Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44/käynnistysongema

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ44/käynnistysongema

    100 Avant 2.2 Turbo -90 ei tahdo käynnistyä, kun on seisonut päivän pari. Eli joudun starttailemaan minuuttitolkulla ennen kun hörähtää. Vika lienee polttoainepuolella, eli onko järjestelmässä joku takaiskuventtiili, ja jos niin mistä sen löytää ja mitä pitää uusia bensapumppu on uusittu pari vuotta sitten. Olenko oikeilla jäljillä ?

    #2
    Takaiskuventtiili on pumpun lähtöliitännässä.

    Comment


    • #3
      Eli jossain bensatankin tuntumassa? Mistä kautta tätä lähtöliitäntää Avantissa pitää lähteä hakemaan. Sain käyttöauatosta räjäytyskuvan, mutta en siitä oikein tunnista tätä venttiiliä - ei kukaan varmaan vag-koodia tiedä?

      Comment


        #4
        Tarkista ryyppysuuttimen toiminta.

        Comment


        • #5
          No nyt se ei lähde käyntiin ollenkaan - missä se ryyppysuutin mahtaa olla ja miten se tarkistetaan. Starttailin niin kauan kun hermo kesti, mutte ei lähde - bensapumppu on vaihdettu n. pari vuotta sitten..

          Comment


            #6
            No sitten vika on muualla. Ryyppysuutin eli kylmäkäynnistyssuutin eli KK-suutin sijaitsee imusarjassa, mutta kyllä sen pitäosi lähteä käyntiin täysin ilman sitäkin, ainoastaan huonommin.

            Tarkastaisin bensapumpun releen (korkea rele konehuoneessa, sulakepaikka päällä). Surinan kyllä kuulee, kun autoa startaa, jos pumppu pyörii. Yhdistä suoraan ne kaksi isoa kantaa toisiinsa, niin pumpun saa pyörimään ilman relettä.

            Jos pumppu ei pyöri normaalisti releen kanssa eikä lähde käyntiin edes releen ohittamalla, sitten tod.näk. hall-anturi rikki. Sijatisee virranjakajan kyljessä, kolmijohtonen. Haulla löytyy tarkastusohjeet.

            Laittamalla sen b.pumpun releen isojen kantojen väliin kytkimen, voi käyttää pumppua manuaalisesti. Pitkän seisonnan jälkeen pumppu ensin pyörimään ~5sek, ja sitten vasta startti. Jos vaatii vieläkin sahausta, niin silloin ei ole vika bensan karkaamisessa takaisin tankkiin seisonnassa.

            Comment


            • #7
              Olen aika noviisi näissä asioissa, mutta kiinnostaa perehtyä audin sielunelämään harrastusmielessä ja vähän pakostakin, että saa hienon vanhuksen pysymään hengissä.
              Tarkennuksia:
              - eli onko se rele siellä sulakelaatikossa vai jossain lähistöllä..
              - mistä kautta avantin bensapumppuun pääsee käsiksi
              - Ovatko ne isot anturit bensapumpussa, jotka pitäisi yhdistää
              - Onko nämä hall-anturi ja rele kalliita, kannattaisiko vaihtaa ja kokeilla
              - mitä tämä hall antri tekee?

              Comment


                #8
                - Rele on konehuoneen sulakerasiassa. Muistaakseni korkein rele, mutta siinä on kuitenkin ainoana sulakepaikka päällä (ei kuulu olla sulaketta, sulakepaikka on vikakoodien vilkuttelua varten, mallista riippuen käytössä tai ei).

                - Takakontista mattojen alta löytyy pyöreä luukku

                - Ei. Kyse oli sen bensapumpun releen kannoista. Releen kaksi isoa nastaa käyttävät bensapumppua.

                - Uutena ovat, jos enää edes saa. Hall-anturin voi rakentaa uudelleen suhtedullisesti tarvikevaraosasta. Vaatii pientä patenttia. Haulla lisää. Relettä ei kannata vaihtaa suoraan, hall ehkä.

