Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Krrrr ääni kiihdytettäessä 1.8T

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Krrrr ääni kiihdytettäessä 1.8T

    Terve,

    joskus kun painaa lappua kunnolla alas alkaa kuulua konehuoneesta sellainen Krrrrr änni.
    Arvaan että joku venttiili päästää ylimääräisiä paineita ulos, eli aivan normaalia, eikö näin?

    Tämä on kaiketi FAQ mutta Krrrr haulla en löytänyt mitään aiheeseen liittyvää :)

    #2
    Ettei pääsis moottori (tai joku siihen liitetty) kallistuessaan ottamaan kiinni johonkin?

    Comment


    • #3
      Mulla oli edellisessä A3:ssa sellanen kumma ongelma, kun vaihdoin moottorin alimmaisen tuen uuteen, niin alkoi kiihdytettäessä kuulua kovaa meteliä ja tärinää.

      Olin vaihtamassa tukea sen takia uuteen, et vanhasta tuesta oli lohjennut iso pala siitä kohdasta mihin tuen kumit tulee. Eli ilmeisesti tukipalkki mihin moottorintuki tulee sisälle oli ottanut iskua ja samalla lohkaissu tuesta tämän puuttuvan palan. Sitten kun laitoin sinne uuden ehjän tuen, niin aina kun moottori heilahteli enemmin, niin se tuki otti kiinni runkoon ja piti kauheeta ääntä. En ainakaan siihen keksiny mitään muuta selitystä, kun kaikki muuten näytti olevan OK ja rikkinäisellä tuella kaikki oli hyvin...
      no en sille sitten kuitenkaan tehny mitään, vaan laitoin vanhan tuen paikoilleen kun sekin siellä hyvin oli siihen asti toiminut...

      Comment


        #4
        Jarkko: Ääni muistuttaa ehkä parhaiten sellaista ääntä kuin joku solenoidi
        vetäisi itsensä sisään ja ulos nopeaan tahtiin. Ääni tulee selvästi edestä
        joten en usko että mikään moottorin osa nojaisi runkoon. Voihan se nojaaminen
        tietenkin tapahtua johonkin muoviin...

        Ääni on pärisevä, vähän kuten pahvi polkupyörän pinnoissa kovassa (fillari)
        nopeudessa.

        Koska föönitekniikka on uutta minulle kysyisin että onko järjestelmässä jonkinlainen
        laite joka päästää ylimääräiset ahdot pois? Onko A4-sen sellainen laite sellaista
        on/off-tyyppiä ja se taajuutta säätelemällä rajoittaa ahtopaineita? Vai olenko nyt
        ihan hukassa tämän asian kanssa?

        Comment


          #5
          Ettei se vaan noin rajusti nakuttaisi??

          Toivottavasti ei

          Comment


            #6
            No, Königin jampan mukaan tuo ei kyllä nakutusta ole vaan jostain muusta on kyse.

            Ääni on hiukan kuin venttiilin naputusta mutta kun se vain esiintyy ahdon alaisena.

            Rullille kun pääsisi niin olisi helpompaa paikallistaa.

            Comment


              #7
              Kuulostaa villiltä. Oothan kattonu vikakoodit? Itse ajelisin hyvinkin varovaisesti.

              Comment


                #8
                No nyt hiukan enemmän koeajettuani alkaa vaikuttaa siltä että ääni on voimansiirrosta :(
                Ostin vielä auton yksityiseltä :(

                Vasemmassa vetarissa on enemmän väljää kuin oikeassa. Mutta ihmeellistä siten että
                käännöksessä ei äännä tai sitten en uskalla antaa tarpeeksi hanaa kaarteessa.

                Ääni on voimakkaimmillaan ykkösellä, ääntää vielä kakkosella mutta kolmosella
                ääni on ehkä jo poissa. Aavistuksen kuluu pärinää kolmosella mutta en ole varma.
                Suhinatkin alkaa noissa nopeuksissa olemaan sen verran voimakkaita että ääni
                todnäk peittyy. Nelosella ja vitosella ei rapise yhtään.

                Voiko vetari päristä suoraan ajettaessa vai aletaanko katsoa laatikkoa? PItänee
                katsoa mitä laatikosta joutuisi pulittamaan, varmaan paljon.. Joku tuossa veikkaili että
                mahdollisesti hammas poissa jostain rattaasta laatikossa. Tietääkö kukaan mitä
                laatikoita voisi katsella tuollaiseen? Autovahinkokeskuksessa on ainakin

                1995 VNR: E079260 F1 15V/CFX19104/4X4 Laatuluokka

                Hintaa 1200?.

                Kaikki tehot on kyllä tallella. Ääntä ei tule ollenkaan vapaalla moottori kierrättäessä.
                Ääni vaikuttaa ilmentyvän vain 2000-4000 aluella mutta en ole tästäkään varma

                Miten ABT lastun antama vääntökäyrä, sattuisiko yhteen tuon äänen kanssa?

                Rapiseva/pärisevä ääni on enemmän vauhdin mukaan tiuhentuva kuin kierrosten, ehkä.

