehojen puolesta (dynosta 347hv/573Nm), itse en autoa kengitä kunnolla kuin tosi harvoin mutta tiedän, että edellinen omistaja on antanut happea koko rahan edestä. Turbot ei äännä vielä mutta eipä ne ikuiset ole.

                              Turbot ja pakosarjat on vaihdettu uusiin 100tkm sitten Saksassa mutta hyvähän sitä sietokykyä olis varmistaa K04:silla. Konetta kun käytetään pois niin samalla vaihtoon menee kytkin RS4-versioon. Ihmetyttää, että se ei vielä luista noilla väännöillä, mutta eipä tule kyllä mitään viivalähtöjä otettuakaan.

                              Hirvittää vaan tuo hinta, täytyy aloittaa osien haaliminen jo nyt niin ei tule koko paukku eteen kerralla. Meneekö softa jokatapauksessa vaihtoon turbojen kokoluokan suurentuessa? Vai pelkästään sitten jos hyödynnetään kasvanut lisäreservi? Nyt sisällä Harisen customohjelma. Täytyy varmaankin lähestyä okkimia tarjouksen muodossa noiden töiden osalta.. voit myös heittää tarjouksen privaan, koska luet tämän kuitenkin :)

                              Summarum:
                              • Turbot RS4
                              • Jakopään osat
                              • Kytkin RS4
                              • Vauhtipyörä ?
                              • Lohkolämmitin
                              • Työt

                              Comment


                              • #16
                                Muakin on mietityttänyt tuo softa puoli, että tarviiko sille alkuunsa tehdä mitään, ellei heti halua hyödyntää kaikkea teho reservejä?

                                Comment


                                  #17
                                  En tiedä raivo vakiosta mutta ainakin osa ässän perus lastuista pysyy mukana ihan normaalisti isommilla ahtimilla. Ei ollut ainakaan itsellä moksiskaan kun heti vaihdon jälkeen ajelin ihan ohjelman mukaan ahdoilla eli talvi kun oli kysessä, niin puski 1 bar.

                                  Isot tehot kun haluaa niin sitten niin ohjelmaa kehiin tai rypäs patentteja =)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Melko paljon isommat ulkoiselta kooltaa nuo turbot, ei meinaa kaikki letkut yltää.
                                    kuvaa imuputkesta.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mihin hintaan nuo RS4 turbot irtoaa uutena EU:n alueelta ja mistä?
                                      USA:sta olisi saanut halvimmillaan 1400 eurolla. Nyt hinta on jo 1750e.

                                      Comment


                                        #20
                                        Muakin on mietityttänyt tuo softa puoli, että tarviiko sille alkuunsa tehdä mitään, ellei heti halua hyödyntää kaikkea teho reservejä?
                                        Ei tarvitse vaihtaa softaa jos ei halua. Toimii hyvin vakiollakin.

                                        Joku saksalainen turbofirma myi muistaakseni ~850 euron kappalehintaan RS4 turboja. Taisi olla tämä: www.bu-turbosystems.de

                                        Comment


                                        • #21
                                          mikalkai
                                          Ootko kyselly mistään hintoja tohon settiin mitä olet hommaamassa.
                                          Itellä kanssa kesällä sama edessä näillä näkymin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hieman on tullut tiedusteltua. Turbot on pikkasen alle 2000?, RS4 paineasetelma + kytkinlevy n. 350?, vesipumpun ja jakopäänrojut n. 400e yhteensä. Sitten vielä työt tuohon päälle.

                                            Toki tässä pääsis halvemmallakin ja käytännössä ei tarvis vielä mitään vaihtaa, koska kaikki toimii niin kuin pitääkin. Jos tähän urakkaan alkaa, niin sama sitten vaihtaa kaikki romppeet kerralla, vaikka hintaa tuolle kyllä kertyy ihan kiitettävästi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mistä olet noita turboja hommaamassa ja rs4 paineasetelman + kytkinlevy ?

