Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Automaatti ja peräkärryn veto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Automaatti ja peräkärryn veto

    Moi!

    Pari tyhmää kysymystä:

    Osaako kukaan sanoa A6 -95 diesel automaattilaatikon kestävyydestä peräkärryn vedossa? Erityisesti kiinnostaa se, että kannattaako kärryä vedettäessä käyttää D:tä vai pitäisikö kenties pitää 3:sta silmässä? Kyseessä kuitenkin ihan maltilliset painot (300-500 kg) ja nopeudet max 90km/h?

    Ja lisäkyssäri vielä, pitäisikö kaupunkiajossa jolkotella 3:lla vai onko D:n käyttö ihan ok?
    Viimeksi muokannut 8866; 8.5.2009, 09:51. Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.

    #2
    Mulle on jäänyt kuva, että automaatti kestää kärryn vetoa ihan hyvin, kunhan antaa vaihteiden kytkeytyä ennen kaasun painamista (esm. pakille vaidettaessa) ja kunhan pitää kierrokset parhaan väännön alueella. Nämä siis mitä juttuja olen lukenut. Omia kokemuksia automaateista ei ole.
    Nuo kärryn painotkaan ei kyllä kummoisia ole.

    Comment


      #3
      Viime viikonloppuna oli veturina automaattivaihteinen Land Rover Discovery ja kärrynä traileri + auto. Maantievauhdissa mentiin D:llä momentinmuunnin lukkiintuneena ja pienemmällä tiellä 3:lla. Matkaa ei toki tullut kovin paljoa noin suurella kuormalla mutta ihan kohtuullisen kevyen oloisesti se tuli.

      Comment


      • #4
        Oon kans vedelly asuntovaunua, mutta lukko 4:lla, D:llä oon joskus vetäny ihan vahingossa ku on kepukka menny automaattisesti D:lle, ei ainakaan tuntunu pahalta niillä lyhyillä vedoilla, mutta varmuuden vuoks 4:lla. Muuttokuormaa peräkärryllä vedin kyllä D:llä.

        Comment


        • #5
          Noo kannattaa ainakin tarkistaa, että on lisäjäähdytystä vaihteiston öljynkierrossa=).
          On yleensä putket eteen jäähdyttäjän yhteyteen tai erillinen kenno edessä. Käy sen verran kuumana kuitenkin kun muunnin joutuu tekeen töitä vaunun vedossa. Syytä muistaa myös, että öljynvaihtoväliä vaihteistoon on syytä lyhentää, jos useinkin vaunu/traileri/kärry perässä.

          Comment


            #6
            Moroo,

            Hevosen vetoo on veturi haussa ja koska sitä tarvitaan juuri talven huonoimmilla keleillä on sen oltava neliveto. Lisäksi sen on oltava farkku(2 koiraa) ja automaatti, emäntä poltti jo yhden kytkimen.
            Automaatilla vedosta olen ymmärtänyt, että ei saisi vetää suurimmalla pykälällä. Sportti päälle ja maltillista ajoa.

            Mikä on automaatin öljynvaihtoväli?

            Niin alla on tällä hetkellä MB W124 E220 bensatomaatti -95. Mersun 4Matic oli ensin haussa, mutta hinta ja kulutuslukemat alkoi hirvittää, ajoa tulee noin 30 vuodessa.
            Viimeksi muokannut Sleepy2; 19.9.2008, 16:25. Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.

            Comment


            • #7
              Myös hevosta perässä repineenä en kyllä suosittele automaatti laatikkoa, laatikko on todella kovalla rasituksella kyseisessä toiminnassa. Ainakaan volvon/bemarin laatikot ei meinaa kestää edes normi ajossa, mersuista ei niinkään kokemusta ole. Saattaa tulla kalliiksi automaatin kanssa !

              Noilla km dieseli ehkä kannattavampi ja bensa koneet ottavat enemmän nokkiinsa kärryn vedosta kulutuksen kannalta. Itsellä oli 530d hevosen vetoon ja painava telikärry, kulutus ei noussut kuin 1-2L/100km

              Mitenkähän mahtaa olla maastureiden automaatit ?

              Comment


              • #8
                Ei ainakaan volvossa ongelmaa, bensaturbo ja automaatti(940), automaatin ideahan on että se kytkee pienempää silmään tarvittaessa, esimerkiksi raskaalla kuormalla ja ylämäessä. Kulutus ainaki nousee mutta nuissa bensavehkeissä ole niin justiin. Mitä audilla vähän vetäny kärryä niin ainaki kevyempi(300-400kg) kärry ei tunnu missään automaatilla. Herkemmin puottaa pienemmäle vain. Öljyt automaatista kulahtaa äkäseen jos enempi veättää, kannattaa siis vaihella useammasti, ei ole suuri lovi lompakkoon varsinki jos vertaa lootaremppaan.

                Comment


                • #9
                  Aivan vanhemmat automaatit voi toimia, mutta uudemmat jossa ovat nämä "ikiöljyt" ovat vaaravyöhykkeellä. Itse en semmoisella vetäisi.

                  Comment


                    #10
                    jatketaas aihetta,oiskohan toi tiptronic:i hyvä pitää S asennossa kun lähtee asuntovaunun kanssa "tientukkeeks" ?????

