Kerran tuota kokeilin puoli läpimällä moottorilla. kytkin virrat ja näytössä oli n 70 astetta. En käynnistänyt moottoria ja lämpötilä lähti siitä tasaisesti nousemaan itsekseen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S6 v8 lämpiäminen
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Marko Näytä viestiSiis ei kait tuo muuten haittaa, mutta mietityttää vain miten talvella tarkenee. No onneksi on Volvo vielä pihassa ;)
Mulla on nyt kolmas Audi ja Volvoja on ollut +10
Kaikki Audit on lämmennyt turkasen hitaasti ja kaikkiin olen termarin vaihtanut ja vikaa etsinyt turhaan.... ominaisuus jos vertaa Volvoon.
Comment
-
Minullakin tuo lämpötilamittari pitää ihan omaa kivaa.. Välillä näyttää tunnin ajon jälkeen jotain 30 astetta ja taas välillä nousee vartissa 90. Haitanneeko tuo..?
Off-topic - tyhjäkäynti on melko aaltoilevaa. Heti kun pistää vähän kaasua, aaltoilu loppuu. Mistähän voisi johtua?Viimeksi muokannut okkim; 23.12.2013, 23:20. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se.
Comment
-
Olisi itselläkin kysyttävää tuosta lämpiämisestä.
Termostaatti on vaihdettu n. 500km sitten, ja ilmaakaan ei pitäisi olla.
Pysyykö muilla lämmöt tämmöisillä alle -20c pakkasilla matka-ajossa siinä 90c?
Kaupungissa kun pyörii, mittari on juuri sen 90c, matkassa n. 85km/h vauhdilla tippuuparin neulan paksuuden verran, tai siihen seuraavaan viivaan asti. Ilmastoinnin kautta katsottuna valikko 51 näyttää sen 90c koko ajan, näytti lämpömittari sitten normaalia tai alempaa lämpöä matka-ajossa. Isosta vauhdista kun laskee kaupunkinopeuteen, nousee mittari takaisin normaalilämpöön.
Lämmintä kyllä riittää hyvin, ja lämmintä rupeaa tulemaan melko lyhyenkin ajon jälkeen. Lämmöt ei kovin nopeaa tuntunut tänään nousevan alle -20c pakkasessa.
Eli mitäs tuon kanssa tekisi? Pahvia keula täyteen vai antureita vaihtelemaan?Viimeksi muokannut okkim; 23.12.2013, 23:20. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se.
Comment
-
omassa samaa, että mittariston näyttämä ei korreloi todellisen vedenlämmön kanssa.
eli siis ilmastoinnin paneelista luettuna näyttää stabiilisti 90 kun sen on saavuttanut (onneksi melko nopeasti).
omassa osaan epäillä irrationaalisen käyttäytymisen syyksi monivika-anturia, koska se temppuili jo kesällä, ei vaan laiskuuttaan ole jaksanut vaihtaa uutta anturia - täältä suunnalta varmaan sunkin kannattaa sitä vikaa hakea.
ilmastoinnin kanava 51 on ns. raaka-dataa, ei niin filtteröityä kuin mittariston näyttämä näin niinkuin yleensäottaen..
Comment
-
Eikös se kuitenkin ole tuo kanava 51 mistä ne veden lämmöt katsotaan? Itsellänikin se nousee aika nopeasti. Nyt tuossa n. 1h matka lopetuksen jälkeen, -22c pakkasta ja kävin laittamassa näkösälle tuon 51:n pelkästään virrat päällä, se näytti jotain heti 76 ja nousi siitä jonnekin yli 80 kun hetken antoi olla. Pitääkö sen noin tehdä sitten? Ilmeisesti vielä lämpöjä ajon jäljiltä jonkin verran?
Eli näiden perusteella moottori kävisi optimaalisella lämmöllä, ja tuo mittaristolle tiedon antava anturi tai mittari itse oireilee?
Mikä se tuon multivika-anturin virallinen nimi on, ja missä päin se sijaitsee tuossa AEC koneessa?
