Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

a6 nykivää menoa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • a6 nykivää menoa

    autona on a6 quattro 2,4 vm.2002 automaatti.ja ongelma on nykivä kulku alle 2000 kierroksen. Jos ajan noin 60-70 km/h kierrokset heittelevät n. 200-300 eli 1700-2000. Parhaiten sen huomaa kierroslukumittarista, mutta on menossa lievää loikkimista(kengurubensaa). Laakkosella vähän tutkittu huollon yhteydessä-ei löytyny vikaa. Ensiapuna olen ruiskinu crc:tä maffiin,ei apua. Nykiminen ilmenee sekä vakkarilla että ilman. Olisko kellään ehdotuksia mistä vikaa vois alkaa etsimään ?
    Viimeksi muokannut sebu; 14.8.2008, 15:09.

  • #2
    Hyvä lähteä ihan perinteisistä nykimisongelmista eli alipaineletkuista. Toivottavasti et suihkinut CRC:tä MAFin anturiin vaan liittimeen?

    Comment


    • #3
      Netistä olen lukenut että crc.tä suihkitaan nimenomaan anturiin.Mitään vaikutusta sillä ei ollut,ei edes huonompaan suuntaan :-) Täytyy tosiaan alkaa letkuja tutkimaan jos sieltä vuotoja löytyis.

      Comment


      • #4
        Juu, jos se on tuohon tarkoitettua CRC:tä.
        Normaaliin voiteluun tarkoitettua CRC:tä (CRC 5-56) siihen ei todellakaan kannata mennä työntämään.

        Joten kannattaisi nyt CRC:n Air Sensor Cleanillä tai jollain muulla elektroniikkaosien puhdistusaineella puhdistella se uudelleen.

        Comment


        • #5
          jep,kyllä se oli sitä juuri siihen tarkoitukseen olevaa air sensor cleaniä. Vaan eipä ollu apua siitä ja anturi näytti puhtaalta jo ennen suihkutusta,tiedä sitten näkeekö siitä onko se likainen vai ei..

          Comment


          • #6
            Onhan tämä Multitronic, eikä Tiptronic?

            Comment


            • #7
              Ei oo, vaan tiptronic

              Comment


              • #8
                Passatin tiptronicissa moinen ongelma johtuu momentinmuuntimen lukituksen temppuilusta. Korjaustoimenpide on muuntimen vaihto.

                Oireena on noin 100 kierroksen arpominen 1800 kiekan tuntumassa (abaut 80km/h), eli luistaa ei luista. Toisaalta tuota ei niin selkeesti huomaa. Pientä aaltoilua menossa. Kun nopeuden nostaa noin 100km/h tuntumaan eli kierrokset nousee yli 1900 niin ongelma poistuu.

                Tiedä sitten onko tuossa samaa ongelmaa.

                Comment


                • #9
                  Joo, eiköhän tuo kierrosten aaltoilu johdu ennemmin laatikosta sitten.

                  Paljonkos autolla on ajettu ja onko laatikkoöljyjä vaihdettu koskaan?

                  Comment


                  • #10
                    autolla on ajettu 131000 km ,öljyistä en tiedä onko vaihdettu.Jostain olen lukenut ettei näihin laatikoihin tarttis vaihtaa öljyjä,mikä kyllä kuulostaa aika hullulta että samoilla mentäis koko auton iän. Mutta nuo P.K:n kuvailemat oireet ovat juuri niitä mitä mulla audissa on. Mitä mahtaa sen muuntimen vaihto tulla maksamaan ? Ja onko ehdotuksia missä tuon vois vaihdattaa ? ( Muu kuin Laakkonen )

                    Comment


                    • #11
                      Täällä porukka on pitänyt hyvänä öljynvaihtovälinä tippilaatikossa 60-90tkm.
                      Asiasta löytyy ihan mielettömästi haulla juttua.

                      Ihan ensimmäiseksi vaihtaisin öljyt, se voi sillä olla hoidettu kuntoon.
                      Ensiavuksi voi myös kokeilla laatikon "nollausta".
                      http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=57421

                      Enkä myöskään ihan täysin sulkisi pois maffia. Itsellä Golf TDI automaatti alkoi oikutella kun laitoin uuden maffin. Ykkösellä ja kakkosella kierrokset humppasi, enemmän kylmällä koneella.
                      Mutta en kuolemaksenikaan muista miten isommilla vaihteilla oli alle 2krpm...

                      Siirsin maffin tuohon nykyiseen Passattiin (manuaali), ja jonkun ajan päästä alkoi hirvittävä nykiminen. Maffin vaihdolla nykimiset poistui ja Golfin vaihteisto tuli myös "korjattua" laittamalla siihen vanha maf takaisin.

                      Comment


                      • #12
                        Laatikon nollauksella voi saada oireen katoamaan hetkellisesti, kun opettelee arvoja uudelleen.
                        Mutta vikaa se ei poista.
                        Öljyjenvaihtokaan ei poista vikaa jos sellanen siellä on olemassa.

                        Laatikon öljyt pitää Skodalla vaihtaa samaan laatikkoon 60tkm välein kun Passatissa (Myös audeissa) ei koskaan.

                        Öljyt ja suodatin voi toki olla syynä myös, mutta ylensä tollanen humppaaminen johtuu kyllä loogisesti muusta.