                                              Visiin jakopää menossa. "Terveen" kuulonen auto ÄLÄ LAITA ÄÄNIÄ KOVALLE ALUKSI
                                              http://media.putfile.com/Jotain-vialla jakopää menossa ?
                                              http://media.putfile.com/nakutusta-koneesta Et tässä on vanha koneen ääni ja toi nakutus poistu ku vaihoin sillon joskus öljyt.
                                              Viimeksi muokannut Mani; 2.12.2008, 23:12.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Artsin kautta Saksasta kyselin noita turboja. Oulun Pörhöltä löytyy kytkimen osat noinkin huokeaan hintaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Profiilin kulkineella alkaa olemaan 177tkm takana ja alkaa henkinen valmistautuminen koneen irrottamiseen keulilta ja turbojen vaihtoon (toistaiseksi turbot eivät pidä ylimääräistä ääntä, kopkop).

                                                  Alustavasti oon ajatellut seuraavia osia vaihdettavaksi samalla, kun kone kerran on irti, mutta muutama kysymys on herännyt.

                                                  Turbot: RS4 (vaihtoon myös tiivisteet, öljylinjat ja pässit)

                                                  Kytkin:
                                                  RS4
                                                  034Motorsportilla näyttäisi olevan kytkimiä joka lähtöön, entäs jos sellainen kuitenkin, mutta mikä? Työsylinteri kannattanee vaihtaa samalla? Entäs vauhtipyörä? Onko keveämmästä jotain iloa? Jos kampiakselin tiivisteen haluaa vaihtaa niin ilmeisesti vauhtipyörä on irrotettava. Entäs tuo kytkinakselin tiiviste? Vuotaako herkästi?

                                                  Jakopää: perussetti =) Nokka-akselien stefat kannattanee vaihtaa?

                                                  Välijäähyt: Ilmeisesti Snelkun vakioojäähyt ovat alimitoitettu jo vakiotehoillakin, joten kannattanee vaihtaa. Kannattaako tuo vaihto ajoittaa tähän suureen remppaan vai ovatko jäähyt kohtuullisen helppo vaihtaa myöhemminkin (koneen ollessa keulilla)? RS4:n jäähyt olisi kait hyvä valinta, mutta tuntuvat olevan kiven alla. Virityspajojen tarjoamat setit taas maksavat > $1000, joten pitäisi löytää jokin halvempi ratkaisu. Tuollaisen setin löysin mikä maksaa vaivaiset $895
                                                  http://www.extremeturbosystems.com/A...duct_info.html
                                                  Onko kukaan teettänyt jäähyjä RS4:n mitoilla?

                                                  Downpipet: Ilmeisesti kannattaisi vaihtaa koneen ollessa irti. Minkälaisilla tehoilla vakiot alkavat ahdistamaan? Mietin vain, että pärjäisikö kuitenkin vakioilla, kun mitään älyttömiä tehoja en koneesta ajatellut ottaa vaan remontin jäkeen ajattelin ajella aluksi vakiosoftalle. Meneekö laihalle jos softaa ei päivitä, mutta downpipet vaihtaa? Entäs jos loppupää putkesta pysyy toistaiseksi vakiona? Mikäköhän tämä downpipe on, kun ei ole ainakaan hinnalla pilattu http://vastperformance.com/shop/prod...products_id=65 Varma ratkaisu tässäkin tapauksessa lienee RS4:n DP:t. Ne vain tuntuvat olevan yhtä kiven alla kuin jäähytkin. Pitäisi varmaan teettää, jos pääsisi halvemmalla...

                                                  Moottorin ja vaihteiston kiinnityskumit

                                                  Noh, olihan niitä kysymyksiä=)
                                                  Viimeksi muokannut Jambbe; 29.5.2009, 15:38. Perustelu: Täydennyksiä

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tuossa käsitelty aihetta melko laajasti:
                                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=69771

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mulla ois tallissa rs4 coolerit tarpeettomina ja vähän muutakin(downpipet,kytkin,vauhtipyörä,pakosarjat,b ensapumppu,
                                                      suuttimetkin kohta)

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X