                - Hall antaa sytytysboksille tiedon milloin pitää antaa kipinää ja samalla myös käynnistää bensapumpun, kun tunnistaa koneen pyörivän. Usein vanhuuttaan hajoava osa. Yleistä.

                Comment


                • #9
                  Tunnistin nuo komponentit mutta nyt on sellainen ongelma, että en oikein kehtaa edes kysyä näin julkisesti mutta menköön..
                  -Eli se rele on siinä siististi sulakekotelossa mutta miten se irroitetaan, koitin vetämällä, niin kuin sulaketta mutta oli sen verran tiukka, että en uskaltanut lisätä voimaa..

                  Comment


                    #10
                    Kyllä se siitä vetämällä lähtee.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä. Se on tiukassa. Paina reletaulua samalla alaspäin tiukasti tai kampea se rele jollain irti. Muuten lähtee koko paneeli mukana.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä se rele varmaan on, koska releen ohittamalla pumppu toimii - tilasin uuden releen ja saan se vasta torstaina. Täytyy varmaan jollain lailla ruveta jo valmiiksi varautumaan tuohon hall-anturiin, koska se varmaan on sitten seuraava. Kiitoksia täsmällisistä neuvoista..on tämä foorumi loistava peli. Maksan ilolla clubin jäsenmaksut...

                        Comment


                          #13
                          Et voi vielä päätellä että vika on releessä. Jos tarkastat antaako kone kipinää, voit kyseisen päätelmän mahdollisesti tehdäkin.

                          Comment


                            #14
                            Juurikin, kuten Petri sanoi. Kuten minäkin jo mainitsin, relettä ohjaa hall-anturi. Mikäli hall-anturi on rikki, myöskään bensapumppu ei lähde pyörimään sen lisäksi, että kipinää ei tule.

                            Comment


                            • #15
                              Taisin vissiin vetää liian suoraviivaiset johtopäätökset. Vaihdan nyt kuitenkin sen releen, kun tuli tilattua - jatketaan sitten eteenpäin...

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä se se rele oli. Tuossa lähiromuttamolla sattui olemaan audi, jossa on ollut ruiskukone. Moottori oli jo revitty irti, mutta sulakerasia paikalla ja siellä juuri tarvitsemani rele. Maksoin 10? ja laitoin releen kiinni ja niinpä lötkö heräsi henkiin. Tällä sain sielunrauhan - uusi rele tulee käyttöautoon perjantaina, joten laitetaan tämä testirele varaosavarastoon.

                                Tuo hall-anturi on kuitenkin jäänyt vaivaamaan se verran, että miten siihen ongelmaan voisi varautua, koska nyt on uusittu bensapumppu ja rele - todennäköisesti seuraava on tämä hall. Virranjakajassa on se pistoke, jossa kolme johtoa mutta ilmeisesti sisällä on muita asiaan liittyviä komponentteja. Pitäisikö ostaa romuttamolta se koko virranjakaja ja virittää (mitä tarkoittaneekaan) se halleineen odottamaan seuraavaa iskua?? Olen koittanut kohtuudella varautua mahdollisiin ongelmakohtiin etukäteen, koska kun ruvetaan etsimään kolmivaihteisella automaattilaatikolla varustettuun 2,2 turboon (ei Quattro) osia niin vaikealta tuntuu ja aikaa kuluu. No tämä menee jo varmaan esson baari tason jutuksi. Mutta kiitoksia vielä kerran ...

                                Comment


                                  #17
                                  Ei kannata ostaa romikselta hallia, koska osat ovat hall-anturissa todennäköisesti ihan yhtä ajan kuluttamat. Eikä se nyt välttämättä tule hajomaan, vaikka yleistä onkin.

