Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 voimansiirtokymysys..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 voimansiirtokymysys..

    Lueskelin kirjastossa jotain vuoden 1996 autokatalogia 'sillä silmällä', ja ihmetystä herätti seuraava:
    Audi A8: keskitasauspyörästön kytkettävä lukko + visko + torsen. Siis mikä on missäkin, onko etuakselilla visko ja keskellä 100% sähköohjattu lukko, ja viimeisenä lenkkinä takana torsen??.
    Nettiä on yritetty kaivella mutta ei löydy infoa..

  • #2
    Hehe, olipas soppa keitetty. Keskellä on torsen. Edessä ja takana normaalit tasauspyörästöt. Kuvista tuota tulkitsin, mutta hämmästyttää, että takapäässä ei olis edes vanhemmista malleista tuttua kytkettävää lukkoa saati torsenia.

    Comment


    • #3
      Joissakin malleissahan on taka-akselilla jarruilla toteutettu """"lukko"""".

      Comment


      • #4
        Yksi arvaus mahtunee vielä joukkoon.

        V8: edessä avoin perä, keskellä 50:50-jako planeettapyörästöllä ja ohjattu monilevykytkinlukko, takana torsen-perä
        A8: muuten sama, mutta myös takana avoin perä. EDS hoitaa poikittais"lukituksen"

        Manuaaliversioissa keskellä torsen tavalliseen tapaan.

        Comment


        • #5
          Niin tosiaan tuo automaattivaihtoehto.

          Comment


          • #6
            No nyt löyty rsmodels.net-ista tekninen esite vm.97 josta selviää seuraavaa:
            A8 3.7 quattro tiptronic torsen-mittendiff. +EDS
            A8 4.2 quattro tiptronic torsen-mittendiff. +EDS
            S8 4.2 quattro 6v man. torsen-mittendiff. +EDS
            Ja tuo EDS näyttäisi peruskoulun Saksanopinnoilla toimivan 40km/h asti.
            Siitä ei ole mainintaa onko se molemmilla akseleilla vai ei.

            Comment


            • #7
              Ainakin uudemmissa quattroissa se toimii vähän yli 80 km/h asti?

              Comment


              • #8
                "Der Anfarhhilfe bremst automatisch und bis zu einer Geschwindigkeit von 40km/h bei unterschieldlich griffiger Fahrbahn die Antriebsräder auf zu glattem Untergrund-und sorgt so fur kraftwolles Vorwärtskommen."

                Comment


                • #9
                  Aivan, muuttui 9/98 80 km/h asti (www.audi.fi -> tekninen sanasto).:



                  Elektronische Differential Sperre Tasauspyörästön elektroninen "lukitus" Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. Toimii nykyisin (alk. 9/98) aina n. 80 km/h ajonopeuteen asti. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!
                  Etuvetoisissa on myöskin tuo 40 km/h, ainakin IV Golffissa ja Skodassa

                  Comment


                  • #10
                    Ilmeisesti automaattivaihteiston kanssa on ollut sekä torsen- että planeettajakoja vaihteistoperheestä riippuen.

                    Comment


                    • #11
                      A8-mallissa on keskellä torsen. ei muita lukkoja/virityksiä.

                      Comment

                      Working...
                      X