Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 v8 lämpiäminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Kerran tuota kokeilin puoli läpimällä moottorilla. kytkin virrat ja näytössä oli n 70 astetta. En käynnistänyt moottoria ja lämpötilä lähti siitä tasaisesti nousemaan itsekseen.

    Comment


    • #32
      Piti ihan käydä kokeilemassa. 2 min. 45 sek. kun on ollut virrat päällä lämpö pysähtyy 50 asteeseen eikä jatka nousemista. Lähtö tilanne 13 astetta joka oli sama kuin ulkolämpö.
      50 astessa myös puhallin menee kolmoselle.

      Comment


      • #33
        Aamulla testasin asiaa. Virrat päälle ja lämpötila lähteen nousemaan näytösssä vaikka kone ei käy. Nousee 90 asteeseen kun tarpeeksi odottelee.

        Comment


        • #34
          Alkuperäinen kirjoittaja Marko Näytä viesti
          Siis ei kait tuo muuten haittaa, mutta mietityttää vain miten talvella tarkenee. No onneksi on Volvo vielä pihassa ;)
          Jos se vika onkin vain siinä, olet tottunut Volvoon.
          Mulla on nyt kolmas Audi ja Volvoja on ollut +10
          Kaikki Audit on lämmennyt turkasen hitaasti ja kaikkiin olen termarin vaihtanut ja vikaa etsinyt turhaan.... ominaisuus jos vertaa Volvoon.

          Comment


          • #35
            Voihan se olla että tottumis kysymys, kun tämä on nyt ensimmäinen Audi.

            Comment


            • #36
              Minullakin tuo lämpötilamittari pitää ihan omaa kivaa.. Välillä näyttää tunnin ajon jälkeen jotain 30 astetta ja taas välillä nousee vartissa 90. Haitanneeko tuo..?

              Off-topic - tyhjäkäynti on melko aaltoilevaa. Heti kun pistää vähän kaasua, aaltoilu loppuu. Mistähän voisi johtua?
              Viimeksi muokannut okkim; 23.12.2013, 23:20. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se.

              Comment


              • #37
                Nytten ollut joitakin satoja kilometrejä uusi anturi paikoillaan lämmöt pysyneet 90:ssä ilman huopailua.

                Comment


                • #38
                  Olisi itselläkin kysyttävää tuosta lämpiämisestä.

                  Termostaatti on vaihdettu n. 500km sitten, ja ilmaakaan ei pitäisi olla.

                  Pysyykö muilla lämmöt tämmöisillä alle -20c pakkasilla matka-ajossa siinä 90c?

                  Kaupungissa kun pyörii, mittari on juuri sen 90c, matkassa n. 85km/h vauhdilla tippuuparin neulan paksuuden verran, tai siihen seuraavaan viivaan asti. Ilmastoinnin kautta katsottuna valikko 51 näyttää sen 90c koko ajan, näytti lämpömittari sitten normaalia tai alempaa lämpöä matka-ajossa. Isosta vauhdista kun laskee kaupunkinopeuteen, nousee mittari takaisin normaalilämpöön.

                  Lämmintä kyllä riittää hyvin, ja lämmintä rupeaa tulemaan melko lyhyenkin ajon jälkeen. Lämmöt ei kovin nopeaa tuntunut tänään nousevan alle -20c pakkasessa.

                  Eli mitäs tuon kanssa tekisi? Pahvia keula täyteen vai antureita vaihtelemaan?
                  Viimeksi muokannut okkim; 23.12.2013, 23:20. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se.

                  Comment


                  • #39
                    omassa samaa, että mittariston näyttämä ei korreloi todellisen vedenlämmön kanssa.
                    eli siis ilmastoinnin paneelista luettuna näyttää stabiilisti 90 kun sen on saavuttanut (onneksi melko nopeasti).

                    omassa osaan epäillä irrationaalisen käyttäytymisen syyksi monivika-anturia, koska se temppuili jo kesällä, ei vaan laiskuuttaan ole jaksanut vaihtaa uutta anturia - täältä suunnalta varmaan sunkin kannattaa sitä vikaa hakea.

                    ilmastoinnin kanava 51 on ns. raaka-dataa, ei niin filtteröityä kuin mittariston näyttämä näin niinkuin yleensäottaen..

                    Comment


                    • #40
                      Toihan on enemmänkin sääntö kuin poikkeus että jos kaikki on kunnossaniin viisari on naulattu siihen lukemaan joka on kuljettajan hermojen kannalta paras. Autosta ja merkistä riippumatta.

