Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ongelmana aakasin ohjaustehostimen letkun kestävyys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ongelmana aakasin ohjaustehostimen letkun kestävyys

    Ohjaustehostimen pumpusta lähtee kaksi letkua, toinen niistä menee hammastangolle ja toinen menee jonnekki peräänpäin. Se perään menevä letku poksahti! Itseasiassa se on kahteen kertaan poksahtanu, ku oon kerran koittanu sitä jo korjata. Vaihdoin uuden letkun, mut ei kestäny. Missä vika? Mikä tämmösen aiheuttaa?

    Onko tämä taakse menevä letku ALP-venttiilille menevä vai? Olikohan se, vai mikähän se oli?
    Viimeksi muokannut okkim; 21.9.2008, 22:46. Perustelu: Otsikkoa tarkennettu

    #2
    Eiköhän tuo ole perän korkeussäätö?

    Olihan uuden letkun paineen kestävyys varmasti riittävä?

    Comment


    • #3
      joo kyllä oli. Liitokset ei vaan pitäny.

      Comment


        #4
        Siis letkun puristusliitokset eivät pitäneet? Valmistusvirhe, sanoisin.

        Comment


        • #5
          Sulla on sama ongelma kun mullakin oli. Eli eli... Tandempumppu joka on ohjaustehostimessa, tuottaa kahta painetta, siksi siinä on kolme liitintä. Normaali 60bar ohjaustehotimelle ja 120bar takapään iskunvaimennukselle.

          Tuo ZF:n pumppu on asennettu 90-astetta väärään kulmaan, jolloin se kerää vettä pumpun pesään eikä se lähde öljyn kanssa kiertoon niinkuin se on suunniteltu. Tästä seuraa se että varsinkin talvella takapään korkeuden säätö on vaarassa jäätyä. Ongelmaa voi poistaa vaihtamalla pari kertaa vuodessa sen säiliöllisen öljyä, jolloin öljy itsessään kerää sen pari promillea vettä, eikä vesi pääse jäätymään helmeksi.

          Itse letku joka autossa on, on todella tarkalle mitoitettu. Siksi suosittelen että otat sen letkun irti ja kävelet lähimpään hydrauliikka firmaan joka puristelee esim. Parkkerin letkuja. Niiden letkuje minimi paineenkesto on 550bar, kun pumppu tuottaa sen 120bar. Ja Parkkerin letkuilla on ikuinen takuu: Kun on parkkerin letku ja Parkkerin pää, niin jos lähtee irti, Parker korvaa. Suosittelen että samalla puristat kaikki letkut jotka irti saat. Itselläni kaikki Möhkön letkut maksoivat 34e. Ei siis ole rahasta kiinni.

          Ja jos sitten jossain vaiheessa tuo tandem pumppu halkeaa (historia tuntee useita aikaisempia tapauksia) on edessä kaksi vaihtoehtoa. Hankit kannen ja tiivistesarjan ATOY:ltä, hinta noin 350e. Tai laitat tilalle normaalin pumpun ja pistät koko auton toimimaan 60bar paineella, hinta noin 250e. Perä ei nouse ihan yhtä räväkästi, mutta toimii kuten on suunniteltu.

          Jos taas takaiskarit alkavat vuotaa, on konstit taloudellisesti silloinkin melko vähissä koska Sachs ei enää valmista ko. iskareita. Voit ostaa tilalle Bilsteinin iskarit, hinta 560e/kpl koska vain ratakäyttöön tehtyjä saa. Tai sitten otat vanhoista iskareista yläpään ja kiinnität sen vuode -97 A8:ssa käytettyyn Sachsin tuplakaasu iskariin. Ja kun persus putoaa alas, hankit Vallilan takomosta pidemmät kierrejouset. Niillä on malli itsellä. Tuplakaasu iskarit 75e/kpl ja jouset 65e/kpl. Huom, Vallilan takomon jousilla on tieliikenne hyväksyntä, joten ei tarvita erillisiä lippu-lappuja konttorilla.

          Toivottavasti auttoi...

          Comment

          Working...
          X