Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Syylärin yläliitännän pettäminen ja korjausratkaisut, typ44

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Syylärin yläliitännän pettäminen ja korjausratkaisut, typ44

    Olipa kiva ottaa 200:nen ajoon lähes koko kesän pituudelle (jälleen) venähtäneen tallissa seisottamisen ja ropaamisen jälkeen.

    Tankilla ehti käydä ja vähän ajella, kunnes yhtäkkiä alkoi haista jäähdytysneste. Lämmöt näytti hetken ok eikä mitään vilkkunut, mutta pysäytyksen jälkeen alkoi valoshow ja joku heitteli kiukaalle turhan paljon löylyä konepellin alla.

    Klassinen lötkön vikapaikkahan sieltä paljastui; syylärin ylävesiletkun liitäntä poikki puolesta välistä. Ei ollut klemmarit jäänyt löysälle, vaan siellähän se toinen puolikas oli yhä tiukasti letkun sisällä klemmarilla kiinni. Onneksi olin juuri sivutiellä ja ajoin hiljakseen loivaa mäkeä alas, kun käry alkoi, joten pääsin pysäyttämään lähes heti. Motarilla tai kovemman vedon päätteeksi kun tuo olisi vauhdissa mossahtanut, olisi hyvällä lykyllä saanut ottaa juuri tehdyn kannen taas irti ja plaanaukseen. Nyt ehti vedet lorista ulos vain pari sataa metriä.

    Vissiin uusi syyläri on ainoa järkevä tapa korjata vika?

    100:sta tuli sama vika korjattua tiukasti (vasaralla naputtamalla) liitännän sisään istuvalla putkella ja epoksiliimalla, kun veli välttämättä niin halusi tehdä minun skeptisyydestäni huolimatta. Hyvin on sekin korjaus toiminut ilman ongelmia, mutta ei välttämättä pitkän päälle kovin luotettava korjaus.

    Jos tuon nyt väliaikaisesti korjaisi samalla kikalla, mutta voisihan sen syylärin vaihtaa uuteen ettei enää mossahda. Vanha se on kuitenkin kaikin puolin (-89, 218tkm). Marmorilta maksaa vissiin ~300e. Suosituksia hyvästä tarvikeosasta ja saatavuudesta? Motonetissä näytti olevan 155e, merkki mikä lie? Jos alle 200e saa uuden, niin ei tuo nyt paha hinta ole.

    Tarkkaan ottaen 200tq -89:n syyläri 1B:lle, marmorilla taitaa olla 443 121 251 K, Etkan mukaan 615mm leveä.
    Viimeksi muokannut jasso; 1.9.2008, 22:14.

    #2
    Eipä noita laadukkaita, vanhemmiten rikkoutuvia VAG-muoveja oikein saa korjattua. Jos ei klemmari pidä juuressa, niin uutta syyläriä. Voihan siihen tietty yrittää jotain messinkinippaa laittaa ja tiivisteeksi sikaa, mutta se luultavasti pettää sitten 02:38 Venäjän rajalla.

    Jos uutta syyläriä ostat, niin älä koske Nissensin tuotteisiin. Tee ennemmin vaikka itse puusta.

    Comment


    • #3
      Itse kävin kesällä ihan suosiolla Motonetissa. Kestää melko varmasti sitten sen ajan mitä tuon ikäisellä autolla enää ajetaan. En kyllä muista valmistajaa, mutta ainakin se sopi paikalleen ;)
      Lämmötkin putosivat matka-ajossa n. 10 astetta. Alkaa kuitenkin jäähdytysteho kärsiä jo 20 vuotta vanhassa kennossa.

      Comment


      • #4
        Nissens ei tosiaan tahdo oikein kestää ja kokemuksia on useammasta eri merkkisestä autosta. Mazdasta olivat jo melkein puolet jäähdytysrivoistakin hävinneet kun alkoi vuotaa. Tuo on kuitenkin ainoa kohtuuhintainen saatavilla oleva ja kestää kyllä luultavasti sen mitä autolla on muuten vielä käyttöikää jäljellä.

        Itselläkin on mennyt yksi 200tq jäähdytin tuosta samasta paikasta, harmitti kun oli muuten hyvä kenno. Käytetty muoviseos on käsittämättömän haurasta yli 15 vuotiaana, mutta eihän autoja ole rakennettu näin pitkälle käyttöiälle. Sama ilmiö on tuossa jälkijäähdytyksen pumpussa jonka siivet lienevät samantyyppistä muoviseosta. Tällä hetkellä 200tq:ssa kennona uudenkarhea Motonetin Nissens, varmasti kestää sen mitä tarvitsee.

        Comment


        • #5
          Loctiten kuumakesto 2K-epoksilla ja kaulan sisään tiukasti mahtuvalla metalliputkella korjasin omani. Tuo liima ihan oikeasti tarttuu kuin tauti ja ei ainakaan lähes vuoden aikana ole tuon kanssa ongelmia ollut.

          Comment


            #6
            Kävin kyselemässä paikallisesta varaosasta uusia syyläreitä. Nissenin olisi maksanut 144e. En muista kenen maahantuoma oli halvempi versio, 90e. Tuo halvempi piti olla laadultaan vähintään Nissenin tasoinen eli parempikin. Otin sitten sellaisen.

