100 Avant 2.2 Turbo -90 ei tahdo käynnistyä, kun on seisonut päivän pari. Eli joudun starttailemaan minuuttitolkulla ennen kun hörähtää. Vika lienee polttoainepuolella, eli onko järjestelmässä joku takaiskuventtiili, ja jos niin mistä sen löytää ja mitä pitää uusia bensapumppu on uusittu pari vuotta sitten. Olenko oikeilla jäljillä ?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Typ44/käynnistysongema
Collapse
X
-
No sitten vika on muualla. Ryyppysuutin eli kylmäkäynnistyssuutin eli KK-suutin sijaitsee imusarjassa, mutta kyllä sen pitäosi lähteä käyntiin täysin ilman sitäkin, ainoastaan huonommin.
Tarkastaisin bensapumpun releen (korkea rele konehuoneessa, sulakepaikka päällä). Surinan kyllä kuulee, kun autoa startaa, jos pumppu pyörii. Yhdistä suoraan ne kaksi isoa kantaa toisiinsa, niin pumpun saa pyörimään ilman relettä.
Jos pumppu ei pyöri normaalisti releen kanssa eikä lähde käyntiin edes releen ohittamalla, sitten tod.näk. hall-anturi rikki. Sijatisee virranjakajan kyljessä, kolmijohtonen. Haulla löytyy tarkastusohjeet.
Laittamalla sen b.pumpun releen isojen kantojen väliin kytkimen, voi käyttää pumppua manuaalisesti. Pitkän seisonnan jälkeen pumppu ensin pyörimään ~5sek, ja sitten vasta startti. Jos vaatii vieläkin sahausta, niin silloin ei ole vika bensan karkaamisessa takaisin tankkiin seisonnassa.
Comment
-
Olen aika noviisi näissä asioissa, mutta kiinnostaa perehtyä audin sielunelämään harrastusmielessä ja vähän pakostakin, että saa hienon vanhuksen pysymään hengissä.
Tarkennuksia:
- eli onko se rele siellä sulakelaatikossa vai jossain lähistöllä..
- mistä kautta avantin bensapumppuun pääsee käsiksi
- Ovatko ne isot anturit bensapumpussa, jotka pitäisi yhdistää
- Onko nämä hall-anturi ja rele kalliita, kannattaisiko vaihtaa ja kokeilla
- mitä tämä hall antri tekee?
Comment
-
- Rele on konehuoneen sulakerasiassa. Muistaakseni korkein rele, mutta siinä on kuitenkin ainoana sulakepaikka päällä (ei kuulu olla sulaketta, sulakepaikka on vikakoodien vilkuttelua varten, mallista riippuen käytössä tai ei).
- Takakontista mattojen alta löytyy pyöreä luukku
- Ei. Kyse oli sen bensapumpun releen kannoista. Releen kaksi isoa nastaa käyttävät bensapumppua.
- Uutena ovat, jos enää edes saa. Hall-anturin voi rakentaa uudelleen suhtedullisesti tarvikevaraosasta. Vaatii pientä patenttia. Haulla lisää. Relettä ei kannata vaihtaa suoraan, hall ehkä.
- Hall antaa sytytysboksille tiedon milloin pitää antaa kipinää ja samalla myös käynnistää bensapumpun, kun tunnistaa koneen pyörivän. Usein vanhuuttaan hajoava osa. Yleistä.
Comment
-
Tunnistin nuo komponentit mutta nyt on sellainen ongelma, että en oikein kehtaa edes kysyä näin julkisesti mutta menköön..
-Eli se rele on siinä siististi sulakekotelossa mutta miten se irroitetaan, koitin vetämällä, niin kuin sulaketta mutta oli sen verran tiukka, että en uskaltanut lisätä voimaa..
Comment
-
Kyllä se rele varmaan on, koska releen ohittamalla pumppu toimii - tilasin uuden releen ja saan se vasta torstaina. Täytyy varmaan jollain lailla ruveta jo valmiiksi varautumaan tuohon hall-anturiin, koska se varmaan on sitten seuraava. Kiitoksia täsmällisistä neuvoista..on tämä foorumi loistava peli. Maksan ilolla clubin jäsenmaksut...
