Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tiptronicin turbiinilukon toiminta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • tiptronicin turbiinilukon toiminta?

    onko tosiaan näin, että lukko menee päälle vain ja ainoastaan isoimmalla vaihteella, kun keppi D-asennossa? mitenkäs toiminta, kun pykälletään käsin?

    #2
    Kyllä se lukko menee mun mielestä aina päälle vaikka tippi puolella veivaiski vaihteita. Muuten laatikko luistaa aina ja se ei ole kovin tervettä.

    Se lukittuminen tapahtuu aika monessa noin 80km/h nopeudessa. Menee se toki kiinni ilmeisesti hitaammassakin vauhdissa tosin, mutta en tiedä tarkemmin millä funktiolla.

    Comment


    • #3
      Muistelisin omasta 2.4 A6:sta, että lukko meni kakkosvaihteella kiihdytettäessä päälle.
      Sitä ei muuten huomannut kuin täyskaasukiihdytyksessä tuli sellainen nykäisy jonkun verran ennen kolmoselle vaihtoa ja auto tuntui siitä lähtevän paremmin kiihtymään.

      Käsivalinnalla ei tullut koskaan huomioitua miten lukko toimii.

      Comment


        #4
        Laatikko kannattaa ehkä "resetoida". Haulla löytyy ohjeet tai saattaa ne olla jopa manuaalissa kerrottu.
        Tiptronic ei saa luistaa pitkiä aikoja/matkoja tai polttaa kytkinlevynsä. Usein syynä 1-3 viallista lämpöanturia tai vähissä olevat tai loppuun ajetut öljyt/suodatin laatikossa.

        Comment


          #5
          mistä nuo anturit näkee että onko ehjät? vag-comilla, mutta millä "nimellä" ne anturit siellä on?
          kyllä mun mielestä omassa laittaa lukon päälle joka vaihteella, eli ei esiinny sitä että kun kaasua painaa, niin kierrokset nousee ensin, vaan vetää heti.

          Comment


          • #6
            Ei se Jami ihan noin yksiselitteistä ole lukon toiminta.

            Vaikka kyllä jotkut sen osaa ihan todella rauhallisellakin ajolla sanoa milloin lukko menee päälle.
            Istuin kerran oman A6:n kyydissä kun laatikkoguru ajoi sitä, ja se kertoi sitten moneen kertaan aina koska lukko meni päälle.

            Tuijotin silmä kovana kiekkamittaria ja kankulla tunnustelin auton liikkeitä mutta mitään en huomannu...

            Comment


            • #7
              Luin jenkkisivuilta turpiinilukon toiminnan ja se pelaa tipissä seuraavasti: kun momentinmuuntimen pumpun ja turpiinin kierrokset ovat 0-40rpm rajoissa ja tämä tapahtuu noin 2000rpm moottorikierroksilla tapahtuu mekaaninen turpiinin ja pumpun lukitus ja vaihteisto on koneen kanssa tällöin yhtä puuta.

              Turbiini lukko on öljynpaineella toimiva kytkin momentinmuuntimen sisällä; How automatic transmission works haulla löytyy hyviä selosteita ja kuvasarjoja.

              Omassa ajokissa oli kerran VCDS kiinni ajettaessa ja seurasin lukon toimintaa, niin se lukittuu yleensä 2 tai 3 vaihteella ja kiihdytettäessä reilummin;
              vaihto pienempään vaihteeseen tapahtuu, tällöin lukko avautui ja kytkeytyi taasen kiihdytyksen loputtua.
              Viimeksi muokannut evakko; 14.11.2011, 08:46. Perustelu: lisäys

              Comment


              • #8
                Taisi justiin hajota tipistä pakki. Ei ainakaan liiku pakilla mihinkään.. Eteenpäin niinkin.

                Comment


                • #9
                  Tuossa aika vastikään luettuani automaattilaatikon toimintaa saattaisi olla, että,kun pakki ei kytkeydy, niin venttiili ei toimi tai mäntä ei päästä painetta pakin kytkimelle.
                  Automaattilaatikko on varmasti tarkka öljyn puhtaudelle, pienikin roska männässä, niin ei pelaa.

                  Tuntuuko minkäänlaista nytkäystä ,kun kytket pakille?
                  Viimeksi muokannut evakko; 5.12.2008, 22:51. Perustelu: Lisäkysymys

                  Comment


                  • #10
                    Viime viikolla vaihdoin öljyt (noin 5,5 l) ja suodattimen. Oliskohan lähtenyt roskat liikkeelle ja tukkinut nyt sitten jonkin venttiilin?

                    Comment


                    • #11
                      Jos toiminut ongelmitta ennen sitä, niin paljon mahdollista.

                      Selvitin muuten sitäkin, kun on keskustelua tästä tiptronicin öljynvaihdosta. Löysin ZF:n ohjeistuksen 4HP20A, 5HP19A ja 5HP24A laatikoille:Öljyjä ei tarvi normaalikäytöllä vaihtaa, ne on lifetime öljyt.