                                  http://www.performance-cafe.com/prod...oducts_id=1137
                                  Tuollainen Golf Mk1-2:sen hall-anturi on vissiin sama osa kuin typ44:issä. Ehkä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei se hall tule välttämättä hajoamaan, vaikka yleistä se onkin. Toisilla hajoaa, toisilla ei. Käytettyä ei romikselta ehkä kannata hankkia, sillä on mitä todennäköisemmin yhtä ajan kuluttama.

                                    Typ44:n hall on vissiin sama kuin Golf MK1-2:ssa eli jokseenkin tuollainen. Jos en väärin muista, esim. VPV-motorracingiltä saa Honeywellin 2AV54 Hall-anturia, jolla voi korjailla vanhan. Ei siis ole koko osa, vaan pelkkä se varsinainen hall-anturi eli tälläinen. Eli pientä rakentamista vaatii.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Taisin hehkuttaa liian aikaisin -releen vaidon jälkeen homma toimi hyvin n. kolme tuntia. Kävin varmuuden vuoksi äsken kokeilemassa käynnistää ja ei vain lähtenyt käyntiin. Eli hall anturin kippuun ????

                                      Comment


                                        #20
                                        Pistä testiledi hallin töpselin keskimmäisen navan ja akun plussan välille. Tämä siis niin, että hallin töpseli jää jakajaan kiinni.
                                        Ledin pitäisi vilkuttaa, kun starttaat.

                                        Jos ei niin itse hallissa vikaa tai sen syöttöjännitteessä. Hallin töpselin ulommaisista navoista mitattuna pitäisi löytyä noin akkujännite.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt aika ja osaaminen loppuu - toimitin auton Matalamäen Maurin pajalle. Raportoin asian edistymisestä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tarkista määräjakajan lautasen asento, jos kahnuttaa seinään kiinni -> ei tule bensiiniä.

                                            Ohivuodot määräjakajan ja sylinterikannen välillä aiheuttavat saman ongelman.
                                            - kumiosat ja -letkut
                                            - suuttimien tiiveys

                                            Näitä vikoja yleensä K-jetissä on. Takaiskuilla ja kylmästarttiventtiileillä saa käyttömukavuutta, mutta ei ne brutaalisti estä käynnistämistä jos kone muuten on kunnossa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Menee aika epätoivoiseksi - Autosäkö Matalamäki on mittaillut kaikki mahdolliset anturit ym. ja vikaa ei löydy - voiko se olla jokin ohjausboksi sökönä. Huomenna pitää hakea jostain uusi (max 2000 €) kakkosauto ja sitten löytyy lötköön hyviä varaosia...

                                              Comment


                                                #24
                                                Tuleeko kipinä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei tuu...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    No tuon hallin osaat kyllä varmaan testata itsekkin. Vaikka virtakynällä onnistuu.

                                                    Jos pummpu pyörii startatessa, niin halli on kunnossa.

                                                    Sittenhän sinne ei jää enää kuin puola ja sytkäyksikkö ja/tai niiden johtoviat.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Miten olisi tarkistaa vikakoodit?
                                                      http://www.sjmautotechnik.com/troubl...MC2.html#fctwo

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pumppu ei pyöri startatessa ja kipinää ei tule. Otan aikalisän - ostin passatin ja laitan audin nyt seisomaan ja ihmettelen sitä ajan kanssa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hall se on sitten 91,37% tödennäköisyydellä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kyllä se hall oli. Matalamäki rakenteli edullisesti uuden jonkun golfin hallin pohjalta. Eli saatiin hieno lötkö taas eloon ja nyt olisi myynnissä Passatin -92 farkku. Kiitoksia vastanneille asiantuntevista kommenteista. Vaikka itse en ole kovin näppärä varsinkaan näissä sähköpuolen hommissa, niin tämä on todella rahanarvoista tietoa kun voi ilmoittaa pajalle autoa viedessä, että vika lienee hall-anturissa kun kertoisi vain, että kärry ei lähde käyntiin. Kiitoksia vielä..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X