            Huomenna tulee. Näkee sitten tarkemmin minkä merkkinen ja tasoinen on kyseessä. Ei ainakaan ollut hinnalla pilattu.

            Comment


              #7
              Nissensille paras paikka on kaupan hyllyssä, vielä parempi jos olisivat jääneet kiinaan :)
              Aika hieno juttu jos on löytynyt liima, jolla noita voi korjata. Ei oikein tapaa mikään tarrata. Käyttöautoon en silti varmaan moista viritystä tekisi vaikka vaikuttaisikin pitävältä. Harrasteet erikseen.

              Comment


                #8
                200:nen on tarkoitus ainakin toistaiseksi pitää n-vuotta, vaikkakin harrasteautona, joten siksi siihen uuden ostinkin.

                Normaali epoksiliima kestää +100°C, joten ei välttämättä tarvitse kuumakestoista epoksia. Loctiten sivuilla kuumakeston tartuntaominaisuudet on nimittäin luokiteltu asteikolla 1-3 (3 paras) ykköseksi, normiepoksi sekä muoviin, että metalleihin 3.

                Comment


                  #9
                  Kentin Rapid bond on kyllä tarrannut kaikkeen mitä olen kokeillut sillä liimata.

                  Comment


                    #10
                    Omassa kävi samainen juttu viime vuonna. Ratkaisu oli ostaa laakkoselta uusi syyläri 150€. Kallishan tuo on vanhaan auton tavallaan, mutta kaikki fiksuin ratkaisu mun mielestä.

                    Comment


                    • #11
                      Pörhön tiskillä sitten oli ryöstömeininki, orkkissyyläri omaan autoon olisi maksanut muistaakseni lähemmäs 250e. Hain paikallisesta varaosaputkasta edullisemman joka sekään ei ollut yhtä halpa millä te olette kehuneet. Mutta jospa tuo kestää auton oletetun jäljellä olevan käyttöiän.

                      Itsellä tuo ylävesiletkun liitin mureni muutamaan otteeseen. Lopulta oli pakko vaihtaa syyläri, kun ei tahtonut enää saada klemmaria pitävästi kiinni.

                      Comment


                        #12
                        No se 150e orkkissyyläri on ollut edullinen yksilö, sillä reilusti yli 200e näyttää maksavan kaikki typ44:än syylärit. 250e olisi enemmän kohdillaan. Jos muistat väärin?

                        Nelipyttyisissä näyttää olevan levein 650mm, ilmastoinnin kera 600mm sekä arabeille ja karavaanareille 590mm. Vitoskoneissa on vaparit 570mm ja turbot 615mm. Dieseleissä perus 570mm ja uudemmissa 615mm, arabeille tarjolla lisäksi yksi ylimääräinen syyläri.
                        Viimeksi muokannut jasso; 4.9.2008, 23:06.

                        Comment


                          #13
                          No niin.

                          Tuollainen on se 90e syyläri. Rivastot ovat alkuperäistä huomattavasti tiheämmät ja samalla ohuempaa tavaraa. On kyllä niin ohutta, että sormella saa jo painettua rivat kasaan. No, onneksi tuo syyläri on hyvin suojassa ilmastoinnin kennon takana.

                          Yksi kiinnitysreikä piti yläreunaan porata eri kohtaan, kun alkuperäinen ei ole siinä kohtaa missä pitäisi. Heitti noin sentillä. Kaikki muut reiät sentään osuivat kohdilleen, mitä nyt syylärin lämpöanturin kiinnitysreiän muovipinta ei ollut ihan metallikierteisiin nähden suorassa, mutta painui kuitenkin tiiviiksi. Vedin jengoihin kierreteippiä joka tapauksessa.

                          Eli ei tuo nyt ihan craptastic ole, vaikka edullinen onkin.

                          Piti tehdä jo viime viikonloppuna, mutta perjantaina olikin varaosaan lähetty joku Mazdan 1.0l syyläri, vaikka ihan oikein se syyläri tilattiin. Varastossa sössineet tilauksen. Oli vähän eri näköinen, mitä tuo 1b:n :) Siinä oli oikein täyttökorkki suoraan syylärissä. Siksi siis siirtyi vasta tähän viikonloppuun asennus.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Typ44 malleissa joissa ei ole ilmastointia on myös pienempi puhallin, tuuletinkehikon kiinnityspisteet ovat muistaakseni vähän eri paikoissa. Saattaa olla että tuossa hankkimassasi mallissa on jostain syystä kiinnityspisteet tuolle toiselle puhallinkehikolle.

                            On muuten aika järeä tuo 200:sen puhallin. Tuntuu siltä pienempi auto kulkee jo puhaltimen voimalla vaikka kone on sammutettu, sen verran kova puhuri käy täysillä kierroksilla. Laitoin aikoinaan kilpuriin ja moni ihmetteli mikä siellä puhaltaa kun lahkeet lepattaa auton takana.

                            Comment


                              #15
                              Onhan se. Painaakin tuhottomasti.

                              Syylärin kiinnitysreiät oli kohdallaan, mutta yläreunan tukirautojen kiinnitysreiät eivät olleet koneen puoleisessa kulmassa ihan kohdillaan.

                              Comment

                              Working...
                              X