                        Ekana siis laatikon nollaus. Menikös se niin, että kaasupoljin pohjaan, virrat päälle ja pitää sen pohjassa noin 30sec. Sitten auto käyntiin. Virtoja ei saa käyttää pois päältä. Jos käyttää niin laatikko ei resetoidu ilmeisesti.
                        Tämä siis on ilmainen keino testailla, eikä tee pahitteeksi aina välillä muutenkaan.
                        Seuraaavana vaikka Maffin tarkistus. Huollot saa tarkistettua sen nopeasti eikä maksa maltaita.
                        Öljyjen ja suodattimen vaihto taas maksaa jo satasia merkkiliikkeessä. Muualla 200-300e ehkä.
                        Momentinmuuntimen vaihto taas maksaa 1500-2xxx e
                        Viimeksi muokannut Puuhapete; 20.8.2008, 09:24. Perustelu: Korjattu jarrupoljin -> kaasupoljin

                        Comment


                        • #13
                          Tuossa se nollaus on selitetty laittamassani linkissä. Ei paineta jarrua, vaan kaasua niin että kickdown on pohjassa.
                          Tässä vielä ko. viesti erikseen:
                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...28&postcount=4

                          Comment


                          • #14
                            Kannattako tuota laatikon nollausta kokeilla n.50tkm ajetuilla öljyillä?
                            Ei siinä mitään vikaa kyllä tunnu olevan, mutta kiinnostais kokeilla kumminkin vaikuttaako se mitään. Öljyt tuohon vaihdetaan kyllä kohtapuolin.
                            Ja mites kun tuon kaasun painaa pohjaan ja virrat on päällä, niin syöttääkö tuo bensaa koneeseen? Ja kun tuon 30sec jälkeen starttaa, niin voi ilmeisesti painaa vasenta poljinta normaalisti, kuin aina startatessa?

                            Comment


                            • #15
                              Ei syötä bensaa ja voi tehdä tuon resetoinnin oikeastaan milloin vain.
                              Ei siinä kauaa mene kun laatikko opettelee asetuksensa taas.

                              Eli siis resetointi ei vaikuta mitenkään radikaalisti auton toimintaan.

                              Ja poljin päästetään tietysti ennen starttausta.

                              Ruiskuvehkeissä ei kaasupolkimeen tartte tai saakkaan sattua startatessa.

                              Ei nää mitään kaasarivehkeitä ole joissa saa pumpattua bensaa :)

                              Comment


                              • #16
                                Juu siis kaasupoljin ylös kun starttaa, mutta voihan startatessa painaa jarrupoljinta kumminkin?

                                Comment


                                • #17
                                  Ite pidän aina jalkaa jarrulla kun automaattilaatikkoista starttaan. Tiedä mikä ohje oikeasti on, mutta eikai sillä väliä sinänsä ole.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt on nollaus tehty ja lyhyen lenkin jälkeen huomasin että kierrosten aaltoilu oli poissa,tiedä sitten kauanko tämä auttaa,ei se vikaa poista jos siellä sellanen on.
                                    Seuraavaksi öljyjen vaihto; en jaksais käydä läpi kaikkia aiheesta kirjotettuja juttuja eli lyhyesti: antakaas suosituksia mitkä öljyt ja missä vaihdettuna

                                    Comment


                                    • #19
                                      Lue toi vaan läpi, siellä on kaikki asiat selvitetty:
                                      http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32189

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja sebu Näytä viesti
                                        autolla on ajettu 131000 km ,öljyistä en tiedä onko vaihdettu.Jostain olen lukenut ettei näihin laatikoihin tarttis vaihtaa öljyjä,mikä kyllä kuulostaa aika hullulta että samoilla mentäis koko auton iän. Mutta nuo P.K:n kuvailemat oireet ovat juuri niitä mitä mulla audissa on. Mitä mahtaa sen muuntimen vaihto tulla maksamaan ? Ja onko ehdotuksia missä tuon vois vaihdattaa ? ( Muu kuin Laakkonen )
                                        Hullua tai ei, mutta kyllähän manuaalilaatikon osat lienevät enemmän kosketuksissa metalli metallia vasten, eikä niitäkään taideta nykyautoihin suositella vaihdettavaksi. Siellähän ne automaatin osat ovat suloisessa öljykylvyssä kaiken aikaa. Mutta tiedä häntä... Tuntuisi että jos öljyjä ei ole vaihdettu tyyliin 50tkm välein (eli jo siinä vaiheessa kun öljy on käytännössä uutta vastaavaa) niin sitten sitä ei kannata vaihtaa ollenkaan. Onhan se kumma että maailmalla liikkuu läjäpäin jotain 80-luvun alun Chevy Vaneja ja hyvin ne rullaa edelleen, mutta Audin laatikot hajoaisivat alle 10 vuotta vanhasta autosta...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mutta onpa Chevyn ja Audin laatikoissa hieman erojakin varmaan. Jenkeissä ei ole koskaan paino tms ollut kovin merkitsevä attribuutti.

                                          Jenkkien laatikot on monasti myös paljon yksinkertasempia kuin eurojen.

                                          Manuaalissa tosiaan on metalli-metallia vasten ja täten se kestääkin hyvin. Kytkimessä taas ei ole ja niitähän joutuu vaihtelemaan.
                                          Automaatissa taas öljy on tärkeimmässä roolissa. Ilman öljyä ei automaatti toimi toisin kuin Manuaali.
                                          Täten siis öljyn ominaisuudet myös on hyvin merkittävässä roolissa. Vanhat öljyt nyt vain menettää ominaisuuksia ja sekaan tulee myös Suomessa olosuhteet. Vettä myös kondensoituu joukkoon kuten muutakin kuluvien osien materiaa. Väittäsin melkein, että Suomessa nimenomaan lämpötilojen vaihtelusta johtuvat ilmiöt aiheuttaa laatikoihin erimoisen rasituksen kuin eteläisemmässä Euroopassa.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X