                      Comment


                      • #41
                        Eikös se kuitenkin ole tuo kanava 51 mistä ne veden lämmöt katsotaan? Itsellänikin se nousee aika nopeasti. Nyt tuossa n. 1h matka lopetuksen jälkeen, -22c pakkasta ja kävin laittamassa näkösälle tuon 51:n pelkästään virrat päällä, se näytti jotain heti 76 ja nousi siitä jonnekin yli 80 kun hetken antoi olla. Pitääkö sen noin tehdä sitten? Ilmeisesti vielä lämpöjä ajon jäljiltä jonkin verran?

                        Eli näiden perusteella moottori kävisi optimaalisella lämmöllä, ja tuo mittaristolle tiedon antava anturi tai mittari itse oireilee?

                        Mikä se tuon multivika-anturin virallinen nimi on, ja missä päin se sijaitsee tuossa AEC koneessa?
                        Viimeksi muokannut okkim; 23.12.2013, 23:19. Perustelu: Älä rivitä itse, anna softan hoitaa se.

                        Comment


                        • #42
                          Omassa ässässä on ainakin mittaristolle ja koneelle omat anturit. Tai näin olen vahvasti käsittänyt. Mittaristo näyttää mitä näyttää ja ilmastointipanelin 49 kanava kertoo moottorille menevän tiedon.

                          Comment


                          • #43
                            51 on se moottorin lämpötila.
                            kyllä sen pitäs periaatteessa olla tunnin päästä jo vähän matalampi se lämpö tommoisissa pakkasissa, eikä sen pitäisi kyllä nousta jos sulla on vain virrat päällä..

                            mittariston ja ilmastoinnin anturi = monivika-anturi - semmoinen 4-napainen mokkula matkustajan puolella sylinterinkannessa rintapuolen puoleisessa päässä.
                            moottorin oma lämpöanturi ei juttele tuon monivika-anturin kanssa näissä LaatuLaitteissa mitenkään.

                            ääskolmessa onkin sitten yks ja sama monivika-anturi ekulle & mittaristo+clima

                            Comment


                            • #44
                              Kyllä se moottori aika lämmin tuntui vielä kuitenkin olevan, että saatan tuon ajankin muistaa väärin. Tuntuisi kyllä itsestäni että tuo on jokin anturivika koska auto muuten toimii ihan oikein, moottori lämpenee, lämpöä riittää ja kulutus on samassa missä aina ennenkin. n. 9.3-10.5 välillä ajotietokoneen mukaan tuossa oikeaa vauhtia 90km/h matka-ajossa.
                              Viimeksi muokannut okkim; 23.12.2013, 23:19. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se.

                              Comment


                              • #45
                                Olen tullut itse siihen tulokseen, että tuolla kanavan 51 lämpötilalla ei oikeasti ole mitään korrelaatiota oikean vedenlämmön kanssa. Ainoan järkevän luvun taitaisi saada eculta, jos senkään anturi nyt enää täysi-ikäisenä ihan järjissään on.

                                Comment


                                • #46
                                  Viime talvena alkoi moottorinlämpö humpaamaan 60-90 asteen välillä matka ajossa.
                                  Otin lämpöanturin irti ja tutkin pinnit suurennuslasilla, yhdessä laitapinnissä harmaa hapettuma pinnassa, paljain silmin sitä ei nähnyt.

                                  Putsasin varovasti vesihiomapaperilla pinnit ja sen jälkeen pelittänyt, lämpö ei ole heitellyt.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Olen tullut itse siihen tulokseen, että tuolla kanavan 51 lämpötilalla ei oikeasti ole mitään korrelaatiota oikean vedenlämmön kanssa.
                                    Sama homma, itse olen todennut että tuon mukaan ilmastointi nostaa puhallus nopeutta, ja se nousee aina nopeammin kuin moottorin lämmöt.
                                    Mutta kanava 49 taasen näyttää moottorin lämpöjä, matka-ajossa on usein ~85 astetta ja kaupunki ajossa saattaa nousta ~95 asteeseen. Mutta mittaristossa pysytään siinä 90 asteessa.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Ja taas tästä samasta aiheesta.