                Vetonivel vaikuttaa olevan vain 66? motonetissä. Ehkä kannattaisi vaihtaa se vain
                että saa sen laskettua pois, kulutustavaraahan ne ovat. kai?

                Comment


                  #9
                  TI-halleissahan on niitä laippanostureita, joilla saa koko auton ilmaan, uskaltaako sellaisen päällä ajella kuunnellen tarkemmin?

                  Comment


                    #10
                    mulla tulee omassa a3 1.8t :ssä tollai samanlainen ääni EDS järjestelmästä, mut ei varmaan quattrossa ole kyseistä jrjestelmää.

                    Comment


                      #11
                      Mika: Ongelmaksi tuollaisen nosturin päällä ollessa on saada jotakin vastusta aikaan pyörille.

                      Comment


                        #12
                        Joo, jos kuitenkin haluat kokeilla saako tuollaisella mitään esille, niin Espoon Muuralan Nesteen huoltohallissa on tuollainen, ja veloitus on kohtuullisen edukas, olikos se markan / minuutti (eli nyt varmaan 20c / minuutti :) )

                        Comment


                        • #13
                          Ettei vain kyse olisi EDS:tä?
                          EDS Elektronische Differential Sperre Tasauspyörästön elektroninen "lukitus" Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. Toimii nykyisin (alk. 9/98) aina n. 80 km/h ajonopeuteen asti. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!

                          Comment


                            #14
                            Auto on vm -98 mutta otettu käyttöön 10/97. En usko että EDSää autossa on. Tuntuisi myös
                            oudolta jos EDS hypähtäisi toimintaan kun ajetaan kuivalla asvaltilla ja ei olla lähelläkään
                            luistamista.

                            Tiedätkö mistä tietäisi jos autossa EDS on varustelussa mukana? Varmaan siitä kirjainmatriisista
                            joka löytyy esim huoltokirjan sisäkannesta mutta mikä lyhenne on EDS? Joku noista xxQ1 tai xxG1
                            vs. xxQ0 xxQ0 ilmaisee jos autossa on Longlife vai ei. Tämän tosin huomaa siitä jos trippi
                            vilkuttaa kilometrejä tjms ennen kuin moottorin käynnistää. Minulle ei vilkuta mitään = ei longlife.

                            Pärinä ei oiken vastaa ABSn jyrinää. Ääni on hiukan kuin venttiili naputtaisi tai hydraulinen
                            nostaja naputtaisi. Mutta vapaalla tuo ei sitä tee, ainoastaan vedossa.

                            Kiitos vinkistä kuitenkin. Tutkitaan..

                            Comment


                            • #15
                              EDS koodi varustelistassa on 1AH.

                              Comment


                                #16
                                Tuossa sanotaan että kulunut CV-nivel voisi aiheuttaa tuollaisia ääniä:

                                http://tinyurl.com/4mzfg

                                Comment


                                  #17
                                  Eikös tuo ABSllä toteutettu luistonesto ole nimeltään EDL eikä EDS?
                                  Tai "lukkohan" tuo on, eikä luistonesto. Vai mitä se nyt on.

                                  Onko siis tavallista että sellainen pärisee asvaltillakin? Ei näköjään.

                                  Sellainen löytyy kyllä varustelistasta:

                                  |X1B|national sales program Finland |
                                  |B0A|component parts set without country-specific design requirement |
                                  |C6U|forged alloy wheels 6J x 15 polished, offset 45 |
                                  |G0G|five-speed manual transmission for four-wheel drive vehicle |
                                  |H6S|tires 195/65 R 15 V |
                                  |J1P|battery 220 A (44 Ah) |
                                  |M9L|4-cyl. gasoline engine 1.8 L/110 kW 20V turbo, MVEG 2 base engine is|
                                  |Q1D|sports front seats |
                                  |0JD|weight category front axle weight range 4 |
                                  |1AH|electronic differential lock (EDL) |
                                  |1G3|alloy spare wheel with original equipment tires |
                                  |2PV|leather trimmed sports steering wheel |
                                  |5RQ|outer right rear view mirror: convex |
                                  |5SL|outer left rear view mirror: non-spherical |
                                  |T8B|components for base engine, unit 058.D |
                                  |0YQ|weight category rear axle weight range 14 |
                                  |3S2|black roof rails |
                                  |4UE|airbag f. driver a. front seat passenger |
                                  |0G1|gearshift lever |
                                  |8UC|radio "chorus" |
                                  |8GD|alternator 90A |
                                  |8RN|eight speakers (active) |
                                  |1LB|disc brakes, front |
                                  |3FA|without roof insert (standard roof) |
                                  |1BE|sports suspension/shock absorption |

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei se mulla ainakaan pärise kuin vaan lumella ja jäällä...

                                    Comment


                                      #19
                                      Juu'u, mutta sitte on olemassa vielä elektroninen luistonesto, EDS. Muistaakseni.