                      Mutta, jos vaihteistoöljy lämpiää paljon esim. ajettaessa huippunopeudella toistuvasti,
                      on sporttinen ajotyyli tai vedettäessä toistuvasti traileria, etc.

                      Tällöin suositellaan öljyt vaihdettavaksi 80.000-120.000km tai 8 vuoden välein, riippuen rasituksesta.

                      Eli kyllä öljyt on kuitenkin hyvä vaihtaa, yksistään kondenssiveden vuoksi, pienikin vesimäärä värjää öljyn harmaaksi.
                      Viimeksi muokannut evakko; 5.12.2008, 22:45. Perustelu: täydennys

                      Comment


                      • #12
                        Ei se ihan ongelmitta toiminut, parani kyllä vaihdon jälkeen. Nyt kaveri kävi hinaamassa sen tasaselle. Tasasella liikkuu pakilla jotenkin, ei kylläkään hyvin. Mutta kun vähänkin ylämäkeä niin valuu eteenpäin alas. Eteenpäin vetää hyvin.

                        Comment


                        • #13
                          Eli venttiili päästää männälle paineen, mutta pakin kytkin ei pidä, herää kysymyksiä saako kytkin riittävän paineen, männän toiminta takkuilee. Onko öljyä laatikossa varmasti tarpeeksi, eli olet moottorin käydessä lisännyt ja oikeassa öljyn lämpötilassa?

                          Jos olet lukenut tiptronicin öljynvaihdoista, niin muuthan suosittelee piakkoin uutta vaihtoa, koska sieltä ei saa kaikkia kerralla ulos.

                          Comment


                          • #14
                            Juurikin näin, moottorin käydessä öljyt lisäsin, ensin täytin kyllä niin kauan että tuli yli. Sen jälkeen käyntiin ja lisää öljyä niinkauan että tuli taas yli. Sitten heitin pikku lenkin ja tarkarstin vielä öljyt. Noin kädenlämpöistä oli öljyt kun viimeisen tarkastuksen tein.

                            Öljyillä ajettu noin 1500km, vähän enemmän oli tarkoitus ajaa (4000-5000km). Mutta täytyy nyt vaihtaa hetimiten uudestaan.

                            Comment


                            • #15
                              Hyvä, muistelen lukeneeni, että juuri öljynvaihdon jälkeen on joskus tullut ongelmia vaihteiston toimintaan. Se on niin hienoa mekaniikkaa mäntä-venttiiliryhmältään, että puhtaus on tärkeää.

                              Onko tipillä paljon kilsoja takana?

                              Comment


                              • #16
                                240tkm sillä on menty ja tietääkseni siihen ei ole ennen öljyjä vaihdettu.

                                Ei se nytkäise nyt kun laittaa pakin päälle. Sillon kun se vielä toimi tuntui selvä nytkäys.
                                Viimeksi muokannut gekko; 5.12.2008, 23:49.

                                Comment


                                • #17
                                  Omassa vasta 107tkm eikä vaihdettu vielä, enkä pidä kiirettä, olisi mielenkiintoista tietää paljonko on enimmillään ajettu tipillä tehtaan öljytäytöllä, jos joku lukee vastaisitko!!!

                                  Laitatko sitten viestin saitko laatikon pelittään!

                                  Comment


                                  • #18
                                    "Taisi justiin hajota tipistä pakki. Ei ainakaan liiku pakilla mihinkään.. Eteenpäin niinkin."

                                    Ettei ois laatikosta hajonnut se pakkivaihteen alumiininen "rumpu"

                                    http://www.dosebmw.com/ZF_01.html

                                    Linkistä aukeaa kuva osasta (tosin bemarin 5hp19 lootasta, mutta samanlainen se on audissakin). Näitä ovat ainakin vantaan erikoisautossa vaihtaneet useampia kun viimeksii öljyjenvaihdon jälkeen juttelin asentajan kanssa.

                                    Aiheuttaa juurikin pakin häipymisen, eteenpäin vaihteet on ollu tallella

                                    Comment


                                    • #19
                                      No niin joulu on vietetty ja tiptaptronic on korjattu. Se pakin "rumpu" sieltä oli rikki. Nyt toimii todella hyvin, vaihtamisia ei huomaa. Pakilla ei kannattais kuulemma paljon vedättää eikä peruutella jyrkkiin mäkiin, se rumpu on niin mitätön, että ei kestä..

                                      Comment


                                        #20
                                        Turbiinin luisto tyhjäkäynnillä

                                        Tämä nyt ei varsinaisesti turbiinin lukittumiseen liity, vaan turbiiniin itseensä:

                                        Kuinka paljon auton kuulu "puskea" eteenpäin tyhjäkäynnillä kun vaihde on päällä? Omassa tuntuu jurruttavan melko raskaasti jarru pohjassa (kierrokset laskee hieman), ja lähtee jyrkemmässäkin mäessä kiipeämään ilman että kaasuun tarvitsee koskea.

