Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tiptronic/steptronic eroja?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • tiptronic/steptronic eroja?

    Eli mitä eroa kyseisillä laatikoilla on? Kestävyydessä tms. ja miten eroavat toisistaan, mikä on helpoin tapa tunnistaa?

    Auto on A8.

    #2
    Ovat vain markkinointinimiä käsivalintamahdollisuudella varustetulle automaatille. Tiptronicia käyttäneet Porsche ja VAG (Audi, VW jne). Steptronic taitaa olla Bemarin - joka käyttää osin samoja vaihteistotyyppejä, mutta eri vetotavalla - vastaava. Esim. ZF 5HP19FL (etuveto) / 5HP19FLA (Torsen) vs 5HP19 (takaveto).

    Comment


    • #3
      saksanmaalla myyvät autojaan niin toisissa ilmotuksissa puhutaan tiptronicista ja toisissa steptronicista...mutta ilmeisesti kauppiaan tiedon puutetta, kaikissa sama loota?

      Comment


      • #4
        Tiedon puutetta.
        Audeissa ei ole ollut kuin normaali automaatti, Tiptronic, Multitronic ja uusimpana S-tronic.

        A8:n kyseessä ollessa puhuttaneen kahdesta ensin mainitusta, en kylläkään ole varma jos normaalia automaattiakaan on kasissa ollut?

        Comment


          #5
          Mitäs eroa on noilla tip-, multi- ja s-tronicilla? VAG-automaateista en tiedä muuta paitsi sen, ettei motronic ole vaihdeloota :)

          Comment


          • #6
            Esimerkkinä Multitronic, muutkin löytää wikistä.

            Comment


            • #7
              Tiptronic on normaali momentinmuuntinvaihteisto, eli periaatteessa perinteinen automaatti hieman enemmän sähköistettynä.
              Ja hemmetin laiska reagoimaan, hirveä polttoaineen ja tehon syöjä.

              Multitronic on taas portaaton " ketjulla toimiva CVT-vaihteisto". En ole koskaan ymmärtänyt täysin (enkä edes yrittänyt) tämän vaihteiston toimintaa.
              Se lienee kuitenkin vaihteisto, jolla ohjelmallisesti on muka huijattu ihmiselelle että olisi muka oikeita pykäliä vaihteistossa, vaikka se tosiaan on portaaton "DAF".

              S-tronicissa taas on kaksi vaihteistoa ja kaksi kytkintä samassa paketissa.
              Esim. jos kiihdytät kakkosella, on toisessa vaihteistossa kolmonen jo tarjolla ja kun vaihtoa pyydetään (joko ohjelmallisesti tai käsivalinnalla) on siellä sekunnin osissa seuraavaa pykälää tarjolla.

              Tän paremmin en kai asiaa osaa selittää... jos niistä loppupeleissä mitään tiedänkään.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                Multitronic on taas portaaton " ketjulla toimiva CVT-vaihteisto". En ole koskaan ymmärtänyt täysin (enkä edes yrittänyt) tämän vaihteiston toimintaa.
                Se lienee kuitenkin vaihteisto, jolla ohjelmallisesti on muka huijattu ihmiselelle että olisi muka oikeita pykäliä vaihteistossa, vaikka se tosiaan on portaaton "DAF".
                Tätä voisi tarkentaa sen verran, että tuo ohjelmallinen huijaus on siis vain käsivalintapuolella. Kun keppi on D-asennossa, vaihteiden vaihtoja ei siis ole vaan kiihdyttäessä kierroslukumittari asettuu kaasujalasta riippuen esim 1800rpm kohdalle ja auto vain kiihtyy ja kiihtyy ilman, että rpm-mittari hyppisi ylös alas kuten perinteisessä vaihteistossa.

                Multitronic siis hyödyntää portaattomasti moottorin voimavaroja hakien aina "optimaalisen" välityksen. Menoveden kulutus onkin multitronicissa maltillisempaa kuin käsivaihteisessa tai perinteisessä manuaalissa.

                Näistähän löytyy hyvin tietoa Googlella ja jos ei halua mennä merta edemmäs kalaan niin myös Audin sivuilta:
                tiptronic

                Automaattivaihteisto kasvattaa suosiotaan joka päivä. Audin älykkät perinteiset momentinmuuntimella varustetut tiptronic-automaattivaihteistot antavat mahdollisuuden valita vaihde joko automaattisesti tai manuaalisesti. Kuusivaihteinen tiptronic vaihtaa nopeasti ja huomaamattomasti.

                Automaattiasetuksella (D tai S) tiptronic käyttää DSP:tä (”Dynamic Shifting Programme”), joka analysoi kuljettajan ajotapaa ja sopeuttaa vaihtamishetket sen mukaan. Lisäksi DSP tunnistaa ja huomioi erilaiset ajotilanteet, kuten moottoritie, tavallinen maantie, vuoristo, kaarre ja jyrkät nousut. Näin varmistetaan, että kunkin vaihteen kytkeytyminen tapahtuu tarkalleen oikealla hetkellä. Urheilullisella S-asetuksella vaihtamiset tapahtuvat korkeammalla kierrosluvulla ja terävämmin. Manuaalisesti vaihtaminen tapahtuu liikuttamalla vaihteenvalitsinta suunnassa eteen-taakse. Lisävarusteena on saatavana myös vaihteenvalitsimet ohjauspyörän yhteyteen.

                multitronic

                Portaaton multitronic-automaattivaihteisto yhdistää automaatti- ja manuaalivaihteiston parhaat ominaisuudet. Sen avulla moottorin kierrosluku on aina parhaan vääntömomentin kohdalla ja suorituskyky ja polttoaineenkulutus pysyvät hyvässä tasapainossa.

                multitronic-vaihteistolla varustetun auton kiihtyvyys ja polttoaineenkulutus ovat vastaavat tai paremmat kuin manuaalivaihteisessa autossa. Myös multitronicissa on urheilullinen S-asetus samoin kuin manuaalivalintamahdollisuus. Näissä molemmissa on automallista riippuen 7 tai 8 kiinteäksi ohjelmoitua vaihdetta. Lisävarusteena on saatavana vaihteenvalitsimet ohjauspyörän yhteyteen.

                S tronic

                S tronic-automaattivaihteisto yhdistää manuaalivaihteiston edut nykyaikaisen automaattivaihteiston parhaisiin puoliin. Moottorin voimavarat saadaan S tronicilla hyödynnettyä erinomaisella tavalla. S tronic-automaattivaihteisto perustuu kahteen erilliseen integroituun vaihteistoon ja kahteen erilliseen kytkimeen joita käytetään elektroniikan avulla vuorotellen. Tarjolla on sekä 6- että 7-vaihteisia S tronic-automaatteja moottorivaihtoehdosta riippuen.

                Näin S tronic toimii: Esimerkiksi kolmosvaihteella kiihdytettäessä on nelosvaihde jo valmiiksi kytkettynä ja vaihtaminen tapahtuu avaamalla kolmosvaihteen kutkin ja sulkemalla nelosvahteen kytkin. Kaikki tämä tapahtuu muutamassa sekunnin sadasosassa, ilman haivaittavaa voimansiirron katkosta. Vaihteet vaihtuvat joko automaattisesti (vaihteenvalitsimen D tai S-asetus) tai tarvittaessa manuaalisesti vaihteenvalitsimesta tai ohjauspyörän valitsimista (lisävaruste).

                Comment

                Working...
                X