Laitahan kaikki arvot näkyviin niin helpottaa arvailemista.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöissä O2 koholla ja auto käy laihalla <taisi ratketa>
Collapse
X
-
Tuo on aika reilusti laihalla. Lambdan vaihdosta kannattaa aloittaa ja tutkia mahdolliset imuvuodot. Tutkimiseen helppo apuväline on start pilot, jota ruiskitaan kaikkiin mahdollisiin imukohtiin. Suuttimen roska voi olla myös syy laihalla käymiseen. Ota tulpat irti ja katso onko minkäväriset ja onko esim. yksi valkoisempi kuin muut. Pakoputkiston vuoto aiheuttaa myös poikkeaman happiarvossa ja sitä kautta myös laskennallien lambda menee pieleen. Kuitenkin jos kone käy oikein voi pakoputki vuotaa aika paljon, ennenkuin tulee hylsy leimalla.
Comment
-
HC-arvokin aavistuksen koholla, vaikka matkaa raja-arvoon onkin vielä reilusti. Kattiautolla pääsee aika helposti alle 10 ppm HC-lukemiinkin, kun kaikki on kunnossa. Piti oikein tarkistaa kuinka ne päästöt meneekään suhteessa seokseen. Laihalla HC nousee ja CO pysyy alhaalla.
Comment
-
Sanoisin, että lambdan jälkeen on pakoputkessa vuoto. Sallittu happimäärä on 2000r/min... 5,0% . Secondary air pump on vain katalysaattorin lämmittäjä- päällä käynnistyksestä noin 2min ja on siis pois päältä katsastuksessa.
Lisätään ilmeisesti happiarvo tyhjäkäynnillä on tuo sama 5,0%Viimeksi muokannut vepek; 15.9.2008, 19:37.
Comment
-
Jouni, mistä näet laihan seoksen/pakoputkivuodon eron. Lambda on laskennallinen tulos CO/CO2/HC/(NO)-arvoista. Toki voi olla imuvuotokin maffin ja turbon välillä ja silloin lisäksi lambda-vika. Tuossa lambda-calculator, huom. laskiessa pisteet pilkkujen paikalle:
http://www.smogsite.com/calculators.html
Comment
-
lambdan lämmitys
Eikös lämmitys ole päällä vain pari minuuttia alussa?
En tiedä enkä ole testannu mutta ainut ero minun mielestä yks johtoisen ja 3 tai 4 johtoisen lambdan kanssa on tuo lämmitys jota käytetään alussa muutama minuutti jotta arvot olisivat nopeammin kohdillaan.
Toinenkin juttu tuli mieleen: Lambdan vaihdon jälkeen voi joutua akun irrotuksella tai muutenvain nollaamaan ECU.n oppimat arvot. Tai sitten vain 30 käynnistyskertaa tms. pari viikkoa ajelua ja ECU säätyy kohilleen.
Comment
-
Lambda-anturin lämmitys ei ole koko ajan päällä, vain silloin kun ecu niin tahtoo (aika usein kuitenkin). Tilan näkee jostakin groupista abaut 34-36.
32-kanavalla ei ole mitään readiness koodiin liittyvää, vaan ainoastaan lambda-säädön opitut arvot, jotka ovat tod näk nollia koska olet nollannut vikamuistin.
33:lla näkyy korjauksen reaaliaikainen arvo sekä anturijännite.
Anturin vaihdon jälkeen ei ole mikään pakko nollailla mitään tai irrotella akkua, ecu tottuu uuteen anturiin välittömästi. Opitut arvot korjautuvat muutaman kilometron ajolla.
Normaalisti jos ecu huomaa jonkin vikatilan, lambdakorjaus-% muuttuu kiinteäksi nollaksi. Tästä tulee vikamuistiin vikailmoitus.
Comment
-
Varmistan vaan, etteihän imuria ollut putkessa (pelkkä puhallin, heh heh :) ).
