Eli profiilin autosta purin kaasuläppärungon ja puhdistelin nyt kierokset laskee todella hitaasti, Imu vuotoa olen yrittänyt paikantaa mutta ei taida vuotaa mistään. Samalla puhdistin imu-ilman lämpötila tunnistimen mut ei se tuohon ongelmaan taida vaikuttaa..Missä vika voisi olla?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kaasulappäongelma
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Jahas, saman homman tein minäkin ja sama ongelma tuli mullekin. VAG-COM:lla katellen näyttäs kovin olevan laihalla oma, mutta kun ei löydy oikeen paikkaa mistä tuo vuotais ilmaa. Lisäksi on ruvennut tulemaan vikakoodiakin laihuudesta tyhjäkäynnin lähellä. Yks mitä olen ruvennut epäilin oli kaasuläppäkotelo, mutta kokeilin toista ja sekään ei auttanut. Seuraavaksi vaihtoon menee takaiskuventtiileitä ja huohotinventtiili. Aika skeptinen olen noidenkin suhteen.
Olen vaihtanut
- imuilmalämpöanturin
- by-passin letkun
- pa-painesäätimen letkun
- Edit: ACF-letkuista takaiskuventtiilit
- Edit: Huohotinventtiilin
- Edit: Huototuksen paineentasausventtiilin
Olen putsannut
- MAF:n
Noilla ei ole ollut mitään vaikutusta toimintaan. MAF irti hetken jo luulin, että kone toimii kunnolla, mutta päivän jälkeen vika palasi. Huoltomies epäili MAF:ia, mutta sen hinnan vuoksi en ostanut uutta vaan putsailin vanhan. VAG-COM:lla mittaillessa ilmamassa tyhjäkäynnillä on 1.87 g/s, mikä on ihan alarajalla, kaasuläppää pyritään pitämään täysin kiinni (kontrolliarvo -15%) ja opittu arvo on tapissaan (-1,13 g/s). Nämä kaksi viimeistä tukisi sellaista, että ilmaa vuotaa kaasuläpän jälkeen koneeseen (tuo MAF:n arvo nyt ei viittaa suuntaan eikä toiseen).
Voiko kaasuläpänakselin kautta vuotaa ilmaa? Onko näihin AEB-koneisiin jouduttu useasta vaihtamaan suuttimien tiivisteitä tai imusarjan tiviisteitä?
E: Vielä pitäs vaihtaa huohottimesta paineentasausventtiili, jotta sais sen letkuston eliminoitua vikakohteista. Noiden venttiilien vaihtaminen ehkä hieman paransi toimintaa. Ainakin ACF-takaiskuventtiilit vuotivat vähän joka puolelle.
-
ite kyllä yritin pilotilla kaikki paikat suihkutella eikä tuntunu mistään vuotavan..ilmamassa mittari on itellä paskana mut ei se tolleen noita kieroksia laskenut ennen tuota kaasuläppärungon putsailua. pitäneekö sitä kaasuläppää yrittää kalibroida? en vaan oikeen osaa tuota vag-comia käyttää.
Comment
-
Jaahas, vaihdoin tuonne huohottimeen paineentasausventtiilin, mutta sekään ei auttanut.
Tänään kattelin VAG-COMilla noita arvoja ja alkuun auton toimiessa kutakuinkin normaalisti on MAF:n arvo 2.57g/s, mutta sitten ihan yhtäkkiä se putoaa kahteen tai alle, jolloin kaasuläppää ruvetaan laittaa kiinni niin paljon kuin mahdollista ja kierrokset jää kantamaan. Niin ja tosiaan samalla seokset heilahtaa niin laihalle, että lambdakorjaus ei tähän auta.
En usko, että lambdasäädön mukaan tulo tuota aiheuttaisi, kun alkuun vissiin kybä minuutin ihmettelin tyhjäkäynnillä tuota ennen kuin toi arvojen heilahdustapahtui ja sit seuraavaks starttauksesta parissa minuutissa tapahtui toi ja taas myöhemmin ihan satunnaisesti. Sen tiedän, että tapahtuessaan se vika jää päälle.
Irroittelin noita letkuja imusarjasta ja tukin reiät sitä mukaa ja siten yritin löytää imuvuotoa, mutta sieltä mitään löytynyt.