                    Comment


                      #11
                      Tuntuu olevan mustatuntuu ja vaimostakans topicci.
                      Tämän päivän automaattilaatikot toimivat erinomaisen hienosti myös perävaunun vedossa.
                      Jos vetokoukku on tehdasvarusteena autoon asennettu, voi sitä myös käyttää sujuvasti suurimpaan sallittuun vetomassaan asti.
                      Luonnollisesti auton huolto on oleellista kuten myös vaihteiston öljynvaihto suositeltavaa.
                      Olen useammalla automaattivaihteisella ja manuaalilla rattaita vetänyt. Manuaalin osoittautuessa huonommaksi kytkimien vajavaisuuksien vuoksi.
                      Kyllä se keppi saa olla D-asennossa aivan kuten muulloinkin tietokoneohjatuissa vaihteistoissa.

                      Comment


                        #12
                        eikös noita manuaaleja hajoillut (merkistä riippumatta),kun vedettiin vitosella suomen nopeuksilla?eli tästä se ajatus lähti.

                        Comment


                          #13
                          Taisi 80-90-luvuilla Mitsun Pajeron sekä Toyo Hiacen laatikko olla kulutustavaraa vitosella kirkonkylänopeuksilla. Mutta ei kärry siihen liittynyt, ne hajosivat muutenkin.
                          Samaa aikakautta löytyi muistakin laatikoista heikkoja lenkkejä, mutta ei sitä sovi yleistää näihin tietokoneaikakauden automaatteihin. Ne eivät hajoa kärryn vetoon vaan huoltamattomuuteen joka keksittiin samalla hetkellä kuin ikuinen öljytäytös.

                          Comment


                          • #14
                            Kuorman vetäminen Audi A6, 3.0 tdi automaatti

                            Pitäisi lähteä vetämään traileria auto päällä, kokonaispaino jotain 1300kg, mitä ohjekirja sanoo vaihdevalitsimen asennosta kun on kuormavedosta kyse, pitäisikö mennä sport-asenolla vai ihan normaalilla (saahan sitä tietenkin itsekin sotkea pykäliä)?? Itsellä ei ole Suomenkielistä ohjekirjaa, laatikko on 6 vaihteinen automaatti, 6. vaihde vaikuttaa vaan aika harvalta kuorma päällä menemiseen.

                            Comment


                              #15
                              C4 koppasella dieselillä vedetty 1400kg painosta vaunua tuhansia kilometrejä D-pykälä aina päällä... Hyvin on pelannu...

                              Comment


                              • #16
                                Kai: vastaavalla 4F 3.0TDI:llä olen vedellyt aika paljon suunnilleen saman painoista autotraileria ja hienosti se tulee siellä perässä ihan sillä D:llä. Kärryn kanssa laatikko vaihtaa eri tavalla kuin ilman kärryä ja harvemmin tarvitsee itse puuttua vaihtamiseen.

                                Comment


                                • #17
                                  Aikoinaan tuli vedeltyä e39 530d surullisen kuulaisalla steptronicilla hevoskoppaa pitkin poikin ja sillon kyllä itte pykältelin ja annoin kiertää aina 3500rpm ja vaihto. Tiiä sit auttoko mitään mut ei mennyt koskaan laatikko särki.

                                  Comment


                                    #18
                                    Olen 4F 3.0tdi (ZF) ja Q7 3.0tdi (Aisin) vetänyt ~3000kg kärryjä ja tulee perinteisellä momentinmuunnin laatikolla nätisti perässä sekä D että S asennoilla. Lisäksi mäessä tai hangessa tuommoinen öljynvatkain on erityisen kätevä kun siinä ei pala kytkinlevyt ja pystyy hitaastikin liikuttamaan.

                                    Aasinsiltana siis siihen että piti DSG laatikolla olevalla Skoda Rapidilla hieman hinata Ducatoa. Hiljaa hinaaminen pihalla ahtaissa väleissä on mahdotonta, koska laatikko yrittää päästä ykkösvaihteelle mutta sen nopeus on tyhjäkäynnilläkin aivan liikaa. Ja vähän kun joutui säätämään jarrulla niin kytkin haisee kabiinissa välittömästi. Tuommoinen pikkunen Rapid ei nyt tietysti oo tarkoitettukaan >2000kg omapainoisen pakun hinaamiseen mutta jäi todella paska maku.

                                    Onko stronic yhtä huono ja epäkäytännöllinen?

                                    Comment


                                    • #19
                                      S-tronic on ihan sama asia kuin DSG, nimi vaan on eri.

                                      Mutta noita lootia on paljon erilaisia, Rapidissa on se heiveröisin DQ200 jossa on perinteiset kuivat kytkinlevyt. Eihän tavallinen kytkin kovin paljoa luistattamista siedä joten huono se tuollaiseen käyttöön on.

                                      Järeämmissä DSG/S-tronic laatikoissa on öljykylpyiset kytkinlevyt. Ei nekään ole sama asia kuin momentinmuunnin joka painii täysin omassa sarjassaan, mutta sietää ne enemmän luistattamista kuitenkin. Omassa autossa on DQ500 ja sillä olen ihan hyvin hinaillut kärryä joka kuormineen painaa 2500kg.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä perinteinen öljyvatkain on ihan omassa luokassaan peräkärryhommissa. Ei kahta sanaa. Asensin peruutuslukon vetoaisaan ekan peruutuksen jälkeen, kun vetoauto oli vaihtunut 4f 6hp > tiguan dq500. Vähällä käytöllä olevassa kärryssä ei tahdo automatiikka oikein hyvin pelata, että pudottaisi jarrun pois peruuttaessa. Henkisesti raskas peruuttelu oli :)

                                        Kuten ylempänä todettu DQ200 ei ole kuitenkaan ehkä SE referenssi kuinka hienosti kaksoiskytkinlaatikko voi toimia.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X