Comment
-
Kyllä se se rele oli. Tuossa lähiromuttamolla sattui olemaan audi, jossa on ollut ruiskukone. Moottori oli jo revitty irti, mutta sulakerasia paikalla ja siellä juuri tarvitsemani rele. Maksoin 10? ja laitoin releen kiinni ja niinpä lötkö heräsi henkiin. Tällä sain sielunrauhan - uusi rele tulee käyttöautoon perjantaina, joten laitetaan tämä testirele varaosavarastoon.
Tuo hall-anturi on kuitenkin jäänyt vaivaamaan se verran, että miten siihen ongelmaan voisi varautua, koska nyt on uusittu bensapumppu ja rele - todennäköisesti seuraava on tämä hall. Virranjakajassa on se pistoke, jossa kolme johtoa mutta ilmeisesti sisällä on muita asiaan liittyviä komponentteja. Pitäisikö ostaa romuttamolta se koko virranjakaja ja virittää (mitä tarkoittaneekaan) se halleineen odottamaan seuraavaa iskua?? Olen koittanut kohtuudella varautua mahdollisiin ongelmakohtiin etukäteen, koska kun ruvetaan etsimään kolmivaihteisella automaattilaatikolla varustettuun 2,2 turboon (ei Quattro) osia niin vaikealta tuntuu ja aikaa kuluu. No tämä menee jo varmaan esson baari tason jutuksi. Mutta kiitoksia vielä kerran ...
Comment
-
Ei kannata ostaa romikselta hallia, koska osat ovat hall-anturissa todennäköisesti ihan yhtä ajan kuluttamat. Eikä se nyt välttämättä tule hajomaan, vaikka yleistä onkin.
http://www.performance-cafe.com/prod...oducts_id=1137
Tuollainen Golf Mk1-2:sen hall-anturi on vissiin sama osa kuin typ44:issä. Ehkä.
Comment
-
Ei se hall tule välttämättä hajoamaan, vaikka yleistä se onkin. Toisilla hajoaa, toisilla ei. Käytettyä ei romikselta ehkä kannata hankkia, sillä on mitä todennäköisemmin yhtä ajan kuluttama.
Typ44:n hall on vissiin sama kuin Golf MK1-2:ssa eli jokseenkin tuollainen. Jos en väärin muista, esim. VPV-motorracingiltä saa Honeywellin 2AV54 Hall-anturia, jolla voi korjailla vanhan. Ei siis ole koko osa, vaan pelkkä se varsinainen hall-anturi eli tälläinen. Eli pientä rakentamista vaatii.
Comment
-
Pistä testiledi hallin töpselin keskimmäisen navan ja akun plussan välille. Tämä siis niin, että hallin töpseli jää jakajaan kiinni.
Ledin pitäisi vilkuttaa, kun starttaat.
Jos ei niin itse hallissa vikaa tai sen syöttöjännitteessä. Hallin töpselin ulommaisista navoista mitattuna pitäisi löytyä noin akkujännite.
Comment
-
Tarkista määräjakajan lautasen asento, jos kahnuttaa seinään kiinni -> ei tule bensiiniä.
Ohivuodot määräjakajan ja sylinterikannen välillä aiheuttavat saman ongelman.
- kumiosat ja -letkut
- suuttimien tiiveys
Näitä vikoja yleensä K-jetissä on. Takaiskuilla ja kylmästarttiventtiileillä saa käyttömukavuutta, mutta ei ne brutaalisti estä käynnistämistä jos kone muuten on kunnossa.
Comment
-
-
Kyllä se hall oli. Matalamäki rakenteli edullisesti uuden jonkun golfin hallin pohjalta. Eli saatiin hieno lötkö taas eloon ja nyt olisi myynnissä Passatin -92 farkku. Kiitoksia vastanneille asiantuntevista kommenteista. Vaikka itse en ole kovin näppärä varsinkaan näissä sähköpuolen hommissa, niin tämä on todella rahanarvoista tietoa kun voi ilmoittaa pajalle autoa viedessä, että vika lienee hall-anturissa kun kertoisi vain, että kärry ei lähde käyntiin. Kiitoksia vielä..
Comment
Comment