Comment
-
51 on se moottorin lämpötila.
kyllä sen pitäs periaatteessa olla tunnin päästä jo vähän matalampi se lämpö tommoisissa pakkasissa, eikä sen pitäisi kyllä nousta jos sulla on vain virrat päällä..
mittariston ja ilmastoinnin anturi = monivika-anturi - semmoinen 4-napainen mokkula matkustajan puolella sylinterinkannessa rintapuolen puoleisessa päässä.
moottorin oma lämpöanturi ei juttele tuon monivika-anturin kanssa näissä LaatuLaitteissa mitenkään.
ääskolmessa onkin sitten yks ja sama monivika-anturi ekulle & mittaristo+clima
Comment
-
Kyllä se moottori aika lämmin tuntui vielä kuitenkin olevan, että saatan tuon ajankin muistaa väärin. Tuntuisi kyllä itsestäni että tuo on jokin anturivika koska auto muuten toimii ihan oikein, moottori lämpenee, lämpöä riittää ja kulutus on samassa missä aina ennenkin. n. 9.3-10.5 välillä ajotietokoneen mukaan tuossa oikeaa vauhtia 90km/h matka-ajossa.Viimeksi muokannut okkim; 23.12.2013, 23:19. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se.
Comment
-
Viime talvena alkoi moottorinlämpö humpaamaan 60-90 asteen välillä matka ajossa.
Otin lämpöanturin irti ja tutkin pinnit suurennuslasilla, yhdessä laitapinnissä harmaa hapettuma pinnassa, paljain silmin sitä ei nähnyt.
Putsasin varovasti vesihiomapaperilla pinnit ja sen jälkeen pelittänyt, lämpö ei ole heitellyt.
Comment
-
Olen tullut itse siihen tulokseen, että tuolla kanavan 51 lämpötilalla ei oikeasti ole mitään korrelaatiota oikean vedenlämmön kanssa.
Mutta kanava 49 taasen näyttää moottorin lämpöjä, matka-ajossa on usein ~85 astetta ja kaupunki ajossa saattaa nousta ~95 asteeseen. Mutta mittaristossa pysytään siinä 90 asteessa.
Comment
-
Ja taas tästä samasta aiheesta.
Tuossa ajelin alkuillasta ja käväisin kaverilla, ja auto seisoi yli 3h ja kerkesi jo konekin jäähtyä. Siitä kun lähdin liikkeelle, meni n. 20min kaupunkiajossa että lämpömittari näyttää 90c. Pakkasta n. -16 ja syyläri puoliksi peitetty pahvilla. Ei omasta mielestäni tunnu kyllä yhtään normaalilta lämpenemisnopeudelta? Ja matka-ajossa lämmöt tippuu edelleen sinne 70c kohdille, ja ilmastointi näyttää kuitenkin samalla 90c. Ja ajon jälkeen kokeilin että kerää kyllä ihan normaalista painetta paisuntasäiliöön.
Lämmintä kyllä alkaa tulemaan jo ihan hetken kuluttua. Pitääköhän tässä käyttää liikkeessä missä tuon vaihtoivat, että ilmailevat sitä tai vaihtavat uuden termarin? Vai osaako joku nyt tähän antaa mitään oikeasti hyödyllistä neuvoa?
Tympii koko homma kun ajot aina pääsääntöisesti matka-ajoa, ja kone silloin ainakin mittarin mukaan koko ajan kylmä.
Comment
-
Ilmastointi ja boxi ottaa tietonsa todellakin sieltä repsikan puolen kannen takapäästä ja mittariston anturi lienee sinunkin konetyypissä siinä 5-sylinterin kohdalla imusarjan vieressä osoittaen ylös (ihan siinä letkulähdön edessä). Eihän nyt voi ajoviima jotenkin vain sotkea tuota anturia? Kokeile suojata se viimalta jollain konstilla ja käy koelenkillä.
Comment
-
En oikein usko, että olisi ajoviimalle arka tuo anturi.
Auto teki aiemmin että jo 0-kelilläkin jäi lämmöt vain vähän reiluun 70c, vaihdatin termarin ja nousi paljon nopeampaa lämmöt ja pysyivät 90c vaikka oli sen 15c pakkasta. Nyt ei vaan enää pysy siellä, ja kaupungissakin lämpenee aika hitaasti, jossei ole pitänyt 2-3h lämmityksessä. Lämmityksenkin jälkeen menee pitkästi yli 10min että kone on normaaleissa lämmöissä.
Comment
Comment