Katsikonttoreilla mittaavat yleensä imurin kanssa ja pari kertaa on tullut hapesta sanomista.
Ihmettelen vaan, kun on joutunut itse katsimiehelle sanomaan, että happi johtuu imurista.
Sitten kun imuri on otettu pois, niin happi on palautunut arvoihinsa. Yksi katsiukko kehtasi vielä valittaa, ettei kromipää saa olla paikoillaan, jos vetää happea sieltä välistä...
Asiaan liittyen. Mitä pitää olla päästölapussa merkittynä. Kävin tänään mittaamassa päästöt ja eihän siinä lapussa lue edes auton merkkiä, saati rekisterinumeroa.
Pitäisiköhän ne siihen kynällä merkitä, josko se sitten kelpaisi. Liikkeen leimaakaan ei ole, mutta mittaajan allekirjoitus kuitenkin löytyy.
Comment
-
Mulla oli vaan se kromipää. Pakoputki sisällä ylettyi ihan normaaliin kohtaan ja silti höri ilmaa reilusti, vaikka mittaletku oli sisemmällä putkessa.
Kyllähän tuo lambdan toiminta viittaa muuhun ongelmaan, mutta kokeile ihmeessä ilman imuria, jos ei muuta selitystä ala löytymään.
Ja tosiaan, monessa autossa on näkynyt imurin vaikutus happiarvoon, vaikka mittaletku on ollut pohjassa.
Onkos tuossa muuten vielä ennen kattia mittapaikkaa. Sieltähän saa lambda-arvon tarkistettua. Katti kun ei siihen vaikuta.
Comment
-
Pysyykö 33-kanavan korjaus-% koko ajan nollana, pienen ajonkin jälkeen (jännite kuitenkin vaihteli.. vai)?
Jommankumman lämmityksen johtimen (valkoiset), tai signaalijohtimen (musta) katkeaminen aiheuttaa vikakoodin. Signaalimaan (harmaa) katkoessa en tiedä mitä tapahtuu, en ole kokeillut.
Comment
-
Tuo zirkonium-lambda muuttui joskus 6/2001 eli lämmityselementti siirrettiin lähemmäksi itse anturia => lämmitysvirtaa voitiin pienentää, siis resistanssia kasvattaa. Tiettyihin autoihin laitettaessa uudenmallinen anturi, herjaa ECU lämmitysvastuksen resistanssia tai itse lämmitystoimintoa. Minun Allroadissa oli juuri näin, autoliike vaihtoi niitä lukemattomia, vasta juuri oikealla anturilla virhekoodit poistuivat. Tuossa toinen paikka, josta voi katsoa oikean tai ostaa( vähän nopeampi kuin tuo Boschin oma).
http://www.lambdasensor.com/
Lisätään tuo HGL-motors toimittaa sen parissa päivässä
Comment
-
Onko mitään vikakoodeja tiedossa? Kai kone oli ainakin 80-asteinen, kun testasit. Liittimen heaterin jännitteen voi tarkistaa, siis pitäisi tulla valkoisiin johtoihin 12V. Tarkemmin: pyöreä puoli liittimestä on 1. Mittaa jännite navan 1-2 väliltä (siis pitäisi olla 12V). Mittaa jännite navan 1 ja auton maan väliltä( pitäisi olla sama 12V). Miten tämä lambdareguloinnin käyttöönotto oikein näkyy, millä laitteella? Ei sieltä katsastuksesta ajokieltoa tule.
Comment
-
Kyllä arvot on laihanpuoleiset , tyhjäkäynnillä lambda 1.089. Kovemmilla kierroksilla laskennallinen 1.036, siis onko arvot todella noin vaiko ottaako pakokaasumittaus myös typpiarvot huomioon. Omat arvot ovat aina olleet tuon lambdacalculatorin mukaisia, vaihteeksi taas jotain hämärää.
Comment
Comment