                                      Comment


                                        #20
                                        Hmm, EDSää ei mainita tuossa:

                                        http://www.audi.com/audi/com/en1/glossary.html#e

                                        Taitaa olla niin että EDL (Electronic Differential Lock) ei olekaan lukko varsinaisessa
                                        merkityksessä vaan se onkin ESP, eli luistonesto. A4:ssä ei taida olla kuin keskilukko.
                                        Takana on vissiin aivan perinteinen avoin differentiaali, kuten edessäkin?

                                        Comment


                                        • #21
                                          EDS ja EDL tarkoitanee samaa toinen vaan on Saksaksi ja toinen Englaniksi.
                                          EDS Elektronische Differential Sperre
                                          EDL Electronic Differential Lock

                                          Comment


                                            #22
                                            Oletko käynyt autosi kanssa tukivarsikampanjassa? Se kuuluu ainakin tuohon "ryhmään". Mutta toisaalta suoraan ajettaessa ei kai mitään ääntä pitäisi kuulua vaan vasta kurvissa. Ainakin mun edellisessä autossa. Tai jos väljyyttä on niin paljon, että se "lyö tyhjää". Kannattaa varmaan soittaa Audille ja tarkistaa onko oma auto käynyt tuossa kampanjassa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Auto on käynyt. 0g40 vai minkäniminen se kampanja nyt sitten oli.

                                              Comment


                                                #24
                                                No nyt tuli sitten ajettua penkissä turbo punaiseksi. Kävin Kalevankadulla Stadia penkissä (nelipyörädyno)
                                                ja siinä sitten yritettiin saada ääntä aikaseksi ilman tulosta. Ajettiin vähän pelti kiinni eikä krrrr-ääni tullut
                                                esille.

                                                Käppyrät dyno-ajosta on tuossa:



                                                Isompi versio
                                                http://www.iki.fi/~harald/audi/mig.png (910kB)

                                                Kommentteja tuosta käppyrästä? Minusta ahtopainekäyrä heijaa aika paljon, vääntökäyrä on yllättävän
                                                laakea. Ei viitsitty ajaa tappiin asti mutta minusta 133.5kW @5640rpm on aika jees. Ahtopaineiden määrä
                                                tuossa hiukan vain hämää.

                                                Mitenkää ei saatu tuota KRrrr-ääntä esille, ei edes koeajolla penkityksen jälkeen. Kyllä on ihmeellistä
                                                löytää tuollainen. Olisiko nyt niin että turbo on nyt "riittävän" lämmin ja silloin ei sitä ääntä ei saa esille.

                                                "Jotain" tuo auto on kyllä syönyt, mutta mitä? Kommentteja tuosta kiitos.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuossa on vielä ABT:n lupaamat käppyrät:

                                                  http://80.81.7.110/Downloads/Datenbl...18_215_AEB.pdf

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Asia selvinnyt, hukkaportin läpän ohjaava akseli oli niin väljä pakopesään verrattuna että lautanen pyöri
                                                    ihan sormella ja kynnen saisi varmaan lautasen alle. Joten vastapaineet on räpättänyt tuota hukkiksen
                                                    läppää. Arvaan että monella on sama juttu, vakavuusaste vaihdellen.

                                                    Nyt alla oleva K03-029 ahtaa heti, vanhaan verrattuna. Ahtopainemittari menee kevyestäkin painalluksesta
                                                    plussan puolelle kun aikaisemmin vaadittiin puoltakaasua ennen kuin ahdot nousi plussan puolelle.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      1.8 röpöttää

                                                      Koskeeko tuo ongelma vain turboja, vai voiko se esiintyä muissakin? Minulla nimittäin on ei-turbo 1.8 moottorilla oleva a3, jossa samankaltaisen ongelman piirteitä esiintynyt alusta alkaen (nyt jo 1.5v). Siinä nimittäin aina ajettaessa kierrosluvun 3000 hieman yläpuolella (sanoisin 3000-3500) kuuluu semmoista selvää röpötystä. Röpötys kuuluu erityisen voimakkaana jos kiihdyttää painaen kaasua vähän enemmän.
                                                      Tätä ei alemmilla eikä myöskään korkeammilla kierrosluvuilla esiinny lainkaan.
                                                      En ole siihen kuitenkaan puuttunut kun ei ole menoa haitannut - olisihan se kuitenkin kiva selvittää ja korjata.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tänään oli työpaikan parkkis muuttunut vesisateen ja plussa-asteiden ansiosta melkoisen upottavaksi sohjoksi. Kotiin lähtiessä pääsi neliveto oikeuksiina, mutta sohjossa suditellessa kuului juurikin tuollainen edelläkin mainittu "krrrr" ääni. Vähän ehkä ABS:iin verrattavaa ääntelyä. Autohan on siis iänkaikkisen vanha, mutta myyntiesitteen teknisistä tiedoista löytyy jo maininta automaattisesta elektronisesta tasauspyörästönlukosta EDS:ästä, jonka päättelen äännelleen. Ääni oli aika kovakin, hyvä ettei pelästynyt jonkun paikan pettäneen..

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Jos ei ole takalukolle kytkintä keskikonsolissa niin sittenhän moinen jarrulukko on taka-akselilla.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X