Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

95 vai 98 oktaaninen?

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 95 vai 98 oktaaninen?

    elikäs, moottorina normaali 2.4 V6. Bensatankin luukussa luke 95/91 oktaaninen. joten kertokaapas viisaammat et onko jotain konkreettista haittaa jos tankkaa 98? Hyötyä siitä ainakin on sen verran et se tulee lopppeleissä halvemmaks, koska palaa paremmin, niin hyötysuhde kasvaa. Mut ei se oo si sen arvosta jos moottori ottaa siitä ittensää ja hajoo jotenkin :) saatta olla tyhmä kysymys monien viisaampien mielestä, mut parempi varmistua ku katua myöhemmin :) kiitos vastanneille etukäteen...

  • #2
    Mitä suurempi oktaaniluku sen parempi.

    Comment


    • #3
      V6 koneelle suositus on 98. Näin omassa 2.7bi v6 samoin faijan 2.8 v6 et eiköhän se tollekki ole sama. Bensatankin luukussa pitäis lukea.
      Ja tästäkin aiheesta löytyy vissiin aikaisempaa keskustelua tällä foorumilla.

      Comment


      • #4
        Kyllä tuolle 2.4 koneelle käy 95 myös.
        Ja eikö tuossa kaveri kerro mitä hänen bensatankin luukussa lukee, 95/91.

        Comment


        • #5
          98:lla kannattaa ajella. Mä jouduin tankkaamaan ensimmäisen kerran kuuteen vuoteen 95:sta, kun 98 oli loppu.
          Piti kaataa Forte tankkiin sen jälkeen, ettei herkkä Audin moottori ota itseensä moisesta tiskivedestä. :)

          Comment


            #6
            Mulle on iskostunut semmonen kieroutunut mielikuva että pienin oktaani mikä toimii ilman ongelmia on yleensä paras varsinkin vapareissa, joissa ei ole mahdollisuutta yliahtoihin eli pelivaraa ei juurikaan tarvita. Jos tulee käyntiongelmia niin korkeampaa oktaania tankkiin. Ei yhtään yllättäis jos snoopyn kone antais paremmat tehot/väännöt 91 tai 95 vrt. 98oktaaninen. Mikään ei myöskään estä tekemästä tieteellistä kulutustutkimusta (tankki täyteen - ajoa kunnes valo palaa -tankki täyteen ja siitä kulutuslukemat kaavalla: litrat/km*100) ja verrata eri oktaanisten bensojen kulutulukemia. Itse käyttäisin sitä joka tulee edullisemaksi eikä tuota käyntiongelmia.

            Omassa S:ssä 98 tai v-power ja hätätilassa 95, mutta max 1bar ahtoja. Hintaeron takia ei kannata alkaa säästämään jos kone ei alemmasta oktaanista tykkää. Se 95:sen ja 98:n ero on yllättävän pieni rahallisesti vuodessa, joten se puoltaa 98:a helppouden takia

            Pärräthän monesti säädetään dynossakin 95:lla.

            Comment


              #7
              Tuo riippuu myös moottorinohjauksen toteutuksesta. Edellinen ranskanpulla kahden litran vaparikoneella tykkäsi 98:sta, kun siinä sytkää säädeltiin nakuanturin perusteella. 95:lla tykkäsi jurista esim. kakkosella alle puolentoista tuhannen kierroksen ja 98:lla samaa ongelmaa ei ollut, vaan lähti risteyksistä liikkelle protestoimatta myös paikoiltaan kakkosella.

              Tehoissa en huomannut mitään eroa kierroksilla. Tuo alavääntö oli tuossa kiesissä tärkeä siksi, että ykkönen ei meinannut tykätä mennä vauhdissa päälle millään joten risteyksissä yms. lähti pikkuvauhdeissa mielummin kakkosella jatkamaan liikettä kuin survomaan ykköstä lootasta sisään. Varsinkin vaimolta tuli kommenttia tuosta jurinasta pikkukierroksilla, joten käytin sitten 98:sia kokoajan.

              Comment


                #8
                Tästä löytyy haulla 95 vai 98, ihan tarpeeksi juttua.

                Jatketaan vaikka tänne.

                Comment

                Working...
                X