Voiko maffi tiensä päätä saavuttaessaan oireilla tuolla tapaa?
Nyt rupeaa multa olemaan tieto, taito ja tuurikin loppu tän kanssa. Olisiko raadilla jotain ehdotuksia?
Comment
-
No joo, tulipa vaihdettua maffi, eikä tuo juurikaan asiaan vaikuttanut. Ehkä hieman parani toiminta, mutta silti välillä kierrokset jää ylös.
Edit: Parisen päivää ajeltuani tuo on ruvennut pelaamaan oikein hyvin. Todella harvoin on jäänyt, jos ollenkaan, kierrokset hieman ylemmäs. Kai se sitten oli toi maffi rikki.
Comment
-
Noniin, näyttäs siltä (pikkasen olen skeptinen, kun pari kertaa aikaisemminkin on näyttänyt), että viimein sain omasta autosta kierrokset palaamaan normaalisti ja jopa oikealla tyhjäkäyntitasolle. Lisäksi vikakoodi 00561 katosi.
Vika oli siis imuilmavuoto ihan oikeasti. Ei olisi pitänyt huoltomiestä uskoa ja vaihdella MAF:ia ja kaasuläppäkoteloa. Uusin suunnilleen kaikki alipaineletkut ja takaiskuventtiilit sekä huohotinventtiilit. Todennäköisesti vika kulminoitui tuohon by-passin letkuun kuitenkin.
MAF:n vaihto auttoi hetkisen, mutta se ei kyllä lopulta parantanut toimintaa. Kaasuläppäkotelon vaihto oli silkkaa rahanhukkaa.
Comment
-
The learning process proceeds in small stages each time the idling switch closes. In the event of a large deviation, several stages are required. To do this, depress the accelerator pedal briefly in 20 second intervals (brief burst of throttle). Every burst of throttle moves the learning process along a further step.
Eli tuo sopeutus korjaa vain kaasuläpän potikasta johtuvat virheet kaasuläpän asennon tunnistuksessa ja samalla poistaa opitut tyhjäkäynti asennot. Joten heti sopeutuksen jälkeen tyhjäkäynti ei ole kohdallaan.
Comment
-
No se pikkuhiljaa tosiaan tuskin on kuukausia tai viikkoja. Noiden letkujen vaihdon jälkeen tuo kone on oppinut uudelleen tyhjäkäynnin ja siinä meni ehkä pari päivää työajoa (kaasuläppä sopeutettu uusiksi siis). Etenkin ilmastointi päällä tuo tyhjäkäynti oli väärässä, mutta se on nyt korjaantunut sekin.
Sopeutus taisi nollata ainakin noi idle-korjaukset (myös lambda), mitä voi katsella VAG-COM:lla.
Tuota ohjetta minäkin pähkäilin alkuun, mutta uskoisin, että tyhjäkäynti aika nopeasti hakee paikkansa.
Comment
-
Purin ja keskitin läpän uudelleen ajatuksen kanssa, eikä auta. Olen ennenkin sopeuttanut kaasuläpän ilman mitään käyntiongelmia. Tekeekö lastuttaja muutoksia tyhjäkäyntiin eli voiko olla että puhdas läppä ei toimi lastun kanssa?
Edit: VAC-letkujen vaihdolla löytyi oikea tyhjäkäynti. Aika huonossa hapessa olivat esim. pässin letku ja combi-venttiilin letku.
Comment
-
Jatketaan tänne kun otsikko on kohdallaan.
Elikkä, huomena on synttärit ja auto päätti antaa lahjan. Eilen sain kikkailujen jälkeen leiman autoon kun oli päästöt viturallaan. No äsken kun porukoilta lähdin ihmettelin kun auton vauhti ei hidastunutkaan kun nosti jalan kaasulta. Kytkin pohjaan ja kierrokset ei hievahtanutkaan, N:1500rpm. Tätä sitten satunnaisesti koko kotimatkan ajan... Huomena vikakoodit lukuun ja sit ehkä ollaan viisaampia.
Autossa on ollut ylikiertämis ongelmaa vaihteenvaihdon yhteydessä mutta aina on tyhjäkäynti ollut tasainen.
Niin ja pystyykö kaasuläppä koteloa purkamaan millään ja mikä siellä on se osa joka rupeaa vanhemmiten temppuilemaan?
Comment
Comment