-95 2.8 quattro Avant,millaiset tasauspyörästön lukot autossa ovat?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Millaiset tasauspyörästön lukot on quattrossa?
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Hartsi Näytä viestiKyllä, A6:sta oli kyse.Ei ole keskitasauspyörästössäkään lukkoa?
Comment
-
Joka ei siis ole oikea tasauspyörästön lukko.
Quattrojen kehitysversioista oivaa tietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro..._drive_system)
Comment
-
Avoimet perämurikat ja lisäksi abs:n kautta sutivaa pyörää jarrutetaan akselikohtaisesti käyttöjarruilla. Myös keskitasauspyörästö on avoin. Yksi nurkka jos menettää kokonaan pitonsa niin siitä tulee 1-vetoinen. Niin kauan kuin pitoa on kaikilla pyörillä niin vetää periaatteessa koko ajan kaikilla neljällä, riippuen siitä mitä torsenin ja perien sisällä tapahtuu milläkin hetkellä.
Comment
-
Käytännössä se nollakitkatilanne on aika vaikea saavuttaa, ellei tuuppaa autoa lumipenkan päälle tai lähde maastoon ajelemaan. EDL:n (eli se ESP:llä toteutuettu "lukko") avulla on päässyt aika hyvästäkin hangesta välillä liikkeelle, jos on kiinni jäänyt. Toisaalta niinkin on joskus C5:n kanssa käynyt, että ESP/ABS luovuttaa ja menee koko purkki vikatilaan :)
Comment
-
C5 ESP on niin jurakautinen että sen saakin juntturaan ja jopa aika helposti btdt. Siellä ei tosin ole mitään anturointia sille vaan puhtaasti matemaattisesti lasketaan paljonko sutimista on yritetty jarruttaa ja sitten kun tietty ennalta ohjelmoitu raja ylittyy niin EDL kytkeytyy pois ettei jarrut ylikuumene.
Wanhat junttilukkovehkeet taisi olla oikeasti lukittu keskeltäm, en ole tästä kyllä varma ja ysärin alkupäässäkin oli vielä mekaanisesti lukittavia takamurikoita. Uudemmissa kait käytännössä kaikissa jotain numeronmurskausta tapahtuu ja käytetään jarruja apuna.
Comment
-
Eli onkos tommosses vehkees samanlainen systeemi kun 00 a4 b5 1.8tq eli kun lähtee suoraan kaasupohjassa niin useimmiten vastakkaiset pyörät sutii vain eikä lähde edes peräsivulle?
Ajellu jonkin verran bmw x5 niin siinä lähti aina peräkin sivulle kiihdyttäessä eli niissä on ainakin lukko takana?
Comment
-
Hankala uskoa, että X5 mallissakaan (ainakaan perusversiot) olis mitään mekaanista lukitusta taka-akselilla. Jarruilla tehty sutimisen esto ja "lukon simulointi". Perän sivulle lähtö voi olla seurausta ihan muista tekijöistä (pskat leveät talvirenkaat tai alusta tai molemmat, ehkä takapainotteisempi voiman jako jne).
Comment
-
Tollanen runsaalla kaasulla liukkaalla kiihdyttäminen riippuu niin paljon pidosta. Esim toi A6 C4 EDL:llä saattaa sutia alkuun yhdellä renkaalla, ylensä toisellä edestä. Eli siis varmaan etupainotteinen veto tossa tilanteessa. Sitten taas kun pitoa on hieman tasaisemmin niin tollanehan "liukuu" reilussa kiihdytyksessä. Joskus esim ohitustilanteissa auto on irti, mutta kontrollissa. Nykyään tosin ei kyllä tule leikittyä ohituksissa, kun se neliveto ei sitten auta "nollakitkassa" eli esim vesiliirrossa loskakelissä.
X5 voi olla vain hieman takapainosempi tietyissä tilanteissa tms.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viestiNo sehän riippuu myös autosta, käytännössä kaikki tämän konsernin sähkökaasulliset vehkeet katkaisee syötön kokonaan jos poljinta hipaiseekin. Toki ohjelmoimalla tuota käytöstä voi muuttaa, mutta mekaanisen käsijarrun käyttö lienee ainoa keino jarruttaa edes peräpään pyöriä.
Bemareissa on takapainotteinen voimanjako, mikä selittää fiilistä perän pyrkimisestä sivulle. X4 M40d tuli koeajottua viime talvena, ja se ei tunnu vetävän edestä juuri ollenkaan, kun vaikka lumella pyörittelee, välillä kuuluu voimansiirrosta rusahtelua ja etupyörät vähän raapaisee. Kiihdytyksissä suunta haki selvästi, kun Audi pyrkii menemään suoraan. Rengastuksella ja alustallakin on tietysti osansa, ja Audinkin käytöstä saa pienillä muutoksilla aika paljon muutettua. Bemareissakin on aika paljon mallien kesken eroa, varsinkin M-malleissa nelivedosta lienee tarkoituksella tehty takapainotteisempi.Viimeksi muokannut alpi; 26.9.2019, 13:23.
Comment
Comment