Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytinesteongelma ja merkkivalo A6 2.4 V6 -99

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Jäähdytinesteongelma ja merkkivalo A6 2.4 V6 -99

Tervehdys

Tänään käynnistäessä aamulla tuli outo ongelma mittaristossa F-valo piippasi 3 kertaa ja ja tämä punainen valo vilkkui noin 10sek jonka jälkeen loppui..

Muistin että minulla oli sama ongelma noin 2vuotta sitten jolloin huomasin
    että jäähdytineste oli vähissä laitoin lisää nestettä ja asia korjaantui.

Mitään vuotoja tms. ei näiden 2 vuoden aikana ole ilmaantunut.

Katsoin aamulla paisuntasäiliötä ja todellakin neste oli aika vähissä, auto oli pysäköity mäkeen joten tämäkin vaikutti asiaan (keula alaspäin). Ajoin työpaikalle noin 5km ja tarkistin nesteen määrän nestepinta oli noussut melkein -min tasolle.

Johtuisiko tämä ongelma siitä että jossain olisi pieni vuoto, vuodon täytyy olla todella pieni koska olen aina silloin tällöin tarkistellut nestepintoja ja jäähdytineste aina aina ollut noin min tasolla. Vai voisiko tällä sään kylmenemisellä olla jokin syy - yhteys asiaan koska tänä aamuna oli ensimmäinen ns. kylmä aamu?

Ei nestettä katoa jollei ole jonkin moista vuotoa. Järjestelmä on paineistettu, joten jos sitä katoaa niin tihkuu jostain pihalle.

Itse juuri Passatista yhden vesiletkun vaihdoin kun nesteet sieltä alkoi kadota. Vaikka vuoto oli aika iso tuossa, niin ei sitä huomannut vasta kun ajoi lämpöiseksi ja alkoi letkuja tarkistelemaan. Tuosta katosi kuitenkin sellanen paisarin verran nestettä 100km:n matkalla.

Nestepinta elää hieman lämpötilan mukaan, muttei litroja.

Comment

Nostetaanpas vanhaa topiccia hieman esille...

Tänään huomasin töihin tullessani, että audi oli laskenut parkkihallin lattialle mukavan lätäkön jäähdytinestettä varmaan noin 1l koska paisuntasiliö oli tyhjä.

Lisäsin paisuntasiliöön vettä ja käytin koneen lämpimäksi huomasin että vuoto tapahtuu moottorin päädystä (tipat tulevat öljypohjaa pitkin) ei kuitenkaan jäähdyttimestä. Vuoto ei ole ihan mahdotonta mutta kuitenkin aika reipasta (3-5 tippaa sekunnissa)

En saa autoa nosturille, mutta se saa odottaa ensiviikon korjausaikaa parkkihallissa. Öljyt ovat "puhtaat" sekä ulosvuotava nestekkin on "puhdasta"

Itse veikkailisin viaksi vesipumppua, mutta onko jokin letkuvuoto todennäköisempää? Ilmeisesti jos kyseessä on vesipumppu kannattaa
      varautua myös jakohihnan vaihtoon, kun sehän menee siinä samalla..

Olen jo varautunut henkisesti tuohon vesipumpun / jakohihnan vaihtoon joten budjetti on noin 1000? Voisiko olla jotain vielä "kalliimpaa" mihin pitäisi varautua? Mielestäni moottorista kuuluu pieni sivuääni jota ennen ei ole kuulunut ja epäilen että se kuuluu vesipumpusta. Lämmöt nousevat normaalisti ja kone toimii muutenkin täysin normaalisti. Onko kenelläkään kokemuksia että pitääkö vesipumppu "loppuessaan" sivuääniä?

Comment

kyllä se saattaa pitää aika kovaakin ääntä,vaihda sitten samalla se termostaattikin

Comment

Working...
        X