                                      Tuossa ajelin alkuillasta ja käväisin kaverilla, ja auto seisoi yli 3h ja kerkesi jo konekin jäähtyä. Siitä kun lähdin liikkeelle, meni n. 20min kaupunkiajossa että lämpömittari näyttää 90c. Pakkasta n. -16 ja syyläri puoliksi peitetty pahvilla. Ei omasta mielestäni tunnu kyllä yhtään normaalilta lämpenemisnopeudelta? Ja matka-ajossa lämmöt tippuu edelleen sinne 70c kohdille, ja ilmastointi näyttää kuitenkin samalla 90c. Ja ajon jälkeen kokeilin että kerää kyllä ihan normaalista painetta paisuntasäiliöön.

                                      Lämmintä kyllä alkaa tulemaan jo ihan hetken kuluttua. Pitääköhän tässä käyttää liikkeessä missä tuon vaihtoivat, että ilmailevat sitä tai vaihtavat uuden termarin? Vai osaako joku nyt tähän antaa mitään oikeasti hyödyllistä neuvoa?

                                      Tympii koko homma kun ajot aina pääsääntöisesti matka-ajoa, ja kone silloin ainakin mittarin mukaan koko ajan kylmä.
                                      Viimeksi muokannut okkim; 23.12.2013, 23:17. Perustelu: Älä rivitä itse, van anna softan hoitaa se.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Termari falskaa ellei mittari pysy ajossa n.85-90 asteessa. Mikäli mittari putoaa välillä "nollille", mutta lämpöä tulee sisälle kokoajan normaalisti, on multivika anturi vainaa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Eli on vissiin sit sattunu huono termari (piti olla ainakin joku laadukas ja paljon asennettu merkki), koska vaihdettu alle 1tkm sitten.
                                          Ja lämpömittari ei putoile nollille missään vaiheessa, kaupungissa n. 90c ja matkassa putoaa hetkessä sitten 70c.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Näin on päässyt käymään. Mikä auto kyseessä?

                                            Comment


                                            • #52
                                              '96 S6 4.2

                                              Comment


                                              • #53
                                                Wahler:in termarissa on "huulet" kumipäällysteisiä, ei vuoda, pysyy lämpö ajossa 85-90 asteessa. Halpis termareissa ei ole. Termarinvaihto 8:iin ei ole vartin juttu...

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Wahler se onkin tosiaan se termarin merkki mikä tuohon on laitettu, mutta ainakin oireiden perusteella tosiaan olisi viallinen (?).

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Tai paskaa jähd.järestelmässä. Ei tarvitse hääppöistä roskaa "huulien" väliin jotta vuotaa pikkasen kokoajan, voi toki termarikin olla susi.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Ilmastointi ja boxi ottaa tietonsa todellakin sieltä repsikan puolen kannen takapäästä ja mittariston anturi lienee sinunkin konetyypissä siinä 5-sylinterin kohdalla imusarjan vieressä osoittaen ylös (ihan siinä letkulähdön edessä). Eihän nyt voi ajoviima jotenkin vain sotkea tuota anturia? Kokeile suojata se viimalta jollain konstilla ja käy koelenkillä.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        En oikein usko, että olisi ajoviimalle arka tuo anturi.

                                                        Auto teki aiemmin että jo 0-kelilläkin jäi lämmöt vain vähän reiluun 70c, vaihdatin termarin ja nousi paljon nopeampaa lämmöt ja pysyivät 90c vaikka oli sen 15c pakkasta. Nyt ei vaan enää pysy siellä, ja kaupungissakin lämpenee aika hitaasti, jossei ole pitänyt 2-3h lämmityksessä. Lämmityksenkin jälkeen menee pitkästi yli 10min että kone on normaaleissa lämmöissä.
                                                        Viimeksi muokannut okkim; 23.12.2013, 23:16. Perustelu: Älä rivitä itse, van anna softan hoitaa se.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          No huolellinen huuhtelu järjestelmälle olisi varmaan paikallaan. Jos ei termarinkin putsauksen jälkeen nosta lämpöjä niin sitten termari vaihtaen. Eiköhän sillä jotain sontaa ole termarin välissä. Sitä todennäköisesti löytyy lisää jos ei kunnon huuhtelua tee.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Tänään oli jo vähän heikkoa lämpöjen kanssa maantiellä. Weba + V8 ei jaksanut nostaa 90 asteeseen maantiellä.
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Kyllä sulla on jotain mätää termarissa tms, jos ei lämmöt muka noussu.
                                                              Jopa tuo mun diisseli lämpes maantiellä ehkä 50-60 asteeseen ja ilman webastoa. Pakkasta sentään oli -32 matkalla :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X