                                        Olen pitänyt tätä ominaisuutena, mutta alkoi mietityttämään kun ajossa oli uusi Volvo V50, joka ei juuri lähtenyt liikkeelle kaasuun koskematta, saati sitten ylämäkeen. Volvossa turbiini luisti niinkin paljon että loivassa mäessä lähti valumaan pakilla D:n ollessa päällä.

                                        Voiko tuohon luistoherkkyyteen vaikuttaa mitenkään?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllähän ehjä automaatti ryömii D:llä ilman kaasuakin. Osa enemmän, osa vähemmän. Terveempää tuo sinun autosi laatikon käyttäytyminen on kuin miltä Volvon lootan "ominaisuus" kuullostaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jos siis "jyrkähköön" ylämäkeen pysähtyy, niin mun automaatti/tippilootaset autot on pysyny paikallaan eikä ole ryöminyt. Riippuu tietysti vähän ylämäestä ja auton massastakin varmasti.

                                            Ryömiminen kuuluukin asiaan tasasella, ja missään nimessä ei saa valua mäessä alaspäin.

                                            Tietysti ne vakioasiat voisi tarkistaa, eli öljyt/suodatin/vikakoodit.
                                            Laatikon kuluneisuuskin voi olla yksi syypää.

                                            Jos se kovin raskaasti jyrryttää jarrulla pidettäessä, niin ei se ole ihan normaalia.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jos siis "jyrkähköön" ylämäkeen pysähtyy, niin mun automaatti/tippilootaset autot on pysyny paikallaan eikä ole ryöminyt. Riippuu tietysti vähän ylämäestä ja auton massastakin varmasti.
                                              Näin toimii omassakin, ihan normaalia siis.
                                              Ryömiminen kuuluukin asiaan tasasella, ja missään nimessä ei saa valua mäessä alaspäin.
                                              Näin olen itsekin asian ymmärtänyt, siksi ihmetytti tuo Volvon "PowerShiftin" ominaisuus valua väärään suuntaan ja heikko ryömiminen. Paikaltaan diesel-Volvo lähti kuitenkin tarvittaessa kumit ulvoen, että tuskin mitään vikaakaan laatikossa oli.

                                              Öljyt/suodatin pitäisi saada vaihdettua, kunhan vaan ehtii. Vikakoodeja on tarkkailtu kohtuullisen usein, ei ole koodeja antanut. Laatikon toiminnassa ei muutenkaan ole ollut moittimista. Oletetut viat on paljastuneet yleensä ominaisuuksiksi :P
                                              Jos se kovin raskaasti jyrryttää jarrulla pidettäessä, niin ei se ole ihan normaalia.
                                              Luulen että tuohon vaikutti sekin, että ilmastoinnin kompura oli päällä. Tajusin tuon vasta jälkeenpäin, kun auto jurrasi toistamiseen ja kompura meni pois päältä, jolloin käynti keveni reilusti.

                                              EDIT:
                                              Pikaisen PowerShift-googlettelun jälkeen selvisi että Volvon laatikko olikin kaksoiskytkinvaihteisto! Tämä selittää jo paljon :)
                                              Viimeksi muokannut alpi; 29.6.2009, 09:54. Perustelu: PowerShift

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nyt hävisi omasta käyttiksessä pakki (melkein) kokonaan.
                                                Eli loivasti taaksepäin viettävällä tiellä liikkuu vielä taaksepäin ja pakki tietenkin menee päälle. Mutta lumisessa tai ylöspäin nouseva´ssa paikassa ei muuta kuin kierrokset nousee eli luistaa vaan pirusti.
                                                Eteenpäin kaikki toimii normaalisti ja hyvin.
                                                Laatikko vaihtoo vai kannattaako tutkia jotain ensin?
                                                Vinkkejä vastaanotetaan enemmän kuin mielellään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pakki ei menny enää päälle, ja laatikko meni muutenkin ihan sekasin:

                                                  5HP-19 laatikosta oli mennyt peruutusvaihteen planeettapyörästön 'säteittäis/neulalaakeri' sieltä pääakselilta ja ne neulat oli sitten tullu planeettapyörästöstä läpi. Osat tilattiiin saksasta ja eräs Oulun eteläiseltä alueelta löytyvä paja korjaa laatikkoa parhaillaan.

                                                  Uus loota olis vissiin maksanu jotain +4300 ?, joten siihen nähden ei ihan heti kannata kyllä alkaa uusimaan koko laatikkoa. Vaatii kyllä ammattitaitoisen asentajan että onnistuu tuo remonttihomma.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mitäs tuo torq.conv.reg VAG-COM:ssa tarkoittaa? Ajoin nelosella 60 km/h nopeutta, kolmannessa kohdassas lukee torq.conv.reg ja luisto oli 0-32 rpm. 70km/h nopeudessa nelos vaihteella luki TC closed. Toimiiko ihan normaalisti?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      A4 B7 Q 3.0Tdi Tiptronicin toiminta

                                                      Saa poistaa
                                                      Viimeksi muokannut AvaQ; 5.9.2017, 11:22. Perustelu: Saa poistaa

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X